Prezentacja Łódzkiego Modelu Doradztwa Zawodowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Targi Edukacyjne – Festiwal Zawodów w Małopolsce
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Rodzic jako doradca zawodowy
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Poradnictwo Zawodowe II
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 6 w ŁODZI,
Świadome i właściwe przygotowanie uczących się do wyboru ścieżki zawodowej, rozwijanie postaw do kształcenia ustawicznego i permanentnego, kształtowanie.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Miejski Zespół Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych
PROJEKT PN. „KONIEC JĘZYKA ZA PRZEWODNIKA” JEST WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Ankieta diagnozująca zapotrzebowanie uczniów na informacje edukacyjno-zawodowe oraz na pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej (próbka badawcza.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego – nowa jakość, nowe szanse.
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum nr 12
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Misja Misją Gminnej Biblioteki Publicznej w Gorzkowicach jest zaspakajanie potrzeb czytelniczych, integracja i aktywizacja społeczności.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
„Zasady współpracy w zakresie realizacji doradztwa zawodowego w mieście Białystok”
Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego ŁCDNiKP 824/rz Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
GMINAZJUM NR I IM. SZARYCH SZEREGÓW W NAMYSŁOWIE GR.II- 12 UCZNIÓW PROWADZĄCY IZABELA HELIŃSKA – PEDAGOG SZKOLNY/ DORADCA ZAWODOWY.
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Radom, r. Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego Radom tel Milenia Jaśkiewicz.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Opracowała Izabela Suckiel W WCIES, marzec 2017
Doradztwo zawodowe w szkołach
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
Badanie losów edukacyjnych absolwentów
Doradzamy - wybieramy zawód
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Dualne kształcenie zawodowe
Pomoc w dokonywaniu wyboru w zakresie edukacji,
Przykłady dobrych praktyk
PORADNICTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE WYBIERAM, WIĘC MYŚLĘ…
Rola i zadania doradcy zawodowego w realizacji zadań edukacyjno-doradczych w szkole Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca.
„Bliżej rynku pracy – Zintegrowany System Doradztwa Edukacyjno-Zawodowego ZIT WOF”
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Edukacja w szkołach Powiatu Chojnickiego w roku szkolnym 2019/2020 spotkanie sieci doradców zawodowych r. Irena Laska Dyrektor Wydziału Edukacji.
Zapis prezentacji:

Prezentacja Łódzkiego Modelu Doradztwa Zawodowego Opracowanie: Małgorzata Sienna Kierownik Ośrodka Doradztwa Zawodowego ŁCDNiKP Zaprezentowanie Ewa Koper – doradca zawodowy ODZ

Założenia

Współczesny rynek edukacji Możliwość wyboru Świadomość możliwości Świadomość konsekwencji wyboru ścieżki kształcenia uczelni Szkoły Świadomość własnych kompetencji Świadomość oczekiwań rynku pracy świadomość określa byt …

Świadome wybory kariery zawodowej 4

Różne możliwości kształcenia i pracy Studia III stopnia Praca 3 Studia podyplomowe Jednolite 5 letnie studia magisterskie Studia II stopnia Praca 2 Studia I stopnia Praca 1 Kursy, kolegia, szkoły policealne Matura GIMNAZJUM Liceum Ogó LO Technikum Zasadnicza Szkoła Zawodowa 5

Co to znaczy świadomie wybrać zawód? Od kiedy powinno planować się karierę zawodową? Dlaczego warto świadomie planować ścieżkę kształcenia i rozwoju zawodowego? Co każdy uczeń wiedzieć powinien?

W PLANOWANIU KARIERY ZAWODOWEJ? JAK POMÓC UCZNIOWI W PLANOWANIU KARIERY ZAWODOWEJ? ustalić czym chciałby się w przyszłości zajmować pomóc mu oszacować jego mocne i słabe strony skontaktować ucznia z doradcą zawodowym pozwolić samemu zdecydować o wyborze szkoły i swojej kariery zawodowej

OBSZARY DZIAŁAŃ PORADNICTWA ZAWODOWEGO W SZKOLE Planowanie kariery Rozpoznanie świata edukacji i pracy Rozwój samopoznania

Ośrodek Doradztwa Zawodowego Opracowanie modelu Współ-tworzenie wsoipz/ programy Wspieranie organizacji wsoipz w szkołach Wdrożenie modelu

Podstawowe założenia Orientacja i poradnictwo zawodowe musi być znane wszystkim nauczycielom W procesie kształcenia konieczne jest przekazywanie informacji i kształtowanie umiejętności niezbędnych do funkcjonowania na rynku pracy. Nauczyciel każdego przedmiotu ma włączyć się do realizacji orientacji i poradnictwa zawodowego

MODEL DORADZTWA ZAWODOWEGO PRACODAWCY, ŁSSE RYNEK PRACY INNE ORGANIZACJE KOMPLEKSOWE WSPARCIE NAUCZYCIELE WARSZTATY, KURSY, ZESPOŁY METODYCZNE, ZADANIOWE KONSULTACJE, PUBLIKACJE, CERTYFIKOWANIE DORADCY ZAWODOWI OŚRODKA DORADZTWA ZAWODOWEGO ŁCDNiKP UCZNIOWIE DORADZTWO INDYWIDUALNE, GRUPOWE, WARSZTATY KONKURSY, WYCIECZKI SZKOŁY LIDERZY WSOiPZ – GIMNAZJA OPIEKUNOWIE SZOK – SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE RODZICE SPOTKANIA Z PRACODAWCAMI, DORADZTWO INDYWIDUALNE 11

Samorząd powiatowy D D D D D D D D D D D D G G G G Ośrodek Doradztwa Zawodowego Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego D D D D D D D D D D D D G G G G

Ośrodek Doradztwa Zawodowego Szkoły podstawowe gimnazja Licea ogólnokształcące Zespoły szkół ponadgimnazjalnych Rozwiązanie systemowe

Prezentują ofertę kształcenia Udzielają rzetelnej informacji edukacyjno-zawodowej Badają predyspozycje zawodowe DORADCY ZAWOODOWI Rozpoznają system potwierdzania kwalifikacji Rozpoznają potencjał uczących się, prowadzą badania potrzeb Identyfikują możliwości pracy na rynku lokalnym, regionalnym, krajowym, europejskim, globalnym

WDROŻENIE MODELU WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO POWOŁANIE ZESPOŁÓW ZADANIOWYCH I LIDERÓW TYCH ZESPOŁÓW KOORDYNACJA DZIAŁAŃ W ZAKRESIE DORADZTWA ZAWODOWEGO URUCHOMIENIE I PROWADZENIE PROCESÓW DORADCZYCH RZETELNA INFORMACJA O POTRZEBACH RYNKU PRACY

SZKOŁY OŚRODEK DORADZTWA ZAWODOWEGO OTOCZENIE SPOŁ.-GOSP. OBSREWATORIUM RYNKU PRACY DLA EDUKACJI OTOCZENIE SPOŁ.-GOSP. SZKOŁY OŚRODEK DORADZTWA ZAWODOWEGO

KATALOG USŁUG DORADCZYCH Zajęcia grupowe/Warsztaty Lekcje modelowe Nauczyciele, uczniowie Wycieczki zawodoznawcze -szkoły zawodowe, przedsiębiorstwa Konsultacje indywidualne Szkoła, Punkt Konsultacyjny ŁCDNiKP Konkursy Spotkania pracodawców z rodzicami i uczniami Publikacje – wskazywanie dobrych praktyk Badanie predyspozycji zawodowych/zajęcia dodatkowe Konferencje, seminaria

Wewnątrzszkolny system orientacji i poradnictwa zawodowego Współpraca z różnymi instytucjami, otoczeniem społeczno-gospodarczym Warsztaty w grupach Konsultacje indywidualne Udział w konkursach Szkolny Ośrodek Kariery Informacja edukacyjno-zawodowa Tworzenie warsztatu pracy Badanie losów absolwentów F O R M y Publikacje, informator Warsztaty z techniki Badanie predyspozycji zawodowych Organizacja spotkań z pracodawcami 18

DORADZTWO INDYWIDUALNE W PUNKCIE KONSULTACYJNYM w ŁCDNiKP, w szkołach Zakres, przykłady: Świadome planowanie ścieżki edukacyjnej Informacja zawodowa Identyfikowanie zainteresowań, zdolności i predyspozycji do wykonywania określonych czynności Tworzenie indywidualnych planów rozwoju zawodowego

Podczas doradztwa indywidualnego, UCZĄCY SIĘ uzyskuje: Pomoc: w osiągnięciu znajomości samego siebie, zdolności, zainteresowań i właściwości warunkujących przydatność do określonego zawodu, w zrozumieniu i dokonaniu obiektywnej oceny sytuacji w jakiej się znajduje, w zgromadzeniu niezbędnych do wejścia na rynek informacji o sytuacji na rynku pracy, w pozyskaniu informacji dotyczącej dalszego kształcenia, w rozwiązaniu problemu, wyzwoleniu aktywności i inicjatywy oraz podjęciu trafnej decyzji, w zaplanowaniu swoich działań związanych z karierą zawodową. Informacje o: zawodach typowych dla danego regionu, zawodach deficytowych potrzebach gospodarczych środowiska i warunkach nauki w tych szkołach ponadpodstawowych szkołach możliwościach dokształcania, doskonalenia w drodze szkoleń kursowych skutkach rozwiązań problemu, z którym się zgłasza

Ośrodek Doradztwa Zawodowego Zespoły metodyczne ds. Projekty „Wsparcie na starcie” – zajęcia edukacyjne z doradztwa zawodowego dla uczniów gimnazjów – projekt współfinansowany przez Unię Europejską z PO KL „Więcej umiem, więcej mogę” „Informacja statystyczna i wybór dalszej ścieżki kształcenia” Wdrażania metody projektów w doradztwie zawodowym Badań ankietowych Organizacji bazy techno-dydaktycznej doradcy zawodowego Przygotowania materiałów edukacyjnych z zakresu orientacji zawodowej Struktury kształcenia zawodowego w Łodzi

WYCIECZKI np. Dell Indesit Engorem Zespoły szkół ponadgimnazjalnych

OŚRODEK DORADZTWA ZAWODOWEGO ORGANIZUJE WYCIECZKI UCZNIÓW GIMNAZJÓW DO ZESPOŁÓW SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH ORAZ PRACODAWCÓW, SPOTKANIA PRACODAWCÓW Z RODZICAMI I UCZNIAMI

OŚRODEK DORADZTWA ZAWODOWEGO KONKURSY DLA UCZNIÓW „ZAWODY PRZYSZŁOŚCI” „O PRZYSZŁOŚCI MARZĘ TERAZ” NAJLEPSZY SZOK STATYSTYKA W KARIERZE 24

25

Imprezy plenerowe Park zawodów Spotkania z karierą W ramach OTK Imprezy plenerowe Park zawodów Spotkania z karierą

konferencje w roku szkolnym 2010/2011 „Organizacja wewnątrzszkolnego systemu orientacji i poradnictwa zawodowego” dla nauczycieli i doradców zawodowych „Organizacja wewnątrzszkolnego systemu orientacji i poradnictwa zawodowego w gimnazjum” – dla dyrektorów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych „Doradztwo zawodowe w kontekście potrzeb rynku pracy. Szkoła zawodowa dzisiaj i jutro” (ogólnopolska) Lekcje modelowe

Osiągnięcia uczniów praca nad sobą, poznanie pozytywnych cech osobowości uświadomienie sobie swoich zainteresowań, uzdolnień i możliwości oraz wykorzystanie ich w wybieranych zawodach umiejętność komunikowania się z ludźmi – przedstawicielami różnych zawodów wypracowanie sposobów radzenia sobie z trudnymi sytuacjami

OŚRODEK DORADZTWA ZAWODOWEGO REKOMENDUJE DO CERTYFIKATÓW WZORCOWY WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM ORIENTACJI I PORADNICTWA ZAWODOWEGO LIDER WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU ORIENTACJI I PORADNICTWA ZAWODOWEGO

Wybrane publikacje Modelowanie systemu doradztwa zawodowego Pracodawcy w systemie edukacji zawodowej Łódzkie szkoły zawodowe-19 zeszytów metodycznych z prac nad tworzeniem modelu doradztwa zawodowego, Kompetencje kluczowe, a wybrane działania podejmowane przez doradców zawodowych, Stwórz Indywidualny Plan Kariery i zmieniaj go jeśli zajdzie taka potrzeba

Jaki efekt końcowy chcemy uzyskać? kształtowanie odpowiednich postaw, zachowań, umiejętności i wiedzy lepsze „dopasowanie” do zawodów zapewnienie bardziej kompleksowego rozwiązania problemów z młodzieżą należącą do tzw. kategorii szczególnego ryzyka lepsze przygotowanie młodzieży do świadomego planowana kariery

„Świadectwo i wiem co dalej!” 32