POWRÓT DO ZATRUDNIENIA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Na dobry początek – staż”
Advertisements

Promocja zatrudnienia i wsparcie przedsiębiorców w 2012 r
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Rynek pracy w województwie zachodniopomorskim
ZAŁOŻENIA WOJEWÓDZKIEGO URZĘDU PRACY NA ROK 2010 W ZAKRESIE WDRAŻANIA DZIAŁAŃ ORAZ PO KL.
ZATRUDNIALNOŚĆ OSÓB 50+ zmiany demograficzne w perspektywie roku 2030
Inwestowanie w rozwój instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Departament Polityki Rodzinnej Wspieranie rozwoju usług opieki nad dziećmi w wieku.
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
1 Konkurs w ramach poddziałania Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (A.1) Termin ogłoszenia konkursu: wrzesień
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Priorytet VI Poddziałanie Działania służące wydłużaniu aktywności zawodowej Instytucja Pośrednicząca II Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Praca.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA.
1 DZIAŁANIA URZĘDÓW PRACY W KONTEKŚCIE PO KL I RYNKU PRACY W WOJEWÓDZTWIE KUJAWSKO – POMORSKIM TORUŃ, MARZEC 2008 ROK.
Wsparcie rodzin w Małopolsce Wybrane działania RPO na lata
Konferencja inaugurująca projekty realizowane przez Ośrodek Wsparcia w Lipniaku: „Stworzenie i wsparcie funkcjonowania Zakładu Aktywności Zawodowej w.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Rozwój mieszkańców województwa opolskiego poprzez wsparcie z Europejskiego Funduszu Społecznego Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu r.
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
Współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROJEKT : NOWA JAKOŚĆ – NOWE MOŻLIWOŚCI IV.
Założenia projektu KONSERWATOR – program aktywizacji zawodowej osób pozostających bez zatrudnienia .
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
mieszkańców pomorskiej wsi
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VI PO KL na 2013 rok.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Aktualna informacja o rynku pracy w województwie zachodniopomorskim Szczecin, 29 czerwca 2011 r.
PRACOWNIKU OŚWIATY – SKORZYSTAJ Z NOWYCH MOŻLIWOŚCI Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie.
Przedsiębiorcy z dotacją – inteligentne wsparcie w Małopolsce Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO – 2020
Dostosowanie oferty usług Powiatowego Urzędu Pracy w Chojnicach do potrzeb partnerów biznesowych.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Kobiety na rynku pracy.
Planowane działania w zakresie polityki rynku pracy na rok 2013 Zielona Góra, listopad 2012 roku.
Małopolskie założenia Gwarancji dla młodzieży
Współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROJEKT : “NOWA JAKOŚĆ – NOWE MOŻLIWOŚCI IV”
„Projekty Europejskiego Funduszu Społecznego o znaczeniu regionalnym w oparciu o wybrane przykłady”
Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.1 Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Spotkanie robocze Komitetu Monitorującego RPO Wrocław,
Projekty systemowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Toruń, 12 października 2015 roku.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Regionalne Centrum Rozwoju Społecznego w Toruniu.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Powiatowy Urząd Pracy w Sandomierzu na mocy umowy Nr POWR
Gdańsk, r. Typy operacji i kryteria wyboru projektów- konkurs w ramach Poddziałania Oś Priorytetowa 6 Regionalnego Programu Operacyjnego.
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W WOJEWÓDZTWIE WARMIŃSKO- MAZURSKIM W LATACH mgr inż. Zdzisław Szczepkowski Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie.
POWIATOWY URZĄD PRACY W GDAŃSKU Metropolitalny Rynek Pracy Roland Budnik.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Doświadczenia pierwszych naborów RPO WiM ogłaszanych przez Wojewódzki Urząd Pracy Planowane nabory i cele na bieżący rok Olsztyn, 9 czerwca 2016 r. Zdzisław.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Aktywizacja osób bezrobotnych i poszukujących pracy w powiecie poznańskim (I) Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako Instytucja Pośrednicząca w ramach RPO WK-P w zakresie Europejskiego Funduszu.
Kryteria wyboru projektów w Działaniu 8.3 Ułatwianie powrotu do aktywności zawodowej osób sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 Poddziałanie (8iv)
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu
XXVII Sesja Rady Miejskiej w Nowem 26 kwietnia 2017 r.
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 8 Aktywni na rynku pracy Działanie 8.4 Godzenie życia.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 8 Aktywni na rynku pracy Działanie 8.4 Godzenie życia.
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział Aktywizacji Zawodowej EFS
Zapis prezentacji:

POWRÓT DO ZATRUDNIENIA Projekt systemowy Wojewódzkiego Urzędu Pracy w ramach Poddziałania 6.1.1 PO KL

Zmiana liczby ludności w Polsce wg województw w latach 2002-2011 (w % dane NSP) Źródło: Program Specjalnej Strefy Demograficznej w województwie opolskim - perspektywa 2013-2020 na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego w Warszawie

Kontekst – problemy demograficzne Depopulacja – zmniejszenie liczby ludności w województwie opolskim Migracja Trudności na rynku pracy Starzenie się społeczeństwa Główne problemy województwa opolskiego wzajemnie się warunkują. Sprawia to, że decyzje poszczególnych mieszkańców regionu, racjonalne dla nich samych, w efekcie są szkodliwe dla całego regionu. Dlatego też działanie na rzecz poprawy sytuacji wymaga wsparcia komplementarnego. Pierwszą odpowiedzią na zdiagnozowane problemy demograficzne i ich skutki dla rynku pracy jest projekt „Powrót do zatrudnienia”.

Komplementarność projektu Kontekst – Specjalna Strefa Demograficzna Rodzina Zwiększenie liczby i poprawa jakości miejsc pracy Dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb gospodarki i rynku pracy oraz tworzenie kadr na rzecz innowacyjnej gospodarki Zwiększenie dostępu do usług żłobkowo - przedszkolnych Zwiększenie dostępu do usług na rzecz osób starszych Projekt „Powrót do zatrudnienia”

Komplementarność projektu Kontekst – analiza sytuacji Sytuacja w zakresie opieki żłobkowej w końcu lipca 2012 roku Aby właściwie zinterpretować powyższe dane należy mieć na uwadze pewien metodologiczny problem: powyższe dane mają charakter dynamiczny, związany z faktem, że edukacja w żłobku ma rytm całoroczny. Rekrutacja prowadzona jest w trybie ciągłym a nowe dzieci przyjmowane są w miarę pojawiania się wolnych miejsc. Oznacza to, że możliwa jest sytuacja (zwłaszcza tuż przed rozpoczęciem edukacji przedszkolnej), kiedy liczba dzieci w żłobkach będzie niższa od liczby miejsc.

Komplementarność projektu Kontekst – prognoza na lata 2013 -2015 Prognozowana liczba miejsc i wniosków (lata 2013-2015) W latach następnych: Żadna gmina nie zredukuje liczby żłobków i miejsc w żłobkach, Stopniowo rosnąć będzie liczba miejsc, która jednak nie zbilansuje popytu.

Komplementarność projektu Projekt – podstawowe kierunki działań Projekt systemowy Powrót do zatrudnienia Aktywizacja zawodowa bezrobotnych, zwłaszcza kobiet i osób w wieku do 30 lat i powyżej 50 lat Wsparcie rodziców / opiekunów dzieci do lat 3 w zakresie opieki nad dziećmi ułatwiające podjęcie aktywności zawodowej Wsparcie gmin w zakresie realizacji polityki edukacyjnej i opiekuńczej oraz działań sprzyjających pozytywnym zmianom na rynku pracy

Komplementarność projektu Komplementarność projektu Wsparcie bezrobotnych 1 – Wzrost kwalifikacji bezrobotnych 2 – Zmniejszenie bezrobocia 1 – Zahamowanie potencjalnych decyzji migracyjnych 2 – wsparcie „srebrnej gospodarki” Z badań WUP wynika, że 23 % bezrobotnych jest zainteresowanych kursem opieki nad dziećmi 600 osób objętych zostanie szkoleniami w zawodzie opiekun dzienny dzieci do lat 3 500 osób uzyska zatrudnienie w obszarze deficytowym (w ramach projektu) Zmniejszenie szarej strefy zatrudnienia Dwie podstawowe grupy docelowe: Osoby w wieku 20-30 lat: decyzje migracyjne bardzo często dotyczą ludzi młodych, w wieku prokreacyjnym. Osoby w wieku 50-64 lata: grupa ta stanowi ok. 27% wszystkich bezrobotnych.

Komplementarność projektu Wsparcie rodziców i opiekunów dzieci 1 – Zwiększenie dostępu do usług opieki nad dziećmi do 3 roku życia 2 – Zwiększenie dyspozycyjności opiekunów – zwiększenie aktywności na rynku pracy, zwłaszcza kobiet Stwarzanie warunków dogodnych dla pozostawania na lokalnych rynkach pracy i powrót do pracy po przerwie związanej z urodzeniem lub wychowywaniem dziecka, oraz zachęta do podęcia decyzji o migracji docelowej do województwa opolskiego. Objęcie wsparciem średnio 500 rodzin / opiekunów dzieci w wieku do 3 lat. Wskaźnik zatrudnienia Stopa bezrobocia Kobiety: 45,3% Kobiety: 9,4% Mężczyźni: 65,6% Mężczyźni: 8,6% Źródło: GUS, Wyniki BAEL, II kwartał 2012

Hamowanie tendencji migracyjnych Trwałość wsparcia Wzrost zatrudnienia Hamowanie tendencji migracyjnych Przyrost naturalny Zapewnienie opieki W założeniu, utrwalanie działań związanych z realizacją projektu w późniejszych okresach powinno przyczynić się do pozytywnych zmian społecznych, gospodarczych oraz demograficznych w województwie opolskim

Komplementarność projektu Planowana ścieżka wsparcia osób bezrobotnych Rekrutacja i badania psychologiczne warunkujące możliwość wykonywania zawodu - 280 h (teoria +praktyka) dla opiekunów w żłobku lub klubie dziecięcym dla 50 os. - 40 h w przypadku szkolenia uzupełaniającego dla 50 os, - 160 h (teoria + praktyka) w zaw. opiekun dzienny dla 500 os, Szkolenie zawodowe w wymiarze: Nawiązanie współpracy z gminami (na podstawie porozumienia, w celu zatrudnienia uczestników projektu) Zatrudnienie przez okres średnio 6-18 m-cy finansowane ze środków projektowych

Kto może zostać opiekunem dziennym? Projekt adresowany jest do osób: pozostających bez pracy, (w tym zarejestrowanych w PUP), zamieszkujących teren województwa opolskiego, w wieku 18 – 64 lata, posiadających wykształcenie co najmniej średnie, oraz spełanijące warunki określone w art. 39 Ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.

Korzyści z powierzenia opieki nad dzieckiem opiekunowi Komplementarność projektu Korzyści z powierzenia opieki nad dzieckiem opiekunowi 1. Dzienny opiekun to alternatywa wobec instytucjonalnej (np. żłobków) formy opieki nad dziećmi do lat 3 2. Możliwość powierzenia dziecka pod opiekę wykwalifikowanego dziennego opiekuna, nawet do 10 godzin dziennie 3. Kameralna forma sprawowania opieki nad dziećmi - warunki domowe, opieka dopasowana do indywidualnych wymagań dziecka, uwzględniająca rozwój psychomotoryczny, emocjonalny i społeczny 4. Relatywnie niski koszt wynagrodzenia dziennego opiekuna, w porównaniu z usługą niani

Komplementarność projektu Planowana ścieżka wsparcia gmin Nawiązanie współpracy – udostępnienie danych dot. opieki żłobkowej do analizy Spotkania robocze z przedstawicielami gmin Podpisanie umów z gminami planującymi zatrudnienie opiekunów dziennych Praca opiekunów dziennych finansowana z projektu przez okres średnio 6-18 m-cy

Komplementarność projektu Kryterium dostępu Wskaźnik efektywności zatrudnieniowej, w przypadku projektów adresowanych do osób znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy, mierzony (odrębnie dla każdej wskazanej we wniosku grupy osób) po zakończeniu realizacji projektów wynosi: - dla osób w wieku 20 – 30 lata - co najmniej 40%, - dla osób w wieku 50 – 64 lata - co najmniej 35%, Ogólny wskaźnik efektywności zatrudnieniowej (dla uczestników nie kwalifikujących się do żadnej z powyższych grup docelowych - co najmniej 45%.

Dziękuję za uwagę