Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY WSPÓŁCZESNEJ TEORII PRODUKCJI I PODZIAŁU Neoklasyczna teoria produkcji i podziału Trzy główne sposoby interpretacji interpretacji kapitału/zysku.
Advertisements

Oligopol – konkurencja i współpraca
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Rynek czynników produkcji (Varian, rozdział 26, s )
Mikroekonomia pozytywna
Konkurencja doskonała i pełny monopol: skrajne przypadki struktury rynku Mikroekonomia Wykład 9.
Plan wykładów z mikroekonomii
7. Strategie rozwoju przedsiębiorstwa
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – dlaczego regulujemy? 20 marca 2005.
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Nowe teorie handlu międzynarodowego
zarządzanie produkcją
Równowaga przedsiębiorstwa w różnych strukturach rynkowych
Teoria kosztów.
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Funkcjonowanie mechanizmu rynkowego
Edyta Drążyk Alicja Drabarek WGiSR
Podstawowa analiza rynku
TEORIA HECKSCHERA-OHLINA
Teoria handlu międzynarodowego Heckschera - Ohlina
Podstawowa analiza rynku
Witam Państwa na wykładzie z podstaw polityki gospodarczej, :)…
Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW POLITYKI GOSPODARCZEJ, :)…
Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW POLITYKI GOSPODARCZEJ, :)…
Struktury rynku WYKŁAD 9.
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Rynki konkurencji niedoskonałej
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
IPscore - narzędzie do wyceny wartości patentów
Zarządzanie projektami
Konkurencja niedoskonała
Koszty produkcji w długim okresie Opracowano na podstawie M. Rekowski.
Dr inż. Sebastian Saniuk
Rynek: popyt, podaż, cena
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Skąd się biorą ceny?!.
Model klasyczny. Gospodarka zamknięta.
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
Strategia przedsiębiorstwa
Równowaga długookresowa (brak zysku nadzwyczajnego)
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Monopol.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Systemy ekonomiczne; Gospodarka CENTRALNIE PLANOWANA.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Gospodarowanie a środowisko Wykład 13 WNE UW. Związek gospodarowania ze środowiskiem i zanieczyszczeniami Zasoby i środowisko naturalne Przetwarzanie.
Teoria praw własności. Na podstawie: „Property Rigts and Economic Theory: A Survey of Recent Literature” (E.G.Furubotn), „Ownership and the Nature of the.
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
1 WADY KALKULACJI DOLICZENIOWEJ Sztuczność związku przyczynowego i przypadkowość wyboru klucza podziałowego wpływają na wzrost skali błędu i stopień zdeformowania.
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
TEORIE RYNKU I KONKURENCJI
Rodzaje struktur rynkowych
Monopol oferenta Założenia modelu:
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Profesor Stefan Markowski
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
Model „pięciu sił” M.Portera
MIKROEKONOMIA – program przedmiotu
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Teoria kosztów.
Modele konkurencji rynkowej – konkurencja doskonała
Zapis prezentacji:

Pojęcie monopolu, jego rodzaje (monopol pełny, monopol naturalny) i cechy.

Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki: Na rynku działa jeden producent (sprzedawca) i wielu kupujących; Nie ma możliwości wejścia na rynek opanowany przez jednego producen­ta - monopolistę, co może wynikać z przyczyn technicznych (wymagany pa­tent), ekonomicznych (wysokie nakłady finansowe na budowę nowej firmy, np. fabryki samochodów) lub administracyjno- prawnych (ustalony przez państwo mo­nopol spirytusowy, tytoniowy itp.); Produkty są zróżnicowane, nie mają bliskich substytutów; Uczestnicy rynku dysponują doskonałą informacją.

Najczęściej wymienia się następujące źródła monopolu:  Rząd lub władze lokalne przyznają firmie prawo do wyłącznej produkcji danego produktu lub świadczenia danej usługi, Przedsiębiorstwo może wejść w posiadanie patentu, praw autorskich lub znaków firmowych, uniemożliwiających powielanie technologii lub produktów przez innych producentów, dzięki czemu zdobywa monopolistyczną pozycję na rynku,  Monopol może wynikać z prawa własności do specyficznych, niepowta­rzalnych, występujących w niewielkiej ilości zasobów naturalnych, potrzebnych do produkcji danego dobra. Specyficznymi monopolistami są też wybitni artyści, których dzieła są niepowtarzalne,

Monopol naturalny Monopol naturalny jest to sytuacja istniejąca na rynku dóbr i usług gdzie istnieje tylko jeden przedsiębiorca wytwarzający dane dobro lub usługę, a występowanie więcej niż jednego producenta byłoby utrudnione oraz ekonomicznie nieuzasadnione. Barierami wejścia na taki rynek są np.: bardzo wysokie nakłady inwestycyjne duże koszty stałe konieczność istnienia dużej grupy odbiorców do osiągnięcia zysku niepodzielność procesu technologicznego Przykładami gałęzi, gdzie występują monopole naturalne są: energetyka, gospodarka wodno-ściekowa, telekomunikacja, kolej. Zjawisko monopolu naturalnego związane jest z występowaniem dużych korzyści skali.

Równowaga w modelu monopolu naturalnego Q - produkcja P - cena MR - przychód krańcowy LAC - długookresowe koszty przeciętne LMC - długookresowe koszty krańcowe

Cechy monopoli naturalnych mają tendencję do zawyżania cen, co pozwala na osiągnięcie zysków większych niż byłoby to możliwe w przypadku istnienia konkurencji doskonałej. jako że jest jedynym producentem dobra lub usługi nie odczuwa nacisku na minimalizację kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa działające w oparciu o model monopolu naturalnego nie wykazują aktywności w zakresie innowacji w monopolu nie przykłada się dużego znaczenia do jakości obsługi klientów oraz odpowiadania na ich potrzeby. jako że monopol ma wyłączność na danym rynku może wykazywać skłonność do wkraczania na inne rynki i eliminowania działających tam przedsiębiorców