Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking kosztów w komunikacji miejskiej, jako narzędzie wspomagania decyzji samorządów dr Michał Wolański Katedra Transportu Szkoły Głównej Handlowej
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Problemy Od czego zależy koszt wozokilometra? Czy rzeczywiście prywatni przewoźnicy są tańsi? Czy powoływanie ZTM przynosi korzyści finansowe? Jak kontraktować usługi?
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Metoda badawcza – stochastyczna analiza graniczna (SFA) Funkcja kosztów: gdzie: – y – koszt wozokilometra – – stała + parametry usługi transportowej (wiek autobusu, długość autobusu itp. lub ich logarytmy) pomnożone przez ich wpływ na granicę kosztów, ustalony metodą największej wiarygodności; – v – zmienna losowa z rozkładem normalnym – obiektywne odchylenia kosztów – u – nieefektywność – zmienna losowa z rozkładem półnormalnym (0) Stosowano także regresję liniową
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Metoda badawcza – Dane wejściowe Baza danych z: – Danymi IGKM o operatorach komunalnych, funkcjonujących w modelu niemieckim: 18 miast (przedsiębiorstw), 1546 zadań przewozowych – Danymi z badania ankietowego ZTM: 12 miast (ZTM), 4002 zadania, 281 stawek (rekordów) Ponad 50% zadań przewozowych w miastach z >30 autobusami
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Regresja liniowa – stworzony model 1 NazwaParametrBłąd standardowy Krytyczny poziom istotności α Stała1,7830,5240,01 Komunalny przetarg-0,6950,1590,01 Prywatny-1,1190,1410,01 Komunalny bez ZTM0,0160,134 Zależność mało istotna statystycznie (ok. 0,9) Średnia dł.aut. [m]0,1970,0230,01 Śr. V eksploatacyjna [km/h] -0,0190,0040,01 Średni wiek autobusu [lata] -0,0510,0190,01 Udział aut. niskopodłogowych [%] 0,6190,2390,05 Przeciętna płaca w podregionie [zł/h] 0,1380,0140,01
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Regresja liniowa – stworzony model 2 NazwaParametrBłąd standardowy Krytyczny oziom istotności α Stała-1,4250,9240,15 Komunalny przetarg-0,6590,1500,01 Prywatny-1,1320,1390,01 Komunalny bez ZTM0,0050,128 zależność mało istotna statystycznie (ok. 0,97) Średni logarytm dł.aut. [m] 6,0030,7310,01 Śr. V eksploatacyjna [km/h] -0,0200,0040,01 Średni log wieku autobusu [lata] -1,4350,3670,01 Udział aut. niskopodłogowych [%] 0,6090,2150,01 Przeciętna płaca w podregionie [zł/h] 0,1380,0140,01
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Regresja liniowa - wyniki
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego SFA - Stworzone modele Zależności nie uwzględnione w modelach: – Lokalny poziom płac (brak istotności statystycznej) – Liczba zadań w obrębie umowy (zależność nielogiczna) Model 1 - ogólnyModel 2A - przetargiModel 2B - przetargi ZmiennaWspółczynnikOdch. std.WspółczynnikOdch. std.WspółczynnikOdch. std. Stała3,7500,5363,2960,5942,4910,583 Średnia dł.aut. [m]0,1300,0160,1280,0220,1380,023 Średni log wieku autobusu [lata] -1,0380,302-0,8070,440-0,7260,327 Śr. przebieg autobusu [kkm/rok] -0,0070,002-0,0060,003-0,0070,002 Udział aut. niskopodłogowych [%] 0,6410,1530,5610,1890,4790,172 Śr. V eksploatacyjna [km/h] -0,0270,015-0,0410,028 Udział autobusów z dod. wyp. [%] 0,4990,348
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wyniki SFA – model generalny (1) Dodatkowy koszt ZTM – ok. 0,40 zł/wozokm, średni koszt – 5,48 zł/wozokm
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wyniki SFA – model generalny (2)
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wyniki SFA – model generalny (3)
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wyniki SFA – tylko przetargi (1)
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wyniki SFA – tylko przetargi (2)
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wyniki SFA – tylko przetargi (4)
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wyniki SFA – tylko przetargi (5)
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wyniki SFA – tylko przetargi Umowy proefektywnościowe – bez: czasu trwania umowy wynoszącego nie więcej niż 1 rok i powyżej 8 lat; braku waloryzacji lub waloryzacji negocjowanej; umów bez wskazanych linii; umów zawierających ponad 60 wozów -> 80 umów i 336 zadań średni koszt – 4,58 zł/wozokm
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wnioski (1) Efektywność komunalnych przedsiębiorstw komunikacyjnych jest zróżnicowana, a zatem decyzje powinny być podejmowane z uwzględnieniem lokalnej efektywności i możliwości wykreowania konkurencyjnego rynku Powoływanie ZTM – w połączeniu z bezprzetargowym przyznawaniem zadań przewozowych – powoduje zwiększenie kosztów o ok. 16,5% względem modelu klasycznego
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wnioski (2) Demonopolizacja transportu miejskiego w postaci przyznawania zadań przewozowych w formie przetargu zmniejsza koszty średnio o ok. 6,2%, o ile przetarg wygra przewoźnik prywatny Wielkość oszczędności jest zależna od warunków świadczenia usług – umowy proefektywnościowe generują 7,2% niższe koszty, niż przeciętna umowa przetargowa
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Dziękuję za uwagę