BUDOWA MOTOROWERU
ZASADA WAŻNA DLA CIEBIE Motorowerzysta, jeśli ma 13 lat a nie ukończył 18 lat, może kierować motorowerem. Motorowerem możesz wyjechać na drogę, jeśli masz przy sobie 3 dokumenty: kartę motorowerową, dowód rejestracyjny oraz ważną polisę ubezpieczeniową OC. Kierowca motoroweru musi mieć na głowie kask. Motorower musi mieć czytelne tablice rejestracyjne.
Jak zdobyć kartę motorowerową? Kartę motorowerową wydaje dyrektor szkoły. Żeby ją uzyskać, musisz mieć ukończone 13 lat i zdany egzamin. Egzamin może przeprowadzić uprawniony przez dyrektora szkoły nauczyciel wychowania komunikacyjnego, policjant posiadający specjalistyczne przeszkolenie lub wyznaczony egzaminator. Egzamin jest z podobnych zagadnień, jak na kartę rowerową, lecz rozszerzonych o przepisy dla motorowerzystów. Jeśli masz już kartę rowerową, z łatwością uzupełnisz wiedzę i zdasz egzamin na kartę motorowerową.
Zasada ważna dla ciebie Karta motorowerowa to dokument uprawniający do prowadzenia pojazdów z silnikiem do pojemności 50 cm3 - skuterów, motorowerów i motorynek. Motorowerzystę obowiązuje na drodze wiele reguł identycznych z tymi, jakie rządzą ruchem samochodowym. Dlatego warto je poznać - będziesz bezpieczniejszy na drodze, a w przyszłości łatwiej zdasz egzamin na prawo jazdy.
Motorower, motorynka, skuter Co to właściwie jest motorower? Jest to pojazd jednośladowy lub dwuśladowy, wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm sześciennych, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h. Karta motorowerowa uprawnia do kierowania nie tylko motorowerem, lecz także skuterem i motorynką, jeśli tylko ich konstrukcja i osiągi odpowiadają przedstawionemu opisowi. Klasyczny motorower wyposażony jest w pedały, dzięki czemu zawsze możesz kontynuować podróż, jeśli zabraknie ci paliwa.
Obowiązkowe wyposażenie motoroweru to: światła: jedno światło mijania barwy białej lub żółtej selektywnej z przodu, oświetlające drogę na odległość co najmniej 30m przed pojazdem (przy dobrej przejrzystości powietrza) i nieoślepiające jadących z przeciwka, jedno tylne światło pozycyjne barwy czerwonej, światło odblaskowe czerwone o kształcie innym niż trójkąt umieszczone z tyłu, boczne światło odblaskowe o kształcie innym niż trójkąt, barwy żółtej samochodowej, jedno lub dwa z każdej strony pojazdu. numer rozpoznawczy lub numer identyfikacyjny (VIN oraz tabliczka znamionowa), dwa niezależne, skutecznie działające hamulce, dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku, tłumik wydechu, lusterko wsteczne umieszczone po lewej stronie pojazdu, podpórka, uchwyt (uchwyty) dla pasażera, czytelny numer silnika.
OPIS MOTOROWERU (JAWKA) Jawa jest motorowerem czechosłowackim. Jest to trzybiegowy motorek o dużej mocy jak na tamte lata. Jawa ma wiele zalet jak i wad. Wadą jest odpalanie tego motorka ponieważ kopie się w odwrotną stronę niż Np. w motorynce czy ogarze. Kolejną dość wielką wadą jest niskie zawieszenie i położenie rury wydechowej. Kiedyś gdy chciałem robić nią kółka w miejscu to się nie dało bo tłumik obcierał o ziemię. Zaletą są napewno owiewki które chronią nas przed wiatrem i deszczem (ale niestety nie wszystkie jawy 50 mają owiewki). Jest dość szybka co zawdzięcza dużej zębatce z tyłu jak i 2-wu konnemu silnikowi.
DANE TECHNICZNE (JAWKA) Pojemność skokowa49,9 cm3Max moc silnika2KM przy 4.500 obr/min Silnik Jednocylindrowy , dwusuwowy. Chłodzenie Powietrze Średnica cylindra 38/44 mm Stopień sprężania9,2PaliwoBenzyna 94 oktany Dopuszczalne obciążenie160kg (2 osoby) Pojemność zbiornika paliwa5,5 litra Masa w stanie suchym65kg. Hamulce Bębnowe Max.prędkość50 km/h (w danych producenta) a 62 km/h ciągnie właściciela strony. Zużycie paliwa2,9 l/100km
BUDOWA PRĄDNICY 1-STATOR, 2-MAGNETO, 3-CEWKA ZAPŁONOWA, 4-CEWKA OŚWIETLENIOWA, 5-KONDENSATOR, 6-KORPUS REGÓLACJI, 7-DZIWIGNIA PRZERYWACZA, 8-PRZEWÓD WYSOKIEGO NAPIĘCIA, 9-OSŁONA KĄTOWA PRZEWODU, 10-FAJKA ŚWIECY, 11-PODKŁADKA SPRĘŻYSTA, 12-NAKRĘTKA, 13-PODKŁADKA SPRĘŻYSTA , 14-ŚRÓBA, 15-WKRĘT, 16-WKRĘT, 17-PODKŁADKA, 18-ZAWLECZKA
BUDOWA GAŹNIKA 1-POKRYWA KOMORY PŁYWAKOWEJ, 2-PŁYWAK, 3-FILTR POWIETRZA, 4-POKRYWA KADŁUBA, 5-PRZEPUSTNICA, 6-IGLICA, 7-WKRĘT REGULACJI DIPŁYWU POWIETRZA, 8-WKRĘT REGULUJĄCY POŁOŻENIE PRZEPUSTNICY, 9-TŁOCZEK, 10-KOREK, 11-KOREK, 12-SPINKA, 13-SPRĘŻYNA, 14-SPRĘŻYNA, 15-SPRĘŻYNA, 16-SPRĘŻYNA, 17-USZCZELKA, 18-USZCZELKA, 19-USZCZELKA, 20-USZCZELKA POKRYWKI, 21-DYSZA, 22-DYSZA, 23-UCHWYT FILTRA, 24-WKRĘT, 25-WKRĘT, 26-ZATAPIACZ PŁYWAKA
BUDOWA STARTERA 1-SPRZĘGIEŁKO KŁOWE ROZRUSZNIKA, 2-WAŁEK ROZRUSZNIKA, 3-KOŁO ZĘBATE NAPĘDZAJĄCE, 4-KOŁO ZĘBATE POŚREDNIE, 5-OŚ KOŁA POŚREDNIEGO, 6-SPRĘŻYNA ROZRÓSZNIKA, 7-, 8-MISECZKA, 9-PODKŁADKA DYSTANSOWA, 10-ZDERZAK, 11-PODKŁADKA ZDERZAKA, 12-PODKŁADKA, 13- SPRĘŻYNA POŚREDNIA, 14-PÓŁ PIERŚCIEŃ, 15-SPRĘŻYNA SORZĘGŁA, 16-PODKŁADKA, 17-NAKRĘTKA, 18-PODKŁADKA, 19-PIERŚCIEŃ OSADCZY, 20-PIERŚCIEŃ OSADCZY.
KRATERY 1-ZESPÓŁ OBUDÓW, 2-USZCZELKA OBUDÓW, 3-TULEJKA CENTRUJĄCA, 4-ŚRUBA DWUSTRONNA CYLINDRA, 5-TULEJKA WEWNĘTRZNA, 6-KOREK SPUSTOWY, 7-USZCZELKA KORKA, 8-PODKŁADKA, 9-TULEJKA GUMOWA, 10-PIERŚCIEŃ GUMOWY, 11-WKŁADKA GÓMOWA, 12-WKRĘT, 13-ŚRUBA, 14-NAKRĘTKA, 15-PODKŁADKA DO WKRĘTÓW, 16-PIERŚCIEŃ OSADCZY SORĘŻYNUJĄCY, 17-PIERŚCIEŃ OSADCZY, 18-PIERŚCIEŃ OSADCZY SPRĘŻYNUJĄCY, 19-PIERŚCIEŃ USZCZELNIAJĄCY, 20-PIERŚCIEŃ USZCZELNIAJĄCY, 21-PIERŚCIEŃ USZCZELNIAJĄCY, 22-WKRĘT, 23-WKRĘT, 24-WKRĘT SPECJALNY, 25-PODKŁADKA FIBROWA.
Budowa: skrzyni biegów 1-WAŁEK POŚREDNICZĄCY, 2-KOŁO ZĘBATE NAPĘDZAJĄCE KPL, 3-PRZESÓWKA, 4-KOŁO ZĘBATE, 5-WAŁEK GŁÓWNY, 6-KOŁO ŁAŃCUCHOWE ZDAWCZE, 7-ŁOŻYSKO, 8-ŁOŻYSKO, 9-KOŁO ZĘBATE PRZEKŁADNI STAŁEJ, 10-PODKŁADKA, 11-TULEJKA DYSTANSOWA, 12-PODKŁADKA DYSTANSOWA, 13-PODKŁADKA, 14-PODKŁADKA ZABEZPIECZAJĄCA, 15-NAKRĘTKA, 16-PODKŁADKA ZABEZPIECZAJĄCA, 17-NAKRĘTKA, 18-PODKŁADKA.
BUDOWA CYLINDRA 1-GŁOWICA, 2-USZCZELKA POD GŁOWICĘ, 3-CYLINDER, 4-USZCZELKA CYLINDRA, 5-SZPILKA, 6-USZCZELKA GAŹNIKA, 7-PODKŁADKA SPRĘŻYSTA, 8-NAKRĘTKA.
BUDOWA SPRZĘGŁA 1-KOSZ SPRZĘGŁA KPL., 2-ZABIERAK SPRZĘGŁA, 3-TARCZA DOCISKOWA KPL., 4-TARCZA CIERNA KPL., 5-TARCZA, 6-TARCZA ZEWNĘTRZNA, 7-PIERŚCIEŃ OSADCZY SPRĘŻYNUJĄCY, 8-SPRĘŻYNA SPRZĘGŁA, 9-TARCZA WYSPRZĘGLAJĄCA KPL., 10-ZAWLECZKA.
ZMIENIACZ BIEGÓW 1-WAŁEK DŹWIGNI ZABIERANIA, 2-PODKŁADKA DYSTANSOWA, 3-PIERŚCIEŃ OSADCZY SPRĘŻYNUJĄCY, 4-SPRĘŻYNA DŹWIGNI, 5-MISECZKA, 6-ZESPÓŁ POKRYWY USZCZELNIAJĄCEJ, 7-ZESPÓŁ DŻWIGNI KPL., 8-SPRĘŻYNA ZATRZASKY, 9-PODKŁADKA, 10-PIERŚCIEŃ ZABEZPIECZAJĄCY, 11-KULKA ŁOŻYSKOWA, 12-16-PODKŁADKI ZABEZPIECZAJĄCE, 17-PIERŚCIEŃ OSADCZY SPRĘŻYNUJĄCY, 18-DŹWIGNIA KPL., 19-CIĘGLO WODZIKA KPL., 20-PRZESÓWKA KPL., 21-USZCZELKA POKRYWY USZCZELNIAJĄCEJ, 22-TULEJKA, 23-STWOŻEŃ, 24-ZAWLECZKA, 25-WKRĘT, 26-PODKŁADKA DO WKRĘTÓW.
BUDOWA: TŁUMNIK SZMERÓW SSANIA 1-POKRYWA TŁUMNIKA, 2-DYSZA, 3-PŁASZCZ TŁUMNIKA, 4-SPRĘŻYNA, 5-OBEJMA, 6-WKRĘT, 7-NAKRĘTKA.
PREZENTACJĘ WYKONAŁ: ŁUKASZ DZIĘGIEL