„Dobre firmy od złych różnią się jakością personelu”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Advertisements

Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Kogo szukają pracodawcy?
Specjalność Zarządzanie Strategiczne
system zarządzania zasobami ludzkimi
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Kształtowanie motywacji pracowników
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne I stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
FUNKCJA PERSONALNA.
Planowanie rozwoju zawodowego
Zarządzanie projektami
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Jak ubiegać się o pracę Opis warsztatów dla nauczycieli – członków Klubu Przedsiębiorczych Nauczycieli IMPULS.
Gospodarowanie Zasobami Ludzkimi
INSTYTUT SOCJOLOGII UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
AKTYWNE POSZUKIWANIE PRACY
Projekt „Od zera do milionera” dofinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego Metody wyjścia z bezrobocia Dr inż. Aneta Pisarska.
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
Nowe oblicze doradztwa – poradnictwo zawodowe dla pracodawców
Narzędzie łączące Narzędzie łączące psychometrię i rekrutację psychometrię i rekrutację Psychologia i biznes – wiemy jak je łączyć
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Początek Drogi do Kariery Zawodowej
Szkolenia, Coaching, PR.
Biznesplan.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Moduł: Informatyka w Zarządzaniu
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Czym jest doradztwo zawodowe?
Szkolenie dla opiekunów Centów
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Kluczowe czynniki sukcesu
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Analiza kluczowych czynników sukcesu
,,Kwalifikacje a kompetencje’’
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Wprowadzenie teoretyczne
Ministerstwo Finansów
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
MODUŁ ORGANIZACYJNY – MENEDŻER BIZNESU M ODUŁ M ENEDŻER BIZNESU.
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
Ogólnopolski Tydzień Kariery 2015 r. „Poznaję siebie – poznaję zawody”- prowadzenie grupowych zajęć warsztatowych z uczniami klas drugich gimnazjum „Oferta.
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
ZARZĄDZANIE DZIAŁEM SPRZEDAŻY
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI
WPROWADZENIE DO ZAJĘĆ SCHEMAT ĆWICZEŃ I METODYKA Marketing Usług Finansowych.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Identyfikacja potrzeb rozwojowych w organizacji
Specjalista ds. Kontroli Jakości Instalacji
Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Produktu
Dominika Muś TiR, grupa 2b
Zarządzanie międzynarodowe
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Raport po ocenie 360° - fragment
Szkolenie dotyczące sprzedaży
Zapis prezentacji:

„Dobre firmy od złych różnią się jakością personelu” „Dobre firmy od złych różnią się jakością personelu”. ZARZADZANIE PERSONELEM Ćwiczenia DR BOŻENA ALEJZIAK KATEDRA TURYSTYKI I REKREACJI TEL. 12 683 10 47 12 683 10 96 E-mail: bozena.alejziak@awf.krakow.pl

Program ćwiczeń TBiM Omówienie programu i zasad zaliczenia ćwiczeń. Analiza kwalifikacji i kompetencji (managerskich, pedagogicznych, psychologicznych) niezbędnych do pracy w branży ORT, HOT i MICE – budowanie narzędzia badawczego. Planowanie zatrudnienia Kształtowanie stanu i struktury zatrudnienia Ocenianie w procesie pracy Rozwój zasobów ludzkich

Warunki zaliczenia ZP 1.Na początku każdych zajęć krótkie kolokwium z tematu, który będzie realizowany na danych zajęciach (wszystkie tematy muszą być zaliczone). (materiały do zajęć i do tworzenia projektu znajdują się na stronie internetowej AWF: Katedra TiR / Zakład Hotelarski / B.Alejziak) 2.Oddanie PROJEKTU na ostatnich zajęciach: „Strategia zarządzania zasobami ludzkimi w nowopowstałym przedsiębiorstwie……..”. Projekt grupowy częściowo realizowany na zajęciach. 3.Obecność na zajęciach

Zasady zaliczenia ćwiczeń ZAŁOŻENIA DO PROJEKTU Podmiot nowopowstały, wpisujący się w turystykę biznesową i motywacyjną, zatrudnia min. 10 osób. Krótki opis działalności firmy (podstawowe części biznesplanu). Opracowanie struktury organizacyjnej firmy. Ilościowy i jakościowy projekt obsady personelu w komórkach organizacyjnych; Opis stanowisk pracy. Opracowanie narzędzi do rekrutacji. Opracowanie zasad oceniania (arkusze oceny / samooceny pracownika). Opracowanie zasad zatrudniania motywowania i wynagradzania pracowników.

Strategia zarządzania zasobami ludzkimi w nowopowstałym przedsiębiorstwie ………. Strona tytułowa Charakterystyka przedsiębiorstwa – krótka historia firmy lub przedsięwzięcia, jej cele, misja, status prawny, wielkość, sytuacja na rynku, konkurencyjność ofert, wartość majątku, źródła jego pochodzenia, kondycja finansowa i inne istotne informacje, np. dotyczące jakości produktu oraz działań chroniących środowisko. Plan marketingowy – analiza rynku, identyfikacja klientów, lokalizacja, dystrybucja, promocja oraz polityka cenowa Opis i analiza rynków zbytu, klientów i konkurentów – opis przedsiębiorstwa na rynku, ważne kontrakty krajowe i zagraniczne, inne powiązania z otoczeniem. Krótka analiza SWOT Struktura organizacyjna przedsięwzięcia. Planowanie zatrudnienia – ilościowe, jakościowe, koszty. Zasady pozyskiwania pracowników na wewnętrznym i zewnętrznym rynku pracy. Formy zatrudnienia, wynagrodzenie, zasady motywowania i oceniania pracowników

Zadanie do wykonania na zajęciach: ZP ćwiczenia Teoria: Planowanie zatrudnienia – zajęcia Nr 2 (Pocztowski 2008 R.3) (Listwan 2010, R 4) (Armstrong R.25) (Kruczek ORT 2011, s.49-55 (BP); s.108-110 HOT); s.135-136 (Gastr) – opis stanowisk pracy w BP, HOT, Gastr. oraz struktura organizacyjna); D.Pląder; Organizacja pracy w hotelarstwie, (2006) Zadanie do wykonania na zajęciach: Opracowanie struktury organizacyjnej firmy turystycznej (turystyka biznesowa i motywacyjna); określenie potrzeb personalnych w firmie i zaplanowanie każdej komórce organizacyjnej stanowiska pracy (analiza pracy i planowanie obsad personalnych); Ustalenie wymagań osobowe na dane stanowisko (kompetencje, kwalifikacje, doświadczenie zawodowe, specjalne wymagania itp. ); Ustalenie profili cech osobowych niezbędnych na dane stanowisko pracy; Opis stanowisk pracy Zasady redagowań ogłoszenia o pracę

Przykładowa struktura organizacyjna hotelu

Przykładowa struktura organizacyjna Biura Podróży Jordan

Opis stanowiska pracy powinien zawierać co najmniej: Pełna nazwa stanowiska, np. “kierownik działu obsługi klienta”. Zakres obowiązków – należy wyszczególnić główne zadania wykonywane na rozważanym stanowisku, najlepiej według skali ważności. Zakres kontaktów służbowych, w których należy określić z kim będzie współpracować osoba zajmująca dane stanowisko (podwładni, bezpośredni przełożony, partnerzy, czyli osoby na równorzędnych poziomach organizacyjnych, osoby pracujące w innych działach firmy). Zakres odpowiedzialności, w którym należy określić: odpowiedzialność finansowa, odpowiedzialność materialna, za jakie stanowiska (za kogo) pracownik będzie odpowiadał, przed kim pracownik będzie odpowiadał

Przykładowy zakres czynności dla pracownika

TWORZENIE PROFILU KANDYDATA DO PRACY

TWORZENIE PROFILU KANDYDATA DO PRACY cd.

Profil referenta ds. turystyki

Ocena przydatności kandydata do pracy wg 7-punktowej skali Rogera

2. Teoria: Kształtowanie stanu i struktury zatrudnienia - zajęcia Nr 3 i 4 (proces kształtowania zatrudnienia, pozyskiwanie personelu, źródła pozyskiwania personelu, nabór kandydatów, rekrutacja i selekcja, dobór na stanowisko pracy, derekrutacja, Outplacement) LITERATURA (Pocztowski 2008 R.4) ); (Listwan 2010, R. 5); Rekrutacja i selekcja. Przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych (Armstrong R. 27, 28) (Tokarz, R.3, 4) Zadania do wykonania: Przynieść na ćwiczenia wydrukowane do ogłoszenia dokumenty aplikacyjne. Analiza dokumentów aplikacyjnych wg opracowanych kryteriów. Wybranie odpowiedniego kandydata. – Pisemny i ustny Raport z wykonanej pracy; Przygotowanie narzędzi do rozmowy kwalifikacyjnej. Rozmowa kwalifikacyjna.

1

2

cd…Nowo powstałe Krakowskie Centrum Konferencyjne ICE ogłasza nabór na stanowisko: koordynator ds. centrum konferencyjnego 2

Przykład ogłoszenia o pracę

CV do działu MICE

Ocena przydatności kandydata do pracy wg 7-punktowej skali Rogera

Program przedmiotu ZP ćwiczenia 3. Ocenianie w procesie pracy (pojecie i cele oceniania, system oceniania, zasady, kryteria, metody i techniki oceniania) LITERATURA (Pocztowski 2008 R.6) ); (Listwan 2010, R. 12) ; (Armstrong R. 34) ; (Martin W.B., R. 7). Zadanie do wykonania 1.Opracowanie Arkusza oceny / samooceny osiągnięć pracownika na określonym stanowisku 2.Opracowanie zasad dotyczących zatrudniania (formy), wynagradzania i motywowania pracownika.

Program przedmiotu ZP ćwiczenia 4. Rozwój zasobów ludzkich (możliwości rozwoju i awansowania pracowników w firmie. Teoria: kariera zawodowa: istota kariery zawodowej, etapy w karierze, zarządzanie karierą. Zarządzanie talentami). Zadania do wykonania Opracowanie ścieżek kariery. Literatura (Pocztowski 2008 R.8) ) (Listwan 2010, R. 9)

Kompetencje T.Aleksyna: Kompetencje to wykształcenie, doświadczenie i wprawa, uzdolnienia i predyspozycje oraz cechy psychofizyczne, a także zachowanie oczekiwane przez pracodawcę i ważne w pracy zawodowej”. P.Louart: Kompetencje to zdolności zawodowe pracowników, ich wiedza umiejętności, doświadczenie, postawy, rozważane w stosunku do zajmowanego stanowiska lub potencjalne ich możliwości w stosunku do innych rodzajów działalności. Doświadczenie to takie umiejętności, które zdobywa się wykorzystując wiedzę już zdobytą, poznając mechanizmy działań niemożliwe do zdobycia, dzięki wiedzy zdobytej w szkole.

Rodzaje właściwości jednostki tworzących kompetencje: Motywy Cechy Postawy i wartości Wiedzę i umiejętności. McClelland użył metafory góry lodowej, gdzie wiedza i umiejętności tworzą jej widoczną część, a motywy i cechy, wartości i postawy to niewidoczna jej część.

Kompetencje nabywane: Kultura osobista, obyczaje. Uwarunkowania genetyczne mające związek z kompetencjami: inteligencja, zdolności, sposób wysławiania się, czy nawiązywania kontaktów. Kompetencje nabywane: Kultura osobista, obyczaje. Specjalne umiejętności: Zdolność przetwarzania informacji Praca w zespole Umiejętność poszukiwania problemów i szukania rozwiązań; Umiejętność formułowania celów sposób ich osiągania; Organizacja własnej pracy; Umiejętność szukania kompromisów.

Kompetencje można podzielić na: Podstawowe-mają istotne znaczenie dla prawidłowego wykonywania danej pracy Wyróżniające- wyróżniają efektywnego pracownika od innych Inny podział kompetencji to: Kompetencje związane z procesem myślenia (rozumowania) np. analizowania, uczenia się Kompetencje związane z procesem odczuwania np. wywieranie wpływu, umiejętności interpersonalne Kompetencje związane z procesem działania np. planowanie, organizowanie, dążenie do osiągnięć.

Klasyfikacja kompetencji 1.Kompetencje „miękkie” (competency) Woodruffe (1991): cechy behawioralne. 2.Kompetencje „twarde” (competence) Woodruffe (1990): Osoby kompetentne w pracy to takie, które spełniają oczekiwania co do efektów ich pracy. ich praca musi być skuteczna. Struktura kompetencji Zawiera opis wszystkich kompetencji wykorzystywanych w całej organizacji lub w jej części. Stanowi ona podstawę posługiwania się kompetencjami w takich dziedzinach, jak rekrutacja, rozwój i wynagradzanie pracowników.

Ogłoszenie o pracę zasada AIDA A - attention – uwaga – właściwe określenie nazwy stanowiska I – Interest – zainteresowanie – zadania do wykonania D – Desire – pożądanie – atrakcyjność pracy (co oferuje pracodawca) A – Action – działanie – przekonanie co do złożenia dokumentów S – Satisfaction - satysfakcja

Dziękuję