dr Marek Edward Nita WSPiM Chrzanów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
Advertisements

Organizacje pozarządowe
Zmiany w Polsce po 1989roku.
Przemiany gospodarcze w Polsce po 1989 roku
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Funkcja produkcji.
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Hubert Wiligórski.
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne I stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Dolnośląski rynek pracy w drodze do gospodarki w drodze do gospodarki opartej na wiedzy.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego RADA NAUKI przy Ministrze Nauki i Szkolnictwa Wyższego Cele i warunki reformowania systemu badań naukowych w.
6. MRPII / ERP przeznaczenie i korzyści.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
STALINIZM AUTOR: DAWID FREJ.
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Koszty produkcji w długim okresie Opracowano na podstawie M. Rekowski.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Historia papieru w Polsce i na świecie
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
PRODUCENT (PRZEDSIĘBIORSTWO) JAKO PODMIOT W GOSPODARCE.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Systemowe rozwiązania z zakresu innowacyjności
CTO – Karaibska organizacja turystyczna.
Narodowe Święto Niepodległości – polskie święto państwowe, obchodzone co roku 11 listopada, dla upamiętnienia rocznicy odzyskania przez Naród Polski niepodległego.
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
Zarządzanie w pielęgniarstwie
Koncepcja statutu Aeroklubu Polskiego jako polskiego zwi ą zku sportów lotniczych Warszawa 26 maja 2007.
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
1 Moduł IV. Obszar formułowania zadań budżetowych typu B.
Historia Administracji Ćwiczenia I.
Odbudowa powojenna.
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Systemy ekonomiczne; Gospodarka CENTRALNIE PLANOWANA.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Zimna Wojna USA vs. ZSRR ( ).
Kardynał stefan wyszyński
ADMINISTRACJA WYZNANIOWA
Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej ?
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
John Maynard Keynes.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Ustrój administracji publicznej
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Zamki krzyżackie Warmii i Mazur.
BUDŻET PROCEDURA - KAZUSY
Dr Katarzyna Kopyściańska.  Samorządowy zakład budżetowy otrzymał dotację celową na realizację zadania finansowanego z Funduszu Spójności w kwocie 1.
Początek XIX wieku Wielkoprzestrzenne koncepcje- Zagłębie Staropolskie Plany regulacyjne miast Plany zabudowy 1932 r.-powstanie Biura Planów Regionalnych.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
Planistyczne działania wspierające.
Prezentację wykonała:
PRZEDSIĘBIORSTWO Przedsiębiorstwo jest wyodrębnioną pod względem ekonomicznym jednostką prowadzącą działalność produkcyjną, handlową lub usługową. Do.
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Nowe instrumenty wsparcia dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw
Papier XVIII wieku.
SIEĆ SZKÓŁ W GMINIE NOWE OD 1 WRZEŚNIA 2017 ROKU
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Załączniki do wniosku o płatność
Zasady funkcjonowania Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Historia Administracji Ćwiczenia I.
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Wstęp do polityki gospodarczej
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

dr Marek Edward Nita WSPiM Chrzanów „Z dziejów gospodarczych PRL„-organizacja i zarządzanie przemysłem papierniczym w Polsce w latach planu 6 letniego- socjalistycznej industrializacji 1950-1955 dr Marek Edward Nita WSPiM Chrzanów

Papier przez wiele wieków wywierał ogromny wpływ na postęp cywilizacji ludzkiej. Służył i dalej spełnia swoją rolę w przekazywaniu wiadomości i utrwalaniu myśli ludzkiej. Jest jednym z najbardziej przydatnych produktów dla człowieka. Papier został wynaleziony w 105 roku n.e. w Chinach. W Europie pierwsze papiernie powstały w XII wieku. Natomiast w Polsce w 1491 roku. Aż do początków XIX wieku papier był produkowany ręcznie. Przemysł papierniczy powstał w XIX wieku po skonstruowaniu maszyny papierniczej. Na ziemiach polskich pierwszą maszynę papierniczą uruchomiono w 1834 roku w Jeziornie pod Warszawą.

Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości funkcjonowanie branży papierniczej zależało od ogólnej sytuacji gospodarczej. Prawie, że cały przemysł znajdował się w rękach prywatnych. Na terytorium Polski czynne były 44 fabryki celulozy, papieru, tektury. W 1938 roku osiągnięto produkcję 247 tysięcy ton papieru.

Po zakończeniu wojny na obszarze Polski w nowych granicach znalazły się 59 zakładów omawianej branży. Większość zakładów była zniszczona na skutek działań wojennych oraz demontażu niemieckiego i radzieckiego. Prawie, że wszystkie zakłady na mocy ustawy z 3.01.1946r. zostały upaństwowione.

Organizacją i zarządzaniem przemysłu papierniczego zajął się w 1944 roku Wydział Papierniczy Departamentu Przemysłu Lekkiego w Resorcie Gospodarki Narodowej Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego. Po utworzenie w 1945 roku Tymczasowego Rządu Rzeczpospolitej Polskiej, znacjonalizowanym przemysłem zajęły się centralne zarządy.

Dla przemysłu celulozowo-papierniczego Centralny Zarząd Przemysłu Papierniczego, powstał 1.03.1945r. z siedzibą w Łodzi. Zorganizowany został na zasadzie kartelu to jemu podlegały terenowe zjednoczenia, które grupowały przejęte na własność państwa poszczególne zakłady. CZPP działał początkowo w ramach Ministerstwa Przemysłu, a później Ministerstwa Przemysłu i Handlu na prawach departamentu – zajmował się finansami całej podległej mu branży oraz działalnością produkcyjną. Był to scentralizowany system zarządzania przemysłem wzorowany na modelu zarządzania z ZSRR.

Głównym zadaniem CZPP do końca lat 40 tych była odbudowa zniszczonych, zdewastowanych zakładów. Działalność przemysłu, w tym celulozowo-papierniczego, była planowana. Zajmował się tym Centralny Urząd Planowania przy Komitecie Ekonomicznym Rady Ministrów. To w nim opracowano plan odbudowy gospodarczej na lata 1947-1949. Dla omawianej dziedziny przemysłowej plan był bardzo realistycznie sporządzony w stosunku do możliwości wytwórczych. W rezultacie osiągnięto i przekroczono wielkość przedwojennej produkcji.

W 1949 roku nastąpiły jedna bardzo niekorzystne zmiany zlikwidowano bardzo dobrze funkcjonujący CUP w to miejsce powołano PKPG, oraz sprawnie działające Ministerstwo Przemysłu i Handlu. W to miejsce utworzono ministerstwa: Przemysłu Ciężkiego, Przemysłu Lekkiego, Górnictwa i Energetyki i Przemysłu Rolno-Spożywczego.

Pomyślna realizacja 3 letniego Planu Odbudowy Gospodarczej spowodowała opracowanie wieloletniego, ale mało realistycznego, jak się później okazało, 6 letniego Planu Socjalistycznej Industrializacji, na lata 1950-1955. W związku z jego realizacją przystąpiono do zmian w zakresie organizacji i zarządzania przemysłem w tym celulozowo-papierniczym. W 1949 roku przyporządkowano omawianą branżę, co nie było słusznym posunięciem, do Ministerstwa Przemysłu Lekkiego.

Następnie w latach 1951-1953 przeniesiono tę branżę do Ministerstwa Przemysłu Chemicznego. Było to bardzo właściwe, ponieważ przemysł celulozowo-papierniczy cechuje duża ilość procesów fizyczno-chemicznych. W 1953 roku cały przemysł celulozowo-papierniczy włączono do nowopowstałego Ministerstwa Przemysłu Drzewnego i Papierniczego. Trzeba podkreślić, iż jego działalność nie zapisała się chwalebnie dla rozwoju omawianego przemysłu, z powodu arbitralnego niefachowego kierowania podległym przemysłem.

W pierwszym roku realizacji planu 6 letniego dokonano również innych zmian w organizacji centralnych zarządów. Otrzymały one najpierw 15.05.1950r. niezależność administracyjną i ekonomiczną oraz wprowadzono w nich zasadę jednoosobowego kierownictwa. Już jednak 23.12.1953r. zostały one ponownie włączone w skład branżowych ministerstw. W ten sposób stały się one jednostkami administracyjnymi z uprawnieniami tylko do kontroli i nadzoru podległych im przedsiębiorstw. Uchwała KERM 12.05.1950r. oraz Rządu z 23.12.1950r. stały się wytycznymi do zmian w organizacji interesującego nas przemysłu. Podzielono wówczas przemysł celulozowo-papierniczy co było bardzo słuszne :na wytwórczy i przetwórczy.

Przetwórczy podporządkowano Ministerstwu Przemysłu Lekkiego tworząc dla podległych zakładów Zjednoczenie Przemysłu Przetworów Papierniczych i Materiałów Biurowych w Łodzi.

Dobra praca CZPP na rzecz realizacji planu 6 letniego zaczęła się psuć w latach 1953-1954. Trudności pracy tej instytucji wynikały z napiętych terminów inwestycyjnych , których nie można było w zaplanowanym czasie zrealizować z powodu braku środków finansowych, odpływu fachowców z pracy (niskich płac) oraz „złego stylu” pracy ministerstwa i centrali.

Zmiany organizacyjne objęły też przedsiębiorstwa Zmiany organizacyjne objęły też przedsiębiorstwa. Zgodnie z uchwałą KERM wprowadzono w zakładach jednoosobowe kierownictwo, a dekretem z 26.10.1950r. o przedsiębiorstwach państwowych – rozrachunek gospodarczy oparty o dochody i wydatki. W oparciu o te akty prawne przedsiębiorstwa branży celulozowo-papierniczej zorganizowano w jednozakładowe będące w budowie i wielozakładowe. Funkcjonowanie tych ostatnich budziło wiele krytycznych uwag.

Założenia produkcyjne, które miano zrealizować w trakcie planu kilkakrotnie były zmieniane. W skutek różnych przyczyn, w tym organizacyjnych, plan produkcji celulozy został wykonany w 72%, papieru 95% i tektury 109%.

Podsumowując należy stwierdzić iż w pierwszej połowie lat 50 tych w trakcie realizacji planu 6 letniego dominowały administracyjne wychodzące z Ministerstwa i CZPP metody kierowania, co hamowało inicjatywę, kreatywność, samodzielność dyrekcji przedsiębiorstw. Niekorzystny wpływ na branże wywarły też niekompetentne decyzje i wytyczne kierowane z PZPR.