Jak ocieplenie zmienia klimat? Larysa Ostrowska - Kwoka
Spis treści: Wprowadzenie Zadanie Proces Źródła Ewaluacja Konkluzja Podręcznik dla nauczyciela
Wprowadzenie Czy ocieplenie klimatu może doprowadzić do zlodowacenia? W jakich szerokościach geograficznych miałoby miejsce takie zjawisko? Jak wpłynęłoby to na szatę roślinną i zwierzęcą w poszczególnych strefach klimatycznych?
Zadanie Pracujecie w Instytucie Klimatologii i Meteorologii. Na podstawie klimatodiagramów poszczególnych stref klimatycznych z lat 2000 i 2010 analizujecie przebieg temperatur i opadów. Podział na grupy: I grupa – strefa równikowa II grupa – strefa zwrotnikowa
Zadanie III grupa – strefa podzwrotnikowa IV grupa – strefa umiarkowana V grupa – strefa biegunowa Na podstawie analizy wykażcie zmiany oraz wyciągnijcie wnioski
Proces Każdy uczestnik grupy przeanalizuje dane z poszczególnych źródeł Wspólne zebranie danych by móc odpowiedzieć na postawione pytania. Przygotowanie prezentacji na forum klasy z wykorzystaniem klimatodiagramów oraz animacji zmian klimatycznych.
Źródła http://www.vattenfall.pl/zmianaklimatu http://www.meteo.uni.wroc.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=57&Itemid=42 http://www.youtube.com – zmiany klimatu i rok 2012 http://www.skepticalscience.com/translation.php?lang=9 Klimatogramy stref klimatycznych dostępne w internecie. podręczniki z pracowni geograficznej
Ewaluacja Prezentacja punktowana jest w skali od 1do 2 punktów według następujących kryteriów: - prezentacja informacji na podstawie wykorzystanych źródeł (+2p) - wyciągnięcie prawidłowych wniosków (+2p.) - estetyka wykonania (+2p.) Punkty odpowiadające poszczególnym ocenom: niedostateczny - 1 dopuszczający 2 dostateczny 3 dobry 4 bardzo dobry 5 celujący 6
Konkluzja Po przedstawieniu prezentacji multimedialnej powinniśmy wszyscy dojść do wniosku, że monitorowanie zjawisk, wczesne wykrycie zagrożenia oraz ostrzeżenie ludności lub osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo mieszkańców jest podstawowym działaniem zmniejszającym skutki zagrożenia Poznanie natury zjawiska i jego skutków, w znacznym stopniu pozwala na podjęcie odpowiednich środków zaradczych i zwiększenie stopnia bezpieczeństwa nas wszystkich
Podręcznik dla nauczyciela Projekt może być skierowany dla grupy uczniów w ramach zaliczenia projektu gimnazjalnego lub wykorzystany do realizacji w klasie I –szej gimnazjum.