Konferencja dla nauczycieli języka polskiego 26.08.2010r. Program I Indywidualny rozwój ucznia a praktyka szkolna. 1. Indywidualny rozwój ucznia zadaniem.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
CZASOPISMA POPULARNONAUKOWE –
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Zasady konstruowania programów projakościowych
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
NIE ZAMYKAJ OCZU – RAZEM PRZECIWKO KRZYWDZENIU DZIECI
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Indywidualizacja pracy w działaniach edukacyjnych świetlicy szkolnej
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w oświacie w świetle nowego rozporządzenia materiał opracowany na podstawie rozporządzenia oraz spotkań szkoleniowych.
Pisanie-metody kształcenia tej umiejętności
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
Organizacja nauczania języka obcego w grupach międzyoddziałowych w Gimnazjum nr 35 Wiesława Sraga dyrektor Zespołu Szkół nr 12 w Bydgoszczy.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Program szkoleń animatorów przedsięwzięć edukacyjnych w szkołach podstawowych.
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Konferencja dla nauczycieli języka polskiego r. Program I Indywidualny rozwój ucznia a praktyka szkolna. 1. Indywidualny rozwój ucznia zadaniem dla każdego nauczyciela. 2. Metody i formy rozpoznawania indywidualnych potrzeb edukacyjnych, wychowawczych uczniów. 3. Planowanie pracy z uczniem. 4. Metody i formy wspierania indywidualnego rozwoju ucznia. II Oferta doradców metodycznych. III Informacje różne r. Małgorzata Roszak Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin, tel , 1

Indywidualny rozwój ucznia a praktyka szkolna r. Małgorzata Roszak Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin, tel , 2

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami to dzieci: które posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, te, które mają trudności w realizacji standardów wymagań programowych, wynikające ze specyfiki ich funkcjonowania poznawczo-percepcyjnego (niższe niż przeciętne możliwości intelektualne, a także dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia), zdrowotnego (dzieci przewlekle chore) ograniczeń środowiskowych (dzieci emigrantów, dzieci z rodzin niewydolnych wychowawczo, zdolne, wybitnie zdolne, utalentowane r. Małgorzata Roszak Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin, tel , 3

Dokumenty oświatowe wskazujące na konieczność indywidualizacji pracy z uczniem Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych, gimnazjach i liceach r. Małgorzata Roszak Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin, tel , 4

Rozpoznanie powinno mieć charakter: dydaktyczny, czyli określać stopień opanowania materiału przedmiotowego przez ucznia; wychowawczy, czyli określać stopień dojrzałości ucznia oraz jego możliwości i aspiracje ; społeczny, czyli określać otoczenie ucznia: jego środowisko społeczne, kulturalne i materialne r. Małgorzata Roszak Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin, tel , 5

r. Małgorzata Roszak Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin, tel , 6 przedmiotowe testy diagnostyczne informacje i zalecenia zawarte w opinii/orzeczeniu poradni ankiety /oczekiwania uczniów i rodziców/ obserwacja analiza innych dokumentów rozmowa – informacje przekazane przez rodziców, wychowawcę, ucznia… UCZEŃ

PROJEKTOWANIE Dzięki informacji o stanie wiedzy i stopniu opanowania umiejętności przez ucznia, jego predyspozycjach i aspiracjach oraz o środowisku, w jakim uczeń funkcjonuje, nauczyciel ma możliwość właściwego planowania procesu dydaktyczno-wychowawczego dla pojedynczego ucznia i dla całego zespołu r. Małgorzata Roszak Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin, tel , 7

DZIAŁANIA NAUCZYCIELA Programy nauczania; Plany wynikowe/działań dydaktycznych, poszczególne lekcje; Przedmiotowe systemy oceniania; Programy autorskie; Kontakty z rodzicami; Konsultacje z pedagogiem, logopedą innymi specjalistami; Rozmowy z uczniem r. Małgorzata Roszak Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin, tel , 8

r. Małgorzata Roszak Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin, tel , 9,,Mianem edukacyjnego wspierania określamy interakcyjne kompetencje nauczyciela, umożliwiające mu trafne pomaganie uczniowi w osiąganiu jego indywidualnych potrzeb rozwojowych. Potrzeby te mogą być natury intelektualnej, psychomotorycznej, emocjonalnej, społecznej, moralnej bądź innej. Władysław Puślecki

r. Małgorzata Roszak Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin, tel , 10 Rodzaje wspierania rozwoju ucznia WSPIERANIE STERUJĄCE (podejście instrumentalno-zobowiązujące, konwencjonalne) WSPIERANIE OFERUJĄCE (podejście dialogowe nieinwazyjne, swobodny wybór ofert, postkonwencjonalne) Władysław Puślecki

Metody i formy wspierania ucznia : Na lekcjach: odpowiednie ustawienie ławek; prawidłowe usadzenie uczniów w ławkach; różnicowanie trudności zadań; dostosowanie tempa pracy do możliwości ucznia; ustne wyjaśnienie poleceń pisemnych; zadania dodatkowe, trudniejsze; motywowanie do pracy poprzez pochwały ustne, inne / naklejki, plusy…; praca w grupach; przydzielenie funkcji, np. asystenta, pomocnika; inne Na zajęciach dodatkowych: tworzenie nielicznych grup o zbliżonych potrzebach; dostosowanie tempa pracy do indywidualnych możliwości uczniów; różnicowanie zadań zarówno pod względem trudności jak i sposobu wykonania / rysunek, kolorowanka, wypełnianie luk, krzyżówki…; stworzenie atmosfery wzajemnej akceptacji, zaufania, partnerstwa; wdrażanie do samokształcenia; pokazanie różnych sposobów uczenia się; 11

MOTYWACJA Właściwe zmotywowanie ucznia jest fundamentem jego sukcesu edukacyjnego, nauczyciel musi zatem poznać wszechstronnie swojego ucznia, aby wiedzieć, jaką strategię motywowania przyjąć; bez właściwej diagnozy może podjąć błędne decyzje r. Małgorzata Roszak Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin, tel , 12

Doradcy metodyczni Małgorzata Roszak Szkoła Podstawowa nr 48 ul. Czorsztyńska 35 Szczecin Tel. szkoła ZCDN kom mail: Anna Szuflińska Gimnazjum nr 7 im. Sybiraków ul. Z. Nałkowskiej 33 Szczecin tel. szkoła ZCDN kom mail: r.13

Propozycje doradców Wrzesień: Warsztat pracy nauczyciela Struktura programu nauczania Październik: Motywująca funkcja oceniania szkolnego Listopad : Ćwiczenia doskonalące pisanie- szkoła podstawowa Ćwiczenia doskonalące pisanie- gimnazjum Grudzień: Kryterialne ocenianie form wypowiedzi-szkoła podstawowa Kryterialne ocenianie form wypowiedzi-gimnazjum r.14

Stowarzyszenie Nauczycieli Polonistów-oddział Szczecin Strona internetowa Pierwsze spotkanie 7 września godz Szkoła Podstawowa nr 48 ul. Czorsztyńska 35 Szczecin, sala 36 II piętro r.15