26 - 27 sierpnia 2004 Warszawa - Jachranka Testowanie i zarządzanie jakością w procesie tworzenia oprogramowania 1 CZY JEST OPŁACALNE WDRAŻANIE STANDARDU.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

I część 1.
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA

w Bankach Spółdzielczych z wykorzystaniem rozwiązań Wdrożenie wymagań NUK w Bankach Spółdzielczych z wykorzystaniem rozwiązań Asseco Poland S.A. Zawiercie,
Jak mierzyć efektywność realizacji procesu
Rola FORUM w realizacji projektu Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej.
Plan prezentacji 1. Wprowadzenie 2. Zarządzanie zmianami w organizacji świadczącej usługi edukacyjne 3. Szkoła wyższa i jej otoczenie w procesie zmian.
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
PROCES - baza systemu Jacek Węglarczyk.
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Struktura SYSTEMU Jacek Węglarczyk.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Definicje operacji.
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Grzegorz Jokiel Na podstawie materiałów firmy IDS-Scheer
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Współpraca tłumacza z BT przed zdobyciem i po zdobyciu certyfikatu normy PN:EN Autor: Magdalena Gałczyńska Firma: BTInfo Biuro Tłumaczeń Informatycznych.
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Atlantis INSPECTOR System wspomagania zarządzaniem i ewidencją obiektów sieciowych.
Adam Walicki - 30 września 2010
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Konferencja „Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej”
System zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2001 w Starostwie Powiatowym w Hajnówce.
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska
GRC.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
Metodyki zarządzania projektami
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Usługi BDO - odpowiedź na realne potrzeby rynku
Dylematy budowy struktury organizacyjnej
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Niezbędne działania dostosowujące organizacje do planowanych zmian wynikających z nowej wersji normy ISO14001 Maciej Kostrzanowski - PFISO14000-INEM Polska.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
PROCESY W SYSTEMACH SYSTEMY I PROCESY.
Waterfall model.
Zarządzanie zagrożeniami
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Cel wykładu Podstawy zarządzania jakością (Elektronika) (prowadzący: prof.nadzw.dr hab.Zofia Zymonik) Zdobycie przez studenta podstawowych umiejętności.
ZASTOSOWANIE KOMPUTEROWEGO WSPOMAGANIA W ZARZĄDZANIU JAKOŚCIĄ - METODY FMEA I QFD Politechnika Śląska, Wydział Organizacji i Zarządzania, Katedra Zarządzania.
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Ergonomia procesów informacyjnych
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
Al. Gen. Józefa Hallera 126, Gdańsk, tel Pomorska Nagroda Jakości 2010 Michał Gałecki.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Modele zarządzania jakością cz III
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
T. 14 Platforma systemowa dla informatycznych narzedzi reengineeringu.
Zarządzanie projektami informatycznymi
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
spotkanie informacyjne
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Zapis prezentacji:

sierpnia 2004 Warszawa - Jachranka Testowanie i zarządzanie jakością w procesie tworzenia oprogramowania 1 CZY JEST OPŁACALNE WDRAŻANIE STANDARDU ISO 9001:2000 W FIRMACH DOSTARCZAJĄCYCH OPROGRAMOWANIE ? Dr Karol Chrabański Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania w Katowicach Wydział Informatyki tel :

sierpnia 2004 Warszawa - Jachranka Testowanie i zarządzanie jakością w procesie tworzenia oprogramowania 2 PORZĄDEK WYSTĄPIENIA I NAWIGACJA DEFINICJEISTOTA NORMY KORZYŚCIPRZESŁANKI OGRANICZENIAKONKLUZJE

sierpnia 2004 Warszawa - Jachranka Testowanie i zarządzanie jakością w procesie tworzenia oprogramowania 3 Przyjęte definicje : Systemy informatyczne Systemy informatyczne wspomagające zarządzanie Firmy wykonujące oprogramowanie Systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001:2000 DEFINICJE

sierpnia 2004 Warszawa - Jachranka Testowanie i zarządzanie jakością w procesie tworzenia oprogramowania 4 TEZA PODSTAWOWA : Firmy działające przez dłuższy okres na rynku usług programistycznych muszą mieć system zapewnienia jakości. Co wynika z następujących przesłanek :

sierpnia 2004 Warszawa - Jachranka Testowanie i zarządzanie jakością w procesie tworzenia oprogramowania 5 DEFINICJEISTOTA NORMY KORZYŚCI PRZESŁANKI OGRANICZENIAKONKLUZJE

sierpnia 2004 Warszawa - Jachranka Testowanie i zarządzanie jakością w procesie tworzenia oprogramowania 6 Przesłanka 1 : Powszechność i wszechstronność występowania oprogramowania Jest znaczącym elementem dóbr materialnych i niematerialnych. Występuje w życiu codziennym Ma charakter niematerialny PRZESŁANKI

sierpnia 2004 Warszawa - Jachranka Testowanie i zarządzanie jakością w procesie tworzenia oprogramowania 7 Przesłanka 2 : Dobrze wykonane oprogramowanie gwarantuje wydajność organizacji Element niezbędny gospodarki społeczeństwa informacyjnego Konieczne uzupełnianie tradycyjnej gospodarki dające przewagę nad konkurencją PRZESŁANKI

sierpnia 2004 Warszawa - Jachranka Testowanie i zarządzanie jakością w procesie tworzenia oprogramowania 8 Przesłanka 3 : Konieczność wprowadzania ciągłych zmian do oprogramowania Obowiązkowe zmiany w przepisach Zmiany w organizacji podmiotów Wzrastające wymagania klienta związane z walką z konkurencją Zmiany doskonalące Nowe narzędzia pracy dla programistów PRZESŁANKI

sierpnia 2004 Warszawa - Jachranka Testowanie i zarządzanie jakością w procesie tworzenia oprogramowania 9 Przesłanka 4 : Konieczność łączenia fachowców o różnych kwalifikacjach zawodowych w zespoły zadaniowe PRZESŁANKI

sierpnia 2004 Warszawa - Jachranka Testowanie i zarządzanie jakością w procesie tworzenia oprogramowania 10 Przesłanka 5 : Realizacja większych projektów wymaga koordynacji prac PRZESŁANKI

sierpnia 2004 Warszawa - Jachranka Testowanie i zarządzanie jakością w procesie tworzenia oprogramowania 11 DEFINICJEISTOTA NORMY KORZYŚCIPRZESŁANKI OGRANICZENIA KONKLUZJE

sierpnia 2004 Warszawa - Jachranka Testowanie i zarządzanie jakością w procesie tworzenia oprogramowania 12 KONKLUZJA 1 : Rezultatem bez wątpienia złożonych ( kontekst zastosowań, stosowane narzędzia programistyczne, wieloetapowa współpraca specjalistów o różnych kwalifikacjach, itp. ) prac związanych z wytwarzaniem oprogramowania powinno być sprawne oprogramowanie. Wytwarzanie oprogramowania wymaga najczęściej pracy zespołowej. KONKLUZJE

sierpnia 2004 Warszawa - Jachranka Testowanie i zarządzanie jakością w procesie tworzenia oprogramowania 13 KONKLUZJA 2 : Wymagana jest odpowiednia organizacja pracy zespołowej nad wytwarzanym oprogramowaniem. Brak takiej organizacji prac prowadzi do niekorzystnych rezultatów w postaci : przekroczonych budżetów finansowych, wydłużonego terminu dostarczenia oprogramowania dla potrzeb klienta końcowego, zbyt wielu błędów, które utrudniają realizację fazy początkowej, tj. eksploatacja wstępna, itd. KONKLUZJE

sierpnia 2004 Warszawa - Jachranka Testowanie i zarządzanie jakością w procesie tworzenia oprogramowania 14 KONKLUZJA 3 : W przypadku organizacji zespołów wytwarzających oprogramowanie dochodzi do tworzenia, gromadzenia, przekazywania wiedzy, dzielenie się nią, jej upowszechnianie, pozyskiwanie i tworzenie nowych jej zasobów. A do tego potrzebni są profesjonaliści i skuteczne zarządzanie nimi. KONKLUZJE

sierpnia 2004 Warszawa - Jachranka Testowanie i zarządzanie jakością w procesie tworzenia oprogramowania 15 KONKLUZJA 4 : Wykonywane oprogramowanie nie jest dedykowane anonimowemu klientowi. Co więcej jego potrzeby zmieniają się w czasie. Stąd zespoły wykonawców oprogramowania muszą go dostosowywać za każdym razem do potrzeb indywidualnego klienta, co odpowiada idei mass customization lub mass personalization. KONKLUZJE

sierpnia 2004 Warszawa - Jachranka Testowanie i zarządzanie jakością w procesie tworzenia oprogramowania 16 KONKLUZJA 5 : Postuluje się możliwość wykorzystania dla potrzeb organizacji prac związanych z wytwarzaniem oprogramowania systemów zapewnienia jakości zgodnych ze standardem ISO 9001:2000. KONKLUZJE

sierpnia 2004 Warszawa - Jachranka Testowanie i zarządzanie jakością w procesie tworzenia oprogramowania 17 DEFINICJE ISTOTA NORMY KORZYŚCIPRZESŁANKI OGRANICZENIAKONKLUZJE

sierpnia 2004 Warszawa - Jachranka Testowanie i zarządzanie jakością w procesie tworzenia oprogramowania 18 CZYM SĄ NORMY ISO 9001:2000 ? 1. Mają zastosowanie jako normy organizacyjne, a nie wymagania techniczne 2. Są spisane na dość wysokim stopniu uogólnienia, zadając ich dostosowania do konkretnego obiektu, z uwzględnieniem następujących wytycznych : a ) orientacja na klienta b) przywódctwo c) zaangażowanie ludzi d) podejście procesowe e) podejście systemowe do zarządzania f) ciągłe doskonalenie g) podejmowanie decyzji na podstawie faktów h) wzajemne korzystne powiązania z dostawcami. ISTOTA NORMY

sierpnia 2004 Warszawa - Jachranka Testowanie i zarządzanie jakością w procesie tworzenia oprogramowania 19 DEFINICJEISTOTA NORMY KORZYŚCI PRZESŁANKI OGRANICZENIAKONKLUZJE

sierpnia 2004 Warszawa - Jachranka Testowanie i zarządzanie jakością w procesie tworzenia oprogramowania 20 KORZYŚCI STOSOWANIA STANDARDU ISO 9001: Norma jest rozpoznawalna w świecie 2. Daje wytyczne dla organizacji kompletnego cyklu prac związanych z wytworzeniem towaru - oprogramowania, który odpowiada specyfikacji wymagań dla produktu 3. Wprowadza wyraźny rozdział pomiędzy czynnościami systemowymi a merytorycznym. 4. Wprowadza konieczną formalizację wykonywanych prac na różnych szczeblach struktury organizacyjnej KORZYŚCI

sierpnia 2004 Warszawa - Jachranka Testowanie i zarządzanie jakością w procesie tworzenia oprogramowania 21 KORZYŚCI STOSOWANIA STANDARDU ISO 9001: Wprowadza przymus okresowej oceny 6. Kładzie nacisk na oceny poprawności procesów poprzez obranie stosownych mierników, które najlepiej gdyby były policzalne 7. Wprowadza przymus konieczności zdefiniowania organizacji, realizowanych w niej procesów podstawowych i procesów pomocniczych 8. Wymaga wykonywania, gromadzenia, analizowania potwierdzeń o mających miejsce określonych zdarzeniach. Są to zapisy jakości KORZYŚCI

sierpnia 2004 Warszawa - Jachranka Testowanie i zarządzanie jakością w procesie tworzenia oprogramowania 22 KORZYŚCI STOSOWANIA STANDARDU ISO 9001: Wprowadza możliwość odtworzenia w dowolnym czasie zdarzeń uprzednich, jeśli mają wpływ na wytworzony produkt. Całość tych zagadnień nosi nazwę identyfikacji i identyfikowalności. 10. Zaleca uporządkowanie całej infrastruktury związanej z procesem wytwarzania np. oprogramowania. Począwszy od warunków lokalowych a skończywszy na licencjach oprogramowania narzędziowego, systemowego, pakietów biurowych, itd. 11. Dokumentacja gromadzona w procesie wytwarzania oprogramowania może służyć w ewentualnych sporach z klientem, w tym sądowych. KORZYŚCI

sierpnia 2004 Warszawa - Jachranka Testowanie i zarządzanie jakością w procesie tworzenia oprogramowania 23 DEFINICJEISTOTA NORMY KORZYŚCIPRZESŁANKI OGRANICZENIA KONKLUZJE

sierpnia 2004 Warszawa - Jachranka Testowanie i zarządzanie jakością w procesie tworzenia oprogramowania 24 OGRANICZENIA STOSOWANIA STANDARDU ISO 9001: Czasami nieobacznie wprowadza się zbytnią formalizację postępowania w organizacji - firmie. 2. Wydłużony czas dochodzenia nowego pracownika do członkostwa w zespole np. projektantów - programistów 3. Zwykle pociąga za sobą stosunkowo wysokie koszty zaprojektowania, udokumentowania, wdrożenia, certyfikacji systemów zapewnienia jakości, pomimo faktu możliwości uzyskania dotacji na tego rodzaju prace. OGRANICZENIA

sierpnia 2004 Warszawa - Jachranka Testowanie i zarządzanie jakością w procesie tworzenia oprogramowania 25 Powyższe zestawienie upoważnia do stwierdzenia, że korzyści wynikające z zaprojektowania, udokumentowania, wdrożenia, poddania certyfikacji systemu zapewnienia jakości zgodnego z ISO 9001:2000 przeważają nad ewentualnymi wadami.

sierpnia 2004 Warszawa - Jachranka Testowanie i zarządzanie jakością w procesie tworzenia oprogramowania 26 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ KAROL CHRABAŃSKI KATOWICE