Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2
Advertisements

Niezbędnik logopedyczny
"Nowoczesny Nauczyciel
Kształcenie umiejętności pisania w świetle nowej podstawy programowej
CZASOPISMA POPULARNONAUKOWE –
Jak motywować uczniów do nauki?
Pajdokracja, czyli… rządy dzieci.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2 Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Specyficzne trudności w uczeniu się
Opracowała mgr Maria Różańska
Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych.
Z zajęć korzystają uczniowie klas I – III ze specyficznymi trudnościami w nauce. Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych. Część zajęć prowadzona jest w sali.
Rada Szkoleniowa w SP Opracowanie spisu umiejętności absolwenta w kl. III w celu łatwiejszego pokonania progu kl.IV Alina Tokarska SP2.
GLOTTODYDAKTYKA Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy im
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
RYZYKO DYSLEKSJI, Dysgrafii I Dysortografii
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Pisanie-metody kształcenia tej umiejętności
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
ORTOGRAFIA NIE JEST TRUDNA!.
Co to jest dysleksja?.
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
INTERPRETACJA OPINII PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
Przygotowanie dziecka do szkoły
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Program szkoleń animatorów przedsięwzięć edukacyjnych w szkołach podstawowych.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Analizator wzrokowy to:
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Opracowała: Bożena Bełkot
Projekt systemowy współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjny Kapitał Ludzki
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Dysleksja i trudności szkolne
Trening metodą Warnkego
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI
WADA WYMOWY.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
GLOTTODYDAKTYKA.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2
to trudności w nauce czytania i pisania
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Rozwój mowy dziecka.
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Co to jest dysleksja?.
Zapis prezentacji:

Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet IX, Działanie 9.4. Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty www.nauczyciele.org.pl

ARKUSZ OCENY UMIEJETNOŚCI CZYTANIA I PISANIA oprac. Joanna Kozioł

CZYTANIE Tempo Charakterystyka błędów Technika Rozumienie

CZYTANIE Tempo czytania (ilość wyrazów na minutę). Liczba błędów w teście minutowym.

2. Charakterystyka błędów: nieadekwatne różnicowanie liter podobnych kształtem: a-o, o-c, c-e, e-ę, m-n, l-t-ł, L-Ł, F-Ł; rotacja (statyczne odwracanie liter podobnych kształtem): b-p, b-d, p-g, n-u, m-w, L-J, M-W;

inwersje (dynamiczne przestawianie liter, sylab, wyrazów, w szyku zdania); reduplikacje lub perseweracje (powtórzenia liter, sylab, wyrazów, sekwencji tekstu); elizje (opuszczanie liter, sylab, wyrazów, sekwencji tekstu, redukcje grup spółgłoskowych); kontaminacje (tworzenie nowych wyrazów ze skrzyżowania dwóch wyrazów);

bezsensowne zniekształcenia tekstu; podstawianie wyrazów na zasadzie domysłu, w oparciu o kontekst lub obrazek; agramatyzmy; zagubienia liniatury; przerwy w czytaniu, czytanie izolowanych dźwięków i wyrazów; ……………………………………………………

3. Technika czytania: nie czyta (nie zna liter); głosuje bez syntezy; głosuje z syntezą ( głośno, cicho); sylabami bez syntezy; sylabami z syntezą; całymi wyrazami po cichym głosowaniu; całymi wyrazami po płynnej syntezie sylab; całościowo; naprzemiennie; płynnie, całościowo, biegle, wyraziście.

4. Rozumienie tekstu: zapamiętuje istotny sens wraz ze szczegółami; pamięta tylko wycinkowo; nie rozumie treści tekstu.

Pisanie

Pisanie 1. Charakterystyka błędów: nieadekwatne różnicowanie liter podobnych kształtem; rotacje (statyczne odwracanie); inwersje (dynamiczne przestawianie liter, sylab, wyrazów w szyku zdania); reduplikacje lub perseweracje (powtórzenia liter, sylab, wyrazów, sekwencji)

elizje (opuszczanie liter, sylab, wyrazów, sekwencji tekstu, redukcje grup spółgłoskowych); kontaminacje (tworzenie nowych wyrazów ze skrzyżowania dwóch wyrazów); bezsensowne zniekształcenia, wstawianie lub pomijanie wielu liter, sylab, wyrazów;

……………………………………………………… agramatyzmy nieadekwatne różnicowanie głosek podobnych brzmieniowo: b-p, d-t, g-k, w-f, z-s, dz-c, ż-sz, sz-cz - zmiękczenia, i-j błędy ortograficzne: u-ó, ż-rz, h-ch, ą-on-om, ą-o, ę-en-em, ę-e; dysocjacje lub asocjacje wyrazów. trudności w pisowni łącznej i rozdzielnej ( przyimków z innymi częściami mowy, partykuł „nie”, „by”); opuszczanie detali graficznych; ………………………………………………………

2. Błędy graficzne (dysgrafia): konstrukcja pisma: kształt, spoistość, proporcje liter; zachowanie łączników międzyliterowych; proporcje pisma: zagęszczenie, wysokość, wielkość względem siebie i liniatury; położenie pisma ( naruszenie jednolitości); zachowanie odstępów między wyrazami.

3. Ogólna liczba błędów: …. 4. Technika pisania (rytmiczne, postępujące, płynne ruchy pisarskie). 5. Tempo pisania (szybkie, przeciętne, wolne, znacznie spowolnione).

6. Sposób pracy: przepisuje czy odwzorowuje; nie wymaga czy wymaga powtórzeń podczas pisania ze słuchu lub z pamięci; wymaga zmniejszenie liczby wyrazów podanych w jednej sekwencji; konieczna stała pomoc osoby drugiej; zdolny/ niezdolny do autokontroli i autokorekty

Dziękuję za uwagę, życzę sukcesów i … dobrej zabawy! Koniec

BIURO PROJEKTU ul. Gen. J. Sowińskiego 68, p. 35 70-236 Szczecin Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, p. 35 70-236 Szczecin tel.: 091/435 06 29 e-mail: biuro@nauczyciele.org.pl www.nauczyciele.org.pl