Program prewencyjny PIP dot

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt ustawy o dodatkowym ubezpieczeniu zdrowotnym
Advertisements

Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
DYSKRYMINACJA W MIEJSCU PRACY W POLSCE
Zakład Doskonalenia Zawodowego w Zielonej Górze - Stowarzyszenie
PRZEPISY DOTYCZĄCE SZKOLEŃ Z ZAKRESU BHP.
Stres w pracy Kampania informacyjna PIP
Zasady bezpiecznej pracy z urządzeniami techniki komputerowej
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
ZNACZENIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKA
Znaczenie podręcznika
Badanie wykonane przez Instytut Badań Strukturalnych dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego Podsumowanie i wybrane wnioski dla XIII spotkania Grupy Roboczej.
1 Wyniki programu dla branży edukacja. 2 Czynniki ryzyka zawodowego w pracy nauczyciela Zagrożenia w trakcie wycieczek szkolnych, w tym odpowiedzialność
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa Spółdzielnia Usługowo Produkcyjna Kółek Rolniczych „PROAGRO” ul. Polna Chrzypsko Wielkie.
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA.
i Ochrony Zdrowia w pracy
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
94 LAT INSPEKCJI PRACY W POLSCE
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat b.
Okręgowy Inspektorat Pracy
Wypadki przy pracy rolniczej związane z czynnikiem ludzkim – analiza przyczyn wypadków w świetle działalności Państwowej Inspekcji Pracy. Narada służb.
Produkcja skojarzona w systemie elektroenergetycznym
Warunki pracy osób niepełnosprawnych w świetle kontroli Państwowej Inspekcji Pracy przeprowadzonych w roku 2005 Warszawa. kwiecień 2006 r.
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 4. OBLICZANIE WYNIKÓW SRP I ICH INTERPRETACJA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ubezpieczenie wypadkowe Seminarium ZUS, Warszawa 29 lutego 2012 r.
Rozwój mieszkańców województwa opolskiego poprzez wsparcie z Europejskiego Funduszu Społecznego Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu r.
Dlaczego prewencja ?.
Firma dla różnych ludzi
Narażenie zawodowe pracowników zatrudnionych przy zbieraniu i składowaniu odpadów komunalnych na negatywne skutki zdrowotne – studium przypadku choroby.
Szkolenie aktywu związkowego
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
Spis treści: Czym jest zawód dyspozytora transportu samochodowego ?
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Samorządów Salamon Consulting.
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
1 HCV można pokonać – program szkoleń dla pracowników medycznych województw: kujawsko-pomorskiego, małopolskiego, mazowieckiego, opolskiego i wielkopolskiego.
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Tematyka badawcza Grupy Roboczej Czynniki ludzkie i organizacyjne odnosi się do następujących aspektów związanych z zapewnieniem BHP: ocena ryzyka zawodowego.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji 1, 2 i 3 Badania monitoringowego Beneficjentów Indywidualnych Działania 2.3 SPO RZL.
STRATEGICZNY PROGRAM BADAWCZY PPT – BPP
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Ocena ryzyka zawodowego w małych przedsiębiorstwach
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Prezentacja projektu (Niepełno)Sprawni, Aktywni, Kreatywni Gdynia, r. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Kalendarz 2020.
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
Podstawy fizjologii i ergonomii pracy
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Dobrostan psychofizyczny pracowników sądów powszechnych A.D. 2015: Analiza ilościowo – jakościowa w perspektywie zadań wymiaru sprawiedliwości dr Katarzyna.
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy 1 dr inż. Małgorzata Suchecka Bezpieczeństwo i higiena pracy na stronach internetowych CIOP-PIB.
Nadzór nad bezpieczeństwem i warunkami pracy. Zewnętrzne i wewnętrzne organa nadzoru PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA ZAKŁAD PRACY służba.
Europejski Fundusz Społeczny -
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
DLA PRACODAWCÓW I OSÓB KIERUJĄCYCH PRACOWNIKAMI
Program polityki zdrowotnej dotyczący prewencji cukrzycy typu 2
Zapis prezentacji:

Program prewencyjny PIP dot Program prewencyjny PIP dot. przeciwdziałania negatywnym skutkom przeciążenia psychicznego i stresu w miejscu pracy

Zakres działania PIP nadzór i kontrola przestrzegania przez pracodawców prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (...) analizowanie przyczyn wypadków przy pracy i chorób zawodowych (...) udzielanie porad i informacji technicznych w zakresie eliminowania zagrożeń dla życia i zdrowia pracowników (...).

Czynniki ryzyka zawodowego w przyszłości brak aktywności fizycznej w pracy dolegliwości mięśniowo-szkieletowe psychospołeczne warunki pracy (stres w miejscach pracy) nowe technologie i interfejsy w układach człowiek – maszyna (Risk Observatory, European Agency for Safety and Health at Work, 2006)

Stan psychofizyczny pracownika jako przyczyna wypadku przy pracy (dane PIP za 2005 r. - 2007 r.) Stan psychofizyczny: nagłe zachorowanie, niedyspozycja fizyczna, zmęczenie, zdenerwowanie Dotyczy: wyłącznie wypadków ciężkich i śmiertelnych Liczba poszkodowanych: 767 osób (!)

Program Prewencyjny Państwowej Inspekcji Pracy

Program PIP Grupa docelowa: pracodawcy i pracownicy Miejsce: cały kraj Czas trwania: kwiecień 2006 r. – grudzień 2008 r. 2 cele: Informacyjny - dostarczenie wiedzy Prewencyjny - identyfikacja przyczyn stresu w zakładzie i zastosowanie właściwych metod przeciwdziałania.

Sposób realizacji: ►1. Szkolenie dla pracodawców i pracowników z jednego zakładu Przyczyny stresu Skutki zdrowotne Skutki organizacyjne Koszty finansowe Wpływ na wypadki przy pracy Sposoby przeciwdziałania. Prelegenci z: Państwowej Inspekcji Pracy Wojewódzkich Ośrodków Medycyny Pracy Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi Uniwersytetu Jeleniogórskiego Kliniki Psychiatrii i Psychoterapii Śląskiej Akademii Medycznej Krajowego Stowarzyszenia Psychologów Transportu Regionalnych Oddziałów ZUS Związków Zawodowych Zakładów pracy wdrażających systemy zarządzania Polskiej Organizacji Pracodawców Osób Niepełnosprawnych.

Sposób realizacji: ► 2. Dostarczenie materiałów informacyjnych Zasady zarządzania stresem 61 „dobrych praktyk” dla pracodawców 23 antystresowe Standardy Zarządzania 44 Rady dla pracowników 83 sposoby usuwania przyczyn stresu.

Sposób realizacji: ► 3. Wizyta inspektora pracy w zakładzie Badanie ankietowe poziomu wiedzy pracodawcy nt stresu zawodowego Pomiar i ocena psychospołecznych warunków pracy w zakładzie Dostarczenie sprawozdania z wynikami Poradnictwo i pomoc w ustaleniu środków profilaktycznych.

Dotychczasowe wyniki programu

Konferencje, seminaria, szkolenia Badanie ankietowe dla 4.400 osób Badanie ankietowe wśród 1.390 pracodawców Poradnictwo i doradztwo 1.300 porad Ocena stresogenności cech pracy w 300 zakładach pracy na 1.068 różnego rodzaju stanowiskach pracy 35 % pracodawcy 30 % pracownicy Struktura uczestników 12% służba bhp i SIP 16 % członkowie organizacji zw. 7 % pracownicy młodociani.

Rodzaje badań prowadzonych przez PIP w ramach programu

2 rodzaje badań: Badanie poziomu wiedzy pracodawców uczestniczących w programie 2. Ocena stresogenności cech pracy bezpośrednio na stanowiskach pracy w wybranych zakładach.

Badanie 1: Badanie poziomu wiedzy pracodawców Dwukrotne badanie ankietowe tej samej grupy pracodawców Sposób realizacji: na początku i na zakończenie programu (po udziale w szkoleniach, przeprowadzeniu oceny stresogenności cech pracy w zakładzie i dostarczeniu pracodawcom materiałów edukacyjnych) Cel: poznanie zmian poziomu wiedzy pracodawców nt. stresu zawodowego - ocena skuteczności programu; poznanie oczekiwań pracodawców odnośnie stresu zawodowego i programu PIP.

Badanie 2: Ocena stresogenności cech pracy w zakładzie Ocena stresogenności cech pracy bezpośrednio na stanowiskach pracy w zainteresowanych zakładach Sposób realizacji: zaproponowanie udziału zakładom (udział dobrowolny) oraz ustalenie składu ekspertów dokonujących oceny (zawsze przedstawiciel pracodawcy i przedstawiciel pracowników, np.: kierownik zmiany, pracownik zatrudniony na stanowisku, inspektor bhp) Wykorzystywane narzędzie badawcze: Kwestionariusz Do Oceny Cech Pracy Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi Cel: wskazanie najbardziej stresujących stanowisk pracy (cech pracy); zaproponowanie środków profilaktycznych; uzupełnienie zakładowej oceny ryzyka zawodowego.

Wyniki

Wyniki badania ankietowego pracodawców

Badanie ankietowe poziomu wiedzy pracodawców - wyniki Dwukrotne badanie 1.390 pracodawców Wzrost poziomu wiedzy pracodawców od 2,5% do 10,5% (M= 8,15%) Źródło: dane PIP

Wyniki oceny stresogenności cech pracy

Ocena stresogenności cech pracy w zakładach- wyniki Źródło: dane PIP 60 % ocenionych stanowisk wymaga wprowadzenia działań profilaktycznych Liczba zakładów w których opracowano wnioski profilaktyczne: 32 (12%)

Co przeszkadza pracownikom w badanych zakładach? Źródło: dane PIP

Wnioski z dwuletniej realizacji programu

Wnioski Na 20% ocenionych stanowisk pracy panują ewidentnie niekorzystne psychospołeczne warunki pracy Na 40% ocenionych stanowisk pracy panują potencjalnie niekorzystne psychospołeczne warunki pracy Pracujemy coraz więcej i w coraz większym tempie Treść wykonywanej pracy jest coraz trudniejsza Coraz trudniejsze i bardziej wymagające są kontakty z innymi ludźmi w pracy Sposób zarządzania i organizacji pracy w zakładzie często utrudnia zamiast ułatwiać jej wykonywanie W dalszym ciągu istnieją zakłady i stanowiska pracy, w których praca wykonywana jest w niebezpiecznych, niehigienicznych oraz nieestetycznych warunkach pracy.

Wnioski c.d. Pracodawcy najlepiej rozpoznają negatywny wpływ stresu zawodowego na funkcjonowanie przedsiębiorstwa Nieco słabiej rozpoznają negatywny wpływ stresu zawodowego na funkcjonowanie pracowników Najgorzej rozpoznają przyczyny stresu Tylko nieliczni pracodawcy opracowują i wdrażają we własnych zakładach środki profilaktyczne.

Dlaczego działania profilaktyczne nie są wdrażane w zakładach? Brak środków finansowych, w szczególności w małych i średnich zakładach pracy, na działania zmniejszające stres (przyczyny obiektywne); Koncentracja zakładów pracy na bieżącej działalności i związany z tym brak analiz oraz planów dot. dalszego rozwoju (brak motywacji do podjęcia wysiłku i wprowadzania zmian); Stosunek niektórych pracodawców (również z dużych zakładów, dysponujących środkami finansowymi, w tym z kapitałem zagranicznym) wykazujących brak zainteresowania działaniami poprawiającymi warunki pracy własnych pracowników lub traktujących takie działania jedynie w kategoriach zbędnego wydatku finansowego (niedostrzeganie korzyści).

Jakie powinny to być działania (wg PIP)? Zmniejszanie obciążenia psychicznego pracowników i członków kadry kierowniczej (usprawnienia w organizacji pracy; wcześniejsze planowanie zadań/produkcji; właściwy podział obowiązków i odpowiedni dobór pracowników do stanowisk; zwiększenie liczby zatrudnionych; ustawiczne szkolenia zawodowe, przestrzeganie prawa pracy); Zwiększanie umiejętności kadry kierowniczej w zakresie zarządzania pracownikami oraz rozwiązywania konfliktów (odpowiedni dobór osób do stanowisk kierowniczych; szkolenia ze sposobów zarządzania i motywowania pracowników oraz metod negocjacji i mediacji); Zwiększanie umiejętności pracowników w radzeniu sobie z niepewnością, pośpiechem oraz trudnymi kontaktami z innymi ludźmi (treningi asertywności, zarządzania czasem, obsługi klienta, relaksacyjne) Inwestycje finansowe w poprawę bezpieczeństwa, higieny i estetyki pracy w zakładach (usuwanie hałasu, ciasnoty, niedostatecznego oświetlenia, nieprzyjemnych woni na stanowiskach pracy).

Uwagi: Powyższe wyniki zostały uzyskane w konkretnych zakładach pracy na podstawie odpowiedzi udzielonych przez konkretnych pracodawców, członków kadry kierowniczej i pracowników Wyniki te stanowią szczególną wartość dla załóg które zdecydowały się wziąć udział w programie Jednak odnoszą się jedynie do zakładów pracy biorących udział w programie PIP oraz ocenionych w jego ramach stanowisk pracy Pod żadnym pozorem nie mogą być ekstrapolowane na pozostałe zakłady pracy lub branże Prezentowane wyniki i rodzaje działań profilaktycznych mogą jedynie stanowić wskazówkę dla pozostałych zakładów pracy, do czasu przeprowadzenia własnych ocen i podjęcia na ich podstawie indywidualnych działań profilaktycznych.

Podsumowanie

Co można zyskać zmniejszając stres?

Podsumowanie Nadmierny stres jest i będzie obecny w pracy (dotyczy 24-40% pracujących) Powoduje natychmiastowe oraz odległe w czasie skutki zdrowotne, organizacyjne, ekonomiczne i społeczne Jeśli występuje, jest wynikiem niedopasowania wymagań pracy do możliwości i potrzeb człowieka Dysponujemy narzędziami do jego pomiaru Znamy sposoby jego redukcji Zapobieganie mu jest możliwe i może się opłacać Zmniejszanie stresu w miejscu pracy wymaga współdziałania pracodawcy i pracowników.

Zmniejszenie fluktuacji kadr Zwiększenie gotowości załóg do nowych wyzwań Zwiększenie konkurencyjności Umocnienie pozycji polskich firm na rynku Większe poczucie bezpieczeństwa pracodawców i pracowników Przyjazne miejsce pracy. Nowoczesny sposób zarządzania firmą Poprawę zdrowia pracowników Zwiększenie efektywności i jakości ich pracy Zmniejszenie liczby błędów i pomyłek Zmniejszenie liczby wypadków Zmniejszenie strat Zmniejszenie liczby skarg

Firma, w której 40% załogi doświadcza stresu, uznawana jest za niezdolną do prawidłowego funkcjonowania na rynku

Dziękuję za uwagę www.pip.gov.pl

Powrót