mgr Marcin Połom Uniwersytet Gdański, Instytut Geografii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
20 lat funkcjonowania Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni
Advertisements

Waldemar Węgrzyn Dyrektor Projektu
Fundusze unijne w Gdańsku – lata Projekty Miasta Gdańska E- Gdańsk5,2 mln zł GPKM ( partner ZKM )200 mln zł Hewelianum24 mln zł Ciąg Główny.
Wybrane inwestycje infrastrukturalne w zakresie transportu szynowego w województwie wielkopolskim Janusz Górny Polityka przestrzenna a transportowa.
Zarządzanie transportem KURS INŻYNIERSKI
ZMIANY W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ PO ROZPOCZĘCIU BUDOWY DWORCA ŁÓDŹ FABRYCZNA FAZA I Łódź, 4 październik 2011 r. Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi.
Możliwości lokalizacji stacji KDP w zachodniej części woj. łódzkiego
SITK Radom - XX Radomskie Dni Techniki
TRANSPORT – jak się poruszasz ?
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
INWESTYCJE DROGOWE W MAŁOPOLSCE PÓŁNOCNEJ.
INWESTYCJE KOMUNIKACYJNE I Konferencja
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Dominik Wiśniewski Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej.
Sektorowy Program Operacyjny: Transport na lata
1Warszawa, 27 września 2012 "Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o. pierwszy w Polsce – podmiot wewnętrzny Województwa Mazowieckiego.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Czysty transport miejski
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 – 2013.
"Potencjał inwestycyjny węzłów integracyjnych – obecne i przyszłe projekty dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w Gminie Miasta Gdańska Dzięki bezzwrotnym.
Rozw ó j Polski Wschodniej. 2 października 2007 r. komisarz ds. polityki regionalnej Danuta Hübner podpisała decyzję Komisji Europejskiej przyjmującą
Doświadczenia PKM w Gdyni z eksploatacji autobusów napędzanych CNG
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
ROZWÓJ SYSTEMU PUBLICZNEGO TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO W AGLOMERACJI WARSZAWSKIEJ POPRZEZ ZWIĘKSZENIE WYDAJNOŚCI, NIEZAWODNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA.
Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012
MATERIAŁ INFORMACYJNY o planach inwestycyjnych
Konkurs Dobre Praktyki PPP 13 maja 2008r.
BARIERY TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO NA TERENIE WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Propozycja rozszerzenia Listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko o nowe projekty w zakresie sektora transportu.
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Przebudowa torowisk TRAMWAJOWych wraz z siecią trakcyjną w Szczecinie w ciągu komunikacyjnym na odcinku od ul. Energetyków poprzez ul. Gdańską, do.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
„Rozbudowa i modernizacja systemu wodociągowo – kanalizacyjnego w Białymstoku i gminie Wasilków” Projekt POIS /08.
POIS /10-00 „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście”
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
RPO dla Mazowsza #RPO wyjście z grupy regionów słabiej rozwiniętych silne zróżnicowania wewnętrzne Szczególna sytuacja województwa mazowieckiego.
Tramwaje Warszawskie przyjazne ludziom i miastu
Zintegrowany System Zarządzania Ruchem w Trójmieście TRISTAR
TRASA SŁOWACKIEGO Odcinek od ul. Potokowej do Al. Rzeczypospolitej GDAŃSK, 17 marzec 2010 r. Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 Sp. z o.o.
Budżet Miasta Gdańska na rok 2015 Gdańsk, 18 grudnia 2014r.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Zasady naboru wniosków dla Działania 9.1. Transport miejski w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Źródła dofinansowania projektów infrastrukturalnych w nowym okresie programowania funduszy strukturalnych
Wieloletni Plan Inwestycyjny Miasta Gdańska na lata Gdańsk 10 październik 2005.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
9.3. Regionalna infrastruktura drogowa Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Perspektywy funkcjonowania regionalnych przewozów kolejowych w Polsce dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański Zakopane,
Prezentacja projektu Usytuowanie inwestycji: Lokalizacja inwestycji: Przebieg trasy: Os. Lecha – ul. Piaśnicka – Centrum Handlowe M1- pętla Franowo.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2011 ROK. Nowe uwarunkowania wynikające z ustawy o finansach publicznych nowa uchwała: WIELOLETNIA PROGNOZA FINANSOWA na lata.
Transport trolejbusowy w Gdyni w świetle wyników badań marketingowych projektu TROLLEY dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański.
Kształtowanie jakości usług transportu kolejowego: w poszukiwaniu źródeł finansowania Dr Michał Wolański, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Dr Marcin.
Zarządzanie transportem Wybrane elementy
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Panel: Transport komunalny
Szczecińska Kolej Metropolitalna
CZY WIESZ, ŻE...? … pierwszymi środkami komunikacji zbiorowej w Lublinie były dorożki i omnibusy konne.
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Kolejowa odnowa Modernizacja estakady w Gorzowie Wielkopolskim
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
Prognoza wysokości stawek Spółki Tramwaje Śląskie S. A
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Program Operacyjny Polska Wschodnia
Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu
"Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.

Program Operacyjny Polska Wschodnia
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
Zapis prezentacji:

mgr Marcin Połom Uniwersytet Gdański, Instytut Geografii Modernizacja komunikacji trolejbusowej w Polsce po akcesji do Unii Europejskiej mgr Marcin Połom Uniwersytet Gdański, Instytut Geografii

Zarys sytuacji komunikacji trolejbusowej w Polsce przed przystąpieniem do Unii Europejskiej Komunikacja trolejbusowa w 4 miastach: Gdynia z Sopotem, Lublin i Tychy Regres komunikacji trolejbusowej w okresie transformacji gospodarczej, likwidacja sieci w Dębicy (1990), Warszawie (1995), Słupsku (1999) oraz plany likwidacji w Tychach, Gdyni, wygaszanie w Lublinie. Usamorządowienie organizacji i finansowania komunikacji miejskiej negatywnie wpłynęło na stan komunikacji trolejbusowej. Wyższy koszt funkcjonowania komunikacji trolejbusowej względem autobusowej jako wynik nieodoinwestowania i braku jakiejkolwiek restrukturyzacji. Gorsze postrzeganie trolejbusów przez pasażerów jako wynik braku nowoczesnego taboru, mniejszej prędkości komunikacyjnej i wysokiego wskaźnika awaryjności.

Przekształcenia funkcjonalne komunikacji trolejbusowej w Polsce na przełomie XX i XXI w.

Stan komunikacji trolejbusowej w latach 1990-2004 Liczba wozokilometrów w skali rocznej Średnia liczba trolejbusów Średnia prędkość eksploatacyjna

GDYNIA liczba tras trolejbusowych 1990: 10 linii 2004: 8 linii 2012: 12 linii

GDYNIA projekty europejskie (I) 2004-2006: Rozwój proekologicznego transportu publicznego w Gdyni w ramach ZPORR Przedmiotem projektu były: - budowa nowej zajezdni trolejbusowej w Gdyni, - budowa nowych linii trolejbusowych o długości 10,6 km, - budowa nowej pętli trolejbusowej w Kaczych Bukach, - zakup 10 nowych trolejbusów niskopodłogowych. Wartość projektu: 54 mln zł Dofinansowanie: 50%

GDYNIA projekty europejskie (II) 2007-2013: Rozwój proekologicznego transportu publicznego na Obszarze Metropolitalnym Trójmiasta w ramach RPO dla woj. pomorskiego Przedmiotem projektu są: - modernizacja układu zasilania - modernizacja linii trolejbusowych o długości 12 km, - zakup 28 nowych trolejbusów niskopodłogowych z napędem alternatywnym. Wartość projektu: 98 mln zł Dofinansowanie: 70%

LUBLIN liczba tras trolejbusowych 1990: 12 linii 2004: 7 linii 2012: 8 linii

LUBLIN projekty europejskie

LUBLIN projekty europejskie 2004 – 2006: I projekt europejski. Finansowanie w ramach ZPORR Budowa nowej linii trolejbusowej Zakup 1 nowoczesnego trolejbusu Wartość projektu: 7,5 mln zł (dofinansowanie 4,5 mln zł) 2007 – 2013: II projekt europejski. Finansowanie w ramach RPO Zakup 30 nowoczesnych trolejbusów bez napędu alternatywnego Modernizacja układu zasilania (3 istniejące podstacje trakcyjne) Wartość projektu: 61 mln zł (dofinansowanie 26 mln zł) 2007 – 2013: III projekt europejski. Finansowanie w ramach PO RPW Zakup 70 nowoczesnych trolejbusów z napędem alternatywnym Modernizacja sieci trakcyjnej (zwiększenie prędkości eksploatacyjnej) Budowa 34 km nowych odcinków sieci (uruchomienie nowych połączeń) Budowa nowych podstacji Wartość projektu: 520 mln zł (dofinansowanie 310 mln zł) Łączna wartość projektów: 588,5 mln zł (dofinansowanie 340,5 mln zł)

TYCHY liczba tras trolejbusowych 1990: 4 linie 2004: 5 linii 2012: 5 linii

TYCHY projekt europejski

TYCHY projekt europejski Tramwaje Śląskie S.A. jako beneficjent główny wraz z Tyskimi Liniami Trolejbusowymi Sp. z o.o. jako partnerem w projekcie złożyły wniosek o dofinansowanie projektu pt. „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko. W zakresie komunikacji trolejbusowej projekt obejmuje swym zakresem: - zakup 15 sztuk fabrycznie nowych trolejbusów niskopodłogowych z dodatkowym napędem w postaci baterii, umożliwiającej zjazd awaryjny w przypadku braku zasilania w sieci trakcyjnej, - modernizacja sieci trakcyjnej z poprawą estetyki słupów przebudowę 3 głównych skrzyżowań sieciowych wraz z dobudowaniem nieistniejących relacji skrętnych Całkowity koszt inwestycji w zakresie komunikacji trolejbusowej wynosi ok. 50 mln zł, z czego połowę pokryje budżet miasta Tychy, a drugą połowę Fundusz Spójności.

KORZYŚCI z wykonanych projektów (Gdynia) Wzrost wielkości pracy eksploatacyjnej komunikacji trolejbusowej z ponad 4 mln wzkm do prawie 5 mln wzkm co przekłada się na wzrost z 22% do prawie 30% całej pracy komunikacji miejskiej w Gdyni Wzrost średniej prędkości eksploatacyjnej przez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań sieciowych (skrzyżowania) z ok. 12 km/h w 2002 r. do ponad 16 km/h w 2011 r. Wymiana prawie 50% liczby pojazdów na nowoczesne, wyeliminowanie pojazdów nieprzyjaznych niepełnosprawnym, wprowadzenie pojazdów energooszczędnych . Wzrost liczby pojazdów z ok. 70 do 85. Uniezależnienie komunikacji trolejbusowej od sytuacji drogowych i zasilania (alternatywne źródła zasilania) Centralne sterowanie ruchem eliminujące przestoje Wpływ na zmianę postrzegania komunikacji trolejbusowej jako „zawalidrogi” w świetle badań preferencji i zachowań komunikacyjnych (prowadzonych przez ZKM w Gdyni w cyklu dwuletnim)

KORZYŚCI (Lublin) Wzrost wielkości pracy eksploatacyjnej komunikacji trolejbusowej z ponad 2,8 mln wzkm do prawie 5 mln wzkm w 2014 r. Wzrost średniej prędkości eksploatacyjnej przez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań sieciowych (skrzyżowania) z ok. 12 km/h w 2010 r. do ponad 16 km/h w 2014 r. (wg założeń) Wymiana 100% liczby pojazdów na nowoczesne, wyeliminowanie pojazdów nieprzyjaznych niepełnosprawnym, wprowadzenie pojazdów energooszczędnych . Wzrost liczby pojazdów z ok. 55 do 110. Uniezależnienie komunikacji trolejbusowej od sytuacji drogowych i zasilania (alternatywne źródła zasilania) Możliwość kreacji nowych linii trolejbusowych dzięki alternatywnym źródłom zasilania (Krakowskie Przedmieście – brak trakcji = objazdy) Centralne sterowanie ruchem eliminujące przestoje

KORZYŚCI (Tychy) Gwarancja funkcjonowania komunikacji trolejbusowej w Tychach. Doprowadzenie trakcji do pętli przed dworcem kolejowym (węzeł integracyjny) Wzrost średniej prędkości eksploatacyjnej przez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań sieciowych (skrzyżowania) z ok. 15 km/h w 2010 r. do ponad 17 km/h w 2014 r. (wg założeń) Wymiana 75% liczby pojazdów na nowoczesne, wyeliminowanie pojazdów nieprzyjaznych niepełnosprawnym, wprowadzenie pojazdów energooszczędnych . Wzrost liczby pojazdów z ok. 20 do 25. Uniezależnienie komunikacji trolejbusowej od sytuacji drogowych i zasilania (alternatywne źródła zasilania)

WNIOSKI z wykonanych projektów ZALETY: pozwalają nadgonić zaległości inwestycyjne z poprzednich lat umożliwiają wymianę taboru na nowoczesny, a więc zmniejszają dysproporcję względem komunikacji autobusowej poprawiają średnią prędkość komunikacyjną dzięki innowacyjnym rozwiązaniom (nowoczesne urządzenia na skrzyżowaniach, sterowanie ruchem) zwiększają niezawodność komunikacji trolejbusowej (alternatywne źródła zasilania) dają szansę utrzymania nieemisyjnej, proekologicznej komunikacji w obszarach silnie zurbanizowanych WADY: sposób finansowania obciąża przewoźników/organizatorów na wiele lat przez zaciąganie kredytów na wkłady własne brak inwestycji wpływających na wzrost znaczenia komunikacji trolejbusowej w ogólnej pracy przewozowej komunikacji zbiorowej (Gdynia, Tychy) znaczne zakupy taborowe w wieloletniej perspektywie odbiją się na stanie taboru (brak możliwości finansowych na ponowne jednorazowe zakupy wielu pojazdów) zaledwie pięcioletni okres trwałości majątkowej inwestycji ze środków europejskich nie gwarantuje stabilnej sytuacji (możliwość kasacji po 5 latach)

Trolejbus na linii autobusowej? Dziękuję za uwagę!