Implementacja Światowego Kodeksu Antydopingowego do prawa polskiego i współpraca Komisji do Zwalczania Dopingu w Sporcie z polskimi związkami sportowymi.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Advertisements

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Organizacje pozarządowe
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Kontrole Konsultantów Wojewódzkich w różnych dziedzinach medycyny
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
Źródła prawa podatkowego
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
RADY PRACOWNIKÓW nowy aktor dialogu społecznego
Implementacja Światowego Kodeksu Antydopingowego do prawa polskiego i współpraca Komisji do Zwalczania Dopingu w Sporcie ze związkami sportowymi.
AKTUALNE PROBLEMY ZWALCZANIA DOPINGU W SPORCIE KWALIFIKOWANYM
Służba Ochrony Zabytków
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Aktualne standardy udzielania wyłączeń dla celów terapeutycznych
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
Postępowanie administracyjne w zarządzaniu oświatą
Regionalny Program Operacyjny
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Koncepcja statutu Aeroklubu Polskiego jako polskiego zwi ą zku sportów lotniczych Warszawa 26 maja 2007.
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
System aktów prawodawczych
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
związane z budownictwem energooszczędnym
Międzynarodowe Prawo podatkowe
Szkolenie antydopingowe Michał Rynkowski
Prawo administracyjne – źródła prawa
Cykl szkoleń Komisji do Zwalczania Dopingu w sporcie dla trenerów i nauczycieli pracujących z młodzieżą sportową.
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Działania profilaktyczne oraz stan współpracy międzynarodowej w zakresie zwalczania korupcji w sporcie Seminarium „Wzmocnienie efektywności zwalczania.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 8 stycznia 2016 r. Rekrutacja do oddziałów sportowych i mistrzostwa sportowego na rok szkolny 2016/2017.
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
Kryteria rekrutacji do klas pierwszych ogólnodostępnych oraz integracyjnych gimnazjów prowadzonych przez Miasto Poznań.
Badania lekarskie pracowników
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Definicja Jednego Przedsiębiorstwa Marcin Pawlak Warszawa,
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
Prowadzi: płk Stanisław PIWOWAR szef Oddziału Dyscypliny Wojskowej Odpowiedzialność żołnierzy za przestępstwa podlegające jurysdykcji wojskowej i powszechnej.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
TOWARY CITES GRUPA: Daria Chmielewska Sylwia Byczkowska Agata Bewicz Katarzyna Chamik Tomasz Butkowski.
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Konstytucyjny system źródeł prawa
Ważne zmiany … i informacje przed startem sezonu 2017/2018
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Szkolenie KW w roku Konferencja Szkoleniowa Warszawa 26 luty 2018 rok
Przykładowy model podziału środków
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapasowe miejsca pracy – zasady wyboru i funkcjonowania.
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
WARTO WIEDZIEĆ…...
Zapis prezentacji:

Implementacja Światowego Kodeksu Antydopingowego do prawa polskiego i współpraca Komisji do Zwalczania Dopingu w Sporcie z polskimi związkami sportowymi

Status prawny Światowego Kodeksu Antydopingowego WADA Przed wejściem w życie Międzynarodowej konwencji UNESCO o zwalczaniu dopingu w sporcie prawo wewnętrzne WADA, implementowane na zasadzie członkowstwa w Ruchu Olimpijskim przez organizacje sportowe (międzynarodowe federacje sportowe, narodowe komitety olimpijskie); jako prawo wewnętrzne międzynarodowych federacji sportowych (np. Regulamin Antydopingowy FIFA) implementowany przez narodowe federacje sportowe (w tym polskie związki sportowe); nie wiąże państw – nie pozwala na to status WADA jako organizacji prywatnej (fundacja prawa szwajcarskiego), a nie organizacji międzyrządowej

Schemat obowiązywania Światowego Kodeksu Antydopingowego WADA Przed wejściem w życie Międzynarodowej konwencji UNESCO o zwalczaniu dopingu w sporcie Zasięg obowiązywania Kodeksu MFS bezpośrednio (+NKO) P PRAWO WEWN. MFS pośrednio NFS MFS = międzynarodowe federacje sportowe NKO = narodowe komitety olimpijskie NFS = narodowe federacje sportowe P = państwa

Status prawny Światowego Kodeksu Antydopingowego WADA Po wejściu w życie Międzynarodowej konwencji UNESCO o zwalczaniu dopingu w sporcie bez zmian obowiązuje: w ramach Ruchu Olimpijskiego (międzynarodowe federacje sportowe i narodowe komitety olimpijskie) oraz w drodze implementacji prawa wewnętrznego międzynarodowych federacji sportowych narodowe federacje sportowe, nadal nie wiąże państw – Kodeks uzyskał jedynie status „dodatku” do Konwencji, nie zaś załącznika, stanowiącego jej integralną część; jednak: można mówić o „miękkim” obowiązywaniu, ponieważ Konwencja nakłada na państwa szereg obowiązków, wynikających z Kodeksu, zachęcając państwa jednocześnie do prowadzenia polityki zgodnej z postanowieniami Kodeksu (art. 4)

Schemat obowiązywania Światowego Kodeksu Antydopingowego WADA Po wejściu w życie Międzynarodowej konwencji UNESCO o zwalczaniu dopingu w sporcie Zasięg obowiązywania Kodeksu KONWENCJA UNESCO MFS bezpośrednio (+NKO) P PRAWO WEWN. MFS pośrednio NFS MFS = międzynarodowe federacje sportowe NKO = narodowe komitety olimpijskie NFS = narodowe federacje sportowe P = państwa

Status prawny międzynarodowych standardów WADA Standardy międzynarodowe stanowią integralną część Kodeksu Zakres obowiązywania następujących standardów: Lista substancji i metod zabronionych Międzynarodowy st. wyłączeń dla celów terapeutycznych (TUE) Te standardy obowiązują zarówno w ramach ruchu sportowego, jako integralna część Kodeksu, jak i w państwach, które ratyfikowały Konwencję UNESCO, jako załączniki do niej (w przypadku TUE jest to jedynie wyciąg) Międzynarodowy standard badań Międzynarodowy standard dla laboratoriów Te standardy obowiązują w ramach ruchu sportowego, jako integralna część Kodeksu, zaś dla państw mają jedynie walor informacyjny, jako dodatki do Konwencji UNESCO (art. 4) Międzynarodowy st. ochrony danych osobowych Ten standard obowiązują wyłącznie w ramach ruchu sportowego

Udział państw i ruchu sportowego w polityce WADA i kształtowaniu treści Kodeksu Kompozycja organów statutowych WADA (Rada Założycielska i Komitet Wykonawczy), przewiduje równy podział miejsc między przedstawicieli państw i Ruchu Olimpijskiego; Przyjęcie Kodeksu i międzynarodowych standardów poprzedza długi okres otwartych konsultacji; Wpływ Rady Europy na politykę WADA poprzez Grupę Monitorującą Konwencję Antydopingową oraz uformowany w tym celu Europejski Komitet ad hoc ds. WADA (CAHAMA)

Implementacji Kodeksu do prawa polskiego Stan aktualny Brak przepisów bezpośrednio implementujących postanowienia Kodeksu do prawa polskiego (ze względu na status Kodeksu); Przepisy mają charakter rozproszony (np. zakaz handlu częścią substancji zabronionych, wymienionych na Liście, wprowadza ustawa prawo farmaceutyczne); Część przepisów ustawy o sporcie kwalifikowanym jest niezgodna z postanowieniami Kodeksu (np. definicja dopingu z art. 50 ustawy);

Implementacji Kodeksu do prawa polskiego Stan aktualny Część przepisów ustawy można uznać za zgodne z Kodeksem i służące jego implementacji (np. zadanie prowadzenia edukacji profilaktycznej przez Komisję z art. 51 ust. 7 pkt 3); Znaczna część postanowień Kodeksu implementowana jest bezpośrednio do prawa wewnętrznego krajowych organizacji sportowych (w tym polskich związków sportowych), jeśli prawo powszechnie obowiązujące pozostawia swobodę takiej regulacji (np. orzecznictwo dyscyplinarne związków w sprawach o naruszenie reguł antydopingowych)

Implementacji Kodeksu do prawa polskiego Projekt ustawy o sporcie Projekt ustawy o sporcie w znacznie większym stopniu niż obowiązująca ustawa o sporcie kwalifikowanym przewiduje implementację postanowień Kodeksu WADA, np.: Lista substancji i metod zabronionych obowiązuje bezpośrednio w kształcie przyjętym jako załącznik do Konwencji UNESCO, bez konieczności wydawania w tym przedmiocie rozporządzenia przez ministra właściwego ds. sportu; Definicja dopingu zgodna z Kodeksem;

Implementacji Kodeksu do prawa polskiego Projekt ustawy o sporcie Bezpośrednia delegacja dla polskich związków sportowych do realizacji odpowiedzialności dyscyplinarnej w sprawach o naruszenie reguł antydopingowych

Płaszczyzny współpracy z polskimi związkami sportowymi Orzekanie o karach dyscyplinarnych w związku z naruszeniem przepisów antydopingowych, Wymiana informacji o miejscu pobytu zawodników, Działalność edukacyjno-informacyjna, Organizowanie kontroli na imprezach rangi międzynarodowej.

Powzięcie decyzji o naruszeniu przepisów antydopingowych Zespół Oceniający, działający przy Komisji do Zwalczania Dopingu w Sporcie, rozstrzyga, o naruszeniu przepisów antydopingowych, Powiadomienie związku sportowego o naruszeniu przepisów antydopingowych, Od chwili otrzymania powiadomienia związek ma 20 dni na podjęcie decyzji dyscyplinarnej w związku z naruszeniem przepisów antydopingowych, Powołana przez związek komisja, przed podjęciem decyzji, przesłuchuje zawodnika, Zawodnik może zrzec się prawa do obecności na posiedzeniu komisji.

Orzekanie o karze Polski związek sportowy ma obowiązek podjąć decyzję w oparciu o przepisy Światowego Kodeksu Antydopingowego (WADAC), Przy orzekaniu należy brać pod uwagę wszystkie przesłanki zaostrzające jak i łagodzące odpowiedzialność zawodnika, Złagodzenie lub zaostrzenie kary może być powzięte jedynie w granicach określonych w WADAC.

Źródła prawa i orzecznictwo CAS Konwencja antydopingowa Rady Europy, Konwencja antydopingowa UNESCO, Światowy Kodeks Antydopingowy, Międzynarodowe Standardy, Regulaminy wewnętrzne związków, Orzecznictwo Trybunału Arbitrażowego (CAS).

Przykładowy wymiar kar, okres zawieszenia / substancja lub metoda zabroniona / okoliczności 2 lata / S.1. sterydy anaboliczne / poza zawodami, Pół roku / S. 8. kanabinoidy (THC) / na zawodach, Rok / S.7. stymulanty (efedryna) / na zawodach

Systemy zbierania informacji o miejscach pobytu zawodników W 2008 r. uruchomiliśmy program antybaza.pl, (współpraca z 45 związkami sportowymi), Program służy do zbierania i przetwarzania informacji na temat miejsc treningów zawodników (klasa międzynarodowa i krajowa, seniorzy), Podmiotami do, których skierowana jest prośba o uzupełnianie informacji są związki sportowe, Informacje powinny być aktualne i na tyle precyzyjne by można było przeprowadzić skuteczną kontrolę antydopingową.

Program antybaza.pl whereabouts Program skierowany jest do klubów sportowych sportów zespołowych i indywidualnych, start, maj 2009 r., O współpracę zostało poproszonych 180 klubów z różnych dyscyplin sportowych, Uwzględnione dyscypliny: piłka nożna, piłka ręczna, koszykówka, siatkówka, rugby, hokej na lodzie, na trawie, zapasy, podnoszenie ciężarów.

Cele programów Prowadzenie efektywniejszej walki z dopingiem w sporcie, Zwiększenie ilości kontroli poza zawodami, Wyeliminowanie zawodników stosujących doping przed ważnymi imprezami międzynarodowymi, Uniknięcie skandalów międzynarodowych.

Działalność edukacyjno-informacyjna Wspólne przeprowadzanie szkoleń antydopingowych, Współpraca w zakresie przesyłania informacji i materiałów edukacyjnych, Współpraca przy organizowaniu punktów informacyjno-edukacyjnych w trakcie zawodów sportowych, Wymiana informacji związana ze współpracą z międzynarodowymi federacjami sportowymi.

Model współpracy edukacyjnej wypracowany wspólnie z Federacją Sportu Młodzieżowego Za pośrednictwem Federacji przesyłamy materiały informacyjne oraz broszury związane z tematyką antydopingową, Federacja korzystając ze swoich kanałów dystrybucyjnych rozsyła informacje dalej drogą elektroniczną do wojewódzkich kierowników wyszkolenia, Kierownicy wyszkolenia rozsyłają informacje dalej do trenerów a trenerzy do zawodników. Potencjalna ilość odbiorców 15 tys. osób.

Organizowanie kontroli na imprezach rangi międzynarodowej Związek sportowy informuje Komisję o odbyciu się międzynarodowej imprezy na co najmniej 14 dni przed jej rozpoczęciem, Ustalenie warunków współpracy w zakresie finansowania / ilości testów / klucza wyboru zawodników / miejsca i czasu kontroli / kontaktu do delegata z federacji międzynarodowej, Komisja nie uwzględnia kontroli zewnętrznych w rocznym planie kontroli, z tej racji koszty kontroli pokrywa związek sportowy.

KONTAKT www.antydoping.pl biuro@antydoping.pl wzb@antydoping.pl Biuro Komisji 022 529 89 12 Wydział Zarządzania Badaniami 022 529 88 83 www.antydoping.pl biuro@antydoping.pl wzb@antydoping.pl