Zwiększanie świadomości i zaangażowania młodych ludzi w działania dotyczące globalnych wyzwań ekologicznych oraz zmian klimatu.
Jadąc do Sobieszewa byliśmy bardzo zaciekawieni i rozemocjonowani co nas tam czeka….
Wysiadłszy z pociągu byliśmy głodni i spragnieni, bardzo chcieliśmy być na miejscu ponieważ było gorąco i chcieliśmy się przebrać w świeże ubrania.
Prosto z peronu udaliśmy się na wyspę Sobieszewską. Do ośrodka, w którym byliśmy zakwaterowani jechaliśmy autobusem. Po drodze musieliśmy wysiąść i przejść przez pewien most…
… most, przez który musieli przejść wszyscy stojący pasażerowie. Było to nawet zabawne, gdy musieliśmy gonić za autobusem.
W ośrodku, po zakwaterowaniu i rozpakowaniu zapoznaliśmy się z Hiszpanami. Po obiedzie poszliśmy do sali spotkań i od tamtej chwili projekt oficjalnie uznano za rozpoczęty. Podzieliliśmy się na grupy: - sprzątającą, - budzącą, - reporterską, oraz - punktualności
Drugiego dnia wymienialiśmy się informacjami na temat naszych narodowości i miast, w których żyjemy. Zaczęliśmy się zaprzyjaźniać z Hiszpanami.
Tego dnia odwiedziliśmy Stację Ornitologiczną. Rozmawialiśmy również o działaniach Unii Europejskiej przeciwko zmianą klimatu.
W tym dniu pojechaliśmy do Oceanarium, w którym nauczyliśmy się dużo o kwaśnych deszczach i dziurze ozonowej. Zajrzeliśmy też na Sopockie molo. Hiszpanki po raz pierwszy zobaczyły polskie bursztyny; od razu zapragnęły je kupić. Wszyscy Hiszpanie po raz pierwszy zobaczyli też zapiekankę, niestety żaden z nich nie odważył się jej spróbować.
to opad atmosferyczny, o odczynie kwaśnym; zawiera kwas wytworzony przez rozpuszczenie w kropach deszczu produktów spalania, głównie tlenków siarki
górna warstwa stratosfery znajdująca się na wysokości km, w której znajdują się największe ilości ozonu (10 12 cząsteczek/cm 3 ). Chroni przed nadmiernym promieniowaniem ultrafioletowym.
Efekt cieplarniany jest to zjawisko występujące w atmosferze spowodowane obecnością w powietrzu pary wodnej, dwutlenku węgla, ozonu, tlenku węgla oraz metanu i występował zawsze od kiedy w atmosferze Ziemi pojawił sie dwutlenek węgla i woda. Wymienione substancje posiadają zdolność pochłaniania (zatrzymywania) w atmosferze ciepła pochodzącego z nagrzewania Ziemi przez Słońce oraz własnego ciepła powstającego we jej wnętrzu. A to oznacza, że ciepło zostaje uwięzione, co daje efekt podobny do efektu wywołanego przez dach szklarni. Największy udział w tym efekcie ma para wodna i dwutlenek węgla.
W tym dniu przyszła do nas Pani ze stacji ornitologicznej, która 2 dni wcześniej prowadziła z nami zajęcia o ptakach wyspy Sobieszewskiej i opowiadała o zaletach wyspy. Następnie były prowadzone animacje językowe przez Hiszpanów.
W czwartek byliśmy na plaży i szukaliśmy pozytywnych i negatywnych wpływów człowieka na środowisko. Poza szukaniem wpływów człowieka na środowisko wzięliśmy udział, w konkursie zbierania bursztynów zorganizowanym przez opiekunów wymiany.
POZYTYWNE -zakładanie obszarów chronionych -oczyszczanie ścieków -recykling - człowiek ratuje niektóre gatunki zwierząt
NEGATYWNY: -wycinka lasów - zanieczyszczanie wód - zanieczyszczanie powietrza (przemysł) - degradacja środowiska przez zakładanie np. sztucznych zbiorników pełniących funkcję retencyjną - rozwój przemysłu -> wzrost efektu cieplarnianego -osuszanie bagien np. w celu uzyskania terenów pod uprawę - spływy wód z terenów rolniczych, które niosą ze sobą wodę zawierającą nawozy -odpady przez turystykę
Ostatniego dnia wymiany podsumowywaliśmy wszystkie siedem dni. Wymieniliśmy się prezentami i wysłaliśmy do siebie kartki pocztowe. Zjedliśmy wspólnie obiad, pożegnaliśmy się z Hiszpanami co było dla wszystkich bardzo trudne, ponieważ bardzo się ze sobą zżyliśmy. Po ich odjeździe poczekaliśmy chwilkę i również wyruszyliśmy do domu…
Przez 7 dni wymiany uświadomiliśmy sobie jak ważne jest dbanie o nasze otoczenie. Dowiedzieliśmy się także jak nie dbanie o środowisko źle wpływa na naszą planetę. Ta wymiana na pewno wpłynie na nasze przyszłe działania w dorosłym życiu.
Dziękujemy za uwagę KONIEC