Jak motywować dziecko do nauki
MOTYWACJA proces wewnętrzny pobudzający jednostkę do działania i ukierunkowujący je. Od poziomu motywacji zależy sprawność działania.
Funkcje Motywacji wzbudza aktywność jednostki oraz ukierunkowuje jej percepcję i działania wybiórczy odbiór informacji(ukierunkowaniu percepcji zgodnym z oczekiwaniami, nastawieniami i dążeniami podmiotu, pozostającymi zawsze w określonych relacjach z jego doświadczeniem i wiedzą) ukierunkowywanie działań
Warunki spełnienia procesu motywacji 1. Osiągnięcie celu musi być postrzegane przez człowieka jako użyteczne. 2. Prawdopodobieństwo realizacji celu przez jednostkę musi być wyższe od zera.
motywacja sprowadza się do równania: Cel + emocja im większe emocje tym większy efekt ( jednak emocje muszą być umiarkowane) im większy cel tym większy efekt( cele muszą być realistyczne)
POZYTYWNE I NEGATYWNE WPŁYWY RODZICÓW NA MOTYWACJĘ DO NAUKI Dzieci rozpieszczone Dzieci nadopiekuńczych rodziców Dzieci rywalizujące z bratem czy siostrą Dzieci bardzo zdolne Dzieci manipulatorzy Dzieci zdezorganizowanych domów Dzieci, których możliwości są przeceniane Dzieci ciągle pouczane i krytykowane
Wpływy pozytywne Służenie przykładem Dostrzeganie sukcesów, stosowanie pochwał Stawianie racjonalnych wymagań Właściwa organizacja czasu Pomoc w nauce Interesowanie się problemami dzieci Pozytywne emocje Mądre karanie Mądre nagradzanie Zapewnianie dobrych warunków do nauki Traktowanie rodzeństwa na równi
Przykładowe techniki wzmacniania Motywacji Technika bezpośredniej gratyfikacji- polega na sygnalizowaniu swego zadowolenia z racji poczynionych postępów w zachowaniu lub nauce. Odbywa się to zazwyczaj przez wyrażenie pochwały i uznania
Technika zawierania kontraktu- podpisanie lub ustne zawarcie umowy co do określonych postępów w zachowaniu bądź nauce określa zadania i obowiązki, jakie wychowanek powinien spełnić oraz warunki i sposób gratyfikacji za wykonanie zobowiązań objętych umową. Technika słownego napominania- polega na dyskretnym i życzliwym zwracaniu się do wychowanków w sprawie ich zachowania nie aprobowanego przez wychowawcę bądź nauczyciela ton spokojny rzeczowy, niezawstydzający i szanujący godność osobistą dziecka
Ważne: Motywacja dziecka musi pochodzić z jego wnętrza, a nie być wynikiem presji z zewnątrz Kluczem do sukcesu jest miłość i akceptacja W rozmowie należy traktować dziecko jak równorzędnego partnera i starać sie odpowiadać na jego pytania możliwie dokładnie i zrozumiale. pokazać dziecku, że zdobywanie wiedzy to świetna zabawa wychwycić jego zainteresowania i zdolności i wspomagać dziecko w ich rozwijaniu
Dziękujemy za uwagę Prezentację opracowała mgr Anna Kozioł Publiczne Gimnazjum nr1 im. Noblistów Polskich w Jugowie