Sławomir Mrożek Prezentację tę dedykuję przesympatycznej Elżbiecie Rafińskiej. - Gabriela Bonk, Rybnik, 2009.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NUMER 112 Prawo do opieki zdrowotnej SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Natalia Białek, Scenariusz.
Advertisements

Włodzimierz Puchalski
Patron naszej szkoły Jan Paweł II.
JURORZY GOŚCIE FESTIWALU
kandydat na patrona Szkoły Podstawowej w Turośli
Jak weryfikować informacje
przyjaźń ponad podziałami
Galileusz bardzo szybko stał się zwolennikiem teorii Kopernika (przypisującej planetom ruch wokół Słońca), lecz zaczął popierać ją publicznie dopiero wtedy,
„Nowa Polszczyzna” „Nowa Polszczyzna”, metodyczny dwumiesięcznik dla nauczycieli języka polskiego (pięć numerów rocznie), pojawiła się na edukacyjnym rynku.
Autor: Ewa Nowak Rok i Miejsce Wydania: Warszawa 2009
Paulina Dziobak grupa 1012a.
Prezentacja Michał Kluza 1013a. ŻYCIORYS Nazywam się Michał Kluza. Posiadam także drugie imię to jest Marek. Urodziłem się 7 września 1993 roku w Chrzanowie.
ogólnopolski program dla szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych 30 miast, uczniów, nauczycieli pokazy kinowe, materiały do.
drogą do nieba Przygotowała: mgr Barbara Tomkowiak
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Hanka Bielicka BIOGRAFIA
Słynne kobiety w sztuce.
Astrid Lindgren Autorki: Sandra Matera Wiktoria Kuśmierek.
Co to jest AMNESTY INTERNATIONAL ?
Julian Tuwim – Poeta naszego dzieciństwa
Ewa Szelburg-Zarebina
„Nie ma dzieci – są ludzie”
KATECHETA WOBEC POSTMODERNIZMU
Zbigniew Herbert Życie i twórczość
Kultura w okresie międzywojennym a dziś
Klub powstał … Klub powstał 8 maja 1938 roku. Agresja hitlerowska i walki zbrojne drugiej wojny światowej brutalnie przerwały obiecująco zapowiadającą
Felietony KS.JAN TWARDOWSKI (fragmenty).
OBCHODY 20 ROCZNICY UCHWALENIA KONWENCJI O PRAWACH DZIECKA.
Życie i twórczość Astrid Lindgren
„Tylko życie poświęcone innym, warte jest przeżycia” Albert Einstein
Stanisław Ratyński.
„Miłosz bliski i daleki…’’
Błogosławiony Jan Paweł ll- człowiek modlitwy
SZtuKA WspÓŁczeSnA.
Jan Dorman.
Spotkanie autorskie z Sylwią Chutnik w Liceum Ogólnokształcącym im
Słowo Życia Wrzesień 2013.
…– myślę o najbliższych
Wisława Szymborska (ur.1923r.-zm.2012).
Happening, performance i teatr eksperymentalny
Patron naszej szkoły ALFRED SZKLARSKI ( )
Niecodziennik księdza Jana
Michael Jackson Życie i twórczość.
Jan Paweł II Człowiek który został Papieżem
Słowo Życia Październik 2014.
DZIAŁALNOŚĆ HUMANITARNA MARII GOEPPERT MAYER MAYER.
Słowo Życia Sierpień 2011 "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" (Hbr 10,9).
Problemy współczesnej młodzieży
Jan Paweł II - Papież Wolności
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Papież Jan XXIII 28 październik czerwiec 1963
Wanda Chotomska.
Krzysztof Kamil Baczyński
Przyszedł na świat w bogatej rodzinie. W dzieciństwie niczego mu nie brakowało, poza miłością ojca. Wychowany w katolicyzmie Jacques porzucił wiarę tuż.
Biografia i Dzieła. Robotnicy z Alternatyw Główni Bohaterowie.
Życie i twórczość Stanisława Ligonia
Umiejętność tworzenia bibliografii
Janusz Korczak.
Życie i twórczość Juliana Tuwima
Jakie prawa mają dzieci?
TEATR ALTERNATYWNY zwany także: awangardowym, eksperymentalnym,
Samotność na obczyźnie z życiorysu Juliusza Słowackiego
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
Stanisława Wyspiańskiego można określić mianem artysty i człowieka teatru. Wyspiański był kontynuatorem idei stworzenia teatru monumentalnego - idei wyrażanej.
„… myślmy o Nim jak o gwałtowniku Królestwa Bożego…” Jan Paweł II Mówi się o nim jak o proroku. Inni zauważali w Nim charyzmatyka i mistyka, dla wielu.
Jerzy Górczyński - urodził się w Bartoszycach, obecnie mieszka w Wiatrowcu Warmińskim. Ukończył Wyższą Szkołę Pedagogiczną w Olsztynie. Jest członkiem.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Moja Pasja Pasja, w odpowiednich rękach, jest narzędziem potrzebnym do konstrukcji ideału.
Życie i twórczość Henryka Sienkiewicza
Zapis prezentacji:

Sławomir Mrożek Prezentację tę dedykuję przesympatycznej Elżbiecie Rafińskiej. - Gabriela Bonk, Rybnik, 2009.

Autor sztuk teatralnych i opowiadań oraz rysunków satyrycznych.

Sławomir Mrożek urodził się 29 czerwca 1930 roku w Borzęcinie. Barbara Gutkowska: O „Tangu” i „Emigrantach” Sławomira Mrożka. Katowice: Książnica, 1998. ISBN 83-7132-231-3, s. 10.

tekst Borzęcin w latach 1935 -37 Materiały ilustracyjne z oficjalnej strony internetowej Gminy Borzęcin: http://www.borzecin.pl/

Absolwent Gimnazjum im. Nowodworskiego w Krakowie. Już w 1950 roku odniósł pierwszy sukces, otrzymując nagrodę „Szpilek” za swe żarty rysunkowe. Barbara Gutkowska: O „Tangu” i „Emigrantach” Sławomira Mrożka. Katowice: Książnica, 1998. ISBN 83-7132-231-3, s. 10.

W 1950 roku rozpoczął współpracę z „Dziennikiem Polskim”, a publikowane w nim artykuły, reportaże, felietony i recenzje teatralne został uhonorowany w 1954 roku Nagrodą im. Juliana Bruna. Debiut książkowy – 1953 rok – Opowiadania z Trzmielowej Góry i Półpancerze praktyczne. Barbara Gutkowska: O „Tangu” i „Emigrantach” Sławomira Mrożka. Katowice: Książnica, 1998. ISBN 83-7132-231-3, s. 10.

Od 1955 roku współpracował z głośnymi i ważnymi nie tylko w latach odwilży środowiskami artystycznymi. Między innymi z „Piwnicą pod Baranami.” Barbara Gutkowska: O „Tangu” i „Emigrantach” Sławomira Mrożka. Katowice: Książnica, 1998. ISBN 83-7132-231-3, s. 10.

1958 – pierwsza sztuka Mrożka: Policja – Teatr Dramatyczny w Warszawie Barbara Gutkowska: O „Tangu” i „Emigrantach” Sławomira Mrożka. Katowice: Książnica, 1998. ISBN 83-7132-231-3, s. 10.

Sławomir Mrożek i Maria Obrema na Krymie w czerwcu 1956 roku. (Fot Sławomir Mrożek i Maria Obrema na Krymie w czerwcu 1956 roku. (Fot. Irena Giżycka)

Od 1963 roku przebywa za granicą: Włochy, Francja, Meksyk Barbara Gutkowska: O „Tangu” i „Emigrantach” Sławomira Mrożka. Katowice: Książnica, 1998. ISBN 83-7132-231-3, s. 10. Alhasa – jeden z czterech sznaucerów Sławomira Mrożka

Rok 1964 - Tango W tym samym roku - Nagroda Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego w Nowym Jorku

Fabuła Tanga osnuta jest wokół historii buntu Artura - racjonalisty i tradycjonalisty – przeciwko Stomilom, rodzicom – przedstawicielom nonkonformistycznej, awangardowej bohemy – który postanawia ujarzmić formą, czyli tradycyjnym obrzędem ślubu z kuzynką Alą, stworzony przez nich świat relatywizmu, tolerancji i anarchii. Barbara Gutkowska: O „Tangu” i „Emigrantach” Sławomira Mrożka. Katowice: Książnica, 1998. ISBN 83-7132-231-3, s. 25.

Różne adaptacje sceniczne Tanga

W Tangu Mrożek jest nie tylko prześmiewcą, ale artystą, który opisał węzłowy w zdehumanizowanym wieku XX dramat człowieka – egoistycznego, obojętnego na potrzeby innych ludzi, pozbawionego wiarygodnych autorytetów przez rozpad tradycyjnych wartości i zasad moralnych. Barbara Gutkowska: O „Tangu” i „Emigrantach” Sławomira Mrożka. Katowice: Książnica, 1998. ISBN 83-7132-231-3, s. 62.

Przewidział krach wszelkich ideologii zamierzających uszczęśliwić ludzkość całą. Wskazał na źródło odczłowieczenia – rozum człowieka pozbawionego wiary, nadziei i miłości, okrucieństwo, brak poszanowania jednostki, wypalenie sumienia. Barbara Gutkowska: O „Tangu” i „Emigrantach” Sławomira Mrożka. Katowice: Książnica, 1998. ISBN 83-7132-231-3, s. 62.

Od 1968 do 1972 roku w kraju obowiązywał zakaz publikacji utworów i wystawiania sztuk Mrożka. Barbara Gutkowska: O „Tangu” i „Emigrantach” Sławomira Mrożka. Katowice: Książnica, 1998. ISBN 83-7132-231-3, s. 11.

Po wprowadzeniu stanu wojennego jego twórczość powtórnie znalazła się na indeksie cenzury. Barbara Gutkowska: O „Tangu” i „Emigrantach” Sławomira Mrożka. Katowice: Książnica, 1998. ISBN 83-7132-231-3, s. 11.

Od lat 1960-tych twórczość Mrożka należy do repertuaru teatrów na całym świecie. Stał się klasykiem dramatu współczesnego. Barbara Gutkowska: O „Tangu” i „Emigrantach” Sławomira Mrożka. Katowice: Książnica, 1998. ISBN 83-7132-231-3, s. 12.

Jego dzieła zebrane są publikowane w Niemczech, Francji i w Polsce. Festiwale twórczości Mrożka odbyły się w Amsterdamie (1988), Krakowie (1990), Sztokholmie (1991). Jego dzieła zebrane są publikowane w Niemczech, Francji i w Polsce. Barbara Gutkowska: O „Tangu” i „Emigrantach” Sławomira Mrożka. Katowice: Książnica, 1998. ISBN 83-7132-231-3, s. 12.

Ja siebie nie uważam za literata, ja siebie nawet nie uważam za pisarza. Po prostu piszę. Sławomir Mrożek „NaGłos” 1991 nr 3, s. 145.

W gęstej rzeczywistości przenikających się nawzajem nagabywań, lęków i pożądań cóż jest naprawdę dla Mrożka ważne? Ochrona własnego „Ja” przed wynaturzeniem, zachowanie rozsądku i wiary, posłuszeństwo kilku elementarnym zasadom moralnym, z których najważniejsze mówi o poszanowaniu suwerenności drugiego człowieka. W wielkim miętoszeniu ciał i idei najważniejsze przecież to pozostać sobą – i być porządnym człowiekiem. Jerzy Jarzębski: Mrożek : kuszenia. „Odra” 1992 nr 12.

Wprawdzie śmiałem się na rozmaite sposoby, i głośno i cicho, i biologicznie i intelektualnie, niemniej jednak mój śmiech nie dochodził do samego środka. Należę do pokolenia, którego śmiech zawsze bywa zaprawiony ironią, goryczą, czy rozpaczą. Zwyczajny śmiech, śmiech dla śmiechu, pogodny i bez problemów, pocieszna gra słów - to wydaje się nam jakby nieco staroświeckie i budzi zazdrość. Sławomir Mrożek

Sławomir Mrożek znajduje się na czele pisarzy, którym przyszło analizować potworności i szaleństwa naszych czasów i zapisywać ich wkład w historię ludzkości. Martin Esslin: Mrożek, Beckett i teatr absurdu. „NaGłos” 1991 nr 3, s. 210, 216.

Mrożkowy śmiech i komizm – od groteskowego szyderstwa, przez parodię, aż po cienką ironię – zmusza widzów do dystansu, intelektualizm uwalnia ich spod panowania emocji i sentymentalnych marzeń; to ważne, to rozbija zastane formy polskiej świadomości, stwarza, a w każdym razie – proponuje inny styl myślenie; samo myślenie czyni sposobem bycia i wartością. Janusz Majcherek: Przypisy do Mrożka. „Teatr” 1989 nr 3, s. 22.

Witkacy przyszedł za wcześnie, Gombrowicz jest obok, Mrożek pierwszy przyszedł w samą porę. I to na obu zegarach: polskim i zachodnim. Jan Kott: Rodzina Mrożka. „Dialog” 1965 nr 4, s. 74.

Im jestem starszy, tym bardziej chce mi się śmiać i tym mniej się śmieję. Zaś dowcipów nie opowiadam prawie nigdy. Sławomir Mrożek

Czy ktoś, kto nazywa się „Sławomir Mrożek,” może być traktowany aż tak poważnie jako pisarz? Komiczna nierównowaga między superpatosem imienia i figlarnością nazwiska. Listy Sławomira Mrożka s. 194

Zawsze przypisywano mu jakieś wpływy, poszukiwano zależności, jakby nie wierząc, że wyrósł nam pisarz całkowicie samodzielny. Jerzy Jarocki: Moje przygody z Mrożkiem. „NaGłos” 1991 nr 3, s. 145.