Skuteczny savoir – vivre w biznesie, czyli sztuka autoprezentacji w trakcie wystąpień publicznych i w kontaktach biznesowych.
Dlaczego warto znać i opanować zasady etykiety biznesowej?
pozytywny wpływ na relacje z ludźmi szybsze osiąganie celów Dlaczego warto znać i opanować zasady etykiety biznesowej? pozytywny wpływ na relacje z ludźmi szybsze osiąganie celów jesteśmy postrzegani jako profesjonaliści łatwiej o awans, podwyżkę Wygląd zewnętrzny i styl zachowania są Kluczem do sukcesu
Główne zasady savoir – vivre.
Dobry wizerunek podstawą autoprezentacji.
Zasady skutecznego marketingu osobistego: Gruntowna analiza własnego potencjału Uwidocznienie swoich zalet Efekt pierwszego wrażenia Efektywna komunikacja niewerbalna Skuteczna komunikacja werbalna Pewność siebie Entuzjazm z rzeczy wykonywanych Efekt samospełniającej się przepowiedni
Efekt pierwszego wrażenia Koło Mehrebiana
Komunikacja właściwa
Kanały przesyłania sygnałów w komunikacji niewerbalnej i ich znaczenie
Złe nawyki mowy ciała podczas wystąpień publicznych
Kluczowe słowa w komunikacji podczas wystąpień publicznych
Pewność siebie Prawidłowa postawa ciała Dobry kontakt wzrokowy Wyrazistość i odpowiednia modulacja głosu Oryginalność własnego zachowania
Wystąpienia publiczne Główne zasady wystąpień publicznych
Zasady wystąpień publicznych Znajomość tematu i przygotowana treść wystąpienia Koordynacja i zespolenie komunikacji werbalnej z niewerbalną Umiejętność aktywizowania grupy odbiorców Utrzymanie wystąpienia w odpowiednich ramach czasowych Radzenie sobie z tremą i stresem.
Cztery kryteria zrozumienia przekazywanych treści: Znajomość tematu i przygotowana treść wystąpienia Cztery kryteria zrozumienia przekazywanych treści: Prosta i krótka budowa zdań Właściwa kolejność i odpowiednia struktura Zwięzłość wypowiedzi Pobudzające dodatki: porównania, przykłady, obrazy
Aby osiągnąć najlepszy efekt prezentacji należy: Mówić głośno i wyraźnie Różnicować tempo wypowiedzi Stosować przerwy w wypowiedziach Używać bogatego słownictwa
Umiejętność aktywizowania odbiorców
Określ sytuację, w jakiej prowadzona będzie rozmowa, prezentacja Ilu jest słuchaczy, W jakim wieku są słuchacze Co łączy słuchaczy Jakie są oczekiwania słuchaczy Jakie uprzedzenia mogą mieć słuchacze Czego słuchacze mogą sie obawiać Na czym zależy słuchaczom Czy uczestniczą w prezentacji z własnej inicjatywy, czy nie Czym można ich zaskoczyć Odczytuj znaki zainteresowania widowni
Utrzymanie wystąpienia w odpowiednich ramach czasowych Zasada 60/40 Pozostałe metody
Najczęściej popełniane błędy podczas prezentacji
Najczęściej popełniane błędy podczas prezentacji Brak wyraźnie określonych założeń i układu prezentacji, Zbyt długa, niezrozumiała treść Złe rozplanowanie czasu Nerwowe zachowanie Odwracanie się do słuchaczy Dążenie do absolutnej perfekcji prowadzącego Niedopasowany strój
Cechy profesjonalnego wystąpienia Nie przepraszaj słuchaczy za brak doświadczenia Nie jąkaj sie i nie wahaj. Zgubiwszy wątek, zachowaj spokój Nie zniżaj głosu kończąc każde zdanie. Nie odbiegaj od przesłania, które masz przekazać
Walka ze stresem i tremą podczas wystąpień publicznych.
Sposoby zwalczania tremy i stresu: Starannie przygotuj i przemyśl prezentację Przygotuj notatki i materiały, Myśl pozytywnie o tym, co robisz Przećwicz swoje wystąpienie przed lustrem Wyśpij się Bądź odpowiednio wcześnie Sprawdź sprzęt i nagłośnienie Załóż, że widownia jest nastawiona do Ciebie przyjaźnie
Tuż przed prezentacją Zrób kilka rozluźniających ćwiczeń fizycznych Rozluźnij mięśnie twarzy Zjedz cukierek miętowy lub owocowy Przećwicz intonację głosu Weź kilka głębokich wdechów
Dziękuję za uwagę