Zachowania niepożądane u dzieci – jak sobie z nim poradzić? Opracowała: Monika Meyer Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
A – zdarzenie bezpośrednio poprzedzające wystąpienie danego zachowania Metoda Carole Sutton A-B-C ZACHOWANIA A – zdarzenie bezpośrednio poprzedzające wystąpienie danego zachowania B – konkretne zachowanie, czyli to, co dziecko mówi lub robi C – następstwo, czyli to, co dzieje się bezpośrednio po wystąpieniu danego zachowania (reakcja rodzica, nauczyciela, otoczenia, innych dzieci; to, co mówią lub co robią)
Dzieci obserwują zachowanie dorosłych w różnych sytuacjach i w ten sposób się uczą. Nie ulegając zachowaniom dziecka dajesz mu jasny komunikat: TO NIE DZIAŁA.
Pracując interwencję, powinnyśmy odpowiedzieć sobie na pytania: A – jak możemy zapobiec trudnemu zachowaniu dziecka? B – co zrobić w trakcie trudnego zachowania? C – jak zachować się po wystąpieniu trudnego zachowania naszego podopiecznego?
Jednym z elementów zapobiegania trudnym zachowaniom jest USTANOWIENIE ZASAD I KONSEKWENCJI
Pozytywnie sformułowane ZASADY MUSZĄ BYĆ: Konkretne Proste Krótkie Pozytywnie sformułowane Powinny też być:
Do zasad ustanawiamy konsekwencje: konsekwencje pozytywne i konsekwencje negatywne
Konsekwencja negatywna a kara – jaka to różnica?
CO NALEŻY ZROBIĆ PO WYSTĄPIENIU TRUDNEGO ZACHOWANIA U DZIECKA?
Panując nad swoimi emocjami, jednocześnie szanuj uczucia swojego dziecka. Staraj się nie zaprzeczać uczuciom dziecka, spróbuj je zrozumieć.
Jeżeli dane zachowanie pojawiło się po raz pierwszy – wyciągamy jedynie konsekwencje naturalne. Podczas rozmowy omawiamy nową zasadę i wypływające z niej konsekwencje.
Ilość zachowań nad którymi pracujemy w danym czasie powinna być ograniczona.
ZACHOWANIE NIEPOŻĄDANE (niewłaściwe) + TO WIĘCEJ ZACHOWAŃ NIEPOŻĄDANYCH WZMOCNIENIE POZYTYWNE (nagroda)
ZACHOWANIE POŻĄDANE (właściwe) + TO WIĘCEJ ZACHOWAŃ POŻĄDANYCH WZMOCNIENIE POZYTYWNE (nagroda)
ZACHOWANIE NIEPOŻĄDANE (niewłaściwe) + TO MNIEJ ZACHOWAŃ NIEPOŻĄDANYCH BRAK WZMOCNIENIA (ignorowanie)
ZACHOWANIE POŻĄDANE (właściwe) + TO MNIEJ ZACHOWAŃ POŻĄDANYCH BRAK WZMOCNIENIA (ignorowanie)
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Opracowano w oparciu o serię książek: „Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci?” C. Sutton oraz „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” J.Sakowska; DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ