Kropla wody pod mikroskopem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Eugleniny.
Advertisements

Czyli jak działają nasze mięśnie w stanie nieważkości
przetwarzaniu informacji
Co to są drobnoustroje?.
  OK konspekt z biologii.
Zespół Placówek Oświatowych im. hm Janka Bytnara „Rudego”
„KONSTRUKCJE GEOMETRYCZNE Z PROGRAMEM C.a.R.”
Kleider machen Leute Zespół Oświatowy w Liniewie
Krew Funkcje i skład.
Kacper Siedlecki SP 350 w Warszawie klasa II C
JERSINIOZA.
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Tkanki zwierzęce.
./.
STOP MENINGOGOKOM!.
Zwierzęta W Australii.
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
PIERWOTNIAKI Są to organizmy zwierzęce, przeważnie mikroskopijnej wielkości. Ciało ich odpowiada swą budową pojedynczej komórce - jednokomórkowce. Stanowi.
RÓŻNORODNOŚĆ ZWIERZĄT BEZKRĘGOWYCH I ŚRODOWISKO ICH ŻYCIA
TOKSOPLAZMOZA JAKO ZOONOZA
Starorzecze Rzeki Łeby – wartość przyrodnicza naszego regionu.
„NIE! Dla Meningokoków”
Toksoplazmoza.
Opiekun: mgr Monika Frukowska , mgr Renata Gut
Światło w życiu w Bydlinie Projekt interdyscyplinarny
Odżywiam się zdrowo i zdrowo żyję.
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
WODA – ŹRÓDŁO ŻYCIA.
Koło Naukowe Medycyny Podróży MONSUN Opiekun: Prof. dr hab. med
Woda darem życia.
RAFA KORALOWA RAFA KORALOWA Opracowanie: KLAUDIA BĘDKOWSKA KLASA 6b.
ABC wirusowego zapalenia wątroby
AIDS.
= Koło Naukowe Medycyny Podróży MONSUN Opiekun: Prof. dr hab. med. Piotr Zaborowski Aleksandra Chylak.
Bez wody jednak nie ma życia…
Choroby przenoszone przez wektory
Choroby przenoszone przez wektory
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Źródła energii na świecie
Bakteryjne choroby weneryczne
Życie w wodzie..
BEZKRĘGOWCE.
Co o wodzie każdy wiedzieć powinien… - na podstawie scenariusza Staropolanka Migawki z lekcji przeprowadzonej w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza.
W którym z krajów europejskich żyje się dostatnio? Autorami projektu są uczniowie klasy Ig Gimnazjum w Bieńkowicach pod opieką nauczyciela Łukasza Zaborowskiego.
W W W Łukasz Stochniał.
„Życie w kropli wody” Projekt realizowany przez uczniów Gimnazjum nr 37 we Wrocławiu pod opieką p. Agnieszki Berkowskiej.
Choroby wywoływane przez kleszcze
Tworzywa sztuczne wokół nas
Ekosystem wodny Oceany Wykonały: Zofia Pietrzak, Joanna Żmijewska.
Lekcja w laboratorium biologicznym
Światowy dzień zdrowia 2015
Przejawy życia organizmów heterotroficznych
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Światowy Dzień Zdrowia 2015
 Zaangażowanie całej szkoły do pracy nad kodeksem.  Przygotowanie uczniów do debat.  Zbieranie materiałów.  Utworzenie skrzynki mailowej do kontaktów.
Dzień Zdrowia 10 kwietnia 2015
Śpiączka..
ŚWIATOWY DZIEŃ ZDROWIA
Eko badacze Projekt - Badacz wody.
Choroby układu pokarmowego
Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska
CHOROBY PRZENOSZONE PRZEZ WEKTORY KWIETNIA. Roznosiciele-Wektory.
Agata Mrozińska kl. 4 SP nr 2 Pelplin Woda - mieszanina tlenu i wodoru, bezbarwna, bezwonna, niezbędna do życia każdego nawet najmniejszego organizmu.
KONKURS PLASTYCZNY ZAWODY PRZYSZŁOŚCI - MAKIETA GRUPA PROJEKTOWA: Klaudia Zielińska Ewelina Socha Katarzyna Tomiczek Klaudia Binda Dominik Jordan Szymon.
1.12. Charakterystyka królestwa Protista
„Rola wody w ciele człowieka, zwierząt i roślin”
Protisty.
LEKI PRZECIWPIERWOTNIAKOWE
Światowy dzień zdrowia 2018
Zapis prezentacji:

Kropla wody pod mikroskopem Opracowali: Joanna Polok Rafał Drobny Wojciech Piotrowski Opiekun: Katarzyna Czembor-Pękal

Cele projektu : Zaprojektowanie i przeprowadzenie doświadczenia sprawdzającego jak czystość wody wpływa na jednokomórkowe organizmy w niej żyjące - analiza wyników na podstawie wykresów. Przeprowadzenie obserwacji pod mikroskopem. Przygotowanie prezentacji multimedialnej pokazującej najczęściej występujące organizmy w kropli wody. Przygotowanie wystawy.

Działania uczniów Zbieranie i sortowanie informacji na temat pierwotniaków. Wykonywanie i obróbka zdjęć Projektowanie, przeprowadzenie i analiza doświadczenia Przygotowywanie preparatów mikroskopowych Tworzenie wykresów w Excelu Stworzenie logo projektu Przygotowanie wystawy Prowadzenie bieżącej dokumentacji Utrzymywanie kontaktu między członkami zespołu oraz wykonanie prezentacji multimedialnej.

Programy komputerowe wykorzystane w projekcie Microsoft PowerPoint – do przygotowania tej prezentacji oraz przedstawienia zdjęć z prac graficznych uczniów Gmail – do kontaktowania się z nauczycielem i przekazywania plików Przeglądarka internetowa – do wyszukiwania niezbędnych informacji Excel – do zestawienia wyników doświadczenia i tworzenia wykresów Word – do przygotowania wstępnych kart informacyjnych oraz mini plakatów informacyjnych na wystawę

Wystawa Zrobiliśmy wystawę, na której umieściliśmy najważniejsze informacje na temat pierwotniaków oraz ich zdjęcia.

Pierwotniaki Pierwotniaki to jednokomórkowe, cudzożywne protisty, które mają zdolność ruchu. Typowym przedstawicielem tej grupy jest pantofelek. Wiele pierwotniaków przemieszcza się dzięki ruchowi setek krótkich rzęsek. Ułatwi to zdobycie pokarmu. Niektóre pierwotniaki poruszają się dzięki wici lub nibynóżkom. Występują tu organizmy które wywołują choroby( np. zarodziec malaryczny).

Jak wygląda życie w kropli wody?

Gatunki pierwotniaków które opisaliśmy: Ameba  Euglena  Pantofelek  Orzęski Świdrowiec Trębacz

W skład jej budowy wchodzi: Ameba Słodkowodny pierwotniak o bardzo zmiennym kształcie. Porusza się za pomocą nibynóżek, które służą tez do zdobywania pokarmu. Żywi się bakteriami. W skład jej budowy wchodzi: cytoplazma ektoplazma endoplazma jądro jąderko wodniczka tętniąca wodniczka pokarmowa

Rodzaj jednokomórkowych euglenin Euglena Rodzaj jednokomórkowych euglenin  z rodziny Euglenaceae. Gatunkiem typowym jest euglena zielona należąca do wiciowców posiada pojedynczą długą wić, którą wykonuje okrężne ruchy i dzięki temu porusza się w stronę celu. Orzęski, na przykład pantofelek, poruszają się dzięki skoordynowanym ruchom krótkich rzęsek ułożonych w długich rzędach.

Pantofelek Pantofelek jest drapieżnikiem, który poluje na bakterie oraz na inne pierwotniaki. Ma wykręcone ciało o charakterystycznym kształcie (stąd nazwa), osiąga długość od 50 μm do 350 μm. Z zewnątrz pokryte jest rzędami rzęsek, umożliwiają mu poruszanie się i zdobywanie pokarmu. Rozmnaża się bezpłciowo przez poprzeczny podział komórki. Pantofelek występuje pospolicie we wszystkich słodkowodnych zbiornikach wodnych na Ziemi. Występuje w strefie przybrzeżnej i otwartej toni wodnej.

Sporowiec Typ protistów obejmujący jednokomórkowe organizmy pasożytnicze, nie posiadające organelli ruchu ani też wodniczek tętniących. W górnej części komórki występuje zespół organelli umożliwiający im wnikanie do komórek gospodarzy, tzw. aparat apikalny. Wytwarzają formy przetrwalnikowe zwane sporami, zakażające kolejnych żywicieli. Przechodzą skomplikowane cykle rozwojowe.

Orzęski Orzęski są typem jednokomórkowych pierwotniaków. Jak sama nazwa wskazuje organellami ruchu tego typu są rzęski, które w zależności od stadium uorganizowania wyglądają inaczej, praca ich jest zsynchronizowana, dzięki włókienkowym połączeniom. Komórkę otacza usztywniona błona komórkowa, tzw. pelikula. Występują w wodach słodkich i słonych. Orzęski rozmnażają się płciowo w procesie koniugacji.

i łatwy w hodowli, dlatego często używany w laboratoriach. Trębacz (czasami też występuje nazwa trąbik) Swój intensywnie niebieski kolor zawdzięcza ziarnom pigmentu umieszczonym w ektoplazmie. Jest "protistem zwierzęcym" (pierwotniakiem) należącym do typu orzęsków (Ciliata). Trębacz posiada charakterystyczny kształt trąby (stąd nazwa), osiąga – jak na pierwotniaki – sporą długość dochodzącą do 2 mm. Pierwotniak ten czasami pływa w wodzie, lecz z zasady prowadzi osiadły tryb życia przyczepiony do podłoża. Jest pospolity w wodach słodkich i łatwy w hodowli, dlatego często używany w laboratoriach.

Choroby

Czerwonka amebowa Do zakażenia dochodzi najczęściej drogą pokarmową, poprzez połknięcie cyst pierwotniaka wraz z pożywieniem(dlatego nie należy pić nieprzegotowanej wody). Szczególnie narażone na zakażenie są osoby podróżujące do strefy tropikalnej oraz subtropikalnej. Objawy: gorączka ostra biegunka

wysoka gorączka (nawet ponad 40 °C) Malaria Ostra lub przewlekła tropikalna choroba pasożytnicza której różne postacie są wywoływane przez jeden lub więcej z pięciu gatunków jednokomórkowego pierwotniaka z rodziny Plasmodium. Dawna nazwa malarii to febra. Przenosza je much tse tse. Objawy:   dreszcze  wysoka gorączka (nawet ponad 40 °C) bóle głowy nudności wymioty niekiedy biegunka obfite poty  

Toksoplazma Pasożytnicza choroba ludzi i innych zwierząt spowodowana zarażeniem pierwotniakiem Toxoplasma gondii. Z obecnego stanu badań wynika, że główną (70%) przyczyną zachorowań na toksoplazmozę jest spożywanie surowego lub niedogotowanego mięsa. Objawy u człowieka: gorączka  powiększenie węzłów chłonnych objawy grypopodobne  zapalenie mózgu i opon mózgowych  dolegliwości stawowe zmiany pozapalne zajętych narządów

Wykonaliśmy doświadczenie sprawdzające jakie organizmy żyją w wodzie oraz jak czystość wody wpływa na liczbę tych organizmów oraz ich skład gatunkowy. Aby to osiągnąć założyliśmy hodowlę sianową - wyniki zostały opracowane w postaci wykresów. Aby zidentyfikować organizmy żyjące w hodowli wyszukaliśmy w Internecie informacji o najczęściej spotykanych w wodzie przedstawicielach protistów. Końcowym efektem Naszego projektu jest prezentacja multimedialna przedstawiająca wyniki pracy nad projektem oraz wystawa prezentowana społeczności szkolnej. Opis projektu

Rola nauczyciela Wspólny wybór tematu projektu i pomoc w projektowaniu doświadczenia Koordynacja działań, czuwanie nad terminami oddawania prac Weryfikacja merytoryczna materiałów Pomoc w obsłudze mikroskopu, identyfikacji organizmów Współpraca razem z uczniami nad materiałami do prezentacji projektu Motywowanie uczniów, wyjaśnianie na bieżąco nieścisłości, Razem z uczniami dbanie o dobrą atmosferę Ocena końcowa uczniów (część wspólnie z nimi)

Zdjęcia

Pobieranie wody ze stawu i z rzeki

Zakładanie hodowli Zakładanie hodowli – ciąg dalszy

Tworzenie preparatów

Obserwacja pierwotniaków pod mikroskopami Można opisać jak wykonuje się preparat , na jakich mikroskopach pracowaliście, dodajcie też zdjęcia , które wtedy zrobiłam wam.

Wykresy obecności pierwotniaków w polu widzenia

Wnioski 1.Na podstawie obserwacji mikroskopowej pierwotniaków i opracowanych wykresów można stwierdzić, że woda zarówno z Wisły, ze stawu i kranu jest zanieczyszczona ponieważ żyją w niej liczne pierwotniaki. 2.Nie należy pić nie przegotowanej wody z kranu, ze względu na możliwość zarażenia się pierwotniakami chorobotwórczymi.

Czego nauczyliśmy się realizując projekt … ? : Pracy w grupie i odpowiedzialności za własne działania (szczególnie terminowość oddawania prac) Świadomego korzystania z informacji (szczególnie z Internetu) Projektowania doświadczeń oraz wykonywania obserwacji mikroskopowych Sprawniejszego korzystania z programów komputerowych min. Word, Excel, PowerPoint, Point, Prezentowania wyników swojej pracy na różne sposoby

Dziękujemy za udział w przedstawianiu prezentacji naszego projektu.