Opis programów studiów i przedmiotów akademickich w języku efektów uczenia się Warsztat Boloński Uniwersytet Zielonogórski 12 kwietnia 2010 Ryszard RASIŃSKI,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

Technologia informacyjna według MENiS
Od kompetencji do kwalifikacji
Efekty uczenia się Definicja i rola w kształtowaniu programów studiów
Ramy kwalifikacji i programy nauczania na bazie efektów uczenia
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Efekty uczenia się w programach kształcenia
Taksonomia Benjamina Blooma
Projektowanie programów studiów
Tworzenie programów kształcenia zgodnie z wymogami KRK – Spotkanie dyskusyjne
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Model Polskich Ram Kwalifikacji na podstawie materiałów przygotowanych przez Zespół KRK z IBE
Podlaski Sławomir Wydział Rolnictwa i Biologii SGGW.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Decyzje/zobowiązania: Do 2005: Wszystkie kraje mają mieć systemy zapewnienia jakości kształcenia Wszystkie kraje mają wprowadzić studia 2-stopniowe Wszystkie.
Jakość i parametry procesu kształcenia
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
Budowa programów studiów z wykorzystaniem efektów uczenia się
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Założenia nowego programu studiów II stopnia przygotowanego przez Komisję ds. Planów Studiów i Programów Kształcenia w Instytucie Socjologii Uniwersytetu.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Harmonogram prac Do 28 lutego 2012 – każdy Instytut, w ramach prac Zespołu ds. Jakości Kształcenia, opracowuje opis efektów.
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
Baśń o… Metoda story – line Maria Lorek Szczecin, 29 listopada 2012 r.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Egzamin w gimnazjum składał się z 3 części: humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej i języka obcego nowożytnego. Podczas egzaminu kończącego gimnazjum.
Pedagogika szkoły wyższej
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Planowanie szkolenia „Nigdy nie pozwalam na to, by szkoła stała się przeszkodą w mojej edukacji” Mark Twain.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Tworzenie opisu efektów uczenia się dla studiów technicznych (dla obszaru kształcenia inżynierów) Andrzej Kraśniewski Bohdan Macukow KRPUT, 3 grudnia 2009.
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Idea oceniania kształtującego
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Nauczanie Wspomagane Komputerem
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
1 Tworzenie programów studiów w systemie ECTS z wykorzystaniem efektów uczenia się Ryszard Rasiński, Uniwersytet Łódzki ekspert boloński,
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Cele kształcenia.
Przed wejściem do klasy nauczyciel powinien wiedzieć:
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Treści kształcenia.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Wartości i cele w edukacji- pojęcie, rodzaj i hierarchia wartości:
Co to jest spacer edukacyjny?
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
Jak formułować efektywne cele? Z. Korzeniewski przedstawia.
Refleksje nad dostosowaniem procesu nauczania i uczenia się do wymagań egzaminów zewnętrznych Mielec, 29 sierpnia 2008r.
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja jakości kształcenia – dane zbiorcze Rok akademicki 2012/2013 Semestr zimowy Dr Agnieszka Pawlak, Zakład Nauk o Rodzinie UM Dr Paweł Przyłęcki,
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: społeczna klasa I segregacja śmieci 1 godz. lekcyjna.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
Informatyka i technologia informacyjna?
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Krajowe Ramy Kwalifikacji
i wykorzystanie wyników egzaminów do doskonalenia jakości pracy szkoły
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Wykładowcy: dr inż. Mariusz Stawowski, CISSP
Zapis prezentacji:

Opis programów studiów i przedmiotów akademickich w języku efektów uczenia się Warsztat Boloński Uniwersytet Zielonogórski 12 kwietnia 2010 Ryszard RASIŃSKI, Uniwersytet Łódzki,

Zamiast wstępu Wiem, co robię. Wiem, dlaczego to robię. Wiem, czego uczą się ode mnie studenci. Weryfikuję, to co wiem, systematycznie.

Od teorii do praktyki 5 pytań przy tworzeniu modułu/programu studiów 1.Co chcemy, aby student potrafił? (Learning Outcomes) 2.Co student powinien wiedzieć, aby to osiągnąć. (Curriculum) 3.Co student powinien zrobić, aby to osiągnąć? (Pedagogy) 4.Jak student pokaże, że to osiągnął? (Assessment method) 5.Skąd wiemy, że student to osiągnął? (Assessment criteria)

1. Co chcemy, aby student potrafił? To pytanie o EK (efekty kształcenia/ uczenia się). Odpowiedź (przykładowa): Student potrafi wyszukiwać informacje ze źródeł podstawowych i wtórnych, łącznie z wyszukiwaniem informacji za pomocą komputera w trybie on-line. ACRLs IIL Immersion Summer 2005

DEFINICJA EFEKTÓW Efekty uczenia się określają, co uczący się wie, rozumie i potrafi po zakończeniu okresu kształcenia (w obszarze wiedzy, umiejętności i postaw). Efekty prowadzą do kompetencji (ogólnych, dziedzinowych, przedmiotowych) – stanowiących zintegrowaną, dynamiczną kombinację wiedzy, umiejętności i postaw. vs. Cele kształcenia – intencje uczącego

ATRYBUTY EFEKTÓW obserwowalne osiągalne mierzalne jasno i prosto zdefiniowane nie lista pobożnych życzeń stwierdzenia: po ukończeniu przedmiotu/modułu/programu student potrafi + czasownik akcji (action verb)

FORMUŁOWANIE EFEKTÓW Jasno napisanie Mierzalne (tak sformułowane, aby dały się zmierzyć) 5-9 efektów na przedmiot/moduł/program Unikać zwrotów: wiedzieć, rozumieć, nauczyć się, zapoznać się, przyswoić – niemierzalne i dwuznaczne Myśleć w kategoriach efektów dla studenta, a nie intencji, czy zamierzeń dydaktycznych nauczyciela

Taksonomia Blooma DOMENA AFEKTYWNA DOMENA POZNAWCZA DOMENA PSYCHOMOTORYCZNA

KLASYFIKACJA EFEKTÓW poznawcze (wiedza) funkcjonalne (umiejętności) społeczne (postawy)

ocena ( evaluation) synteza ( synthesis) analiza ( analysis) zastosowanie ( application) zrozumienie ( comprehension) wiedza ( knowledge) Taksonomia Blooma Domena poznawcza (wiedzy)

Poziom (level of achievement) PoziomSłowa kluczowe wiemprzedstawić, odtworzyć, wymienić rozumieminterpretować, wyjaśnić jak… stosujęobliczyć, rozwiązać, rozwinąć analizujęporównywać, zróżnicować syntetyzujęsformułować, uogólnić, zaplanować oceniamobronić, skrytykować, zaopiniować,

Konstrukcja programu studiów: Określamy cele programu studiów (I lub II stopnia). Określamy mierzalne efekty kształcenia wynikające z celów programu. Uwaga: Nigdy nie proponuj efektów, których nie możesz ocenić Układamy program studiów (przedmioty/moduły) umożliwiający realizację w/w celów lub analizujemy istniejący program i wprowadzamy korekty. Uwaga: przypisujemy efekty kształcenia do elementów programu (przedmiotów/modułów…)

Określenie celów programu studiów (1) Dać studentom wiedzę i zrozumienie podstawowych pojęć (co?) podstawowych metod (jak?) implikacji praktycznych (po co?) implikacji społecznych/etycznych/filozoficznych/… (co z tego może wynikać? Jakie mogą być konsekwencje?) w zakresie danej dziedziny

Określenie celów programu studiów (2) Rozwinąć umiejętności studentów w zakresie rozwiązywania problemów wyszukiwania i interpretacji źródeł/danych literaturowych projektowania i wykonywania badań/ eksperymentów oraz interpretacji rezultatów wyjaśniania zagadnień z danej dziedziny zarówno specjalistom, jak i niespecjalistom

Określenie celów programu studiów (3) Rozwinąć kompetencje ogólne w zakresie umiejętności komunikowania się (język rodzimy, język obcy, IT) oceny i formułowania sądów pracy zespołowej umiejętności uczenia się …

DEMENTI (zamiast przerwy) Czego nie zrobimy w ramach praktycznej części warsztatu?

Zadanie 1 Korzystając z konspektu EFEKTY KSZTAŁCENIA-Wskazówki praktyczne oceń krytycznie i zrewiduj propozycję opisu EK przedmiotu z programu studiów humanistycznych I stopnia na wybranym kierunku (Przykład 1).

Zadanie 2 Korzystając z konspektu oraz dotychczasowej dyskusji oceń krytycznie i zrewiduj propozycję opisu EK dla programu studiów II stopnia (Przykład 2).

Zadanie 3 Korzystając z konspektu oraz dotychczasowej dyskusji oceń krytycznie i zrewiduj propozycję opisu EK przedmiotu z programu studiów II stopnia na wybranym kierunku (Przykład 3).

Zadanie domowe Zaproponuj rewizję opisu (fragmentu) standardu kształcenia dla wybranego kierunku/wybranej specjalności akademickiej w języku EK (efektów kształcenia/uczenia się.)

Dziękuję za uwagę.