Diorama Bitwy pod Lutynią

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Advertisements

Informacje o projekcie
Doświadczenia z budowania relacji między Wydziałem Ekonomiczno-Socjologicznym UŁ a jej otoczeniem – koncepcja Wydziałowej Rady Biznesu Dr Agnieszka Kurczewska,
Cyfrowy model powierzchni terenu
Działania finansowane ze środków Unii Europejskiej
Model 3D trzeci wymiar w zarządzaniu miastem na przykładzie projektów:
Propozycja metodyki nauczania inżynierii oprogramowania
opiekun grupy:Beata Winiarska
Temat: Cegłów dawniej i dziś
Przegląd projektu Plan działań nauczyciela Przykłady prac i opinie Materiały dydaktyczne Ocenianie i standardy Przewodnik nauczyciela Przewodnik początkującego.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Obraz Ziemi na mapie Zwykle nie sprawia nam trudności poruszanie się po najbliższej okolicy, gdzie znamy każdy kamień. Problem pojawia się, gdy znajdziemy.
E-learning w kształceniu technicznym
Wykład 6 Wojciech Pieprzyca
Informacja geograficzna w sieciach
Ewidencja gruntów moduł GIS Biebrzańskiego Parku Narodowego
HAŁAS.
Prezentacja multimedialna Aleksandry Świąder
Dr Stanisław Skórka IINiB AP Kraków ORGANIZACJA INFORMACJI O KULTURZE REGIONU Metodologia badań standardów zastosowanych w serwisach internetowych Gdańsk,
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Lokalna Grupa Działania na terenie 7 Gmin
Gimnazjum w ZSO Nr 1 w Jeleniej Górze
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
Ideą koła fotograficznego jest: rozwijanie zainteresowań wychowanków SOSW w Dorohusku, utrwalanie wydarzeń związanych z życiem placówki, utrwalanie wizerunku.
Magdalena Florek Warszawa
PORADNIK KSZTAŁTOWANIA
5.
Siedziba TelexFREE w Stanach Zjednoczonych 225 Cedar Hill ST Suite 200 Marlborough, MA Informacje o firmieTELEXFREE? Siedziba TelexFREE w Brazylii.
Grupa gimnazjalistów zrzeszona w Stowarzyszeniu Wspierania i Rozwoju Wsi "Ecoeurowieś" od 1 stycznia 2011r będzie realizowała Projekt "Szczawieńskie szybowanie".
Technik architektury krajobrazu
WebQuest dla klasy III szkoły podstawowej Wędrówka po Będzinie
EXCEL Wykład 4.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Stacje uczenia się WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Przegląd projektu ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli Teacher Planning.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
„Plan i Skala w życiu codziennym”
Turystyka Historyczna specjalność kierunku HISTORIA.
Przegląd Projektu Zakres nauczania Przedział wiekowy Cele
Projekt „ŚCIEŻKAMI NASZEJ MAŁEJ OJCZYZNY”
Turystyka sentymentalna KSIĘŻY MŁYN. KTO Z WAS BĘDZIE NAJLEPSZYM PRZEWODNIKIEM MIEJSKIM? Zanim wyruszysz w teren na grę miejską zapoznaj się z przedstawionymi.
Poznajemy sylwetkę wybitnego etnografa Oskara Kolberga
W którym z krajów europejskich żyje się dostatnio? Autorami projektu są uczniowie klasy Ig Gimnazjum w Bieńkowicach pod opieką nauczyciela Łukasza Zaborowskiego.
„Kowalik bezskrzydły”
SZKOLNE KOŁO MUZEALNE 2013/2014. Historyczne koło - co to i dla kogo? Zajęcia historyczne, są dla wszystkich chętnych uczniów klas szóstych. Uczniowie.
FASCYNUJACY ŚWIAT NAUKI I TECHNOLOGII „Okolice jakich nie znamy” GRUPA PROJEKTOWA NR 8 OPIEKUNOWIE: Barbara Michael-Konarska Iwona Sławska.
Prezentacja projektu „Zapomniana historia - śladami Bitwy Przasnyskiej” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w Ramach Europejskiego Funduszu.
Modelarstwo Działalność człowieka polegająca na odwzorowywaniu rzeczywistych obiektów w postaci pomniejszonych modeli.
EXCEL Wstęp do lab. 4. Szukaj wyniku Prosta procedura iteracyjnego znajdowania niewiadomej spełniającej warunek będący jej funkcją Metoda: –Wstążka Dane:
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Poznajemy zawody w miejscu pracy.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Biadaczu to placówka z ogromnym dorobkiem, wspaniałymi osiągnięciami i pięknymi tradycjami. Nasza szkoła to.
Program wspierania termomodernizacji Oferta specjalna.
Prezentacje multimedialne
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata Ocena wniosków pod kątem merytorycznym Kraków, 14 października 2015 r.
RÓWNAMY SZANSE TWORZYMY MOŻLIWOSCI SP im. Ks. Jana Twardowskiego w Tylmanowej koordynator projektu Jadwiga Czajka.
* Halina Klimczak Instytut Geodezji i Geoinformatyki Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu Prawie wszystko o danych…..
W tym etapie liczyliśmy zapotrzebowanie energetyczne szkoły a następnie zapotrzebowanie sali komputerowej. Obliczyliśmy, że 4 ogniwa wystarczyłyby,
ZABRZE MOJE MIASTO MULTIMEDIALNA WYCIECZKA PO ZABRZU!
Co to jest algorytm? Uporządkowany i uściślony sposób rozwiązania danego problemu, zawierzający szczegółowy opis wykonywanych czynności w skończonej.
Celem niniejszej procedury jest określenie zasad nadania imienia Publicznej Szkole Podstawowej w Kruczu.
Rektyfikacja zdjęć Rektyfikacja zdjęć to przetwarzanie zdjęć do postaci kartometrycznej i przedstawienie w układzie współrzędnych terenowych. Rezultat.
Halina Klimczak Katedra Geodezji i Fotogrametrii Akademia Rolnicza we Wrocławiu WYKŁAD 2 ZMIENNE GRAFICZNE SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.
Dokładność NMT modelowanie dokładności NMT oszacowanie a priori badanie a posteriori.
Dobre rady na odpady Projekt realizowany przez uczniów klasy III a Szkoły Podstawowej nr1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu w ramach programu „Szkoła Myślenia”
Nasza szkoła, istnieje w Częstochowie od przeszło 10 lat. Wielu jej absolwentów zajmuje dziś wysokie stanowiska kierownicze, co stawia nas i naszą ofertę.
Nazwa zadania: „Utworzenie i wyposażenie ekopracowni w Specjalnym Ośrodku Szkolno -Wychowawczym w Koluszkach” w ramach konkursu z dziedziny Edukacja.
P. Świętochowska-Łaziuk, K. Łapa
Studenckie Granty Badawcze 2018
Wojny Rzeczpospolitej w I połowie xVII wieku
„ W sferze sacrum. Rola sztuki religijnej w kulturze”.
Zapis prezentacji:

Diorama Bitwy pod Lutynią „Multimedia pomostem łączącym przeszłość z przyszłością – Bitwa pod Lutynią” Publiczne Gimnazjum w Lutyni Opiekun – Marzena Stefańska Diorama Bitwy pod Lutynią

Spis treści Diorama. Jak powstaje ? Materiały źródłowe. Planowanie dioramy. Ukształtowanie terenu. Tak powstaje model kościoła. Rady.

Współpraca Ważnym i stałym elementem pracy przy dioramie jest pozyskiwanie pomocy i nawiązanie współpracy z partnerami, którzy pomogą w jej wykonaniu zarówno pod względem merytorycznym jaki i technicznym. Podziękowania dla: Jerzego Mazurkiewicza - zorganizowanie warsztatów modelarskich, pomoc merytoryczną i techniczną. Płk Andrzeja Kocińskiego - za cenne uwagi dotyczące dziedziny wojskowości. Tomasza Klauze – specjalisty od budowania dioram. Władysława Kiniorskiego - kustosza Muzeum Architektury we Wrocławiu – udzielenie rad dotyczących architektury. Jerzego Zarawskiego – kierownika Arsenału Wrocławskiego. Pawła Dejnaka – instruktora Zespołu Pracowni Modelarskich. Grzegorza Soroko – właściciela firmy stolarskiej za zorganizowanie warsztatów i pomoc przy budowie dioramy. Katarzyny Lachmann – plastyczce za cenne wskazówki plastyczne dotyczące dioramy. Firmie Tektura - za podarowanie arkuszy tekturowych na wykonanie modeli kartonowych budynków.

Diorama Diorama to model rzeczywistości przedstawiony w skali zawierający zabudowania, elementy przyrody, ukształtowanie terenu, figurki postaci przedstawiających jakieś wydarzenie,scenkę. Skala dioramy jest zależna od tego, w jakiej skali mamy dostępne figurki oraz od powierzchni terenu który mamy przedstawić. Ostatnimi laty dioramy zdobywają olbrzymią popularność, co jest widoczne na wielu wystawach oraz stronach internetowych. Dioramy to jedne z najtrudniejszych zadań modelarskich. Naszym celem jest przedstawienie centralnego momentu Bitwy pod Lutynią – walk o kościół.

Jak powstaje Wybór okresu historycznego - z tym nie ma problemu ponieważ jest to konkretna data bitwy pod Lutynią – 5 grudnia 1757 roku, jest to okres wojen siedmioletnich. Materiały źródłowe. Planowanie dioramy – wielkość, zawartość. Wykonywanie modeli kościoła, wiatraków, budynków mieszkalnych i gospodarczych. Zmagania z figurkami. Ukształtowanie terenu.

Materiały źródłowe Wykład inauguracyjny – przeprowadzony przez pracowników naukowych Uniwersytetu Wrocławskiego – prof. Jerzego Maronia i dr Stanisława Rosika - na temat historii Lutyni i podłoża historycznego bitwy pod Lutynią. Wykład w zamku w Leśnicy – przeprowadzony przez płk Andrzeja Kocińskiego na temat aspektów militarnych bitwy pod Lutynią. 3. Wizyta w muzeach wrocławskich: Etnograficznym, Architektury, Arsenał. 4. Wycieczka do Pałacu w Witaszycach – obejrzenie i zapoznanie się ze znajdującymi się tam dioramami. 5. Buszowanie w Internecie.

Planowanie dioramy Ze względu na warunki lokalowe ograniczyliśmy wielkość dioramy do wymiarów 2m x 3m. Diorama przedstawiać będzie: obszar Lutyni i najbliższej okolicy, jej elementy przyrodnicze: drzewa, roślinność zielną na polach, wody, oraz elementy antropologiczne (zabudowania wiejskie- domy drewniane i z charakterystycznym murem pruskim, stodołę, płot, fragmenty ulicy, kościół parafialny wraz z otaczającym go murem obronnym, drogi, krzyż pokutny na obszarze wsi, 2 wiatraki, pola w szacie zimowej pokrytej śniegiem), a także zaaranżowaną scenę bitwy pod Lutynią wraz z figurkami żołnierzy pruskich i austriackich walczących przy kościele.

Ukształtowanie terenu Podjęte kroki: Znalezienie mapy topograficznej obszaru (jak największa skala) Analiza wartości wysokości bezwględnych i względnych na mapie (minimalna i maksymalna wysokość) Obliczenie różnicy między tymi wartościami Wprowadzenie kilku przedziałów o podobnych wysokościach Kolorowanie mapy wg przyjętej skali barw i zgodnie z wydzielonymi przedziałami Analiza mapy i jej generalizacja (ustalenie, które szczegóły mają być widoczne na dioramie) Warsztaty kartograficzne - praca z mapą pomogą zrozumieć, w jaki sposób odbywa się przejście od terenu do mapy i odwrotnie.

Tak powstaje model kościoła 1.Pomiary. 2.Przeliczenia – do wybranej skali. 3. Opracowanie komputerowe modeli budynków. 4. Wykonanie siatek. 5. Wykonanie modeli kartonowych – sklejanie, malowanie, postarzanie.

Rady Jak zwykle w każdym przedsięwzięciu najważniejszym elementem są ludzie i taki ich dobór, aby osiągnąć zamierzone cele. Gdy podejmiemy się wykonania tego trudnego zadania należy mieć na uwadze: Wybrać różne może jeszcze nie odkryte talenty. Ze względu na zróżnicowaną pracę w tworzeniu dioramy realizują się zarówno osoby, które lubią precyzyjność i dokładność (sklejanie, wycinanie modeli), jak i prace przy komputerze (tworzenie siatek, modeli), a także lubiący ruch (mierzenie, przeliczanie, zdjęcia). Poćwiczyć na prostych elementach. Być konsekwentnym i wyrozumiałym - wobec uczniów jak i siebie  c.d.n.