Zuzanna Szereniuk Michał Iwan Szkolenie 14-16 grudnia 2009r. PCE Lubań Projekt: Rozpoznawanie predyspozycji i zainteresowań - gwarancją życiowego sukcesu. Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Cele, założenia i harmonogram realizacji projektu Część 1 Cele, założenia i harmonogram realizacji projektu
Cel główny Stworzenie wystandaryzowanych narzędzi diagnostycznych, wspomagających proces rozpoznawania zainteresowań i predyspozycji zawodowych uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych powiatu lubańskiego, wzbogacenie warsztatu pracy doradców zawodowych i pedagogów szkolnych w materiały metodyczne i kompetencje wspomagające proces diagnozowania predyspozycji i zainteresowań zawodowych.
Cele szczegółowe (1) umożliwienie uczniom i rodzicom uczniów szkół wszystkich etapów kształcenia rozpoznawanie predyspozycji i zainteresowań zawodowych, ułatwienie młodzieży podejmowania decyzji dotyczących wyboru kierunku kształcenia, planowania własnej ścieżki kariery zawodowej w zgodzie z zainteresowaniami, opierając się o informacje zwrotne uzyskane w wyniku badania,
Cele szczegółowe (2) podniesienie umiejętności zawodowych doradców zawodowych, pedagogów szkolnych w zakresie wspomagania diagnozowania predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów, podniesienie jakości i zakresu poradnictwa realizowanego w szkołach i placówkach powiatu lubańskiego,
Cele szczegółowe (3) nawiązanie współpracy pomiędzy rodzicami, szkołami wszystkich etapów kształcenia, poradnią psychologiczno-pedagogiczną w Lubaniu, poszczególnymi gminami w powiecie.
Zakres projektu 5 tys. uczniów ze szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. 50 nauczycieli-pedagogów szkolnych i doradców zawodowych 100 przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego, szkół, rodziców, Kuratorium Oświaty, MEN.
Formy projektu i sposoby realizacji (1) Opracowane i udostępnienie wszystkim zainteresowanym narzędzia do samodiagnozy predyspozycji i zainteresowań zawodowych.
Formy projektu i sposoby realizacji (2) Uczniowie i rodzice uzyskają informacje dotyczące predyspozycji zawodowych, co ułatwi wybór szkoły i przyszłego zawodu. W wyniku realizacji projektu uczniowie szkół podstawowych poznają własne zainteresowania, poznają świat zawodów. Uczniowie szkół gimnazjalnych poznają swoje mocne strony i predyspozycje zawodowe. Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych nabędą umiejętności określania własnych predyspozycji zawodowych i świadomego wyboru własnej kariery zawodowej.
Formy projektu i sposoby realizacji (3) Standaryzacja narzędzi pozwoli na przeprowadzenie badań na wszystkich etapach kształcenia w powiecie i pozytywnie wpłynie na podejmowanie świadomych decyzji dotyczących planowania kariery zawodowej, rozwijania umiejętności kluczowych niezbędnych na współczesnym rynku pracy .
Formy projektu i sposoby realizacji (4) Realizacja projektu ułatwi lokalnym samorządom planowanie sieci szkół dostosowanych do potrzeb rynku pracy i indywidualnych wyborów poszczególnych uczniów.
Formy projektu i sposoby realizacji (5) Opracowane materiały metodyczne oraz realizowane w ramach projektu szkolenia nauczycieli, pedagogów szkolnych i doradców zawodowych, wzbogacą ich warsztat pracy i wpłyną na jakość wspomagania uczniów w dokonywaniu życiowych decyzji. Nauczyciele podniosą własne umiejętności zawodowe w zakresie rozpoznawania predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów.
Dalsze rezultaty projektu (1) standaryzowane narzędzia diagnostyczne
Dalsze rezultaty projektu (2) raporty ze standaryzacji narzędzi
Dalsze rezultaty projektu (3) poradnik metodyczny dla nauczycieli zawierający scenariusze zajęć z uczniami prowadzone metodami aktywizującymi
Dalsze rezultaty projektu (4) poradnik metodyczno-informacyjny dla uczniów i rodziców „Moja ścieżka kariery”, do samodzielnego wykorzystania przez uczniów i rodziców w przyszłości
Harmonogram realizacji projektu (1) 2009- Konferencja otwarcia
Harmonogram realizacji projektu (2) 2009/2010- opracowanie narzędzi diagnostycznych
Harmonogram realizacji projektu (3) 2009- 2011- szkolenia: - nauczycieli, pedagogów, doradców zawodowych
Harmonogram realizacji projektu (4) 2010 (II/III) – badania pilotażowe (450 uczniów kl. VI i III), raport o jakości narzędzi
Harmonogram realizacji projektu (5) 2010 (IX- XI)- badania właściwe (5 tys. uczniów), informacja zwrotna
Harmonogram realizacji projektu (6) 2010/ 2011- opracowanie raportów, publikacji.
Harmonogram realizacji projektu (7) 2011 (III i IV) informacja zwrotna dla uczniów.
Narzędzie dla szkół podstawowych - omówienie Zuzanna Szereniuk