Nasz projekt TAK WIELE NAS DZIELI..., ALE TAKŻE TAK WIELE NAS ŁĄCZY PRZYWRÓĆMY PAMIĘĆ Historia i losy tarnowskich Żydów Dotyczy on historii Żydów w Małopolsce,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WIELKOPOLSKA – BRANDENBURGIA
Advertisements

Zrealizowane działania w ramach OTK sprawozdanie 2010
Światowy Dzień Oszczędzania
Stowarzyszenie Rodziców na Rzecz Pomocy Szkołom Przyjazna Szkoła.
Wydarzenia z życia szkoły
Zespół Szkół Zawodowych im. Komisji Edukacji Narodowej Głogów
Wręczenie nagrody imienia Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Dyrektorze, Pragniemy zaprosić Pani/Pana szkołę do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym Przekonujemy się
Realizacja projektu w roku szkolnym 2012/2013 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Szkoła Podstawowa im. Ryszarda Wyrzykowskiego w Bełdowie
Mniejszości Narodowe Romowie Konferencja w PSP 1
Wolontariat pracowniczy w instytucji kultury na przykładzie Muzeum Powstania Warszawskiego Marta Kukowska Kierownik Centrum Wolontariatu w MPW.
XI Liceum Ogólnokształcące im. K.I.Gałczyńskiego w Kielcach
realizowany przez Zespół Szkół Nr 2 w Zamościu Szkołę Podstawową Nr 7
Przywróćmy pamięć – śladami społeczności żydowskiej w mojej miejscowości Przywróćmy pamięć – śladami społeczności żydowskiej w mojej miejscowości.
ZESPÓŁ SZKÓŁ IM. HENRYKA SIENKIEWICZA W GRABOWCU
11 kwietnia 2007 roku,piętnastu uczniów naszej szkoły, pod opieką pani J.Rybarczyk i pani S.Pawłowskiej, pojechało do Prenzlau w Niemczech, aby wziąć udział
Ocalić od niepamięci Projekt edukacyjny poświęcony historii i zagładzie Żydów Weronika Grabowska, Aleksandra Łyczak.
Nie wszyscy mamy te same zdolności, ale wszyscy powinniśmy mieć te same możliwości, aby swe zdolności rozwijać John. F. Kennedy.
ZIEMIA – NASZ DOM. DBAJMY O NIĄ.
ROK SZKOLNY 2007/2008 OPRACOWAŁ MAREK BORCHERT
IV Liceum Ogólnokształcące im. Stefanii Sempołowskiej w Lublinie
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2
Liceum w Psarach przepustką do sukcesu Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekty edukacyjne z języka angielskiego. W terminie od r. do r. uczniowie szkół przystąpili do realizacji dwóch projektów edukacyjnych.
PROJEKTU SOCRATES COMENIUS 4R W GOSPODARCE ODPADAMI REALIZOWANEGO W ZESPOLE SZKÓŁ EKONOMICZNYCH W SOSNOWCU Rok szkolny 2006/2007, II semestr PROJEKTU SOCRATES.
Projekt Nasz wspólny sukces był realizowany w Publicznym Gimnazjum nr 21 im. Marii Skłodowskiej – Curie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w.
Sprawozdanie z przeprowadzenia debaty w ramach projektu Od lepszej edukacji do lepszej przyszłości Wzbogacenie oferty edukacyjnej Publicznego Gimnazjum.
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
Wdrożony przez STOWARZYSZENIE RODZICÓW NA RZECZ POMOCY SZKOŁOM PRZYJAZNA SZKOŁA.
„Hetman Jan Tarnowski- życiorys czynami pisany.”
Projekt tranSPORTing emotions wrzesień 2009 – czerwiec 2011.
Wizyta w Polsce r. – r. Projekt Partnerski – Comenius Porosty a zanieczyszczenie powietrza.
W dniach 1 – 7 maja delegacja Szkoły Podstawowej nr 7 w Ełku, w składzie: Leszek Sobczak – dyrektor, Bożena Piskorska, Urszula Wysocka i Edyta Krasnowska,
Szkoła Podstawowa Nr 122 w Łodzi Koordynatorzy projektu:
ŁOTWA grudzień W dniach grudnia 2013 r. uczennice wraz z nauczycielami z ZSO w Józefowie nad Wisła gościli w Jelgavie na Łotwie w ramach.
Szkolenie dla nauczycieli - szkolnych koordynatorów projektu „Sklep  wysypisko: ulica jednokierunkowa?” Warszawa, dn. 16 lutego 2007 r. Projekt współfinansowany.
Wymiana polsko-niemiecka
Wyniki ankiet uczniów, rodziców i nauczycieli podsumowujące 2-letni Projekt Comenius Projekt: „Przedsiębiorczy może być każdy”
NASZA SZKOŁA W PROJEKCIE „MŁODZI-KREATYWNI”
Zespół Szkół im. Anieli hr. Potulickiej w Wojnowie
Jak upamiętnić dramatyczne losy Żydów w czasie II Wojny Światowej
Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem „Mój przyjaciel jest inwalidą – jak kształtować postawy akceptujące niepełnosprawność?”.
Chronimy pamięć, kształtujemy przyszłość Centrum Edukacyjne Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.
Hasło: „Prawo, Przyjaźń, Tolerancja”. Czas trwania konkursu 01 IX 2012r. – 28 II 2013r.
Zespół Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych rok szkolny 2013/2014.
SMAKI ROSJI w Szkole Podstawowej nr 100
PARTNERSKIE PROJEKTY SZKÓŁ - PROGRAM COMENIUS Projekt „Wordcrossing” Słupia 24 II - 1 III 2014.
Demokracja w szkole-wpływ samorządu na życie uczniów.
BEZPIECZNA SZKOŁA – BEZPIECZNY UCZEŃ ZESPÓŁ SZKÓŁ im. OSKARA LANGEGO ul. RATAJA 30, ZAWIERCIE ZADANIE 7 Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów.
Klasa językowa „poliglotek” pod patronatem PPWSZ w Nowym Targu propozycja.
PROJEKT SZKOŁY Z KLASĄ „RADY NA NASZE ODPADY”.
Zorganizowaliśmy 4-dniową ( października 2010) wycieczkę szlakiem trzech kultur na północny wschód Polski i Wileńszczyznę (Tykocin – Augustów –
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Poznajemy zawody w miejscu pracy.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
Debata odbyła się r. w godz w trakcie spotkania przewidziano przerwę. Miejscem debaty była sala lekcyjna. Moderatorami debaty.
Innowacja pedagogiczna MEDIACJE RÓWIEŚNICZE
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Wł. Broniewskiego w Kościanie rok szkolny 2011/2012.
Multimedialne Centrum Edukacji Lokalnej. Cel główny projektu „Promocja działań edukacyjnych na obszarach wiejskich pozwalających zdobyć lub rozwinąć umiejętności.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Szkoła współpracuje ze społecznością lokalną Fundacja Civis Polonus
Filmoteka szkolna akcja – się działo
Tygodnie eTwinning od 1 do 31 października 2009 r.
MAŁOPOLSKA – MOJE MIEJSCE NA ZIEMI, MOJA MAŁA OJCZYZNA
Szkoła Promująca Zdrowie
INNOWACJA TEATRALNA ROK 2014/2015.
Z radością do niepodległości poznanie własnych korzeni PROJEKT POWIATOWY REALIZOWANY PRZEZ STOWARZYSZENIE „RAZEM RAŹNIEJ” r. – r.
Z radością do niepodległości poznanie własnych korzeni PROJEKT POWIATOWY REALIZOWANY PRZEZ STOWARZYSZENIE „RAZEM RAŹNIEJ” r. – r.
Szkoła Podstawowa Nr 122 w Łodzi Koordynatorzy projektu:
Projekt ,,Różnorodność nas uskrzydla”
Zapis prezentacji:

Nasz projekt TAK WIELE NAS DZIELI..., ALE TAKŻE TAK WIELE NAS ŁĄCZY PRZYWRÓĆMY PAMIĘĆ Historia i losy tarnowskich Żydów Dotyczy on historii Żydów w Małopolsce, ze szczególnym uwzględnieniem historii Żydów tarnowskich, którzy przed II wojną światową stanowili prawie 50% społeczności naszego miasta.

WRZESIEŃ 2008 Pierwszym krokiem był wyjazd na konferencję do Krakowa. Odbyła się ona w krakowskim „Dworze Czeczów”. Uczestniczyły w niej delegacje szkół, które postanowiły włączyć się do projektu realizowanego przez Stowarzyszenie Centrum Polsko-Niemieckie w Krakowie „Żydzi w Polsce. Ocalić od zapomnienia - uczyć dla przyszłości”. Konferencja była poświęcona zaprezentowaniu głównych celów i założeń tego projektu.

PAŹDZIERNIK 2008 W tym miesiącu odbyło się spotkanie młodzieży naszej szkoły z młodzieżą z Izraela. Spotkaliśmy się w miejscu bardzo szczególnym zarówno dla Żydów, jak i dla Polaków- lesie Buczyna w Zbylitowskiej Górze na cmentarzu poświęconym ofiarom wojny

Wędrówki szlakiem Żydów uczniowie klas III a i III c brali udział w zajęciach warsztatowych zorganizowanych przy współpracy z Muzeum Okręgowym w Tarnowie. Tematem zajęć była historia i losy tarnowskich Żydów

LISTOPAD 2008 Gimnazjum nr 2 w Tarnowie przy współpracy z MCDN ODN w Tarnowie, zorganizowało w dniu 6 listopada 2008 r. spotkanie z historią i kulturą żydowską w ramach warsztatów dla nauczycieli i uczniów. Warsztaty te były częścią seminarium dydaktycznego pod hasłem: „Narodowy socjalizm i Holokaust- aktywna pamięć europejska”. Seminarium zostało zorganizowane przez Goethe-Institut w Krakowie, Dom Anny Frank w Amsterdamie, Centrum Polsko- Niemieckie w Krakowie

Jako pierwsi zaprezentowali się uczniowie II LO pod kierownictwem mgr Barbary Poręby.

Następnie uczniowie Gimnazjum nr 11 w Tarnowie pod opieką mgr Moniki Gdowskiej przedstawili fragment inscenizacji teatralnej

Jako kolejni swoimi osiągnięciami pochwalili się uczniowie Zespołu Szkół nr. 2 z Dąbrowy Tarnowskiej

Na zakończenie uczniowie Gimnazjum nr 2 w Tarnowie zaprosili zebranych państwa do obejrzenia krótkiej inscenizacji pt: „Dzieci – ofiary Holokaustu”. Celem jej było upamiętnienie najmłodszych ofiar nazizmu i Holocaustu.

Po zakończeniu prezentacji zaprosiliśmy zebranych na krótki spacer przedwojenną ulicą Żydowską w Tarnowie. W tym celu poprosiliśmy o przejście do sali obok, w której w formie ekspozycji i prezentacji przywrócono na moment przedwojenną ulicę Tarnowa

Po zakończeniu warsztatów uczestnicy i zaproszeni goście udali się do siedziby MC ODN w Tarnowie na seminarium dydaktyczne pod hasłem: „Narodowy socjalizm i Holokaust-aktywna pamięć europejska”.

25 listopada 2008 r. Udział w regionalnych warsztatach dla młodzieży uczestniczącej w programie edukacyjnym "Przywróćmy pamięć"

Styczeń i Luty 2009 W miesiącu styczniu i lutym, dokładnie w dniach od 26.01 do 15.02.2009 r. gościliśmy w naszej szkole wystawę „Żydzi w Polsce. Swoi czy obcy?”

Wystawa jest przeznaczona głównie dla młodzieży szkolnej Wystawa jest przeznaczona głównie dla młodzieży szkolnej. Jej celem jest próba przedstawienia wielowiekowego dorobku polskich Żydów i skomplikowanych stosunków polsko-żydowskich. Wystawa prezentuje w popularny sposób historię Żydów mieszkających w Polsce od wczesnego średniowiecza po dzień dzisiejszy, wykorzystując do tego celu ponad 200 fotografii, pochodzących z ok. 80 archiwów. Dokumentuje różnorakie aspekty stosunków polsko-żydowskich.

Przewodnikami po wystawie byli uczniowie naszego Gimnazjum.

Wystawa spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem nauczycieli i uczniów szkół miasta Tarnowa i regionu tarnowskiego. Zwiedziło ją ok.1000 uczniów wraz z nauczycielami, gościliśmy także słuchaczy Kursu Pedagogicznego organizowanego przez MCDN ODN w Tarnowie.

Zwiedzający mieli możliwość podzielenia się swoimi wrażeniami i spostrzeżeniami po zwiedzeniu wystawy wypowiadając się na stronie poświęconej projektowi, która jest tworzona przez uczniów biorących udział w projekcie, na stronie internetowej naszej szkoły. Poniżej jeden z wpisów: „Jeśli posiadasz wiedzę, pozwól innym zapalić od niej świeczki.” Thomas Fuller Serdecznie dziękujemy za zaproszenie na wystawę „Żydzi w Polsce. Swoi czy obcy”, którą mogliśmy obejrzeć w Waszym Gimnazjum. Trzydziestominutowe wykłady prowadzone przez młodych przewodników przypomniały nam historię narodu żydowskiego Usłyszane wiadomości przekazane tym razem nie przez nauczycieli, ale przez rówieśników, przemówiły do nas prędzej. Jesteśmy wdzięczni za to, iż pozwoliliście „zapalić świeczki wiedzy”.

Marzec 2009 W tym miesiącu zostaliśmy dziennikarzami, kronikarzami zbierającymi informacje od świadków historii na temat II wojny światowej. W tym celu odbyliśmy kilka spotkań z ludźmi, którzy przeżyli czas wojny i mogli nam coś o tym opowiedzieć. Naszych rozmówców szukaliśmy w pierwszej kolejności wśród naszych najbliższych, rodziny lub sąsiadów. Na podstawie tych rozmów przygotowaliśmy na lekcjach historii prezentacje i sprawozdania pod nazwą : „Czas wojny i okupacji w pamięci moich najbliższych”.

Kwiecień 2009 Uczniowie klas trzecich tarnowskich gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych wzięli udział w zorganizowanych przez naszą Szkołę warsztatach w formie Debaty Free2choose. Przeprowadzili je trenerzy ze Stowarzyszenia „Spotkania” w Warszawie. Warsztaty były przeprowadzone w formie dyskusji o antysemityzmie i wielokulturowości.

Wycieczka do Oświęcimia 27 i 28 kwietnia uczniowie klas objętych projektem brali udział w dwudniowej wycieczce studyjnej do Oświęcimia i Brzezinki. W pierwszym dniu zwiedzaliśmy obóz koncentracyjny w Oświęcimiu.

Zwiedzaliśmy teren obozu, bloki więzienne, krematorium

Spotkaliśmy się z pracownikami muzeum, którzy prowadzili z nami zajęcia studyjne i warsztatowe.

Największym przeżyciem dla nas było spotkanie ze świadkiem historii, mgr Kazimierzem Smoleniem byłym więźniem KL Auschwitz i długoletnim dyrektorem Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu.

28 kwietnia odwiedziliśmy obóz zagłady w Brzezince

Na terenie obozu oglądaliśmy baraki więźniów

Ruiny licznych krematoriów wywarły na nas ogromne wrażenie

Pod pomnikiem Ofiar

W dniu 30 kwietnia 2009 r. miało miejsce seminarium z przedstawicielami Instytutu Yad Vashem w Jerozolimie panią Orit Margaliot i panem Alexem Dancyngem. Jednym z ważnych punktów seminarium było planowanie dalszych działań w ramach współpracy z Yad Vashem.

W naszej szkole odbyły sie warsztaty przedmiotowe (historyczno-regionalne, historyczne, polonistyczne) prowadzone przez nauczycieli szkół tarnowskich. Młodzież szkół tarnowskich wraz z zaproszonymi gośćmi mogła w nich wziąć aktywny udział. Przed warsztatami zebrani oglądnęli przedstawienie przygotowane przez uczniów Gimnazjum Nr 2 w Tarnowie – „Dzieci – ofiary Holokaustu”.

MAJ 2009 Na podstawie wiadomości i umiejętności, które zyskaliśmy dzięki udziałowi w projekcie w ramach podsumowania przyjętych zadań i celów przygotowaliśmy prezentacje multimedialne na temat historii, kultury, tradycji Żydów, ich zagłady w czasie II wojny światowej. Zajęliśmy się także zdobyciem informacji na temat dnia dzisiejszego narodu żydowskiego i państwa Izrael. Bardzo ważnym aspektem naszej pracy w ramach projektu był Holokaust, który stanowił punkt wyjścia do kształtowania postaw tolerancji, wrażliwości, godności i otwartości wobec drugiego człowieka. I także tym zagadnieniom niektórzy z nas poświęcili końcowe prace.

CZERWIEC 2009 Podsumowanie projektu Głównym celem projektu było poznanie kultury i tradycji żydowskiej, specyfiki judaizmu, jego bogatej obrzędowości, historii narodu żydowskiego, ze szczególnym uwzględnieniem jego losów w czasie II wojny światowej, a zwłaszcza wydarzenia bez precedensu w dziejach współczesnego świata - Holokaustu. Główny nacisk położyliśmy zwłaszcza na poznanie historii Żydów w Małopolsce, ze szczególnym uwzględnieniem historii Żydów tarnowskich, którzy przed II wojną światową stanowili prawie 50% społeczności naszego miasta.

CZERWIEC 2009 Naszym głównym celem, jaki sobie postawiliśmy, było „Przywrócić Pamięć”, a więc podjąć takie działania, dzięki którym my sami, nasze koleżanki i koledzy, a także mieszkańcy naszej miejscowości będą mieli szansę lepiej poznać i zrozumieć specyfikę regionu i jego wielokulturowego dziedzictwa. Mogliśmy także wspólnie zastanowić sie nad lokalną historią i odpowiedzieć sobie na pytanie: jakie ona ma dla nas znaczenie? Pracowaliśmy długo i ciężko, z efektu swej pracy jesteśmy bardzo zadowoleni i dumni.