OD POEZJI WIZUALNEJ DO HIPERTEKSTU LITERACKIEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
INSTRUKCJA KORZYSTANIA Z KATALOGU ON-LINE
Advertisements

Jak zrobić dobrą prezentację? autor: Piotr Kalita
Macierze i wyznaczniki
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
LITERATURA PIĘKNA DLA INTERNAUTÓW.
Blog Wirtualny pamiętnik Dziennikarstwo XXI wieku.
1 Arteteka Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie.
Klasyfikacja źródeł informacji
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Budowa i funkcje elektronicznego katalogu biblioteki szkolnej
Net art czyli sztuka sieci
Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego
Polskie powieści hipertekstowe w Sieci
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Adamczyk, Piechota, Tokarzewska, Skrzypiec, Piasecka, Topolski
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
LITERATURA I INTERNET.
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Lev Manovich Język nowych mediów
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
MANDALA.
OPEN ACCESS A PRAWO AUTORSKIE
Edytor tekstu.
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
Budowa i układ strony dokumentu
Multimedia Multimedia, ogólna nazwa technik komputerowych umożliwiających łączenie rozmaitych sposobów przekazywania informacji - dźwięku, obrazu, animacji,
Drodzy uczniowie W roku szkolnym 2008\2009 rozpoczyna swoją działalność Koło Literackie.
Poznajemy klawiaturę Opracował Piotr Krupa.
od II połowy XX wieku Wykonał Bartosz Babicz Klasa II d
Nasza Biblioteka 2011.
Sprawozdanie z projektu edukacyjnego
Wskazówki dotyczące pisania tekstów
BIBLIOTEKA WYŻSZEJ SZKOŁY ADMINISTRACJI I BIZNESU INSTRUKCJA KORZYSTANIA Z KATALOGU ON-LINE.
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zakładanie konta pocztowego Wysyłanie i odbieranie wiadomości
KOMUNIKACJA MULTIMEDIALNA ĆWICZENIA
1 PRZESZŁOŚĆ TO DZIŚ Zmienione wydanie podręcznika dla kl. II liceum i technikum z serii Piotra Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR Warszawa 2009 CZĘŚĆ
Biblioteka szkolna Gimnazjum nr 12 w Tychach
Jak sporządzać notatki?
TECHNOLOGIA INFORMACYJNA
ROK SZKOLNY 2011/2012. W klasie realizowany będzie program liceum ogólnokształcącego z przedmiotami rozszerzonymi: język polski wiedza o kulturze język.
Logomocja Polska edycja Imagine.
w Szkole Podstawowej im. Małego Powstańca Święcieńcu
Ujarzmić Worda Agnieszka Terebus.
Podręczna karta informacyjna dotycząca © 2012 Microsoft Corporation. Wszelkie prawa zastrzeżone. aplikacji Lync Web App Dołączanie do spotkania programu.
IBUK Libra WIRTUALNA CZYTELNIA
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Justyna Dudek Natalia Besztak
Przygotowali: Róża Pasiuk i Rafał Czyżyk
Dlaczego mówi się o bezpieczeństwie w sieci ??? W naszej szkole każdy uczeń ma dostęp do komputera. Mimo to że komputer może być źródłem wielu pożytecznych.
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Liternet - sztuka, moda czy konieczność?
TECHSTY: hipertekst i poezja. Hiperpoezja Tekst oparty na algorytmach, wykorzystujący mechanizm losowego dostępu. Rzecz niezwykle płynna, ulotna i wielosensowna.
Do wymagającego czytelnika, na wprost wychodzi „Polonistyka”!
RENESANS KAROLIŃSKI.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Projekt badawczy uczniów klasy 3d III LO w Poznaniu Realizacja: Paulina Dominiak, Magdalena Michalak, Natalia Świątek.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Przepis na Fonoblog Czy wiesz, co znajduje się za rogiem Twojego domu? Czy znasz rytm życia najbliższej okolicy? Może chcesz nam o nim opowiedzieć? Zapraszamy.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Szkolny projekt edukacyjny „Książki naszych marzeń’’
1. Rozpocznij wyszukiwanie wpisując w googlach poszukiwany temat lub słowa klucze pokrewne temu tematowi 2. np. „historia hip-hopu” lub „subkultury młodzieżowe”
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
Co to jest Biblia?.
Tożsamość książki w kulturze informacji
Hipertekst HTML WWW.
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
IBUK Libra WIRTUALNA CZYTELNIA
Platforma LearningApps
Zapis prezentacji:

OD POEZJI WIZUALNEJ DO HIPERTEKSTU LITERACKIEGO ROLA SŁOWA I OBRAZU W SPOŁECZEŃSTWIE CYFROWYM

KIEDY TEKST LITERACKI STAJE SIĘ OBRAZEM?

STAROŻYTNOŚĆ: RAKI (VERSUS RETROGRADI), IMAGO POEM, AKROSTYCHY, LIPOGRAMY.

IMAGO POEM Hraban Maur wykorzystuje obrys prostokąta, w który wpisuje główny tekst. W jego obrębie pojawiają się inteksty już nie w formie akro- czy telestychów, ale są to pełne figury, jak np. głowa cesarza. Nowatorska forma łączy przy tym utwór słowny z miniaturami malarskimi.

To kolejny Element Komunikowania Sensu Tekstu PRZYKŁADY: AKROSTYCH TAUTOGRAM To kolejny Element Komunikowania Sensu Tekstu KRÓL KAROL KUPIŁ KRÓLOWEJ KAROLINIE KORALE KOLORU KORALOWEGO.

PRZYKŁADY: Wiersz w kształcie pasterskiej fletni (siringi) Teokryta z Syrakuz (300 p.n.e). Ma on 20 coraz krótszych wersów, rozpoczynających się w kilku przypadkach od litery o (omega), co symbolizować miało otwór lub zakończenie piszczałki. Drugim z poetów prezentowanych przez Malagera w Antologii greckiej był Dosiadas z Krety (ok.100 p.n.e). Jego wiersz przyjął formę ołtarza z wpisanym weń akrostychem.

KWADRAT MAGICZNY Najbardziej znanym przykładem kwadratu magicznego jest kwadrat sator, który wspominany był już przez Pliniusza Starszego. Zawiera wpisane słowa: Sator arepo tenet opera rotas.

WIERSZ PRZESTRZENNY:

WIERSZ LABIRYNTOWY:

WIERSZ SERPENTYNOWY (XVII W.)

WIERSZ W KATEDRZE:

WIEK XX: FUTURYZM, DADAIZM, IMAGIZM, IMAŻYNIZM, LETRYZM.

KALIGRAMY: Kaligram – rodzaj wiersza, którego wersy ułożone są w ten sposób, że tworzą sylwetkę przedmiotu albo osoby, mających związek z tematem utworu. Nazwa pochodzi od tomu wierszy Apollinaire’a Calligrames (1918).

POEZJA KONKRETNA (WIZUALNA) Eugene Gomringer nähernnähernnähernnähernnähernnähernnähernnähernnä hernnähern nähernnähernnähernnähernnähernnähernnähernnähern nähernnähernnähernnähernnähernnähern nähernnähernnähernnähernn nähernnähern nähern

IAN HAMILTON FINLAY www.littlessparta.uk

Polska poezja wizualna: S. DRÓŻDŻ, MIĘDZY S. DRÓŻDŻ, ZEGARY

Polska poezja wizualna: S. DRÓŻDŻ, KLEPSYDRA S. DRÓŻDŻ, ZAPOMINANIE

Polska poezja wizualna: S. DRÓŻDŻ, CZARNE-BIAŁE S. DRÓŻDŻ, ŻYCIE - ŚMIERĆ

HIPERTEKST Hipertekst to nielinearna i niesekwencyjna organizacja danych - tekst rozbity na fragmenty, które na wiele sposobów połączone są ze sobą odsyłaczami. To tekst, który rozgałęzia się lub działa na żądanie czytelnika. Termin ten stworzony został w 1965 roku przez Teda Nelsona na oznaczenie rodzaju hipermediów o charakterze tekstowym.

HIPERTEKST Pojedynczy fragment tekstu w hipertekście nazywany jest polem pisma (writing space), leksją, lub tekstonem. Fragmenty tekstu połączone są ze sobą odnośnikami. Leksja zawierać może nie tylko tekst, ale obraz, dźwięk i video, skromny i czysto literacki hipertekst wkracza wówczas w domenę hipermediów.

PROJEKT XANADU Na monitorze przyszłości będziesz miał dostęp do wszystkich opublikowanych na świecie prac, wszystkich książek, wszystkich czasopism, wszystkich fotografii, nagrań i filmów (oraz nowych publikacji przystosowanych do potrzeb interaktywnego ekranu). (...) Będziesz mógł tworzyć odsyłacze: komentarze osobiste notatki lub jakiekolwiek inne połączenia pomiędzy miejscami w dokumencie i udostępnić je innym (a także sobie), by podążyć za nimi później. Będziesz mógł nawet opublikować te odsyłacze.

LIBERATURA Liberatura, od łacińskiego liber - książka, oznacza taki rodzaj literatury, dla której tworzywem jest nie tylko słowo, ale również jego fizyczny nośnik - pismo, ilustracja, fotografia, cała książka. Przykładem może być wydanie "Cent milieaux miliard du poems" Raymonda Quenau, gdzie "pojedynczy sonet wydrukowny był na każdej prawej kartce książki, a jego wersy pocięte na papierowe paski" tak że można było je dowolnie kombinować.

LIBERATURA Z pojęciem liberatury łaczy się współcześnie pojęcie hipertekstualności. Wtedy literatura (czy liberatura) jako swojego nośnika używa ekranu komputera, natomiast jej eksperymentem formalnym jest użycie hipertekstu - linku jako zasady konstrukcyjnej. Ma to przede wszystkim na celu zaburzenie linearności utworu literackiego.

KULTUROTWÓRCZA ROLA INTERNETU: TWÓRCZOŚĆ LITERACKA W INTERNECIE, INTERNET JAKO BIBLIOTEKA, BLOG JAKO OKAZJA DO WYMIANY MYŚLI.

GRY I ZABAWY DYDAKTYCZNE: Zadanie 1.Musisz odnaleźć ukryte na tej krętej ścieżce słowo, przeskakując zawsze tę samą ilość liter (początek hasła też jest do odgadnięcia!). O K\ /A E U\ /Z W A\ /N L T\ /E U Z\ \K W I/ \C W A/ \E C Z/ \I G R/ \CM J/ Złota Żabka 2000/2001, etap 1 (autor Wioletta Michałek). Więcej zadań oraz informacje o konkursie znaleźć można na www.ekos.edu.pl dostęp 18 lutego 2009 r.

GRY I ZABAWY DYDAKTYCZNE: Zadanie 2 . Nie jesteśmy sami w kosmosie! Obserwatorium astronomiczne odebrało właśnie tajemnicze sygnały złożone z samych liczb. Spróbuj odszyfrować ukrytą wiadomość, posługując się tabelą opracowaną przez starożytnego uczonego Polibiusza. PODPOWIEDŹ: słowo „kosmos” to 25 35 43 33 35 43 1 2 3 4 5 A B C D E F G H I/J K L Ł M N O P R S T U W Y Z Ż Ź 34 24 15 51 42 53 13 45 21 35

Zadanie 4: Słowa w labiryncie Zadanie 4: Słowa w labiryncie. Odczytaj i zapisz zdanie ukryte w labiryncie; trasę rozpocznij od jednego z rogów. Uwaga – w każdej z kratek musisz być raz. E P A T R I L W D N U J O

B U R T Y S P O K L E D A N I Z W F Ę Ł H G M C J Ó Znajdź i zakreśl 4 ścieżki, wiodące od wierzchołków prostokąta- labiryntu do jego środka. Uwaga! Ostatnie litery odgadniętych wyrazów są równocześnie pierwszymi literami wyrazów następnych. B – A Bok statku – zawodowy krok w górę – i niedźwiedź, i nietoperz – na prezencie lub warkoczu C – A Dla mnicha lub więźnia – czarna nawierzchnia – ślad zwierzyny – i Deląg, i Kukiz – rybie stado D – A Był nim ojciec Jasia i Małgosi – samica lwa – w talii lub rękawie – chadza bez obuwia – szkoda go (atłasu też) – nie zdobi człowieka E – A Utwór żałobny – koniec modlitwy – rogalik na niebie – przychodzi w marcu – ateńskie wzgórze – nocna przy łóżku A

CO MÓWI MIASTO? (RYNEK JAKO KOMUNIKAT WIZUALNY). PROJEKT EDUKACYJNY CO MÓWI MIASTO? (RYNEK JAKO KOMUNIKAT WIZUALNY). INTERWENCJA PLASTYCZNA W MIEJSKIEJ PRZESTRZENI.

WWW.TWOZYWO.ART.PL

WWW.TWOZYWO.PL

WWW.TWOZYWO.PL

WWW.TWOZYWO.PL

WWW.TWOZYWO.PL

CZYTANIE ULICY – OD SZTUKI PUBLICZNEJ PO REKLAMĘ PRZEDMIOT: WIEDZA O SZTUCE CEL GŁÓWNY: ZAPOZNANIE UCZNIA Z PRZYKŁADAMI POLSKIEJ I ŚWIATOWEJ SZTUKI PUBLICZNEJ, JEJ JĘZYKIEM WIZUALNYM, PROBLEMATYKĄ KONCEPTUALNĄ I METODAMI ANALIZY, WYKONANIE SAMODZIELNEGO PROJEKTU – ZAPLANOWANIA INTERWENCJI WIZUALNEJ, KTÓRA BĘDZIE SIĘ WPISYWAŁA W KONTEKST ULICY, DOSTARCZENIE NARZĘDZI INTERPRETACYJNYCH POTRZEBNYCH DO PERCEPCJI KULTURY WSPÓŁCZESNEJ.

PRZEBIEG PROJEKTU: PRZEDMIOT CODZIENNEGO UŻYTKU JAKO WIELOWARSTWOWY KOMUNIKAT WIZUALNY SZTUKA POZA GALERIĄ KULTURA – KONSTRUKCJA ARTYSTA W DIALOGU Z ULICĄ/ARCHITEKTURĄ/TRADYCJĄ/MONUMENTEM TRANSFORMACJA IDEI NA JĘZYK WIZUALNY CZYTANIE ULICY ŚWIĘTY MARCIN JAKO KOMUNIKATU KULTUROWEGO KONTRAKT PROJEKTU TWÓRCZEGO – SZTUKA NA ULICY.

PRZYKŁADOWE TEMATY: PROJEKTUJEMY REKLAMĘ SPOŁECZNĄ CODZIENNE ŻYCIE NASZEJ DZIELNICY GRY PLANSZOWE DOTYCZĄCE SZKOLNYCH LEKTUR MOJE HOBBY MOJE BIURKO POMNIKI W MOIM REGIONIE MOJA PRYWATNA ANTOLOGIA POEZJI DWUDZIESTOLECIA MIĘDZYWOJENNEGO INTERWENCJA PLASTYCZNA W PRZESTRZEŃ MIASTA SECESJA W POZNANIU

ZAKOŃCZENIE: Elastyczność i otwarcie na nowe formy przekazu, poszukiwanie znaczeń w przestrzeni społecznej: na ulicach, w Internecie, w galeriach otworzy uczniów na nowe modele istnienia kultury. Kultury, w której słowo i obraz współbrzmią i dopełniają się.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ.