ANALIZA MATERIAŁU BADAWCZEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Advertisements

Jak konstruować kwestionariusze ankiet?
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Zadanie konkursowe nr 9 „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia...” Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Żaganiu.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
PROGRAM PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ DLA GIMNAZJÓW
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
porównanie Ankieta dla uczniów Ankieta dla rodziców.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (NUMER PROJEKTU: POKL /09) Aktywizacja.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Ewaluacja: „Bezpieczeństwo w szkole”
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Problemy wychowawcze szkoły
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Wyniki ankiety dotyczącej postaw młodzieży Gimnazjum nr 2 w Rumi wobec środków uzależniających przeprowadzonej w październiku 2007 Szkoła Promująca.
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2013/2014.
Szkoła Współpracy.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
RODZICE W SZKOLE.
 W szkole przeprowadziliśmy ankietę dotyczącą 7 punktu Szkolnego Kodeksu 2.0., w której udział wzięły klasy gimnazjalne.  Liczba uczniów, która wzięła.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
W ankiecie dotyczącej realizacji Szkolnego Programu Wychowawczego wzięło udział 59 rodziców uczniów Punktu Przedszkolnego, Oddziału Przedszkolnego oraz.
Badania ankietowe uczniów i ich rodziców
KONTRAKT WYCHOWAWCZY Kontrakt zawarty jest na czas nauki w gimnazjum
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2014/2015.
Ewaluacja Sierpień 2014 Zespół Szkół w Kowalewie.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w Szkole Podstawowej w Jasienicy Rosielnej. Rok szkol. 2015/2016 Ewaluację przeprowadzili: Małgorzata Sowa Arkadiusz.
VIII sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 imienia Jędrzeja Śniadeckiego w Pionkach Wykonały: Sylwia Szmit, Patrycja Petniak.
Analiza wyników ewaluacji form doskonalenia realizowanych przez CEN w Gdańsku w okresie I-VII 2016
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Ewaluacja wewnętrzna w I Społecznej Szkole Podstawowej
czwarte spotkanie Zespołu
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
RESPEKTOWANIE NORM SPOŁECZNYCH W SZKOLE
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

ANALIZA MATERIAŁU BADAWCZEGO DIAGNOZA POTRZEB NAUCZYCIELI GIMNAZJÓW W OBSZARZE WYCHOWANIE/PROFILAKTYKA W ZAKRESIE DOSKONALENIA ZAWODOWEGO W ROKU SZKOLNYM 2006/2007

Prezentację opracowała Jadwiga Borkowicz Konsultant ds. rozwoju zawodowego nauczycieli

WPROWADZENIE W roku 2006/2007 WODN w Białej Podlaskiej skierował do nauczycieli gimnazjów z powiatów: bialskiego, radzyńskiego, parczewskiego, łukowskiego ankietę w celu pozyskania informacji na temat ich potrzeb w zakresie doskonalenia zawodowego w obszarze wychowanie/profilaktyka.

WPROWADZENIE Ankieta składała się z dziesięciu pytań. Osiem pytań zamkniętych. Dwa pytania otwarte. W przypadku dwóch pytań zamkniętych możliwość wyrażania przez nauczycieli własnych propozycji i uwag.

WPROWADZENIE Pytania dotyczyły: Problemów wychowawczych występujących w szkole. Oceny własnych umiejętności wychowawczych nauczyciela. Potrzeby pomocy w rozwiązywaniu problemów szkolnych, zakresu tej pomocy. Zadowolenia z obecnej oferty szkoleniowej. Propozycji tematyki szkoleń wychowawczo-profilaktycznych. Płci, stażu pracy i obszaru działania nauczyciela.

WPROWADZENIE Ankietowani nauczyciele wyrażali swoją opinię o dotychczas realizowanych formach doskonalenia zawodowego. Wyrażone przez nich opinie i potrzeby, zostaną wykorzystane do ulepszenia i usprawnienia działalności WODN w Białej Podlaskiej w aspekcie problematyki wychowawczej.

PŁEĆ RESPONDENTÓW

STAŻ PRACY

STAŻ PRACY Z materiału badawczego wynika, że zapotrzebowanie na ofertę szkoleniową WODN mają w większości nauczyciele ze stażem od 6 do 20 lat pracy, w mniejszym zakresie nauczyciele rozpoczynający pracę w placówkach oświatowych od 0 do 5 lat oraz posiadający staż ponad 20 lat pracy.

OBSZAR DZIAŁANIA ANKETOWANYCH NAUCZYCIELI

CZY SPRAWY WYCHOWAWCZE W PORÓWNANIU Z NAUCZANIEM POWINNY BYĆ TRAKTOWANE JAKO WAŻNIEJSZE, RÓWNORZĘDNE, MNIEJ WAŻNE?

Z JAKIMI PROBLEMAMI WYCHOWAWCZYMI SPOTYKA SIĘ PAN/I W SZKOLE? Oto wymienione przez respondentów sytuacje szkolne w ujęciu problemowym: Zaczepki, nadpobudliwość, brak dyscypliny Niewłaściwe zachowanie w czasie lekcji i przerw Ignorowanie poleceń Wulgaryzmy Nałogi, przemoc, wagary Trudny kontakt z rodzicami Korzystanie uczniów z telefonów komórkowych Brak szacunku miedzy uczniami i wobec nauczycieli

Z JAKIMI PROBLEMAMI WYCHOWAWCZYMI SPOTYKA SIĘ PAN/I W SZKOLE Bójki, agresja, wandalizm Niska kultura osobista Wagarowanie, palenie papierosów Przemoc słowna i fizyczna Trudności w nauce Niska frekwencja Niekulturalne odnoszenie się do nauczyciela Brak zainteresowania i kontroli rodziców nad dziećmi Brak współpracy z rodzicami Odmowa pracy na lekcji

Z JAKIMI PROBLEMAMI WYCHOWAWCZYMI SPOTYKA SIĘ PAN/I W SZKOLE Samowola uczniów Brak tolerancji Niszczenie sprzętu i obejścia szkoły Upadek autorytetów Brak motywacji Nieprzestrzeganie regulaminu Psychiczna presja Brak kultury osobistej Lenistwo Palenie papierosów, marihuany

Z JAKIMI PROBLEMAMI WYCHOWAWCZYMI SPOTYKA SIĘ PAN/I W SZKOLE Lekceważenie obowiązków szkolnych Brak poszanowania mienia Zaśmiecanie terenu szkoły Arogancja, bezkarność, brak subordynacji Wymuszanie, mobbing Zaniedbanie opiekuńcze i wychowawcze uczniów Trudne relacje dziewczyny - chłopcy

JAK OCENIA PAN/I SWOJE UMIEJĘTNOŚCI WYCHOWAWCZE W SKALI OD 1 DO 6?

CZY ODCZUWA PAN/I POTRZEBĘ POMOCY W SWOJEJ PRACY WYCHOWAWCZEJ?

W JAKIM ZAKRESIE POTRZEBUJE PAN/I POMOCY? W ankiecie nauczyciele mieli do wyboru 27 obszarów tematycznych w zakresie których deklarowali potrzebę wsparcia merytorycznego. Wszystkie proponowane tematy znajdują zapotrzebowanie wśród respondentów. Była też możliwość zaproponowania innych tematów. Zgłosiła tylko jedna osoba.

W JAKIM ZAKRESIE POTRZEBUJE PAN/I POMOCY? Zestawienie tematów wg największej liczby wyborów nauczycieli: Postępowanie prawne w sytuacjach trudnych wychowawczo – 49,3% Przeciwdziałanie agresji – 42,9% Rozwiązywanie trudności wychowawczych – 39,1% Praca z uczniem z nadpobudliwością psychoruchową – 38,7% Niepowodzenia szkolne – 30,9% Motywowanie uczniów do nauki – 29,9% Przemoc w grupie – 26,3% Rozwiązywanie konfliktów – 24,9% Współpraca z rodzicami – 24,9% Diagnozowanie trudności wychowawczych – 20,3% Konstruowanie programów wychowawczych i profilaktycznych – 19,8%

W JAKIM ZAKRESIE POTRZEBUJE PAN/I POMOCY? Diagnozowanie potrzeb uczniów – 19,3% Budowanie właściwych relacji z rodzicami – 17,0% Projektowanie pracy wychowawczej – 17,0% Asertywne zachowania nauczyciela i ucznia – 16,6% Integracja uczniów – 16,1% Metody aktywizujące na lekcjach wychowawczych – 16,1% Komunikowanie się z uczniami – 15,2% Ewaluowanie programów wychowawczych i profilaktycznych – 14,3% Prowadzenie zebrań z rodzicami – 14,3% Znajomość aktów prawnych – 14,3%

W JAKIM ZAKRESIE POTRZEBUJE PAN/I POMOCY? Samoocena uczniów – 12,9% Znajomość oczekiwań i potrzeb uczniów – 11,5% Dokumentacja wychowawcza – 7,8% Samorządność uczniowska – 7,8% Znajomość i przestrzeganie praw uczniów w szkole – 4,1% Formułowanie celów wychowawczych – 2,8% WYNIKI BADAŃ POKAZUJE DIAGRAM

W JAKIM ZAKRESIE POTRZEBUJE PAN/I POMOCY?

CZY JEST PAN/I ZADOWOLNY/A Z OFERTY SZKOLENIOWEJ WODN W Białej Podlaskiej W OBSZARZE WYCHOWANIE – PROFILAKTYKA (cztery osoby - 1,8% odpowiedziały, że nie znają oferty szkoleniowej WODN)

PROSZĘ ZAPROPONOWAĆ TEMATYKĘ SZKOLEŃ PROFILAKTYCZNO – WYCHOWAWCZYCH W KTÓRYCH PAN/I CHĘTNIE WEŹMIE UDZIAŁ Agresja wśród uczniów Rozwiązywanie trudności wychowawczych Sposoby przeciwdziałania przemocy Niwelowanie zachowań agresywnych Praca z uczniem o specjalnych potrzebach Praca z uczniem z ADHD Integracja młodzieży niepełnosprawnej Metody pracy wychowawczej Dziecko – ofiara przemocy domowej Jak pomóc dziecku z rodziny alkoholowej Praca z rodzinami z problemem alkoholowym Dokumentacja wychowawcy klasowego

PROSZĘ ZAPROPONOWAĆ TEMATYKĘ SZKOLEŃ PROFILAKTYCZNO – WYCHOWAWCZYCH W KTÓRYCH PAN/I CHĘTNIE WEŹMIE UDZIAŁ Konstruowanie programów Metody aktywizujące na lekcjach wychowawczych Samorządność uczniowska Motywacja do nauki Znajomość aktów prawnych, prawne postępowanie w sytuacjach trudnych Przeciwdziałanie agresji Nadpobudliwość psychoruchowa Podniesienie wśród młodzieży poziomu kultury osobistej Skuteczne przeciwdziałanie trudnościom wychowawczym Diagnozowanie potrzeb uczniów Jak karać i jak nagradzać uczniów?

PODSUMOWANIE Szkoły i nauczyciele borykają się z problemami wychowawczymi. Większość badanych osób potrzebuje pomocy w pracy wychowawczej i profilaktycznej. Nauczyciele dostrzegają problemy szkolne, analizują swoje możliwości ich przezwyciężanie i deklarują potrzebę pogłębiania wiedzy i doskonalenia umiejętności. Nauczyciele zainteresowani są szkoleniami dotyczącymi problematyki wychowawczej i profilaktycznej. Zdecydowana większość badanych, sprawy wychowawcze w porównaniu z nauczaniem traktuje równorzędnie. Oferta szkoleniowa WODN w obszarze „wychowanie-profilaktyka” uwzględnia wymieniane przez nauczycieli problemy i wychodzi naprzeciw ich potrzebom. Większość nauczycieli (88%) zadowolona jest z oferty szkoleniowej w obszarze „wychowanie - profilaktyka”. Cztery osoby odpowiedziały, że nie znają oferty szkoleniowej. Tematyka zgłaszana przez nauczycieli pokrywa się z tematyką proponowaną przez WODN w Białej Podlaskiej.