Prezentacja opracowania Zamawiający: m.st. Warszawa Biuro Drogownictwa i Komunikacji Wykonawca: Sener sp. z o.o.
Zawartość opracowania Charakterystyka planowanego, docelowego systemu parkingów „Parkuj i Jedź” Identyfikacja dotychczasowych działań podjętych w trakcie I i II etapu Analiza lokalizacyjna i programowa parkingów przedstawionych w SUiKZP Zawartość opracowania Program budowy na lata 2014-2018 i oszacowanie kosztów TOM I TOM II TOM III TOM IV 2 2
Charakterystyka planowanego, docelowego systemu parkingów „Parkuj i Jedź” II III IV 3 3
Komunikacja indywidualna Historia systemu Park and Ride I - Stany Zjednoczone - Kolonia - Hamburg - Paryż - Praga Helsinki … II III Komunikacja indywidualna + Komunikacja zbiorowa IV - dyspozycyjność - wygoda - elastyczność wysoka efektywność wykorzystania deficytowej przestrzeni ruchu ekologiczność 4 4
Analiza dokumentów związanych z budową parkingów P+R 1. Uchwała nr XXVI/193/95 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 27 listopada 1995 r. w sprawie polityki transportowej dla m.st. Warszawy. II STREFA I – Centralna STREFA II – Obszary o intensywnej zabudowie STREFA III – Pozostałe obszary III 2. Uchwała nr XVI/145/99 w sprawie ustaleń wiążących gminy warszawskie przy sporządzaniu mpzp w zakresie ustaleń dla systemu parkingów strategicznych „Parkuj i Jedź” dla samochodów osobowych i parkingów dla samochodów ciężarowych. 27 obiektów, 7 zostanie wykonane w I etapie - Wilanowska, Marymont, Połczyńska, Annopol, Kabaty, Al. Krakowska, Metro Młociny IV 5 5
Analiza dokumentów związanych z budową parkingów P+R Inne dokumenty Plan Zagospodarowania Przestrzennego m. st. Warszawy (uchwała nr XXXVIII/492/2001 Rady m.st. Warszawy z dnia 2001 r.) II Zasady zagospodarowania, organizacji i zarządzania parkingami typu „Parkuj i Jedź” w Warszawie, październik 2001 r. III Strategia Rozwoju Miasta Stołecznego Warszawy do 2020 roku, załącznik do uchwały nr LXII/1789/2005 IV Uchwała Rady m. st. Warszawy nr LXXXII/2746/2006, zmieniona uchwałą nr L/1521/2009 z dnia 26 lutego 2009 r. przyjęte zostało Studium Uwarunkowań i Zagospodarowania Przestrzennego 10 października 2006 r. 6 6
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 14 26 25 23 24 29 28 27 22 20 21 19 16 17 15 13 18 WYBUDOWANE I NIE OBJĘTE SUiKZP WYBUDOWANE I OBJĘTE SUiKZP 30 31 SUiKZP I II III IV 7 7
Analiza dokumentów związanych z budową parkingów P+R Inne dokumenty II Uchwała nr LVIII/1749/2009 wraz z załącznikiem Strategia Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne, 9 lipca 2009 r. III Kierunki realizacji polityki parkingowej na obszarze m.st. Warszawy do roku 2035, październik 2009 r. IV 8 8
Etapy budowy parkingów P+R w Warszawie Metro Marymont Metro Wilanowska Metro Młociny Połczyńska I etap budowy Wybudowano II Metro Ursynów Anin Stokłosy Al. Krakowska Rembertów Kabaty Wawer Ursus Niedźwiadek Falenica Jeziorki III Wybudowano II etap budowy IV Zaplanowano 9 9
Usytuowanie parkingów „Parkuj i Jedź” wybudowanych w I i II etapie Metro Młociny Metro Marymont Połczyńska Metro Wilanowska Metro Ursynów Metro Stokłosy Anin - wybudowane w I etapie - wybudowane w II etapie Parkingi „Parkuj i Jedź” Usytuowanie parkingów „Parkuj i Jedź” wybudowanych w I i II etapie I II III IV 10 10
Identyfikacja dotychczasowych działań podjętych w trakcie I i II etapu IV 11 11
Charakteryzacja parkingu II etapu budowy P+R Anin Charakteryzacja parkingu II etapu budowy Rejon skrzyżowania ul. Szpotańskiego i ul. VIII Poprzecznej Przy stacji PKP Warszawa Anin I II III IV Charakterystyka parkingów: Położenie Liczba miejsc parkingowych dla samochodów osobowych i rowerów Przykład 12 12
Przykładowy parking P+R Anin I II III IV 13 13
Ocena funkcjonowania parkingów P+R Anin Ocena funkcjonowania parkingów I Możliwość przesiadki na: kolej (SKM) autobus II Parking P+R „Anin” w trakcie budowy III Autobusy obecnie zatrzymujące się na przystanku: 01 – ul. Szpotańskiego, w kierunku Międzylesia: 119, 521, N22; 02 – ul. Widoczna, w kierunku Śródmieścia: 521, N22; 03 – ul. Lucerny, w kierunku Traktu Lubelskiego: 119, 213; 05 – u. Mrówcza, w kierunku Piechurowa: 213. Poj./dzień IV Średnie napełnienie parkingu P+R „Anin” 14 14
Analiza lokalizacyjna i programowa parkingów przedstawionych w SUiKZP II III IV 15 15
Parkingi wyznaczone w SUiKZP nie objęte I i II etapem budowy Analiza zasadności realizacji parkingu P+R Analiza możliwości lokalizacji parkingu Analiza programowa Rekomendacje dot. wyboru danego typu parkingu II Dodatkowe lokalizacje III IV 16 16
Analiza zasadności realizacji parkingu P+R - Przeanalizowana zasadność budowy parkingów określonych w SUiKZP i innych propozycji lokalizacji, - Określono korzystność lokalizacji parkingów I II III IV 17 17
Analiza możliwości lokalizacji parkingu Opis terenu Analiza możliwości lokalizacji parkingu II Układ drogowy III Powiązania z transportem zbiorowym IV Uwarunkowania realizacji 18 18
Analiza możliwości lokalizacji parkingu Opis terenu Analiza możliwości lokalizacji parkingu II III IV Strefa warunków obsługi komunikacyjnej i parkowania pojazdów, Grunt działek (klasa bonitacyjna), Powierzchnia działek, Właściciel i władający działką, Sieci uzbrojenia. 19 19
Analiza możliwości lokalizacji parkingu Układ drogowy Analiza możliwości lokalizacji parkingu II III IV Określenie możliwości dojazdu do parkingu, Charakterystyka dróg przyległych do parkingu, Opisanie funkcji i klasy dróg. 20 20
Analiza możliwości lokalizacji parkingu Powiązania z transportem zbiorowym Analiza możliwości lokalizacji parkingu II Opis powiązań z transportem zbiorowym (obecnie i w przyszłości), Opis dostępnych przystanków autobusowych, tramwajowych i kolejowych, Opis możliwych relacji. III IV 21 21
Analiza możliwości lokalizacji parkingu Uwarunkowania realizacji Opis uwarunkowań: realizacji inwestycji, formalno-prawnych, zapisanych w MPZP, wydane decyzje o warunkach zabudowy i decyzje o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Analiza możliwości lokalizacji parkingu II III IV 22 22
Analiza programowa Określenie potrzebnej liczby miejsc parkingowych: - samochody osobowe, - rowery. I II III IV 23 23
Określenie potrzebnej ilości miejsc parkingowych Sam. osobowe Podział na rejony komunikacyjne Określenie potencjalnych podróży Podział zadań przewozowych – model kosztu uogólnionego Koszty Wydzielenie podróży P+R z podróży odbywanych wyłącznie komunikacją indywidualną Wydzielenie podróży P+R z podróży odbywanych wyłącznie komunikacją zbiorową Określenie udziałów podróży odbywanych transportem indywidualnym, zbiorowym i w systemie P+R Określenie pojemności parkingów
Określenie potrzebnej ilości miejsc parkingowych Rowery 1. Dokument „Standardy projektowe i wykonawcze dla systemu rowerowego w m.st. Warszawie”, Biuro Projektowo-Konsultingowe TransEko, 2. Kryteria atrakcyjności i dostępności parkingów P+R dla ruchu rowerowego Kryterium 1– duża/średnia liczba ścieżek rowerowych w pobliżu parkingu (stan istniejący) - 0,5 Kryterium 2 – największe natężenia ruchu rowerowego (powyżej 1 500 rowerów/dzień) - 2 Kryterium 3 – niska lub średnia dostępność transportu publicznego w dojeździe do parkingu - 1,5 Kryterium 4– atrakcyjność parkingu P+R - 1,0 Kryterium 5 – potencjalne zwiększenie ruchu rowerowego po wybudowaniu parkingu P+R - 3,5
Rekomendacja dot. wyboru danego typu parkingu Określono dla każdej z lokalizacji parkingów, najkorzystniejszy typ parkingu proponowanego do wybudowania. Wyróżnia się trzy możliwe typy parkingów do budowy: naziemny (jednopoziomowy, nadziemny lub podziemny (kubaturowy). I II III IV 26 26
Tabelaryczne zestawienie wszystkich najważniejszych danych Podsumowanie Tabelaryczne zestawienie wszystkich najważniejszych danych I II III IV 27 27
Analiza wielokryterialna II III IV Przedstawienie programu budowy parkingów P+R i oszacowanie kosztów Analiza wielokryterialna 28 28
I II III IV 1 2 3 Określenie kryteriów szczegółowych w każdej grupie Określenie kryteriów zbiorczych Kodowanie wartości według kryteriów II 4 5 III Utworzenie macierzy oceny dla kryteriów zbiorczych i szczegółowych Ustalenie wag kryteriów zbiorczych i szczegółowych IV 29 29
I II III IV Kryterium zbiorcze - ruchowe Kryterium zbiorcze - funkcjonalne 1 4 I 1.1. Natężenie ruchu 1.2. Odległość P+R od centrum miasta 1.3. Dostępność środków transportu zbiorowego 1.4. Szacunkowa liczba mieszkańców w 2015 r. dla dzielnicy 4.1. Inwestycje transportowe warunkujące powstanie parkingu 4.2. Liczba miejsc parkingowych dla samochodów osobowych 4.3. Liczba miejsc parkingowych dla rowerów II Kryterium zbiorcze - planistyczne Kryterium zbiorcze - terenowe 2 5 5.1. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m. st. Warszawy 5.2. Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego 2.1. Dostęp do układu drogowego 2.2. Uzbrojenie terenu III Kryterium zbiorcze - czasowe 3 IV Kryterium formalno-prawne 6 3.1. Czas przygotowania inwestycji 3.2. Czas realizacji inwestycji 6.1. Pozyskanie terenu 6.2. Obszar Prawnej Ochrony Konserwatorskiej 30 30
Podstawy teoretyczne i przykłady zastosowań w budownictwie Wartości poszczególnych kryteriów są wyrażone w różnych jednostkach, sprowadzono je do porównywalności za pomocą kodowania metodą Pattern I II III Podstawy teoretyczne i przykłady zastosowań w budownictwie METODY WIELOKRYTERIALNEJ i ANALIZY PORÓWNAWCZEJ, Janusz Szwabowski, Joanna Deszcz, Gliwice 2001 r. IV 31 31
Stymulanta I Destymulanta II III IV Czas przygotowania inwestycji Natężenie ruchu Odległość parkingu P+R od centrum miasta Dostępność środków transportu zbiorowego Szacunkowa liczba mieszkańców w 2015 r. dla dzielnicy Dostęp do układu drogowego Uzbrojenie terenu Liczba miejsc postojowych dla samochodów osobowych Liczba miejsc postojowych dla rowerów SUiKZP m. st. Warszawy MPZP I Destymulanta Czas przygotowania inwestycji Czas realizacji inwestycji Inwestycje transportowe warunkujące powstanie parkingu Pozyskanie terenu Obszar Prawnej Ochrony Konserwatorskiej II III IV 32 32
Przyjęte kryteria i ich wagi Kryterium Waga (%) 1. Kryterium zbiorcze - ruchowe 30 1.1. Natężenie ruchu 60 1.2. Odległość P+R od centrum miasta 10 1.3. Dostępność środków transportu zbiorowego 20 1.4. Szacunkowa liczba mieszkańców w 2015 r. dla dzielnicy 2. Kryterium zbiorcze - terenowe 2.1. Dostęp do układu drogowego 80 2.2. Uzbrojenie terenu 3. Kryterium zbiorcze - czasowe 3.1. Czas przygotowania inwestycji 3.2. Czas realizacji inwestycji 40 4. Kryterium zbiorcze - funkcjonalne 35 4.1. Inwestycje transportowe warunkujące powstanie parkingu 4.2. Liczba miejsc parkingowych dla samochodów osobowych 4.3. Liczba miejsc parkingowych dla rowerów 5. Kryterium zbiorcze - planistyczne 5 5.1. Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego m. st. Warszawy 5.2. Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego 6. Kryterium zbiorcze - formalno-prawne 6.1. Pozyskanie terenu 6.2. Obszar Prawnej Ochrony Konserwatorskiej I II III IV 33
Przyjęta punktacja
Przyjęta punktacja
Przyjęta punktacja
Kryterium zbiorcze - ruchowe II III IV 37 37
Kryterium zbiorcze - terenowe II III IV 38 38
Kryterium zbiorcze - czasowe II III IV 39 39
Kryterium zbiorcze - funkcjonalne II III IV 40 40
Kryterium zbiorcze - planistyczne II III IV 41 41
Kryterium formalno-prawne II III IV 42 42
Wyniki analizy wielokryterialnej II III IV 43 43
Przedstawienie programu budowy parkingów P+R i oszacowanie kosztów II III IV Przedstawienie programu budowy parkingów P+R i oszacowanie kosztów Oszacowanie kosztów 44 44
Program budowy parkingów Scenariusz optymistyczny Wynikający z potrzeb II III IV 45 45
Program budowy parkingów Scenariusz realny Określony na podstawie dotychczasowego budżetu II III IV 46 46
Program budowy parkingów Scenariusz pesymistyczny Związany z trudnościami pojawiającymi się przy budowie elementów towarzyszących II III IV 47 47
Koszty budowy parkingów Scenariusz optymistyczny Scenariusz realny Scenariusz pesymistyczny 48 48
I II Dziękujemy za uwagę III IV 49 49