INTERNET – ZAGROŻENIE CZY UZUPEŁNIENIE DZIAŁAŃ TRADYCYJNEJ BIBLIOTEKI ?
Materiał do badań : Uniwersytet Rzeszowski semestr 2005/2006 3 kierunki studiów : filologia polska, historia, matematyka - II i IV rok 143 studentów i 30 pracowników naukowych - po 10 osób z wydziałów: Filologicznego, Matematyczno-Przyrodniczego, Socjologiczno-Historycznego
Częstotliwość korzystania z Internetu (studenci) %
Częstotliwość korzystania z Internetu (pracownicy naukowi) %
Gdzie najczęściej studenci korzystają z Internetu %
Gdzie najczęściej korzystają z Internetu pracownicy naukowi %
Plusy korzystania z biblioteki wiarygodne i sprawdzone informacje darmowy dostęp do książek owocne wykorzystanie czasu między zajęciami Minusy korzystania z biblioteki niewystarczająca ilość egzemplarzy długie kolejki w wypożyczalni brak niektórych tytułów
Plusy korzystania z Internetu szybkość uzyskania informacji dostęp do ogromnych zasobów informacji darmowy dostęp do czasopism i gazet Minusy korzystania z Internetu brak pewności co do wiarygodności informacji zbyt duża ilość informacji na szukany temat niska jakość informacji (błędy i nieścisłości) czasochłonna selekcja informacji możliwość uzależnienia odpłatny dostęp do Internetu
Czytelnictwo książek w wersji elektronicznej (studenci) wśród czytających e-booki, stanowią one 3,4 % wszystkich czytanych książek
Czytelnictwo książek w wersji elektronicznej (pracownicy naukowi) wśród czytających e-booki, stanowią one 4 % wszystkich czytanych książek
Czytelnictwo czasopism i gazet w wersji elektronicznej (studenci) wśród czytających e-gazety, stanowią one 9,3 % wszystkich czytanych gazet
Czytelnictwo czasopism i gazet w wersji elektronicznej (pracownicy naukowi) wśród czytających e-gazety, stanowią one 25,5 % wszystkich czytanych gazet
Poszukując informacji student Udaje się do biblioteki - 12,8 % Wyszukuje jej tylko w Internecie - 5,7 % Korzysta z biblioteki i Internetu - 81,5 %
Poszukując informacji pracownik naukowy Udaje się do biblioteki - 31 % Wyszukuje jej tylko w Internecie - 4 % Korzysta z biblioteki i Internetu - 65 %
Preferencje studentów w wyborze wersji tradycyjnej lub elektronicznej książki (mając do dyspozycji całość księgozbioru w wersji elektronicznej) Tradycyjną wybrałoby - 81,1 % Wersję elektroniczną - 18,9 %
Powody wyboru książki tradycyjnej: względy zdrowotne potrzeba fizycznego kontaktu z książką trudności w skupieniu się przed ekranem możliwość czytania w dowolnym miejscu Powody wyboru e-książki: dostęp do książki bez wychodzenia z domu tańsza lub bezpłatna wersja e-booków wygodniejszy sposób przechowywania oszczędność papieru
„Dawniej ktoś, kto musiał zająć się jakimś badaniem, szedł do biblioteki, znajdował dziesięć tytułów na dany temat i czytał, dzisiaj naciska klawisz swojego komputera, otrzymuje bibliografię złożoną z dziesięciu tysięcy tytułów, więc rezygnuje albo jeśli jest mądry, wyrzuca ją i wraca do biblioteki” Umberto Eco