Prezentacja Łódzkiego Modelu Doradztwa Zawodowego Opracowanie: Małgorzata Sienna Kierownik Ośrodka Doradztwa Zawodowego ŁCDNiKP Zaprezentowanie Ewa Koper – doradca zawodowy ODZ
Założenia
Współczesny rynek edukacji Możliwość wyboru Świadomość możliwości Świadomość konsekwencji wyboru ścieżki kształcenia uczelni Szkoły Świadomość własnych kompetencji Świadomość oczekiwań rynku pracy świadomość określa byt …
Świadome wybory kariery zawodowej 4
Różne możliwości kształcenia i pracy Studia III stopnia Praca 3 Studia podyplomowe Jednolite 5 letnie studia magisterskie Studia II stopnia Praca 2 Studia I stopnia Praca 1 Kursy, kolegia, szkoły policealne Matura GIMNAZJUM Liceum Ogó LO Technikum Zasadnicza Szkoła Zawodowa 5
Co to znaczy świadomie wybrać zawód? Od kiedy powinno planować się karierę zawodową? Dlaczego warto świadomie planować ścieżkę kształcenia i rozwoju zawodowego? Co każdy uczeń wiedzieć powinien?
W PLANOWANIU KARIERY ZAWODOWEJ? JAK POMÓC UCZNIOWI W PLANOWANIU KARIERY ZAWODOWEJ? ustalić czym chciałby się w przyszłości zajmować pomóc mu oszacować jego mocne i słabe strony skontaktować ucznia z doradcą zawodowym pozwolić samemu zdecydować o wyborze szkoły i swojej kariery zawodowej
OBSZARY DZIAŁAŃ PORADNICTWA ZAWODOWEGO W SZKOLE Planowanie kariery Rozpoznanie świata edukacji i pracy Rozwój samopoznania
Ośrodek Doradztwa Zawodowego Opracowanie modelu Współ-tworzenie wsoipz/ programy Wspieranie organizacji wsoipz w szkołach Wdrożenie modelu
Podstawowe założenia Orientacja i poradnictwo zawodowe musi być znane wszystkim nauczycielom W procesie kształcenia konieczne jest przekazywanie informacji i kształtowanie umiejętności niezbędnych do funkcjonowania na rynku pracy. Nauczyciel każdego przedmiotu ma włączyć się do realizacji orientacji i poradnictwa zawodowego
MODEL DORADZTWA ZAWODOWEGO PRACODAWCY, ŁSSE RYNEK PRACY INNE ORGANIZACJE KOMPLEKSOWE WSPARCIE NAUCZYCIELE WARSZTATY, KURSY, ZESPOŁY METODYCZNE, ZADANIOWE KONSULTACJE, PUBLIKACJE, CERTYFIKOWANIE DORADCY ZAWODOWI OŚRODKA DORADZTWA ZAWODOWEGO ŁCDNiKP UCZNIOWIE DORADZTWO INDYWIDUALNE, GRUPOWE, WARSZTATY KONKURSY, WYCIECZKI SZKOŁY LIDERZY WSOiPZ – GIMNAZJA OPIEKUNOWIE SZOK – SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE RODZICE SPOTKANIA Z PRACODAWCAMI, DORADZTWO INDYWIDUALNE 11
Samorząd powiatowy D D D D D D D D D D D D G G G G Ośrodek Doradztwa Zawodowego Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego D D D D D D D D D D D D G G G G
Ośrodek Doradztwa Zawodowego Szkoły podstawowe gimnazja Licea ogólnokształcące Zespoły szkół ponadgimnazjalnych Rozwiązanie systemowe
Prezentują ofertę kształcenia Udzielają rzetelnej informacji edukacyjno-zawodowej Badają predyspozycje zawodowe DORADCY ZAWOODOWI Rozpoznają system potwierdzania kwalifikacji Rozpoznają potencjał uczących się, prowadzą badania potrzeb Identyfikują możliwości pracy na rynku lokalnym, regionalnym, krajowym, europejskim, globalnym
WDROŻENIE MODELU WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO POWOŁANIE ZESPOŁÓW ZADANIOWYCH I LIDERÓW TYCH ZESPOŁÓW KOORDYNACJA DZIAŁAŃ W ZAKRESIE DORADZTWA ZAWODOWEGO URUCHOMIENIE I PROWADZENIE PROCESÓW DORADCZYCH RZETELNA INFORMACJA O POTRZEBACH RYNKU PRACY
SZKOŁY OŚRODEK DORADZTWA ZAWODOWEGO OTOCZENIE SPOŁ.-GOSP. OBSREWATORIUM RYNKU PRACY DLA EDUKACJI OTOCZENIE SPOŁ.-GOSP. SZKOŁY OŚRODEK DORADZTWA ZAWODOWEGO
KATALOG USŁUG DORADCZYCH Zajęcia grupowe/Warsztaty Lekcje modelowe Nauczyciele, uczniowie Wycieczki zawodoznawcze -szkoły zawodowe, przedsiębiorstwa Konsultacje indywidualne Szkoła, Punkt Konsultacyjny ŁCDNiKP Konkursy Spotkania pracodawców z rodzicami i uczniami Publikacje – wskazywanie dobrych praktyk Badanie predyspozycji zawodowych/zajęcia dodatkowe Konferencje, seminaria
Wewnątrzszkolny system orientacji i poradnictwa zawodowego Współpraca z różnymi instytucjami, otoczeniem społeczno-gospodarczym Warsztaty w grupach Konsultacje indywidualne Udział w konkursach Szkolny Ośrodek Kariery Informacja edukacyjno-zawodowa Tworzenie warsztatu pracy Badanie losów absolwentów F O R M y Publikacje, informator Warsztaty z techniki Badanie predyspozycji zawodowych Organizacja spotkań z pracodawcami 18
DORADZTWO INDYWIDUALNE W PUNKCIE KONSULTACYJNYM w ŁCDNiKP, w szkołach Zakres, przykłady: Świadome planowanie ścieżki edukacyjnej Informacja zawodowa Identyfikowanie zainteresowań, zdolności i predyspozycji do wykonywania określonych czynności Tworzenie indywidualnych planów rozwoju zawodowego
Podczas doradztwa indywidualnego, UCZĄCY SIĘ uzyskuje: Pomoc: w osiągnięciu znajomości samego siebie, zdolności, zainteresowań i właściwości warunkujących przydatność do określonego zawodu, w zrozumieniu i dokonaniu obiektywnej oceny sytuacji w jakiej się znajduje, w zgromadzeniu niezbędnych do wejścia na rynek informacji o sytuacji na rynku pracy, w pozyskaniu informacji dotyczącej dalszego kształcenia, w rozwiązaniu problemu, wyzwoleniu aktywności i inicjatywy oraz podjęciu trafnej decyzji, w zaplanowaniu swoich działań związanych z karierą zawodową. Informacje o: zawodach typowych dla danego regionu, zawodach deficytowych potrzebach gospodarczych środowiska i warunkach nauki w tych szkołach ponadpodstawowych szkołach możliwościach dokształcania, doskonalenia w drodze szkoleń kursowych skutkach rozwiązań problemu, z którym się zgłasza
Ośrodek Doradztwa Zawodowego Zespoły metodyczne ds. Projekty „Wsparcie na starcie” – zajęcia edukacyjne z doradztwa zawodowego dla uczniów gimnazjów – projekt współfinansowany przez Unię Europejską z PO KL „Więcej umiem, więcej mogę” „Informacja statystyczna i wybór dalszej ścieżki kształcenia” Wdrażania metody projektów w doradztwie zawodowym Badań ankietowych Organizacji bazy techno-dydaktycznej doradcy zawodowego Przygotowania materiałów edukacyjnych z zakresu orientacji zawodowej Struktury kształcenia zawodowego w Łodzi
WYCIECZKI np. Dell Indesit Engorem Zespoły szkół ponadgimnazjalnych
OŚRODEK DORADZTWA ZAWODOWEGO ORGANIZUJE WYCIECZKI UCZNIÓW GIMNAZJÓW DO ZESPOŁÓW SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH ORAZ PRACODAWCÓW, SPOTKANIA PRACODAWCÓW Z RODZICAMI I UCZNIAMI
OŚRODEK DORADZTWA ZAWODOWEGO KONKURSY DLA UCZNIÓW „ZAWODY PRZYSZŁOŚCI” „O PRZYSZŁOŚCI MARZĘ TERAZ” NAJLEPSZY SZOK STATYSTYKA W KARIERZE 24
25
Imprezy plenerowe Park zawodów Spotkania z karierą W ramach OTK Imprezy plenerowe Park zawodów Spotkania z karierą
konferencje w roku szkolnym 2010/2011 „Organizacja wewnątrzszkolnego systemu orientacji i poradnictwa zawodowego” dla nauczycieli i doradców zawodowych „Organizacja wewnątrzszkolnego systemu orientacji i poradnictwa zawodowego w gimnazjum” – dla dyrektorów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych „Doradztwo zawodowe w kontekście potrzeb rynku pracy. Szkoła zawodowa dzisiaj i jutro” (ogólnopolska) Lekcje modelowe
Osiągnięcia uczniów praca nad sobą, poznanie pozytywnych cech osobowości uświadomienie sobie swoich zainteresowań, uzdolnień i możliwości oraz wykorzystanie ich w wybieranych zawodach umiejętność komunikowania się z ludźmi – przedstawicielami różnych zawodów wypracowanie sposobów radzenia sobie z trudnymi sytuacjami
OŚRODEK DORADZTWA ZAWODOWEGO REKOMENDUJE DO CERTYFIKATÓW WZORCOWY WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM ORIENTACJI I PORADNICTWA ZAWODOWEGO LIDER WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU ORIENTACJI I PORADNICTWA ZAWODOWEGO
Wybrane publikacje Modelowanie systemu doradztwa zawodowego Pracodawcy w systemie edukacji zawodowej Łódzkie szkoły zawodowe-19 zeszytów metodycznych z prac nad tworzeniem modelu doradztwa zawodowego, Kompetencje kluczowe, a wybrane działania podejmowane przez doradców zawodowych, Stwórz Indywidualny Plan Kariery i zmieniaj go jeśli zajdzie taka potrzeba
Jaki efekt końcowy chcemy uzyskać? kształtowanie odpowiednich postaw, zachowań, umiejętności i wiedzy lepsze „dopasowanie” do zawodów zapewnienie bardziej kompleksowego rozwiązania problemów z młodzieżą należącą do tzw. kategorii szczególnego ryzyka lepsze przygotowanie młodzieży do świadomego planowana kariery
„Świadectwo i wiem co dalej!” 32