Nad Niemnem ELIZY ORZESZKOWEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Patriotyzm przyszłości.
Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
Tsotsi reż. Gavin Hood RPA, Wielka Brytania, 2005.
93 ROCZNICA ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI PRZEZ POLSKĘ
Śladami powstania styczniowego po ziemi łęczyńskiej
Poprawienie relacji miedzy ludzkich – prezentacja .
W ŚWIECIE POWIEŚCI PRZYGODOWEJ
człowiek wielkiego serca i wielkiej życiowej mądrości.
150 Rocznica Wybuchu Powstania Styczniowego
Przygotował : Robert Jaworski. Spis treści Wprowadzenie Zadanie Proces Źródła Ewaluacja Konkluzja Podręcznik dla nauczyciela.
Cmentarz Wojskowy na Powązkach
Gromadzimy biblioteczkę domową
Święto Niepodległości-11 listopada
Położenie geograficzne i symbole narodowe Polski
Felietony KS.JAN TWARDOWSKI (fragmenty).
WODA MOTYWY WODY W SZTUCE.
prawa człowieka w Deklaracji Praw Człowieka i w Biblii
MIŁOŚĆ W EPOCE ROMANTYZMU…
Jezus zachęca nas abyśmy pozostawili swoją grzeszność
Wychowanie patriotyczne w Zespole Szkół Mechanicznych w Żaganiu
Zgoda na siebie i dar swojego życia daje Bogu możliwość
Patriotą być dziś- to takie łatwe…
Dzięki, Emilio !.
222 ROCZNICA UCHWALENIA KONSTYTUCJI 3 MAJA
Jan Paweł II WIELKI.
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Autorzy: Kamila Bańkoska, Paulina Pacholczak, Angelika Śroga
Człowiek w poszukiwaniu sensu życia. Przedstaw problem
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Gromadzimy biblioteczkę domową „Dom bez książek jest jak ciało bez ducha” Cycero ( p.n.e.)
Modyfikacja egzaminu maturalnego
BIAŁORUŚ ATRAKCJE TURYSTCYZNE
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
Młodzi dla wolności! Wolności XXI Obserwacje młodzieży.
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Wartości w życiu człowieka
„Kto nie chce pracować, niech też nie je”.
4. Powołanie człowieka do życia w rodzinie
To dlatego Polska żyje, że Narodzie żyjesz Ty Lekcja muzealna, której mottem były słowa Artura Oppmana z utworu Warszawianka (1916) miała miejsce 8 stycznia.
Nie jest możliwe pokochanie kogokolwiek
Wyrabia nowe spojrzenie na świat Daje wzory do myślenia Człowiek wie więcej o świecie i o innych ludziach Ma udział w rozwoju osobowości Chroni przed.
Wisława Szymborska - laureatka literackiej Nagrody Nobla
9. Być ojcem, być matką – odpowiedzialne rodzicielstwo
TADEUSZ KOŚCIUSZKO Był bohaterem wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych i przywódcą pierwszego powstania o wolność Rzeczypospolitej Obojga.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Św. Franciszek z Asyżu – założyciel zakonu franciszkanów, biedaczyna z Asyżu, miłosierny wobec chorych i opuszczonych, szczególną troską otaczał przyrodę.
96. ROCZNICA ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI PRZEZ POLSKĘ
97 ROCZNICA ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI PRZEZ POLSKĘ
„Czucie i wiara silniej mówi do mnie Niż mędrca szkiełko i oko.”
Tablica poświęcona poległym żołnierzom.
PATRIOTYZM POLAKÓW U PROGU III TYSIĄCLECIA PATRIOTYZM POLAKÓW U PROGU III TYSIĄCLECIA.
Książka Astrid Lindgren „Bracia Lwie Serce”
Miejsca pamięci narodowej w mojej gminie i powiecie
11 listopada – Święto Niepodległości.
dr hab. Adriana Schetz IF US
,,JAK UCZYĆ PATRIOTYZMU W NOWEJ RZECZPOSPOLITEJ? ”
Temat: Polska kultura i literatura po powstaniu styczniowym.
Dlaczego warto czytać dziecku ?
Emilia Sczaniecka.
O. Wojciech, „Miłujcie się” 1–2/1999
Opracował: Filip Kałuziński kl. I Korekta: Ewa Knyspel
Dzień Bezpiecznego Internetu w naszej szkole
Wyniki sondażu przeprowadzonego wśród mieszkańców gminy Raba Wyżna
SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA KLAS IV - VI TEMAT: POWSTANIE WARSZAWSKIE – 63 DNI CHWAŁY..
Zapis prezentacji:

Nad Niemnem ELIZY ORZESZKOWEJ PRAWDA I FIKCJA LITERACKA

ELIZA ORZESZKOWA

ELIZA ORZESZKOWA

KIM BYŁA ELIZA ORZESZKOWA? Słuchacze odpowiadają na pytania: Co wiemy o młodości pisarki „NAD NIEMNEM” ? Jakie było życie prywatne E. Orzeszkowej? Czy E. Orzeszkowa była kobietą wyzwoloną? Co wiemy o E. Orzeszkowej jako patriotce?

Dom E. Orzeszkowej w Grodnie -rekonstrukcja -obecnie muzeum

Miejsce pracy E. Orzeszkowej

Grób E. Orzeszkowej w Grodnie

Te miejsca istnieją!!!!! Mogiła powstańcza.

GRÓB JANA I CECYLII!

Nad Niemnem…

Zaścianek BOHATEROWICZE obecnie

NAD NIEMNEM - FILM

reż. Zbigniew Kuźnicki i Karol Chodure; premiera 1987 rok

ZADANIE MATURALNE I. ROZWINIĘCIE TEMATU (można uzyskać maksymalnie 25 punktów) Punktacja: 1. Fragment I: 0-12 np.: a. Jan pokazuje Justynie grób Jana i Cecylii, założycieli rodu Bohatyrowiczów, z którego się wywodzi. Wartości, które Jan przekazuje Justynie, pokazując jej grób Jana i Cecylii: b. skromność, prostota (grobowiec jest bardzo ubogi),

ZADANIE MATURALNE c. poszanowanie tradycji, pamięci przodków, d. związek Polski i Litwy (uciekinierzy z Polski znaleźli azyl na Litwie), e. szacunek dla osobistych zalet człowieka, a nie jego pochodzenia, f .wytrwałość, konsekwencja w dążeniu do celu, g. miłość, przekraczająca bariery społeczne, h. rodzina (Jan i Cecylia byli założycielami wielkiego rodu), praca -jako czynnik nadający sens ludzkiemu życiu i źródło szczęścia,  

ZADANIE MATURALNE i. tradycja pozytywistyczna jako źródło tych wartości. Uczucia przeżywane przez bohaterów: k. Jan: pragnie wprowadzić Justynę w swój świat wartości, bo jest w niej zakochany, l. Justyna: dzięki historii opowiedzianej przez Anzelma odkrywa w sobie pragnienie znalezienia celu w życiu.

ZADANIE MATURALNE 2. Fragment II 0-9 np.: a. Jan pokazuje Justynie mogiłę 40 powstańców styczniowych, w której leży też jego ojciec. Wartości, które Jan przekazuje Justynie, pokazując jej mogiłę powstańczą: np.: b. szacunek dla poległych powstańców (kurhan usypany rękami ludu), c. solidarność różnych stanów wobec sprawy narodowej, d. patriotyzm, e. walka zbrojna o wolność ojczyzny,

ZADANIE MATURALNE f. gotowość poświęcenia życia w imię wyższych celów, g. tradycja romantyczna jak źródło tych wartości. Uczucia przeżywane przez bohaterów: np.: h. Jan: Mogiła jest dla niego czymś świętym, i. Justyna: przy Mogile odkrywa nieznane sobie do tej pory wyższe wartości, j. oboje: w tym miejscu czują i stają się lepsi, k. odkrycie wspólnych wartości budzi miłość.  

ZADANIE MATURALNE 3.Podsumowanie Pełny wniosek: np. uczeń rozumie znaczenie mogił dla kreacji obojga bohaterów (np. prezentują system wartości Jana i powodują przemianę wewnętrzną Justyny) i interpretuje je we właściwym kontekście (np. historycznym lub historycznoliterackim).

W prezentacji wykorzystano następujące strony internetowe: http://matura-polski.blogspot.com http://www.edulandia.pl/lektury http://literat.ug.edu.pl/autors/orzeszk.htm http://nad-niemnem.klp.pl/a-5905.html http://www.culture.pl/baza-literatura-pelna-tresc/-/eo_event_asset_publisher/eAN5/content/eliza-orzeszkowa

opracowała: EWA CHOCIEJ DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ! opracowała: EWA CHOCIEJ