Kołobrzeg 14 marzec 2013 r. LGR w przyszłym okresie programowania 2014-2020.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Podejście Leader w okresie Propozycje Komisji Europejskiej oraz wstępne stanowisko Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi Wydział Leader Departament.
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Bieżące prace MRR związane z nową perspektywą w kontekście RLKS/CLLD Daniel Baliński Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej Ministerstwo Rozwoju.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
System ewaluacji NPR i NSRO
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Propozycja UE dot.: CSF, EAFRD ; w kontekście podejścia LEADER
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
1. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
PROCES PROGRAMOWANIA ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO NA LATA Konsultacje społeczne projektu Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
Dolnośląska Sieć Partnerstw LGD
Podejście Leader w okresie Propozycje Komisji Europejskiej oraz wstępne stanowisko Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi wrzesień 2012 Wydział
ZAKRES OSI PRIORYTETOWEJ IV Programu Operacyjnego Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich
ZAŁOŻENIA OSI PRIORYTETOWEJ 4 Programu Operacyjnego Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
EFS w nowym okresie programowania
Podejście Leader w okresie Propozycje Komisji Europejskiej oraz wstępne stanowisko Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi Wydział Leader Departament.
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Skala wsparcia obszarów wiejskich w ramach krajowych i regionalnych programów operacyjnych na lata dr Hanna Jahns Sekretarz Stanu Ministerstwo.
Podejście LEADER w nowym okresie programowania – RLKS/CLLD Pola dyskusji Nałęczów, listopada 2012 Adam Panasiuk.
Założenia do Programu Leader na lata PROPOZYCJE
w Programie Operacyjnym „Rybactwo i Morze” (PO RYBY 2014 – 2020)
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Polityka Terytorialna- Obszary Rozwoju Społeczno-Gospodarczego
Community-led local development w tym Podejście Leader w nowym okresie programowania Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy.
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Programowania Europejskiego
„Środa z Funduszami dla… społeczności lokalnych”
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Programowania Europejskiego
- Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki. Plan prezentacji: Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki  Wsparcie przygotowawcze  Warunki udziału.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
ROZWÓJ LOKALNY KIEROWANY PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ W PROJEKCIE RPO WOJ. KUJAWSKO – POMORSKIEGO NA LATA Barlinek, 1 październik 2013 roku.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
LEADER, RLKS i wielofunduszowość w Unii Europejskiej Urszula Budzich-Tabor ENRD Contact Point #LeaderCLLD Spotkanie GTL Klaudyn, 3 marca 2016 r.
Rozwój Lokalny Kierowany Przez Społeczność
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Podejście Leader w latach :
„Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność”
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Kołobrzeg 14 marzec 2013 r. LGR w przyszłym okresie programowania

Rozwój lokalny kierowany przez społeczność – RLKS/CLLD w latach Rozwój lokalny kierowany przez społeczność (RLKS, community - led local development – CLLD) - instrument (metoda), którego celem jest wdrażanie części działań ukierunkowanych na rozwój lokalny, które mogą lub powinny być realizowane przez lokalne społeczności;

Rozwój lokalny kierowany przez społeczność – RLKS/CLLD w latach Kontynuacja i rozwinięcie podejścia LEADER, stosowanego obecnie w ramach WPR i zrównoważonego rozwoju obszarów zależnych głównie od rybactwa, stosowanego obecnie w Osi IV PO Ryby;

Rozwój lokalny kierowany przez społeczność – RLKS/CLLD w latach Wdrażanie CLLD odbywać się będzie poprzez stworzenie i realizację Lokalnych Strategii Rozwoju (LSR); Głównym podmiotem CLLD jest Lokalna Grupa Działania (LGD) – (musimy się przyzwyczaić do nowego nazewnictwa) ;

Rozwój lokalny kierowany przez społeczność – RLKS/CLLD w latach Zasadnicza zmiana w nowym okresie to propozycja wielofunduszowości mającej na celu prowadzenie przez lokalną społeczność zintegrowanej polityki rozwoju na danym obszarze mającej zapewnione kompleksowe wsparcie z funduszy UE oraz dążenie do możliwie maksymalnej realnej harmonizacji EFRROW, EFS, EFRR oraz EFMR; W przypadku EFMR będzie istniała możliwość wyboru pomiędzy wielofunduszowością i monofunduszowością

Rozwój lokalny kierowany przez społeczność – RLKS/CLLD w latach Zgodnie z propozycja MRiRW zostaną wprowadzone dwa progi rybackości o wartości 1 i 2 Wysoka rybackość na danym obszarze przekraczająca 2 umożliwi wdrażanie strategi monofunduszowej zorientowanej na sektor rybacki. Rybackość danego obszaru oscylująca między 1 i 2 umożliwi wdrażanie strategi wielofunduszowej z udziałem EFRM, LGD przygotowujące strategie wielofunduszowe będą musiały określić który fundusz będzie wiodący (fundusz z którego pokrywane będą koszty administracyjne ) Kluczowym nadal pozostaje zdefiniowanie sposobu obliczania rybackości Maksymalna liość mieszkańców obszaru wdrażania strategi została określona na dzień dzisiejszy na 150 Tyś.

Najważniejsze kwestie związane z wprowadzeniem CLLD do przesądzenia: Jak skorzystać z doświadczenia obecnych LGR ale nie defaworyzować nowych grup i podmiotów (np. z miast)? Wyznaczanie obszarów (populacja i inne kryteria – spójność, masa krytyczna, tożsamość); Zasady włączenia miast (maksymalna liczba ludności); Podejście: jeden obszar – jedno partnerstwo (LGD) – jedna strategia; Klarowne zasady ewentualnego funkcjonowania dwóch grup (LGD i LGR) na jednym terenie w tym określenie lini demarkacyjnych; Kwestie do rozstrzygnięcia w procesie opracowania instrumentu RKLS

Najważniejsze kwestie związane z wprowadzeniem RKLS do przesądzenia: Komitet wybierający – zadania poszczególnych podmiotów, kryteria i tryb wyboru LSR (zgodnie z propozycją MRIRW w przypadku wdrażania strategii wielofunduszowych do wdrażania EFMR będzie powołany osobny komitet wyboru projektów) ; Zawartość LSR – rozporządzenie + dodatkowe wymogi krajowe, Kompetencje LGD – szerokie/wąskie, akredytacja; Zachęty w RPO na tworzenie osi dot. CLLD (łączenie priorytetów inwestycyjnych na podstawie art. 87 GR);

Najważniejsze kwestie związane z wprowadzeniem CLLD do przesądzenia: Pomoc istniejącym LGR w utrzymaniu ich potencjału osobowego i instytucjolnego do czasu wyboru nowych strategii ; Określenie funduszu wiodącego (lead fund); Optymalne tryby wdrażania (projekty parasolowe, mikrogranty, …?), Sposób zdefiniowania obszaru (w tym udział samorządów lokalnych)

Prace nad określeniem zasad funkcjonowania CLLD w Polsce Negocjacje rozporządzeń Konsultacje Założeń Umowy Partnerstwa Bieżąca współpraca z partnerami z resortu rolnictwa, regionów, środowiska lokalnych grup działania oraz podmiotami dotąd nie zaangażowanymi w podobne instrumenty Robocze konsultacje z KE (DG REGIO, DG AGRI) Przygotowanie wytycznych horyzontalnych w zakresie wykorzystanie EFS i EFRR (nie przewiduje się włączenia Funduszu Spójności w CLLD)

Rozwój kierowany przez lokalną społeczność (CLLD) – zalety i wady instrumentu ZALETY + polega na strategicznym zintegrowanym podejściu (obowiązek opracowywania strategii lokalnej) opartym na wykorzystaniu różnych funduszy; + może stanowić efektywny instrument rozwoju miast różnej wielkości (dużych, subregionalnych, powiatowych, najmniejszych); WADY I ZAGROŻENIA - wiele ograniczeń związanych z wdrażalnością i efektywnością instrumentu (CLLD); - niski stopień harmonizacji poszczególnych funduszy: EFRROW, EFMR, EFRR, EFS i nieuniknione konflikty i problemy wdrożeniowe;

Rozwój kierowany przez lokalną społeczność (CLLD) – zalety i wady instrumentu ZALETY + przewiduje partnerstwo trójsektorowe (samorząd – ludność – biznes) jako kluczowy pomiot rozwoju oddolnego; + umożliwia odpowiedź lokalną na potencjały i problemy lokalne – co jest ważną cechą promowanego podejścia terytorialnego; WADY I ZAGROŻENIA - Problem z współpracą wielu instytucji MRR, MRiRW, Urzędy Marszałkowskie na etapie projektowania podejścia CLLD - Presja czasu - bardzo zróżnicowana zdolność instytucjonalna na szczeblu lokalnym, która jest kluczowa do wdrażania instrumentu CLLD;

Rozwój kierowany przez lokalną społeczność (CLLD) – zalety i wady instrumentu ZALETY + stosowanie go z użyciem różnych funduszy rozwija zdolność instytucjonalną na obszarach gdzie często jest ona niska i stanowi barierę rozwojową + możliwość zachęty do aktywności w zakresie CLLD - zwiększenie maks. poziomu dofinansowania o 10 pp. (jednak wówczas cała oś priorytetowa musi być realizowana przez ten instrument) WADY I ZAGROŻENIA - CLLD nie ma być alternatywą, lecz uzupełnieniem zwykłego wsparcia –powodować to może komplikowanie systemu przez nakładanie się działań i konkurencję między programami (podobne działania realizowane przez różne podmioty – instytucje publiczne oraz lokalne partnerstwa, np. dotyczące rynku pracy ).

Wyzwania w programowaniu zastosowania CLLD Granice harmonizacji funduszy EFRROW, EFMR, EFS, EFRR; Wspieranie istniejących partnerstw (lokalnych grup działania) a tworzenie nowych partnerstw; Określenie przydatności wykorzystania CLLD w osiąganiu strategicznych celów krajowych i regionalnych związanych z: podnoszeniem jakości i dostępności podstawowych usług publicznych, rewitalizacją, aktywizacją społeczności miejskich i in.; Zapewnienie adekwatności celów i działań oddolnych strategii (lokalnych strategii rozwoju) z celami strategii rozwoju województwa i regionalnego programu operacyjnego;

Wyzwania w programowaniu zastosowania CLLD Włączenie miast – co spowoduje zmianę struktury wielu obecnych partnerstw a następnie zmianę zakresu lokalnych strategii; Efektywne tryby wdrażania funduszy i zapewnienie synergii na poziomie lokalnym; Zróżnicowana zdolność instytucjonalna; Zróżnicowane podejście regionów (RPO) a potrzeba ustalenia rozwiązań odpowiadających wszystkim regionom.

Dziękuję za uwagę