„Twoje I can jest znacznie ważniejsze od twego IQ”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Twórczość nie jest: • wielka i odległa • artystyczna czy „śliczna”'
Advertisements

PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Warsztaty psychologiczne
Wstęp do Informatyki, część 1
Inteligentne Systemy Informacyjne Aneks
SLO STO w Małej Wsi GASI POŻARY
Czy sztuczna inteligencja jest naturalna? Prentice Hall13.2 O czym będzie? Myślenie o myślących maszynach Komunikacja w języku naturalnym Bazy.
Zadanie publiczne pt. Przyszłość jest Kobietą, projekt realizowany w ramach Konkursu Dotacji – Fundusze strukturalne na poziomie NSS, edycja II, organizowanego.
JAK ZDAĆ EGZAMIN? SPOSOBY UCZENIA SIĘ.
Wybierając zawód, musisz wziąć pod uwagę zarówno swoje zainteresowania, wartości, umiejętności, jak i informacje o różnych zawodach.
Propozycja metodyki nauczania inżynierii oprogramowania
Sposoby wykorzystania sieci
Taksonomia Benjamina Blooma
Analiza porównawcza wybranych metod sztucznej inteligencji w komputerowych grach strategicznych Comparative analysis of artificial iteligece methods applied.
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Skąd pochodzą zasady moralne?
Dojrzałość szkolna dziecka
Dlaczego fizyka jest taka trudna?
formalnie: Budowa i zasada funkcjonowania sztucznych sieci neuronowych
AI w grach komputerowych
Przeszkody w czytaniu ze zrozumieniem (tekst)
formalnie: Uczenie nienadzorowane
nieformalnie: Prawie o tym jak mierzyć zawartość cukru w cukrze...
Strona 1 Wykład jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Niepełna lista metod wnioskowania Aneks 1 M. Muraszkiewicz.
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Świeminie
formalnie: Rozmyte systemy wnioskujące
formalnie: Naiwny klasyfikator Bayesa
Sztuczna Inteligencja
Przygotowanie dziecka do szkoły
Moduł: Informatyka w Zarządzaniu
„Zdolności a umiejętności”
Promotor: dr inż. Leszek Koszałka Autor: Markuszewski Kamil
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Moduł 5 Wyznaczanie ścieżki kariery. Na zakończenie tego modułu będziesz posiadał informacje odnośnie:  5.1 Rozpoznania swojego typu inteligencji  5.2.
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Zagadnienia AI wykład 1. Zaliczenie wykładu: Egzamin pisemny w formie testu Podręcznik do wykładu: Leszek Rutkowski Metody i techniki sztucznej inteligencji.
INTELIGENCJE WIELORAKIE
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 Telefon komórkowy „uczy się”. Metoda słownikowa T9 Paweł Perekietka.
Modelowanie Kognitywne
Adaptacyjne Systemy Inteligentne Maciej Bielski, s4049.
4 lipca 2015 godz pok września 2015 godz pok. 212.
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Wybrane zagadnienia inteligencji obliczeniowej Zakład Układów i Systemów Nieliniowych I-12 oraz Katedra Mikroelektroniki i Technik Informatycznych proponują.
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA GRUPY 5-10 OSÓB Organizator: Stowarzyszenie Studentów Nauk Przyrodniczych Tel
SZTUCZNA INTELIGENCJA
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
KNW K Konwencjonalne oraz N Niekonwencjonalne metody W Wnioskowania.
Narzędzia AI Dominik Ślęzak, Pokój Wykład dostępny na:
GeneracjeTechnologia Architektura przetwarzania 0. Przekaźniki elektromechaniczne 1. Lampy elektronowe 2. Tranzystory 3. Układy scalone 3.5.Układy dużej.
Podstawowe umiejętności pomagania
Formalnie: Pamięci asocjacyjne Dorota Cendrowska nieformalnie: (???) To miasto było na ‘K’... Na pewno na ‘K’! (???) Mam! To było Świnoujście...
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Prezentacja efektów szkolenia Spice Up Your Teaching
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
MODELOWANIE MATEMATYCZNE
Zmiany w programie kierunku Kognitywistyka
formalnie: Sieci jednokierunkowe: architektura, uczenie, zastosowania
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Inteligencja Marta Riess.
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Systemy eksperckie i sztuczna inteligencja
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
EGZAMIN I REKRUTACJA 2019/2020.
Zapis prezentacji:

„Twoje I can jest znacznie ważniejsze od twego IQ” formalnie: Narzędzia sztucznej inteligencji (NAI) wprowadzenie w tematykę wykładu Dorota Cendrowska nieformalnie: ??? motto: „Twoje I can jest znacznie ważniejsze od twego IQ” Robin S. Sharma

Plan wykładu Prolog — gdzie jesteśmy? Inteligencja, czyli co? Inteligencja, czy to nie szkodzi? Meandry ludzkiego myślenia o ludzkiej inteligencji Historia — fakty i mity dotyczącej sztucznej inteligencji „Sztuczna inteligencja” i co dalej? Mapa drogowa cyklu wykładów: terminy zagadnienia cele (?) zasady zaliczenia (E)

Prolog — gdzie jesteśmy? Did you know 3.0 www.youtube.com/watch?v=jpEnFwiqdx8

Prolog — gdzie jesteśmy? Did you know 3.0 www.youtube.com/watch?v=jpEnFwiqdx8

Prolog — gdzie jesteśmy? Did you know 3.0 www.youtube.com/watch?v=jpEnFwiqdx8

Prolog — gdzie jesteśmy? Did you know 3.0 www.youtube.com/watch?v=jpEnFwiqdx8

Prolog — gdzie jesteśmy? Did you know 3.0 www.youtube.com/watch?v=jpEnFwiqdx8

Prolog — gdzie jesteśmy? Did you know 3.0 www.youtube.com/watch?v=jpEnFwiqdx8

Prolog — gdzie jesteśmy? Did you know 3.0 www.youtube.com/watch?v=jpEnFwiqdx8

Prolog — gdzie jesteśmy? Człowiek: istota problematyczna (?!) przyczyna-skutek racjonalizacja http://blogs.sfweekly.com/thesnitch/equation1.jpg

Prolog — gdzie jesteśmy? Człowiek: istota problematyczna (?!) przyczyna-skutek racjonalizacja

Inteligencja, czyli co? Inteligencja „zwykła” (łac. intelligentia = pojętność): zdolność rozumienia otaczających sytuacji i znajdowania na nie właściwych, celowych reakcji; zdolność rozumienia w ogóle, bystrość, pojętność. [Słownik wyrazów obcych, PWN, Warszawa 1977]

Inteligencja „niezwykle zwykła” (?) źródła: wrodzona (?) nabyta (?) metody pomiaru (?) możliwość czy wiara (?) w usprawnianie inteligencji

Inteligencja na kilogramy Inteligencja „zwykła” (?)

Inteligencja na kilogramy Inteligencja „zwykła” (?) Inteligencja emocjonalna

Inteligencja na kilogramy Inteligencja „zwykła” (?) Inteligencja emocjonalna Inteligencja społeczna

Inteligencja na kilogramy Inteligencja „zwykła” (?) Inteligencja emocjonalna Inteligencja społeczna Inteligencja erotyczna

Inteligencja na kilogramy Inteligencja „zwykła” (?) Inteligencja emocjonalna Inteligencja społeczna Inteligencja erotyczna Inteligencja ekologiczna (08.2009!)

Inteligencja vs. AI inteligentne lodówki sztuczna inteligencja (AI) inteligentne domy inteligencja emocjonalna inteligentne zakupy sztuczne zęby inteligencja społeczna inteligentne telefony inteligencja inteligentne opony sztuczne kwiaty inteligencja erotyczna

Niechciany ojciec idei: sztuczna inteligencja Maszyna Turinga (1936) Test Turinga (1950) Pomysł na test: Problem: czy test prawidłowo definiuje inteligencję? Zdolności maszyny do posługiwania się językiem naturalnym, co pośrednio ma dowodzić opanowania przez nią umiejętności myślenia. Alan Turing (1912–1954) Zabawa polegająca na zgadywaniu płci osoby znajdującej się w innym pokoju przy pomocy serii pytań i odpowiedzi pisanych na kartkach papieru.

Zakłopotana (?) maszyna wobec testu Turinga Czy jesteś komputerem? Która godzina? Ile jest 2276546 razy 2345?

Zakłopotana (!) maszyna wobec testu Turinga Czy jesteś komputerem? Która godzina? Ile jest 2276546 razy 2345? Jak sądzisz ile wyniesie WIG w przyszłym tygodniu? Jakie wrażenia wywiera na Tobie wiersz: ...? Jak się dzisiaj czułeś idąc do szkoły? Z jakimi emocjami kiepsko sobie radzisz i dlaczego?

Zakłopotana (!) maszyna wobec testu Turinga Czy jesteś komputerem? Która godzina? Ile jest 2276546 razy 2345? Jak sądzisz ile wyniesie WIG w przyszłym tygodniu? Jakie wrażenia wywiera na Tobie wiersz: ...? Jak się dzisiaj czułeś idąc do szkoły? Z jakimi emocjami kiepsko sobie radzisz i dlaczego? ? uczucia przeczucia intuicja emocje wrażenia przekonania przesądy inteligencja

Test Turinga, wiara i czyny... Zdolności maszyny do posługiwania się językiem naturalnym, co pośrednio ma dowodzić opanowania przez nią umiejętności myślenia.

Test Turinga, wiara i tłumaczenia... Intensywne badania nad maszynowym tłumaczeniem rosyjski/angielski (lata 50 XX wieku) anegdota: Zdolności maszyny do posługiwania się językiem naturalnym, co pośrednio ma dowodzić opanowania przez nią umiejętności myślenia.

Test Turinga, wiara i tłumaczenia... Intensywne badania nad maszynowym tłumaczeniem rosyjski/angielski (lata 50 XX wieku) anegdota: Zdolności maszyny do posługiwania się językiem naturalnym, co pośrednio ma dowodzić opanowania przez nią umiejętności myślenia. ”out of sight, out of mind”

Test Turinga, wiara i tłumaczenia... Intensywne badania nad maszynowym tłumaczeniem rosyjski/angielski (lata 50 XX wieku) anegdota: Zdolności maszyny do posługiwania się językiem naturalnym, co pośrednio ma dowodzić opanowania przez nią umiejętności myślenia. ”out of sight, out of mind” ”invisible idiot”

Test Turinga, wiara i tłumaczenia... Intensywne badania nad maszynowym tłumaczeniem rosyjski/angielski (lata 50 XX wieku) anegdota: Zdolności maszyny do posługiwania się językiem naturalnym, co pośrednio ma dowodzić opanowania przez nią umiejętności myślenia. ? ”out of sight, out of mind” ”invisible idiot”

Test Turinga, wiara i czyny... Mały eksperymencik: Zdolności maszyny do posługiwania się językiem naturalnym, co pośrednio ma dowodzić opanowania przez nią umiejętności myślenia. ?

Myślenie o inteligencji: dziedziny naukowe... Lingwiści: syntaktyka (składnia) semantyka (znaczenie) inteligencja: zdolność posługiwania się językiem

Myślenie o inteligencji: dziedziny naukowe... Lingwiści: syntaktyka (składnia) semantyka (znaczenie) Specjaliści od percepcji: opisy przestrzeni 2D, 2.5D, 3D inteligencja: zdolność posługiwania się językiem inteligencja: zdolność rozpoznawania wzorców przestrzennych

Myślenie o inteligencji: dziedziny naukowe... Lingwiści: syntaktyka (składnia) semantyka (znaczenie) Specjaliści od percepcji: opisy przestrzeni 2D, 2.5D, 3D Informatycy: systemy reprezentacja wiedzy inteligencja: zdolność posługiwania się językiem inteligencja: zdolność rozpoznawania wzorców przestrzennych inteligencja: wnioskowanie i logiczne myślenie

Inteligencja i... otoczenie wyobraźnia twórczość inteligencja doświadczenie mądrość ? spostrzegawczość

Myślenie, spostrzegawczość... inteligencja? Eduard de Bono, Myślenie lateralne

Myślenie, spostrzegawczość... inteligencja? Eduard de Bono, Myślenie lateralne

Myślenie, spostrzegawczość... inteligencja? Eduard de Bono, Myślenie lateralne

Myślenie, spostrzegawczość... inteligencja? Eduard de Bono, Myślenie lateralne

Myślenie, spostrzegawczość... inteligencja? Eduard de Bono, Myślenie lateralne

Myślenie, spostrzegawczość... inteligencja? Eduard de Bono, Myślenie lateralne

Myślenie, spostrzegawczość... inteligencja? Eduard de Bono, Myślenie lateralne

Myślenie, spostrzegawczość... inteligencja? Eduard de Bono, Myślenie lateralne

Myślenie, spostrzegawczość... inteligencja? Eduard de Bono, Myślenie lateralne

Myślenie, spostrzegawczość... inteligencja? Eduard de Bono, Myślenie lateralne

Myślenie, spostrzegawczość... inteligencja? Eduard de Bono, Myślenie lateralne

Myślenie, spostrzegawczość... inteligencja? Eduard de Bono, Myślenie lateralne

Inteligencja i... otoczenie (II) twórczość inteligencja mądrość

Inteligencja i... otoczenie (II) twórczość inteligencja myślenie mądrość

Inteligencja i... otoczenie (II) twórczość inteligencja myślenie zrozumienie mądrość

Historia sztucznej inteligencji „Era prehistoryczna”: do ok.. 1960 Kiedy pojawiły się powszechnie dostępne komputery.

Historia sztucznej inteligencji „Era prehistoryczna”: do ok. 1960 Kiedy pojawiły się powszechnie dostępne komputery. „Era romantyczna”: 1960–1965 Przewidywano, że AI osiągnie swoje cele w ciągu 10 lat. = inteligentne zachowanie inteligencja

Historia sztucznej inteligencji „Era prehistoryczna”: do ok. 1960 Kiedy pojawiły się powszechnie dostępne komputery. „Era romantyczna”: 1960–1965 Przewidywano, że AI osiągnie swoje cele w ciągu 10 lat. symulacja inteligentnego zachowania = inteligentne zachowanie sztuczna inteligencja = inteligencja

Historia sztucznej inteligencji „Era prehistoryczna”: do ok. 1960 Kiedy pojawiły się powszechnie dostępne komputery. „Era romantyczna”: 1960–1965 Przewidywano, że AI osiągnie swoje cele w ciągu 10 lat. „Okres ciemności”: 1965–1970 Opadł entuzjazm i pojawiły się głosy krytyczne.

Historia sztucznej inteligencji „Renesans”: 1970–1975 Pierwsze systemy doradcze. „Okres partnerstwa”: 1975–1980 Absorbcja metod z nauk poznawczych i nauk o mózgu.

Historia sztucznej inteligencji „Renesans”: 1970–1975 Pierwsze systemy doradcze. „Okres partnerstwa”: 1975–1980 Absorbcja metod z nauk poznawczych i nauk o mózgu. John Searle (1980): eksperyment „chiński pokój” „Komercjalizacja”: od 1980–1990

Zagadnienia „sztucznej inteligencji” Optymizm Stworzenie maszyn o inteligencji dorównującej (przewyższającej) ludzką.

Zagadnienia „sztucznej inteligencji” Optymizm Stworzenie maszyn o inteligencji dorównującej (przewyższającej) ludzką. Realizm Stworzenie maszyn (algorytmów) przejawiających tylko wąski aspekt inteligencji (grających w szachy, rozpoznających obrazy, czy tworzących streszczenia tekstu).

Zagadnienia „sztucznej inteligencji” Optymizm Stworzenie maszyn o inteligencji dorównującej (przewyższającej) ludzką. Realizm Stworzenie maszyn (algorytmów) przejawiających tylko wąski aspekt inteligencji (grających w szachy, rozpoznających obrazy, czy tworzących streszczenia tekstu). „To err is human to screw things up you need a computer.” [ale w wersji optymistycznej!]

Zdolność uczenia się jako przejaw inteligencji uczenie się: wiersza na pamięć, jako „przyswajanie” wiedzy teoretycznej, jako rozwijanie umiejętności wykorzystywania wiedzy posiadanej, jako umiejętność korzystania z doświadczenia (własnego i cudzego), jako umiejętność wnioskowania, jako umiejętność dostrzegania podobieństw, jako umiejętność generalizacji.

Uczenie się a „inteligencja maszynowa” „Przejawy” inteligencji u maszyn identyfikacja „konkretnych obiektów” (inteligencja?) np.: rozpoznawanie twarzy, orientacja w przestrzeni.

Uczenie się a „inteligencja maszynowa” „Przejawy” inteligencji u maszyn: identyfikacja „konkretnych obiektów” (inteligencja?) rozpoznawanie twarzy, orientacja w przestrzeni; umiejętność wnioskowania, generalizowania umiejętność dostrzegania podobieństw.

Inteligencja obliczeniowa Zagadnienia: trudne do modelowania i rozwiązywania w sposób analityczny, niealgorytmizowalne (problemy klasy NP), obliczalne, ale nieefektywnie.

Mapa drogowa: zagadnienia Wstępna obróbka danych Sieci neuronowe — różne idee dotyczące: architektury, uczenia, zastosowania Klasyfikatory Drzewa decyzyjne Systemy rozmyte Algorytmy genetyczne Algorytmy ewolucyjne (?)

Mapa drogowa: terminy [zajecia.htm] Blok A obróbka wstępna danych sieci neuronowe coll. A Blok B nie-sieci neuronowe coll. B Egzamin termin „0” termin „1” wrzesień

Mapa drogowa: forma zaliczenia warunek konieczny: zaliczone ćwiczenia coll. 1 + coll. 2 + „0” lub coll. 1 + coll. 2 + „1” lub coll. 1 + coll. 2 + opowiadanie (do 1.06.09) inspiracja: Jostein Gaarder opowiadanie „Skaner czasu” z książki: Diagnoza i inne opowiadania materiał: wykłady lub wykłady dr. Jakuba Wróblewskiego (info do 2.04.09) www.jakubw.pl/zajecia/nai/index.html

Mapa drogowa: szybsza forma zaliczenia zwolnienie z egzaminu: minimum ocena 4 z ćwiczeń. zamiana oceny z ćwiczeń na punkty: 20 punktów  5 18 punktów  4+ 16 punktów  4 proponowana ocena ― średnia punktów: coll. 1 + coll. 2 + wymiana oceny z ćwiczeń na punkty

Mapa drogowa: cele NAI Formalny: przedstawienie idei i ścieżek po których błąka się inteligencja maszynowa; zapoznanie z wybranymi zagadnieniami „inteligencji” maszynowej.

Mapa drogowa: cele NAI Formalny: Nieformalny: przedstawienie idei i ścieżek po których błąka się inteligencja maszynowa; zapoznanie z wybranymi zagadnieniami „inteligencji” maszynowej. Nieformalny: wzrost apetytu na to co wokół, nawet jeśli nie jest techniczne; „wyrobienie” wrażliwości na fakt, że każda idea ma wielu „pradziadków”; hołdowanie efektowi wanny: „mam cię!”.

Literatura (rozproszona) [propozycje] Rutkowski Leszek: Metody i techniki sztucznej inteligencji Michalewicz Zbigniew: Algorytmy genetyczne + struktury danych = programy ewolucyjne J. Żurada, M. Barski, W. Jędruch: Sztuczne sieci neuronowe P. Cichosz: Systemy uczące się plus cokolwiek co wpadnie w ręce i jest pomocne!

zamiast zakończenia... [można już iść] filozoficznie: — Wie pani — powiedział do pani Bird, gdy przyszła do jadalni, by sprawdzić, czy już zjadł grzankę z marmoladą — nigdy dotąd nie zrobiłem wszystkiego, bo gdybym zrobił, to nie czekałyby mnie już żadne niespodzianki. fragment okładki i książki pt. „Paddington daje sobie radę” (autor: Michael Bond)