Model realizacji usług o określonym standardzie w powiecie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Interwencyjne umieszczanie dzieci w pieczy zastępczej
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
w świetle ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Rola FORUM w realizacji projektu Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej.
System wsparcia dziecka i rodziny Zadania powiatu realizowane przez
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Program rozwoju pieczy zastępczej na lata
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
PRACA SOCJALNA.
Współpraca partnerska na rzecz integracji społecznej
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie w Lublinie Wsparcie podmiotów ekonomii społecznej wdrażane przez WUP w Lublinie Wdrażanie PO KL przez WUP w Lublinie.
Funkcjonowanie pieczy zastępczej w świetle nowej ustawy
System wsparcia dziecka i rodziny
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1 PROJEKT SYSTEMOWY 1.18 TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW.
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Model realizacji usług o określonym standardzie w gminie Opracowanie: Stanisław Myjak Warszawa, 29 listopada 2011 r.
Modelu realizacji usług o określonym standardzie w powiecie – piecza zastępcza zadanie 2 Działania w zakresie wdrażania standardów pracy socjalnej i funkcjonowania.
WOLONTARIAT ZAWODOZNAWCZY
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW EFS W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO KAPITAŁ LUDZKI.
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na wykonanie pilotażowego wdrażania standardów usług i modeli instytucji.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wrocławskie Centrum Opieki Wychowania i Adopcji
Alina Karczewska WRZOS
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na pilotażowe wdrażanie standardów usług i modeli instytucji pomocy i integracji.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
PRZYKŁADY DOBRYCH PRAKTYK W ZAKRESIE WSPÓŁPRACY OPS, PCPR I PUP
Współpraca Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO – 2020
Przedstawiciel organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, pracownik socjalny, asystent rodziny jako partnerzy placówek opiekuńczo-wychowawczych w pracy.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego przy Zachodniopomorskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. w Szczecinie.
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Janów Lubelski r.. Zadanie gminy:  Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych Zadanie powiatu:
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Powiatowy Urząd Pracy w Sandomierzu na mocy umowy Nr POWR
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Program szkoleniowy dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Gdyńscy seniorzy - integralna część społeczności lokalnej.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
CELE PROJEKTÓW W PRIORYTECIE VII PO KL 1 wzmocnienie oraz doskonalenie kadr pomocy i integracji społecznej 2 rozwijanie aktywnych form integracji społecznej.
ASYSTENTURA RODZINY.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty pozakonkursowe w ramach Poddziałania Programy aktywnej integracji osób i grup zagrożonych.
Konkurs i Katowice r..
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Dolnosląski Wojewódzki Urząd Pracy - luty, 2017 r.
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
„Aktywna integracja w powiecie nowosolskim”
SKUTECZNY SYSTEM WSPARCIA RODZINY
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Wydział Polityki Społecznej
Komplementarność EFS z PO PŻ
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

Model realizacji usług o określonym standardzie w powiecie Przygotowała: Katarzyna Misiuna Warszawa 29 listopada 2011 r.

Rola Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie Kluczowe założenia z punktu widzenia określenia roli i miejsca powiatowych centrów pomocy rodzinie w systemie pomocy społecznej Pcpr pełni funkcję koordynatora i realizatora zadań z zakresu szeroko rozumianej pomocy społecznej powiatu (zadania wynikające z obowiązujących ustaw, programów MPiPS i innych, projektów z EFS, itd.). Pcpr dysponuje pakietami usług pomocy i integracji społecznej, do których jednakowe prawo i dostęp powinien mieć każdy mieszkaniec powiatu, który takiego wsparcia potrzebuje. Pcpr pełni rolę doradczą (dotyczącą np. metodyki pracy, edukacji, implementacji dobrych praktyk i rozwiązań) oraz wspierającą (poprzez udostępnienie np. poradnictwa specjalistycznego) dla powiatowych i gminnych, publicznych a także niepublicznych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej. Pcpr jest inkubatorem i kreatorem inicjatyw społecznych, m.in. poprzez inspirowanie powstawania, rozwoju, wzmocnienia organizacji pozarządowych (w zależności od potrzeb poszczególnych powiatów), tak aby mogły być partnerem w realizacji usług pomocy społecznej. Pcpr jest instytucją otwartą na współpracę z innymi partnerami i aktywizującą grupy o jednorodnych problemach społecznych, współpracującą z instytucjami publicznymi i niepublicznymi zapewniającymi usługi społeczne, w tym: z gminami na rzecz reintegracji rodziny, wzmocnienia kompetencji wychowawczych etc.; z pup-ami w zakresie osób bezrobotnych, m.in. poprzez stworzenie na szczeblu powiatu zespołów aktywizacji zawodowej (w zależności od potrzeb stałych lub doraźnych) złożonych z przedstawicieli tych instytucji.

Konsekwencje ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej Nowa ustawa ma szereg konsekwencji: Zdecydowana większość świadczeń wypłacanych dotychczas w pcpr-ach na mocy ustawy o pomocy społecznej, tj. świadczenia dla rodzin zastępczych oraz usamodzielnianych wychowanków rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo-wychowawczych, przechodzi do systemu pieczy zastępczej. Nie jest przewidziane zadanie: praca socjalna. Inną rolę i pozycję przypisuje się rodzinom zastępczym. Nowa ustawa jasno wskazuje rodziny zastępcze jako partnerów działających wspólnie z organizatorem pieczy zastępczej na rzecz dzieci potrzebujących czasowej pomocy i wsparcia oraz na rzecz rodzin biologicznych tych dzieci, przy jasno określonej pomocy i działaniu ops-ów. Jasno zostały określone formy wspierania rodzin zastępczych, dające organizatorowi ogromne możliwości kreowania i aktywizowania tego środowiska poprzez nowe instrumenty, np. szkolenia i dokształcanie rodzin, wsparcie finansowe itp.

Konsekwencje ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej Zatem ustawa wprowadza jeszcze jedną ważną zmianę: Wprowadza dwóch pracowników udzielających pomocy rodzinom zastępczym i usamodzielnionym wychowankom: koordynatora pieczy zastępczej i pracownika przyznającego świadczenia materialne (nazywanego dalej pracownikiem ds. świadczeń), podczas gdy pod rządami ustawy o pomocy społecznej zadania te wykonywał jeden pracownik – pracownik socjalny. Wprowadza też obligatoryjnie innych pracowników świadczących usługi rodzinom zastępczym i usamodzielnionym wychowankom, np. psycholog, prawnik.

Sposób załatwiania spraw przez rodziny zastępcze i usamodzielnianych Osoby usamodzielniane Usamodzielniane STANOWISKO INFORMACYJNE Zgłoszenie problemu Koordynator pieczy zastępczej Pracownik ds. świadczeń Zgłoszenie potrzeby świadczeń Psycholog Prawnik Inni specjaliści (np. pedagog, mediator)

Przebieg postępowania administracyjnego w sprawach o przyznanie świadczeń dla rodzin zastępczych i usamodzielnianych wychowanków Pracownik ds. świadczeń bada sytuację, aby ustalić czy są spełnione wszystkie warunki konieczne do przyznania świadczenia. W tym celu pracownik ds. świadczeń: Bada spełnienie warunków do przyznania świadczeń, o których mowa w art. 80‒84 dla rodzin zastępczych oraz dla osób usamodzielnianych w art. 140‒143, 145‒149. Ustala okoliczności, których zbadanie jest niezbędne do określenia rozmiaru świadczenia (art. 81; art. 83; art. 84; art. 146 ust 7; 149 ust. 3, ) – zasada uznaniowości. Bada, czy wychowanek pieczy zastępczej realizuje proces usamodzielniania – zasada aktywizacyjnej formuły świadczeń. Ustala, czy nie były lub nie są marnotrawione przyznane środki (art. 88 ust. 6; art. 151 ust. 3)– zasada prawidłowego wykorzystania świadczeń.

Koordynator pieczy zastępczej Pracownik ds. świadczeń Rodzaje informacji przekazywanych przez koordynatora pieczy zastępczej pracownikowi ds. świadczeń: Koordynator pieczy zastępczej Pracownik ds. świadczeń Informacja o faktach mogących świadczyć o marnotrawieniu Opinia koordynatora o zasadności przyznania pomocy informowanie o rodzaju i formie przyznanych świadczeń Informacja o realizacji lub nie IPU Informacja o istotnych dla postępowania faktach Opinia o IPU

Postępowanie w sprawie przyznania świadczeń dla rodzin zastępczych i osób usamodzielnianych. Rodziny zastępcze Osoby Usamodzielniane Ustalanie warunków koniecznych do przyznania świadczenia Wydanie decyzji administracyjnej Konieczna informacja koordynatora Złożenie wniosku Skierowanie do koordynatora pieczy zastępczej zastępczej czynności ustalone w ustawie Pracownik ds. Świadczeń Koordynator pieczy zastępczej Czynności pracownika ds. świadczeń w prowadzeniu postępowania administracyjnego Czynności koordynatora w przygotowywaniu dowodów w postępowaniu administracyjnym

Przykładowy schemat organizacyjny dla małego pcpr-u, uwzględniający stanowiska kluczowe z punktu widzenia wdrażania modelu realizacji usług koordynatorzy pieczy zastępczej pracownik ds. świadczeń zespół specjalistów Organizator pieczy zastępczej Powiatowe centrum pomocy rodzinie Zespół ds. pieczy zastępczej Zespół ds. świadczeń Organizator usług pomocy społecznej Zespół ds. usług pomocy społecznej koordynator ds. usług, w tym poradnictwa specjalistycznego i interwencji kryzysowej

Przykładowy schemat organizacyjny dla dużego pcpr-u, uwzględniający stanowiska kluczowe z punktu widzenia wdrażania modelu realizacji usług. zespół specjalistów Organizator pieczy zastępczej Powiatowe centrum pomocy rodzinie Zespół ds. pieczy zastępczej Zespół ds. świadczeń Organizator usług pomocy społecznej Zespół ds. osób niepełnosprawnych Zespół ds. interwencji kryzysowej i rodzin z dziećmi Zespół ds. innych usług pomocy społecznej Zespół ds. rodziny z dziećmi koordynatorzy pieczy zastępczej pracownik ds. świadczeń Koordynator ds. poradnictwa specjalistycznego dlarodzin z dziećmi koordynator ds. interwencji kryzysowej koordynator ds. poradnictwa specjalistycznego dla osób niepełnosprawnych