Wykład nr 4 Spory epistemologiczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracował Sebastian Szram WBMiZ – ZiIP III – ZP4
Advertisements

FENOMENOLOGIA jeden z najważniejszych nurtów XX wieku.
Kantowska koncepcja czasu i przestrzeni
Metafizyczny idealizm subiektywny (immanentny i transcendentalny)
11. Zagadnienia granic poznania II Realizm epistemologiczny, antyrealizm i relatywizm poznawczy Andrzej Wiśniewski Wstęp.
czyli Wprowadzenie do filozofii
Filozofowie analityczni
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Epoka starożytnej Grecji
Wielkie systemy klasyczne Platon a Arystoteles
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
10. Zagadnienia granic poznania I Idealizm epistemologiczny
Danuta Rogala Magdalena Osolińska Zdrowie środowiskowe II rok
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Racjonalizm a relatywizm
Źródła i granice poznania
Granice poznania. Granice poznania.
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Skąd pochodzą zasady moralne?
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
Zagadnienie granic poznania – idealizm i realizm
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
Zagadnienie źródeł poznania – racjonalizm i irracjonalizm
Poglądy filozoficzne starożytnych Greków
FILOZOFIA NOWOŻYTNA Immanuel Kant
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
SPÓR O UNIWERSALIA Podstawowe stanowiska i główni przedstawiciele.
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Argumentacja jako proces poznawczy
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Piotr Makowski Instytut Filozofii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
Teorie uzasadniania Renata Ziemińska.
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Historia pojęcia umysłu
istotne cechy kryterium:
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Zastosowanie techniki Motywacyjnej Analizy Potencjału Pracowniczego (MAPP) na bazie systemu w wersji MAPP3 Konferencja “Skuteczna rekrutacja – intuicja,
założenia przedstawiciele konsekwencje filozoficzne
Racjonalizm (1) istnieje jedno, ponadczasowe i uniwersalne kryterium, za pomocą którego można oceniać względną wartość konkurencyjnych teorii; jeżeli teoria.
Filozoficzno-Teologiczne
Przełom XVI / XVII w. Epoka rewolucji naukowej: „Więcej jest rzeczy na ziemi i w niebie niż się ich śniło waszym filozofom” (Szekspir)
Gotfried Wilhelm Leibniz ( ) – ostatni, który wiedział wszystko.
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
Wstęp do filozofii Wykład nr 1 O filozofii.
Wstęp do filozofii Wykład nr 3 (JW) Światopogląd, ideologia, sztuka.
Zagadnienie granic poznania – idealizm i realizm Andrzej Łukasik Zakład Ontologii i Teorii Poznania Instytut Filozofii UMCS
Wstęp do filozofii Wykład nr 5 (JW) Argument ontologiczny jako przykład argumentacji filozoficznej.
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
Uniwersalia Zosia Dłubacz Weronika Puszyk kl. 2c Na podstawie „Filozofia. Pochwała ciekawości” Jacka Wojtysiaka.
Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące.
Podstawy logiki praktycznej
Analityczność i aprioryczność
(empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm) Renata Ziemińska
Wstęp do prawoznawstwa Administracja wykład 1
Wartość logiczna zdania
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Teorie uzasadniania Renata Ziemińska.
Zapis prezentacji:

Wykład nr 4 Spory epistemologiczne Wstęp do filozofii Wykład nr 4 Spory epistemologiczne

Spór metodologiczny Aposterioryzm – akcent na doświadczenie (a posteriori – z tego co późniejsze względem doświadczenia) Aprioryzm – akcent na intelekt (a priori – z tego, co uprzednie względem doświadczenia)

Stanowiska – rzet. źródło wiedzy Skrajny aposterioryzm – jedynie doświadczenie Skrajny aprioryzm – jedynie intelekt Umiarkowany aposterioryzm – doświadczenie – wiedza syntetyczna, intelekt – wiedza analityczna Umiarkowany aprioryzm – zob. nast.

Umiarkowany aprioryzm Doświadczenie – wiedza syntetyczna a posteriori Intelekt – wiedza syntetyczna a priori oraz wiedza analityczna

Rozróżnienie I Wiedza syntetyczna – wiedza rzeczowa, pozajęzykowa, o świecie, np. Jonasz ma 120 cm wzrostu Wiedza analityczna - ... pojęciowa lub językowa, eksplikująca sensu wyrażeń lub ich konsekwencje, np.. Centymetr ma 1o milimetrów, kawaler jest nieżonaty

Rozróżnienie II Wiedza syntetyczna a posteriori – jw. Wiedza syntetyczna a priori – tezy logiki i matematyki, metafizyki, może też ogólne prawa nauki (Kant) – wiedza konieczna i ogólna (bezwyjątkowa), nie będąca przypadkowym uogólnieniem (indukcją) danych jednostkowych spostrzeżeń

Wiedza syn. a priori - stanowiska (1) wiedza analityczna lub syntetyczna wiedza a posteriori o wysokim stopniu uogólnienia – umiarkowany aposterioryzm (2) wiedza swoista uzyskana dzięki (a) intuicji intelekt. lub podobnej (umiark. apost. lub apr. – kwestia def. ‘dośw.’) lub (b) twórczej działalności intelektu (Kant)

Pytanie Czy istnieje istotna wiedza niezależna od doświadczenia zmysłowego? Jeśli tak, to jak ją osiągnąć? Wiem dla każdego x, że x nie może być w tym samym miejscu, czasie, aspekcie etc. Czerwone i nie-czerwone? Specyficzna władza poznawcza

‘Racjonalizm’ Epistemologiczny: (a) natywizm, (b) aprioryzm, (c) rozum (intelekt) ocenia i kontroluje poznanie – 3ci spór Metafizyczny – rzeczywistość jest uporządkowana wg pierwszych zasad (tożsamości, niepsrzeczności, racji dost.) Antropologiczny – prymat umysłu przed zmysłami oraz intelektu przed wolą

Argumenty racjonalistów 1c Rozum jest refleksyjny (samozwrotny) – może sam siebie badać i korygować ... odróżnia to, co stałe-istotne od tego, co zmienne-przypadkowe Najlepsze dzieło rozumu – nauka osiągnęło największe sukcesy poznawcze i prakt. (technika) [tylko nauka – scjentyzm, nie] R wiąże się z krytycyzmem i intersubiektywnością

Kryteria poznania racjonalnego Intersubiektywna komunikowalność – poznanie jest sformułowane w takich zdaniach, że każdy „normalny” człowiek (po ew. treningu) jest w stanie je zrozumieć Intersubiektywna kontrolowalność - ... (dysponując odpowiednimi środkami) jest w stanie je sprawdzić (ich 1 lub 0)

Argumenty irracjonalistów Poznanie racjonalne zniekształca rzeczywistość ... nie dociera do jej głębszej sfery Nie zawsze można spełnić 1-e kryterium (np. poznanie swoistych przeżyć własnych – poezja) ... 2-gie kryterium – wiedza o wydarzeniach subiekt. i niepowtarzalnych

Reakcja racjonalistów OK., lecz intuicja (jako przeczucie), olśnienie, iluminacja, objawienie, czynniki emocj.-wolitywne nie gwarantują lepszego poznania, a nawet mogą zwieść na manowce (brak kontroli) KA: porównanie: pociąg, bilet (kryteria), zapłata (1da): pozn. racj. nie gwarantuje 1dy, ale chroni przed oszustami i wariatami (poznanie nieracj. może być 1-we, ale otwiera dla nich drogę), ‘skromna strawa R’ a strawa niesprawdzona (trucizna czy zbawienie?)

2 racjonalizmy Racjonalizm skrajny – tylko poznanie racjonalne (spełniające 2 kryteria) Racjonalizm umiarkowany – dopuszcza poznanie nieracj. (nie spełniające 2go kryterium), ale kontrolowane przez rozum, tzn. Racje dopuszczające to poznanie spełniają 2 kryteria

Wiarygodny świadek – też religia Kryterium epistemiczne: czy jest poznawczo kompetentny („normalny”, psychicznie zrównoważony, właściwie poznający, był wtedy tam itp.) Kryterium moralne: czy jest uczciwy (nie jest/ nie był oszustem, nie ma powodu, by kłamać, zeznanie potwierdza życiem)

Inne spory realizm – idealizm (przedmiot) absolutyzm – relatywizm (prawda) fundacjonalizm – fallibilizm (niezawodność) Fundacjonalizm – koherentyzm (uzasadnienie) internalizm – eksternalizm (dostępność racji)