MATEMATYKA WCZORAJ I DZIŚ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KAROLINA PEŁCZYŃSKA „W ŚWIECIE CYFR” ARABSKICH RZYMSKICH.
Advertisements

Praca z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
MATEMATYKA-ułamki zwykłe
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Reprezentowanie i przetwarzanie informacji przez człowieka i komputer. Patrycja Białek.
Pisemne mnożenie liczb naturalnych
Pisemne dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych
Pisemne dzielenie liczb naturalnych
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Wągrowcu ID grupy:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Witaj na lekcji cyfr rzymskich!
ZNAKI LICZEBNIKÓW GŁÓWNYCH
Matematyka wokół nas Równania i nierówności
Aleksandra Duchnowicz kl. 6.d
i kilka przykładów zapisu cyfr
Algorytmy.
opracowanie: Agata Idczak
UKŁADY LICZENIA SYSTEMY LICZBOWE
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Sposoby zapisywania liczb
- potrzeba czy ciekawostka ?
Zapraszamy do obejrzenia
HISTORIA LICZBY.
RZYMSKI SYSTEM ZAPISYWANIA LICZB
HISTORIA LICZB.
Historia liczb Gimnazjum im. Dr. Maksymiliana Krybusa w Książu Wielkopolskim ID SZKOŁY 98/80 GRUPA 2 98/80_MF_G2.
Od hieroglifu po drukarnię
Opracowała: Iwona Kowalik
od systemu dziesiętnego do szesnastkowego
System dwójkowy (binarny)
LICZBY W STAROŻYTNYM EGIPCIE
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lipinkach Łużyckich ID grup: 98/25 MF G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Historia liczby Semestr/rok.
Niedziesiątkowe systemy liczenia.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Systemy liczbowe.
Systemy Liczenia - I Przez system liczbowy rozumiemy sposób zapisywania i nazywania liczb. Rozróżniamy: pozycyjne systemy liczbowe i addytywne systemy.
ROŻNE SPOSOBY ZAPISYWANIA LICZB. ZAPIS RZYMSKI.
Pisemne dzielenie liczb naturalnych.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
8,20 1,85 123,25 9,64 LICZBY DZIESIĘTNE W ŻYCIU CODZIENNYM 2,43 11,98
Hania Nguyen, Marta Żebrowska 6c
Matematyka i system dwójkowy
HISTORIA PISMA.
Systemy zapisywania liczb:
Rzymski system zapisywania liczb.
T. 3. Arytmetyka komputera. Sygnał cyfrowy, analogowy
ÓSEMKOWY SYSTEM LICZBOWY
Opracowała: Barbara Gapińska
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
POZNAJ ŚWIAT LICZB CAŁKOWITYCH
Historia metod komunikacji.
Od cyfr egipskich do cyfr arabskich...
Metody komunikacji.
METODY KOMUNIKACJI. Komunikacja oznacza celową wymianę poglądów w dialogu, albo też przypadkowy sygnał. Wraz z upływem czasu liczba możliwych sposobów.
CZYM JEST KOD BINARNY ?.
Komunikacja międzyludzka na przestrzeni wieków.
Rzymski system liczbowy
Metody komunikacji.
Do czego służy arkusz kalkulacyjny, jego budowa
Liczby naturalne i całkowite Wykonanie: Aleksandra Jurkowska Natalia Piłacik Paulina Połeć Klasa III a Gimnazjum nr 1 w Józefowie Ul. Leśna 39 O5 – 420.
Powstanie cywilizacji nie byłoby możliwe bez opanowania technik komunikacji. Bez umiejętności porozumiewania się, człowiek nie tylko nie byłby w stanie.
Ciekawostki matematyczne
CZYLI JAK POWSTAŁO PISMO
Copyright 2009 © by Michał Szymański. Systemy liczbowe można porównać do języków świata. Tak jak jedno słowo można przedstawić w wielu różnych językach,
HISTORIA CYFR RZYMSKICH
Systemy liczbowe.
ZAPISYWANIE LICZB ARABSKICH Opracowała mgr Agnieszka Dyrka
RZYMSKI SYSTEM ZAPISYWANIA LICZB
Zapis prezentacji:

MATEMATYKA WCZORAJ I DZIŚ Różne systemy liczbowe Przygotowała Iwona Pieczka

Prehistoria liczb Gdzie i kiedy zaczęła się fantastyczna przygoda człowieka z matematyką? W Azji, Europie, czy w Afryce? 30 tysięcy, 50 tysięcy, czy może 150tysięcy lat temu? Nic o tym nie wiemy. Pewne jest, że był taki czas kiedy ludzie nie potrafili liczyć.

Jak człowiek nauczył się liczyć? Wszystko zaczęło się od sztuki, którą można nazwać metodą odpowiedniości jeden – jeden

Pasterz pilnujący owce wypuszczając je na pastwisko wykonywał nacięcia na kości, odpowiadające każdej sztuce. Za każdym razem gdy owce wracały przesuwał palcem po nacięciach. Gdy po przejściu wszystkich zwierząt pozostały nacięcia nietknięte, znaczyło, że owce się zgubiły.

Ciało ludzkie źródłem arytmetyki Do liczenia używano również części ciała

Wynalazek cyfry Około 5000 lat temu w wysoko rozwiniętych społeczeństwach zaczęto odczuwać potrzebę przechowywania na stałe wyników obliczeń. Zaczęto przedstawiać liczby znakami graficznymi – wynaleziono cyfry.

Liczby w czasach faraonów Około 5000 lat temu Egipcjanie używali pisma obrazkowego – hieroglifów. Liczby zapisywali tak:

Znaki rzymskie I II III IIII IIIII 1 2 3 4 5 Znane nam wszystkim znaki rzymskie są pochodzenia etruskiego. Znane już były ok. 2500 lat temu. Początkowo Rzymianie zapisywali liczby za pomocą kresek I II III IIII IIIII 1 2 3 4 5 Później zaczęto używać także liter

Obecnie stosowane są znaki : I = 1 L = 50 V = 5 C = 100 X = 10 D = 500 M = 1000

Wartość liczby zapisanej znakami rzymskimi można zwiększać: Stukrotnie zapisując w pionowych kreskach Wartość liczby zapisanej znakami rzymskimi można zwiększać: Stukrotnie zapisując w pionowych kreskach |cx|= 110*100=11000 │D│= 500*100=50000

Tysiąckrotnie, podkreślając ją u góry: D = 500. 1000=500000 L = 50

W systemie rzymskim nie podkreślamy liczb z góry i z dołu MCDXV BŁĄD MCDXV DOBRZE

Liczby Majów Majowie korzystali z kalendarza, w którym rok dzielił się na 18 miesięcy po 20 dni. W każdym roku było 5 dodatkowych dni. Układ i struktura kalendarza wpłynęły na sposób zapisu liczb. Liczby mniejsze niż 20 zapisywali za pomocą znaków: „∙” = 1 i „-” = 5

Liczbę 3 zapisywali tak ∙∙∙ Liczbę 8 zapisywali :

∙ lata (×360) ∙∙ miesiące (× 20) ∙∙∙ dni ( ×1) Liczby większe niż 20 zapisywali pionowo i odczytywali je od dołu do góry: ∙ lata (×360) ∙∙ miesiące (× 20) ∙∙∙ dni ( ×1) Ta liczba to : 13+ 7×20 + 360 ×1=513

Około roku 500 n. e. Majowie zaczęli używać znaku dla oznaczenia zera Około roku 500 n.e. Majowie zaczęli używać znaku dla oznaczenia zera. Przypominał oko.

Różne sposoby zapisywania liczb Cyfry arabskie Znaki rzymskie System Majów 123 CXXIII • (m-ce) ••• (dni) 469 CDLXIX • (lata) (m-ce) •••• (dni)

Bibliografia Matematyka 2001 – podręcznik dla klasy 4 Matematyka wokół nas –podręcznik dla klasy 4 Georges Ifrah „Dzieje liczby czyli historia wielkiego wynalazku.”