ROLA MEDIÓW W ŻYCIU CZŁOWIEKA I UMIEJĘTNOŚĆ KRYTYCZNEGO ICH ODBIORU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Agresja i przemoc przygotowały i opracowały: mgr Barbara Więckowska
Advertisements

Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Program Bezpieczeństwo w sieci
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Komputer jako zagrożenie dla rozwoju dzieci klas I-III
Syn Pani Justyny Enterowskiej Piotrek
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
Profilaktyka agresji i przemocy
WYKONAŁ:-MATEUSZ KOSZAŁKA
Dojrzałość szkolna dziecka
Negatywne wpływy TV 1. Pokonuje bariery wiekowe Zniewala umysły. 3. Pobudza zachowania aspołeczne. 4. Popularyzuje negatywne wzorce. 5. Zaciera.
Telewizja.
Twój przyjaciel czy wróg?
MEDIA CYFROWE W EDUKACJI
Uzależnienia a rozwój dziecka
Konferencja „W trosce o rodzinę” r.
Wykład I Media, Internet, społeczeństwo
Uzależnienie od internetu
UZALEŻNIENIE Internet.
Technologia informacyjna
Nastolatki i ich problemy
Edukacja medialna.
CZAS WOLNY DZIECKA.
SZANSE I ZAGROŻENIA INTERNETU
DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci.
Komputer - przyjaciel czy wróg?
BEZPIECZNIE W SIECI.
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Wpływ gier komputerowych na człowieka
Medialna rzeczywistoŚĆ
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Problemy współczesnej młodzieży
KOMPUTER PRZYJACIEL CZY WRÓG ??.
W ramach projektu edukacyjnego w naszej klasie przeprowadziliśmy ankietę zatytułowaną,, Jaki rodzaj mediów współczesny gimnazjalista lubi najbardziej.
Podział i funkcje mass mediów
Unikanie zagrożeń w sieci
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Rola komputera i telewizji w życiu naszych dzieci?
Zagrożenia niesione przez współczesne środki przekazu (massmedia)
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Bez tajemnic” Wojciech Korthals klasa „0” Szkoła Podstawowa im. Jana III Sobieskiego w Żelistrzewie.
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Metody komunikacji.
Inspiracje mądrego korzystania z Internetu na rzecz dzieci i młodzieży
W SIECI Warsztaty W SIECI zrealizowane w III Zespole Edukacyjno-Terapeutycznym „C” Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Szczytnie.
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 1 ul. Wrocławska Gostyń Opracowana przez Radę Pedagogiczną oraz Radę Rodziców i zatwierdzona do realizacji.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
KOMPUTER – JEGO JASNE I CIEMNE STRONY
W YCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE NSP Nasza Szkoła im. J. Korczaka.
O czym powinni wiedzieć rodzice kupując dziecku komputer ? Opracowała Anna Cynowska.
Jak towarzyszyć dzieciom w sieci? Monika Pietruszka Wioleta Stypuła.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Projekt finansowany z Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, będącego w dyspozycji Ministerstwa Zdrowia.
Analiza wyników ankiety „Internet wsparcie czy zagrożenie ” oprac. Beata Zdrojewska, Magdalena Mike-Roczek.
Swobodna wypowiedź o mediach. We współczesnym świecie media, czyli środki masowego przekazu takie jak rado, telewizja, Internet mają bardzo duży wpływ.
Internet i komputer – zagrożenia
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
Mama, tata, tablet….
Dzień Bezpiecznego Internetu
Bezpieczni w e-świecie
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Czas wolny dziecka szanse i zagrożenia czyli co powinien robić rodzic aby dziecko nie nadużywało komputera Wieluń
KOMPUTER –  ZALETY I WADY 
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
Zapis prezentacji:

ROLA MEDIÓW W ŻYCIU CZŁOWIEKA I UMIEJĘTNOŚĆ KRYTYCZNEGO ICH ODBIORU mgr Halina Gierut mgr inż.. Małgorzata Sorys

JAŚ „Czego Jaś się nie nauczy’ Tego Jan nie będzie umiał”. Ja tu sobie gadu, gadu, A tam w domu na mnie czeka: Szklany ekran, czarny pilot, Miękki fotel, filmów rzeka. Pora na mnie, do widzenia, Do miłego zobaczenia. NAUCZYCIELKA Weź długopis i tu napisz, Gdzie urodził się Mickiewicz. Datę bitwy pod Grunwaldem I chrztu Polski podaj, proszę. Potem nazwij części mowy: Kark, na, przecież, głowa, noszę. Jeszcze wymień polskie rzeki I sąsiadów kraju twego. Następnie... JAŚ Ale skąd mam proszę pani O tym wszystkim naraz wiedzieć? W żadnym z znanych mi seriali Takich spraw nie poruszali.

MENU RODZAJE MEDIÓW Podział mass mediów ze względu na zaangażowanie odpowiedniego zmysłu w odbiorze treści Pozytywne oddziaływanie telewizji na widza Pozytywne oddziaływanie komputera i Internetu UZALEŻNIENIE OD MEDIÓW

SKUTKI UZALEŻNIENIA PRZYCZYNY UZALEŻNIEŃ RODZAJE UZALEŻNIENIA OBJAWY UZALEŻNIENIA

RODZAJE MEDIÓW TELEWIZJA RADIO KINO KOMPUTER VIDEO

Nazwa grupy mass mediów Na jakie zmysły oddziałują? Nazwy mediów media wizualne na zmysł wzroku książka, prasa, fotografia, plakat, naklejki, znaczek pocztowy, pocztówki, komiks, gazeta telewizyjna media audialne na zmysł słuchu radio, płyta analogowa, taśma magnetofonowa, płyta kompaktowa, media audiowizualne na wzrok i słuch film, telewizja, taśma magnetowidowa, DVD

Pozytywne oddziaływanie telewizji na widza przejawia się przez: kształtowanie zainteresowań, dostarczanie i poszerzanie wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin, kształtowanie postaw społecznych, organizowanie rozrywki, inicjację kulturalną, masowe dokształcanie, możliwości kathartyczne, umacnianie solidarności z ludźmi, promowanie świata, ukazywanie zagrożenia środowiska.

Pozytywne oddziaływanie komputera i Internetu: doskonali się umiejętności korzystania i przetwarzania informacji, pozwala zdobywać sprawności, ćwiczy refleks, daje rozrywkę, ćwiczy spostrzegawczość, zwiększa wydajność pracy i poprawia jej jakość, umożliwia natychmiastowe przesyłanie informacji, daje możliwość kontaktowania się z ludźmi praktycznie w każdym miejscu i czasie, dostęp do specjalistów z różnych dziedzin nauki.

PRZYCZYNY UZALEŻNIEŃ: czynniki biologiczne, środowisko (rodzina, szkoła, rówieśnicy), cechy osobowości (np. zaniżone poczucie własnej wartości), środki masowej komunikacji

DWA RODZAJE UZALEŻNIENIA OD MASS MEDIÓW: 1. OD PRZEDMIOTÓW I CZYNNOŚCI Z NIMI ZWIĄZANYCH ciągle włączony telewizor traktowanie telewizora jak uprzywilejowanego członka rodziny relacja tylko telewizor- widz, niemożność rozmowy w rodzinie obowiązki, czas pracy w domu podporządkowane telewizji spożywanie posiłków w towarzystwie telewizora włączony telewizor w czasie odwiedzin gości gry jedynym przeznaczeniem domowych komputerów brak selekcji programów myślenie jedynie o tym, by jak najszybciej zasiąść do komputera 2. OD PRZEKAZYWANYCH TREŚCI promowanego stylu życia, postaw, wartościowania (wzory w osobach idoli muzycznych i filmowych), kultury (subkultury), zachowań seksualnych lansowanych np. przez gwiazdy rocka relacji międzyludzkich, sensacyjek, ploteczek

SKUTKI UZALEŻNIENIA OD MEDIÓW skutki fizyczne skutki psychiczne -rezygnacja z ruchu- słaba kondycja fizyczna, -wady postawy, -zmęczenie i wady wzroku, -naruszanie sprawnego funkcjonowania mózgu przez intensywne bodźce świetlne, -zwyrodnienie stawów nadgarstka, -zawroty i bóle głowy, -brak koncentracji uwagi, -rozdrażnienie -padaczka komputerowa, -brak kontaktu z kolegami, rodziną, -ograniczenie zainteresowań, -zaniedbywanie obowiązków, nauki, -złe wzorce, -ograniczenie myślenia, wyobraźni, kult siły, przemoc, agresja, -bezkrytyczne przyjmowanie wzorów, -utożsamianie się z idolem, -pragnienie naśladowania, -zainteresowanie seksem, -zagrożenie tzw. wirtualną rzeczywistością

OBJAWY UZALEŻNIENIA OD KOMPUTERA I INTERNETU stałe myślenie o tym, co się dzieje w Internecie, co robiliśmy „w sieci”, co będziemy robić; potrzeba zwiększania ilości czasu spędzanego w sieci; poczucie rozdrażnienia, poirytowania, złości, gdy coś lub ktoś uniemożliwia korzystanie z komputera; zaniedbywanie pracy, rezygnacja ze spotkań ze znajomymi, odkładanie na później pilnych zadań na rzecz korzystania z Internetu; okłamywanie innych odnośnie ilości czasu spędzanego w sieci; podejmowanie nieudanych prób ograniczania czasu spędzanego w sieci.

Przypisy: Frycie S., Koblewska J., Rozwój edukacji audiowizualnej dzieci i młodzieży, „Oświata i wychowanie” 1988, nr 20, s.20-33. Szmagalski J., Kształcenie kompetencji komunikacyjnych jednostek w dobie środków masowego przekazu, „Oświata i wychowanie” 1989 nr 12, s.43-47. Swiderska E., Media a przemoc: VIII Ogólnopolska Sesja Filmoznawczo- Metodyczna (Borki 5-8. XI. 1998r.),”Nowa Szkoła”,1998, s.52-54. Ks. Dziewiecki M., Uzależnienie od komputerów i Internetu, „Wychowawca” 2003 nr 6, s.14-15. Parnicka U., Szkodliwe uzależnienia, „Wychowawca” 2002 nr 9, s. 12-14.