Duże dzieci – wielkie sprawy Program dotyczący praw dzieci realizowany w Przedszkolu Miejskim nr 4 w Lubinie Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
Program trwał przez cały rok szkolny 2012/2013. Zadaniem programu było uświadomienie o istnieniu i funkcjonowaniu praw dziecka. Zapoznanie dzieci z możliwościami, jakie mają w przypadku, gdy ich prawa zostaną naruszone. Program trwał przez cały rok szkolny 2012/2013.
CELE PROGRAMU EDUKACYJNEGO: kształtowanie u dzieci poczucia godności ludzkiej; uczenie zasad komunikowania się w grupie, umiejętności rozwiązywania konfliktów bez stosowania przemocy; wyrabianie szacunku i tolerancji dla różnych ludzi.
Cele edukacyjne: Zapoznanie dzieci Zrozumienie idei i znaczenia praw człowieka. Świadomość własnych praw, możliwości i ograniczeń. Świadomość norm regulujących życiem człowieka. Zapoznanie dzieci z możliwościami, jakie mają w przypadku, gdy ich prawa zostaną naruszone.
Cele główne: uświadomienie dzieciom ich praw; wyjaśnienie czym są prawa człowieka (dziecka); zwrócenie uwagi na podobieństwa i różnice między ludźmi, jako naturalne zjawisko w świecie; kształtowanie postawy tolerancji wobec „inności”; wzmocnienie poczucia własnej wartości; rozumienie pojęcia tożsamości; kształtowanie szacunku dla poglądów różnych ludzi; uświadomienie dzieciom, że ludzi nie można różnicować ze względu na kolor skóry, płeć, pochodzenie; wyjaśnienie dzieciom, co to znaczy, że mają prawo do prywatności; uświadomienie granic prywatności; uświadomienie dzieciom, iż ich prawa oznaczają określone powinności dorosłych; uświadomienie dzieciom, że istnieją osoby i instytucje, do których mogą się zwrócić o pomoc, jeśli ich prawa zostały naruszone.
Zgodnie z harmonogramem programu odbywała się pedagogizacja rodziców.
W dwóch numerach gazetki przedszkolnej Przedszkolandia zostały umieszczone artykuły dotyczące Praw Dziecka.
Powstała również gazetka ścienna dla rodziców…
Rodzice wypełnili także ankietę dotyczącą znajomości Praw Dziecka.
Odbyły się zajęcia w grupach według załączonego scenariusza…
EWALUACJA Choć wszystkie założenia programu zostały spełnione, nie można jednoznacznie potwierdzić czy w/w program przyniósł określone cele. Dzieci zostały zapoznane ze swoimi prawami, jednak ciągle należy powracać do tematyki programu mając na uwadze ich wiek, specyfikę rozwoju oraz sposoby kształtowania się określonych postaw i zachowań. Aby osiągnąć zamierzone cele należy kontynuować program w kolejnych latach, mając nadzieję, że podobna tematyka będzie realizowana również w dalszym procesie kształcenia dziecka.