Trafność Dziecięcej Skali Rozwojowej DSR Porównanie wyników dzieci z populacji ogólnej i wychowanków domów dziecka Diana Fecenec Pracownia Testów Psychologicznych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Advertisements

Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
WIEDZA I NAWYKI ŻYWIENIOWE KOBIET AKTYWNYCH FIZYCZNIE
Znaki informacyjne.
Wolność oddechu 1 Badanie skuteczności programu edukacyjnego p.t. Wolność Oddechu.
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Analiza wyników konkursów przedmiotowych
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Podatki i opłaty lokalne w 2010 roku
Efekty wsparcia udzielonego w latach w ramach działania 2.2 ZPORR w województwie podkarpackim Jowita Siemińska Oddział Nauki Departament Edukacji.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Raport z badania Capibus
Fizyka i astronomia na egzaminach zewnętrznych w 2008 roku Egzamin gimnazjalny Matura Pracownia Doskonalenia Metodycznego Opracował: Zbigniew Łuczka.
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
PREPARATYWNA CHROMATOGRAFIA CIECZOWA.
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
Klasyfikacja systemów
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Klamki do drzwi Klamki okienne i inne akcesoria
Opracował: Zespół Humanistyczny. Klasa Średnia ww - wielokrotnego wyboru (na 20 p) Średnia KO - krótkie odpowiedzi (na 10 p) Średnia za zaproszenie (na.
Pytania konkursowe.
Jak wypadliśmy na maturze z matematyki w 2010 roku?
WYNIKI SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY 2010 DLA SZKOŁY.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
1. DIAGNOZA 1.1 ZMIANY ILOŚCIOWE: “boom edukacyjny”, wzrost aspiracji edukacyjnych między 1995 a 2009 r. udział osób z wykształceniem wyższym w grupie.
Agnieszka Jankowicz-Szymańska1, Wiesław Wojtanowski1,2
Psychometryczna ocena upośledzenia umysłowego
Raport z badań termowizyjnych – RECTICEL Rys. 1a. Rozdzielnia RS14 Temperatura maksymalna 35,27 o C Rys. 1b. Rozdzielnia RS14 (wizyjny) 3.
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 4. OBLICZANIE WYNIKÓW SRP I ICH INTERPRETACJA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Osiągnięcia uczniów klasy szóstej, którzy przystąpili do sprawdzianu w kwietniu 2010 roku WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE.
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem -
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Przygotowanie dziecka do szkoły
MATURA 2007 raport ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Osiągnięcia uczniów klasy szóstej, którzy przystąpili do sprawdzianu w kwietniu 2010 roku WOJEWÓDZTWO POMORSKIE WOJEWÓDZTWO POMORSKIE wrzesień 2010.
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
OBLICZANIE WYNIKÓW SRP
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Wrzesień Rok 2010   Test diagnostyczny składał się z pięciu zadań i sprawdzał umiejętności: • rozumienie ze słuchu • rozumienie tekstu czytanego • umiejętność.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Praktyki zawodowe na kierunku FIZJOTERAPIA w roku akademickim 2012/2013.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Wyniki badań dzieci 10 letnich z realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego po I etapie edukacyjnym- wrzesień 2013, luty- czerwiec 2014 Kuratorium.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Sprawozdanie z testu kompetencji klas szóstych październik 2012r.
EGZAMIN GIMNAZJALNY Charakterystyka wyników osiągniętych przez uczniów.
EWALUACJA LOKALNEGO SYSTEMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE - DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE SPOSOBÓW POMAGANIA I NASILENIA STRESU POURAZOWEGO (PTSD) Z.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Diagnoza gotowości szkolnej 2016/2017 I próba październik
Zapis prezentacji:

Trafność Dziecięcej Skali Rozwojowej DSR Porównanie wyników dzieci z populacji ogólnej i wychowanków domów dziecka Diana Fecenec Pracownia Testów Psychologicznych III Ogólnopolska Konferencja Naukowa Psychologii Klinicznej Dziecka Jachranka 8 - 10 maja 2009

Dziecięca Skala Rozwojowa DSR Autorzy Matczak, A. Jaworowska, A. Ciechanowicz, D. Fecenec, J. Stańczak, E. Zalewska Wydawca Pracownia Testów Psychologicznych, 2007 .

Dziecięca Skala Rozwojowa DSR – podstawowe informacje przeznaczona do oceny aktualnego poziomu rozwoju u dzieci w wieku od 2 miesięcy do 3 lat opracowana na podstawie wyników ogólnopolskiej populacji dzieci posiada aktualne normy z 2006 roku składa się ze Skali Wykonaniowej i Skali Obserwacyjnej

Dziecięca Skala Rozwojowa DSR – przedmiot diagnozy diagnozowanie aktualnego poziomu rozwoju – wynik ogólny w Skali Wykonaniowej wskazywanie „słabych” i „mocnych” stron rozwoju dziecka – wyniki w testach Skali Wykonaniowej dostarczenie informacji o ważnych dla rozwoju cechach temperamentu dziecka – wyniki Skali Obserwacyjnej

Dziecięca Skala Rozwojowa DSR – testy Skali Wykonaniowej Manipulacja Percepcja Bazgranie i rysowanie Klocki Porównywanie Pamięć Mowa Słownik Zachowania społeczne Motoryka

Dziecięca Skala Rozwojowa DSR Pytanie badawcze Czy dzieci przebywające w domach dziecka różnią się pod względem aktualnego poziomu rozwoju od dzieci w tym samym wieku, z populacji ogólnej?

Dziecięca Skala Rozwojowa DSR Charakterystyka próby dzieci z populacji ogólnej wiek: 2;7 [2;5(0) – 2;8(30)] i 2;11 [2;9(0) – 3;0(30)] próba reprezentatywna ze względu na wiek i płeć dziecka oraz miejsce zamieszkania i wykształcenie matki, stanowiąca fragment próby normalizacyjnej DSR dzieci zdrowe (nie chorujące przewlekle), urodzone w terminie

Dziecięca Skala Rozwojowa DSR Kryteria doboru próby walidacyjnej dziecko w trakcie badań przebywało w domu dziecka

Dziecięca Skala Rozwojowa DSR Kryteria doboru próby walidacyjnej wiek dziecka mieścił się w przedziale od 2;5(0) do 3;0(30)

Dziecięca Skala Rozwojowa DSR Kryteria doboru próby walidacyjnej u dziecka nie zdiagnozowano takich chorób jak Zespół Downa, porażenie mózgowe itp.

Dziecięca Skala Rozwojowa DSR Próba walidacyjna – dodatkowe informacje długość pobytu dziecka w placówce wiek oraz wykształcenie rodziców dziecka nieprawidłowości w rodzinie biologicznej dziecka

Dziecięca Skala Rozwojowa DSR Charakterystyka próby walidacyjnej Charakterystyka próby walidacyjnej ze względu na wiek i płeć dziecka – dane procentowe N = 37 Wiek Grupa 2;7 Grupa 2;11 51% 49 % Płeć K M 22 % 78 %

Dziecięca Skala Rozwojowa DSR Charakterystyka próby walidacyjnej Charakterystyka próby walidacyjnej ze względu na długość pobytu w domu dziecka – dane procentowe N = 37 1 rok 54 2 lata 38 3 lata 5 brak danych 3

Dziecięca Skala Rozwojowa DSR Charakterystyka próby walidacyjnej – informacje dodatkowe Charakterystyka próby walidacyjnej ze względu na wiek i wykształcenie matek (dane procentowe) N = 37 Wiek (24 lat – 42 lat) 20-25 26-30 31-35 36-40 >40 brak danych 11 19 8 5 3 54 Wykształcenie podst. zasad. średnie wyższe 35 13 41

Dziecięca Skala Rozwojowa DSR Charakterystyka próby walidacyjnej – informacje dodatkowe Charakterystyka próby walidacyjnej ze względu na wiek i wykształcenie ojców (dane procentowe) N = 37 Wiek (26 lat – 53 lat) 20-25 26-30 31-35 36-40 >40 brak danych 14 5 8 59 Wykształcenie podst. zasad. średnie wyższe 19 22 3 51

Dziecięca Skala Rozwojowa DSR Charakterystyka próby walidacyjnej – informacje dodatkowe Charakterystyka próby walidacyjnej ze względu na problemy występujące u matek (dane procentowe) N = 37 Problem Procent w próbie Uzależnienie od alkoholu/narkotyków 32 Upośledzenie umysłowe 11 Choroba psychiczna 5 Dom dziecka 3 Brak danych 49

Dziecięca Skala Rozwojowa DSR Charakterystyka próby walidacyjnej – informacje dodatkowe Charakterystyka próby walidacyjnej ze względu na problemy występujące u ojców (dane procentowe) N = 37 Problem Procent w próbie Uzależnienie od alkoholu/narkotyków 30 Więzienie 5 Brak danych 65

Dziecięca Skala Rozwojowa DSR Porównanie wyniku ogólnego Skali Wykonaniowej DSR Wyniki dzieci z domów dziecka (N = 37) oraz dzieci z populacji ogólnej (N = 188) (t-Studenta) Grupa M SD t p Dzieci z domów dziecka 136,43 19,57 -5,19 0,0000 Dzieci z populacji ogólnej 153,70 18,29

Dziecięca Skala Rozwojowa DSR Porównanie wyniku ogólnego Skali Wykonaniowej DSR Aktualny poziom rozwoju dzieci przebywających w domach dziecka jest o prawie jedno odchylenie standardowe niższy niż u dzieci z populacji ogólnej.

Dziecięca Skala Rozwojowa DSR Porównanie wyników w testach Skali Wykonaniowej DSR Wyniki dzieci z domów dziecka (N = 37) oraz dzieci z populacji ogólnej (N = 188) (t-Studenta) TEST MDD SDDD MPO SDPO t p Percepcja 14,27 1,79 14,97 2,12 -1,89 0,0600 Bazgranie i Rys. 7,30 1,82 7,55 1,93 -0,73 0,4672 Klocki 8,46 2,21 9,66 2,19 -3,05 0,0025 Porównywanie 8,38 4,76 10,98 3,94 -3,55 0,0004 Pamięć 7,00 2,24 2,79 -3,00 0,0030 Mowa 15,70 3,00 17,80 3,65 -3,28 0,0012 Słownik 17,59 5,78 22,66 4,08 -6,41 0,0000 Zach. Społeczne 15,27 1,45 16,45 1,85 -3,65 0,0003 Motoryka 19,46 3,82 22,16 3,38 -4,36

Dziecięca Skala Rozwojowa DSR Porównanie wyników w testach Skali Wykonaniowej DSR Poziom rozwoju dzieci przebywających w domu dziecka jest przynajmniej o pół odchylenia standardowego niższy niż u dzieci z populacji ogólnej w zakresie następujących przejawów rozwoju: manipulacja specyficzna (KLO) koordynacja wzrokowo-ruchowa, kontrolowanie ruchów ręki (KLO) analiza percepcyjna wzoru przestrzennego (KLO) klasyfikowanie przejawiające się w identyfikowaniu obiektu ze wzorem (POR) pamięć wzrokowa i słuchowa (PAM) umiejętność rozumienia i produkowania mowy (MOW) bierna i czynna znajomość słów (SŁO) umiejętność zabawy naśladowczej (Z.SPO) elementarna samoświadomość (Z.SPO) sprawność i koordynacja ruchowa (MOT)

Dziecięca Skala Rozwojowa DSR Porównanie wyników w testach Skali Wykonaniowej DSR Dzieci przebywające w domach dziecka oraz dzieci z populacji ogólnej nie różniły się pod względem poziomu rozwoju w zakresie: umiejętności różnicowania prostych kształtów geometrycznych (PER) analizy percepcyjnej dotyczącej położenia (kierunku) linii (BAZ)

Dziecięca Skala Rozwojowa DSR Test SŁOWNIK Porównanie rozwoju słownika biernego i czynnego u dzieci z domów dziecka (N = 37) i dzieci z populacji ogólnej (N = 188) SŁOWNIK MDD SDDD MPO SDPO t p Słownik bierny 13,54 3,05 14,66 1,45 -3,44 0,0007 Słownik czynny 4,05 3,73 8,00 3,19 -6,68 0,0000

Dziecięca Skala Rozwojowa DSR Test SŁOWNIK Wyniki w zadaniach testu SŁOWNIK badających słownik bierny są niższe w przypadku dzieci z domów dziecka – mniej niż pół odchylenia standardowego Wyniki w zadaniach testu SŁOWNIK badających słownik czynny są zdecydowanie niższe w przypadku dzieci z domów dziecka – ponad jedno odchylenie standardowe

Dziecięca Skala Rozwojowa DSR Porównywanie, Pamięć Mowa – testy najsilniej nasycone czynnikiem g MDD SDDD MPO SDPO t p Porównywanie 8,38 4,76 10,98 3,94 -3,55 0,0004 Pamięć 7,00 2,24 8,46 2,79 -3,00 0,0029 Mowa 15,70 3,00 17,80 3,65 -3,28 0,0012 TEST Skala Dojrzałości Umysłowej Columbia Test Matryc Ravena w wersji Kolorowej młodsza N = 42 starsza N = 59 N = 46 N = 58 Porównywanie 0,41* 0,55* 0,39* Pamięć 0,44* 0,36* 0,27* Mowa 0,34* 0,51* 0,40* 0,35* * p < 0,05

Dziecięca Skala Rozwojowa DSR Trafność diagnostyczna testu MOTORYKA MDD SDDD MPO SDPO t p Motoryka 19,46 3,82 22,16 3,38 -4,36 0,0000

Dziecięca Skala Rozwojowa DSR Wnioski z badań walidacyjnych Wyniki badań walidacyjnych pokazały, że w porównaniu z populacją dzieci, co do których istniała hipoteza, iż ich aktualny poziom rozwoju jest niższy niż przeciętny, rzeczywiście prezentują niższy na tle tej populacji poziom rozwoju. Wskazuje na to wynik ogólny w Skali Wykonaniowej DSR. Można zatem sądzić, że DSR pozwala trafnie identyfikować dzieci o niższym niż przeciętny aktualnym poziomie rozwoju.

Dziecięca Skala Rozwojowa DSR Wnioski z badań walidacyjnych DSR pozwala również trafnie identyfikować te trudności i deficyty rozwojowe, które są związane ze środowiskiem, w jakim rozwija się dziecko. Wskazuje na to zdecydowanie większa różnica między porównywanymi grupami w zakresie wyników odnoszących się do słownika czynnego niż słownika biernego. Tak niski poziom rozwoju słownika czynnego u dzieci z domów dziecka jest prawdopodobnie konsekwencją kumulacji czynników biologicznych i środowiskowych, takich jak np. brak werbalnych interakcji z osobami dorosłymi i wynikająca z tego uboga stymulacja w zakresie mowy.

Kontakt: www.practest.com.pl d.fecenec@practest.com.pl