Zarządzanie ryzykiem dr inż. Paweł Pietras.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kamil Markuszewski Mateusz Mikłuszka
Advertisements

KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA

Analiza ryzyka projektu
Badania operacyjne. Wykład 1
Zarządzanie projektami partnerskimi
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
zarządzanie produkcją
Zmodyfikowana metoda Earned Value
Propozycja metodyki nauczania inżynierii oprogramowania
Definicje operacji.
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Zarządzanie projektami
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
RENOWATOR Staże Ośrodka RENOWATOR.
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Zarządzanie projektami
Koszty produkcji w długim okresie Opracowano na podstawie M. Rekowski.
Etapy podejmowania decyzji
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Zarządzanie projektami
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
Metodyki zarządzania projektami
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Planowanie przepływów materiałów
Propozycja projektu Andrzej Ziółkowski.
Zarządzanie Energią i Teleinformatyka ZET 2013 Nałęczów lutego 2013 r.
Podstawy analizy ryzyka
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Ocena ryzyka zawodowego w małych przedsiębiorstwach
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
1 Moduł IV. Obszar formułowania zadań budżetowych typu B.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
System Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym
Zarządzanie zagrożeniami
Ocena projektów inwestycyjnych
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Zestaw technik do zastosowania przy realizacji projektu zaliczeniowego.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
System ocen pracowników
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
Zarządzanie ryzykiem Wybory Samorządowe – gra decyzyjna
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
1 System wsparcia merytorycznego Partnerstw na rzecz Rozwoju w programie Equal szkolenie Equal Jachranka, stycznia 2005 r. © Bartosz Grucza, Beata.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Umowa o Partnerstwie na rzecz Rozwoju - założenia Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Biznes plan Biznes plan jest dokumentem planistycznym związanym z działalnością globalną przedsiębiorstwa, którego zadaniem jest wskazanie celów oraz sposobów.
Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Zgłoszenie w ramach kategorii Wewnętrzne doskonalenie organizacji cc
Zgłoszenie w ramach kategorii Razem
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

Zarządzanie ryzykiem dr inż. Paweł Pietras

RYZYKO W PROJEKCIE Ryzyko projektu to możliwość rozwijania się przedsięwzięcia w sposób, w którym niedotrzymane zostają planowane terminy zakończenia, koszty lub specyfikacje – gdy rozbieżności te w porównaniu z założeniami są trudno akceptowalne lub niedopuszczalne Zarządzanie zagrożeniami i szansami to ciągły proces odbywający się na wszystkich etapach (we wszystkich fazach) cyklu życia projektu, począwszy od wstępnego pomysłu na przedsięwzięcie, a skończywszy na jego zamykaniu.

Świadomość ryzyka W świadomości społecznej ryzyko jako pojęcie pejoratywne. Projekt jest próbą wykorzystania pewnej szansy. Z każdą szansa związane jest ryzyko. Zwykle, im większe przewidywane korzyści, tym większe ryzyko przedsięwzięcia. Nie ma projektów bez ryzyka. Realizujemy te projekty, które mają akceptowalny poziom ryzyka.

Zarządzanie ryzykiem Zarządzanie ryzykiem kosztuje. Brak zarządzania ryzykiem kosztuje jeszcze więcej. Niezbędny jest kompromis. Zadaniem kierownika projektu jest wybór poziomu ryzyka właściwego dla specyfiki projektu i spodziewanych korzysci.

Klasyfikacja zagrożeń projektu Ryzyko może być natury: technicznej (złożoność projektu) finansowej (struktura finansowa lub wypłacalność wykonawców) ludzkiej (konflikty socjalne, dostępność stron zaangażowanych itp.) organizacyjnej (proces decyzyjny i zależności hierarchiczne)

Klasyfikacja zagrożeń projektu Ryzyko może być natury: menedżerskiej (niekonsekwencje w założeniach, niedostępność zasobów) sądowniczej – problemy z rozwiązywaniem sporów) prawnej (przepisy i normy prawne) handlowej (oczekiwania rynku, konkurencja)

Klasyfikacja zagrożeń projektu Pochodzenie, źródła zagrożeń: instytucja państwa (niestabilność polityczna, długi, kontyngenty) klient (niewypłacalność, zerwanie kontraktu) produkt (ryzykowna technologia, produkcja itp.) dostawcy i podwykonawcy (zawodność, niewypłacalność) władza administracyjna lub sądowa (interwencja administracyjna, nowe normy itp.) przedsiębiorstwo (konflikt socjalny, trudności w zarządzaniu)

Klasyfikacja zagrożeń projektu Zagrożenie może odnieść skutek w postaci: niezaspokojenie potrzeb beneficjentów projektu odejście stron zaangażowanych w projekt zniszczenie dóbr spadek reputacji przedsiębiorstwa degradacja lub zakwestionowanie założeń projektu przerwanie prac nad projektem

Klasyfikacja zagrożeń projektu Ze względu na wykrywalność zagrożenia w projekcie są: wykrywalne – rzadko pojawiają się bez uprzedzenia – można podjąć kroki ochronne niewykrywalne – pojawiają się bez oznak poprzedzających – zakłócają proces w sposób wymagający nowego zaplanowania i realizacji niektórych części

Klasyfikacja zagrożeń projektu Ponadto zagrożenia można sklasyfikować ze względu na: Kontrolowalność: „zagrożenia wybrane” i „zagrożenia nagłe” Waga oddziaływania na projekt, np. niewielkie, poważne i katastroficzne Prawdopodobieństwo

Zarządzanie ryzykiem – 5 celów Dzięki poprawie przepływu informacji ma się przysłużyć uściśleniu celów projektu (w sensie założenia terminów, kosztów i specyfikacji technicznych) Prowadzi do lepszego kierowania projektem, przez dopasowanie go do zmieniających się warunków zewnętrznych i przygotowanie go na konfrontację ze zdarzeniami, które mogą zaistnieć

Zarządzanie ryzykiem – 5 celów Zwiększa szansę powodzenia projektu, dzięki lepszemu poznaniu i zrozumieniu zagrożeń mogących się pojawić, a także przygotowaniu działań zapobiegawczych. Informuje strony zaangażowane o istniejących zagrożeniach dla projektu. Zapewnia lepsze poznanie projektu, a co za tym idzie ułatwia podejmowanie decyzji i wyznaczanie priorytetów.

Przebieg procesu zarządzania ryzykiem

Identyfikacja i analiza zagrożeń Analiza istniejącej dokumentacji Organizacja narad i burz mózgów, zapoznanie się z bazami danych zagrożeń wcześniejszych projektów Konsultacje z ekspertami technicznymi, prawnymi i in. Używanie list kontrolnych i kwestionariuszy

Ćwiczenie: Burza mózgów PROJEKT Projekt polega na relokacji kryształowej, zabytkowej rzeźby z Muzeum w Rosji do Muzeum w Niemczech; Transport odbywa się TIR-em, w grudniu; dystans 2000 km; Rzeźba ze względu na temperatury nie może przebywać w ciężarówce więcej niż 72 godziny; CEL: Przeprowadź identyfikację ryzyk metodą burzy mózgów; Każdy uczestnik identyfikuje min. 5 ryzyk, po czym prowadzący w zespole rejestruje wszystkie pomysły Zespół: 4-5 osób; Czas: Identyfikacja 15 minut, rejestracja 5 minut, prezentacja

Ocena i klasyfikacja ryzyka Po pierwsze należy rozróżnić zagrożenia rozpoznawalne na początku projektu oraz takie, których początkowo nie da się rozpoznać, a więc nie podlegają analizie Po drugie należy rozpoznać te zagrożenia, które w rzeczywisty sposób mogą mieć wpływ na przebieg projektu i w związku z tym muszą być monitorowane

Ocena i klasyfikacja ryzyka Nie należy za wszelką cenę poszukiwać dokładnych ocen ryzyka Dane przyjęte do wyliczeń są czysto subiektywne i zależne od podejścia osób zaangażowanych i ich wyznaczenie

Metody klasyfikacji ryzyka Kwalifikacyjne – opisowe i wsparte obliczeniami podstawowych parametrów projektu: czasu, kosztu i opisie ich wpływu na końcowy kształt projektu Wyliczeniowe – opierają się o metody statystyczne, możliwe tylko pod warunkiem zbudowania spójnego modelu liczbowego zagrożeń i ich skutków

Przykład tabeli szacunkowych ocen konsekwencji ryzyka   Konsekwencje ryzyka Zagrożenie Na termin realizacji Na koszty Na zmiany techniczne Komentarz R1 +2 miesiące +20% brak Ryzyko katastroficzne R2 +20 dni +1 % małe Niewielkie R3 1.5 miesiąca +7% znaczne Znaczne

Przykład arkusza ryzyka Lp. Zagrożenie związane z: Prawdopodo-bieństwo wystąpienia Waga Stopień zagrożenia Ewentualna strata w projekcie (tys. zł) Propozycje działań zapobiegawczych 1 Rozmiarem projektu 50% 5 2,5 15,0 1. Szczegółowa analiza potrzeb zamawiającego wykonana przed podpisaniem umowy. czas: 14 dni koszt: 3.000 zł 2. Zawarcie w umowie szczegółowego zakresu prac. Czas: 7 dni koszt: 500 zł

Podejmowanie działań zapobiegawczych Podjęcie stosownych działań dla każdego zagrożenia w celu minimalizacji konsekwencji. Są to działania zmierzające do: zniwelowania konsekwencji podziału obciążenie ew. stratami i kosztami zmniejszenia poziomu ryzyka zaakceptowania ryzyka przy zachowaniu odpowiedniej ostrożności

Zmniejszanie ryzyka w trakcie realizacji projektu wprowadzanie systemów ostrzegania, czyli systemu obróbki informacji pozwalających szybko zidentyfikować napotkane zagrożenia wprowadzanie środków i procedur mających na celu ominięcie pojawiających się zagrożeń lub zmniejszenie ich konsekwencji

Reakcje na ryzyko Unikanie Łagodzenie Przeniesienie Akceptacja

Reakcje na ryzyko Unikanie polega na zmianie planu projektu w taki sposób, by wyeliminować dane ryzyko albo uwarunkowania z nim związane, lub by uchronić cele projektu od ewentualnych skutków wystąpienia tego ryzyka. doprecyzowanie wymagań, pozyskanie dodatkowych informacji, usprawnienie komunikacji, zlecenie specjalistycznych analiz, zmniejszenie zakresu projektu w celu uniknięcia działań obarczonych wysokim ryzykiem, przyjecie sprawdzonych metod realizacji zamiast nowatorskich rozwiązań, unikanie niesprawdzonych wykonawców. Czasem: zwiększenie czasu przeznaczonego na realizacje projektu, zwiększenie zasobów.

Reakcje na ryzyko Łagodzenie. Strategia polegająca na zmniejszaniu prawdopodobieństwa lub skutków wystąpienia niekorzystnego zdarzenia ryzyka do akceptowalnego poziomu. Podjecie odpowiednio wczesnych działań mających na celu zmniejszenie prawdopodobieństwa lub skutków wystąpienia ryzyka dla projektu jest znacznie bardziej skuteczne, aniżeli próby naprawienia szkód po fakcie. Koszty łagodzenia powinny być dostosowane do szacowanego prawdopodobieństwa oraz skutków wystąpienia ryzyka. Działania podejmowane w ramach łagodzenia ryzyka włączane są do planu projektu a ich budżet staje sie częścią budżetu projektu.

Reakcje na ryzyko Przeniesienie, próba transferu skutków wystąpienia ryzyka -i tym samym konieczności sformułowania odpowiedniej metody reakcji na to ryzyko na inny podmiot. Przeniesienie ryzyka nie eliminuje go, jedynie przekazuje konieczność zarządzania nim na inny podmiot. Działania i koszt związany z przeniesieniem ryzyka wchodzą włączane są do planu i budżetu projektu. Ubezpieczenia Gwarancje Poręczenia Kontrakty

Reakcje na ryzyko Akceptacja, decyzja zespołu projektowego, aby nie wprowadzać zmian w planie projektu w związku z określonym ryzykiem, lub wynikająca z faktu, że nie udało się znaleźć odpowiedniej strategii reakcji na ryzyko. Akceptacja aktywna Stworzenie planu awaryjnego na wypadek, gdy dojdzie do wystąpienia ryzyka, stworzenie rezerw na wykonanie planu. Wprowadzenie planu awaryjnego do planu zarządzania ryzykiem. Akceptacja bierna Nie podejmowanie żadnych działań do chwili, gdy wystąpi ryzyko i gdy problemem tym będzie musiał zająć sie na bieżąco zespół projektu. Monitorowanie czynników wyzwalajacych ryzyko Plan rezerwowy