Koniunktura gospodarcza w województwie lubuskim w świetle badań GUS

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
Advertisements

Aplikacja Salary Analytics Zintegrowany system generowania raportów płacowych raporty-placowe.pl Copyright by ProXmedia 2011.
Mgr inż. Zdzisław Szczepkowski
Efekty udostępnienia FCL i analiza potrzeb jego odnowienia
Struktura zatrudnienia w przedsiębiorstwach
Badanie nt.: Wpływ interwencji z funduszy strukturalnych UE na zatrudnienie BDG-V MCH/2006 Zalecenia wynikające z badania.
RACHUNKI REGIONALNE Konferencja Naukowa
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Park Naukowo – Technologiczny Uniwersytetu Zielonogórskiego Elżbieta Polak Marszałek Województwa Lubuskiego.
Sytuacja gospodarcza sektora
Makroekonomia I Ćwiczenia
Zmiany nastrojów gospodarczych w województwie lubelskim w IV kwartale 2009 roku.
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
1 Ankietowe badania innowacyjności Community Innovation Survey mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania Informacji mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania.
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
1. Badanie zrealizowane zostało w dniach stycznia 2010 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków. Maksymalny błąd statystyczny dla takiej.
1. BAROMETR NASTROJÓW EKONOMICZNYCH WRZESIEŃ 2008 Badanie zrealizowane zostało w dniach 5-11 września 2008 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie.
1. Maj 2010 Barometr nastrojów ekonomicznych Badanie zrealizowane zostało w dniach maja 2010 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków.
1. BAROMETR NASTROJÓW EKONOMICZNYCH LISTOPAD 2008 Badanie zrealizowane zostało w dniach listopada 2008 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie.
1. BAROMETR NASTROJÓW EKONOMICZNYCH GRUDZIEŃ 2008 Badanie zrealizowane zostało w dniach grudnia 2008 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie.
1 Badanie zrealizowane zostało w dniach marca 2011 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków. Maksymalny błąd statystyczny dla takiej.
1 Badanie zrealizowane zostało w dniach stycznia 2011 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków. Maksymalny błąd statystyczny dla takiej.
1. Badanie zrealizowane zostało w dniach 5-10 czerwca 2009 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków. Maksymalny błąd statystyczny dla takiej.
1 AKTUALNA SYTUACJA W BUDOWNICTWIE I półrocze 2013 w świetle danych statystycznych Małgorzata Kowalska Dyrektor Departamentu Produkcji Janusz Kobylarz.
Raport o sytuacji mikro i małych przedsiębiorstw w roku 2010 Województwo kujawsko-pomorskie.
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
Powiązania sektora transportu z rynkiem pracy
Raport o sytuacji mikro i małych przedsiębiorstw w roku 2010 Województwo lubelskie.
1 AKTUALNA SYTUACJA W BUDOWNICTWIE w okresie I-IX 2013 w świetle danych statystycznych Małgorzata Kowalska Dyrektor Departamentu Produkcji Janusz Kobylarz.
Badania gospodarki społecznej dr inż. Dorota Olszewska Ośrodek Statystyki organizacji Non-Profit, Urząd Statystyczny w Krakowie.
Maria Bakalarczyk Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”
SPOŁECZNO-GOSPODARCZA WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO W LISTOPADZIE 2009 ROKU
PROGNOZA WPŁYWÓW I WYDATKÓW FUNDUSZU UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Katarzyna Piętka-Kosińska CASE-Doradcy Warszawa,
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Charakterystyka projektu Mazowieckie Badania Regionalne.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Nastroje wśród przedsiębiorców e-barometr Konferencja.
Urząd Statystyczny w Rzeszowie
mieszkańców pomorskiej wsi
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
Zespół Badawczy Centrum Badań i Edukacji Statystycznej w Jachrance
Prognoza nastrojów i działań przedsiębiorców w perspektywie najbliższego półrocza (IVQ2013/IIQ2014)
Zarządzanie różnorodnością w opinii przedsiębiorców – wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu Diversity Index Warszawa, 20 lutego 2013 r.
Rozwój społeczno-gospodarczy województwa śląskiego
Doc. dr W. Zborowska Zakład Gospodarki Rynkowej Katedra Gospodarki Narodowej Wydział Zarządzania UW Zmiany struktury sektorowej gospodarki.
Zamiast wstępu prowadzenie działalności edukacyjnej promocja i popularyzacja zasobów informacyjnych prowadzenie studiów i badań w regionie rozpoznawanie.
1 Ankietowe badania innowacyjności Community Innovation Survey mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania Informacji mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania.
Firmy budowlane w obecnej sytuacji rynkowej
Konrad Janicki (planowany czas prezentacji 45 minut)
OFERTA INFORMACYJNA STATYSTYKI PUBLICZNEJ DLA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W REGIONIE URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE Zielona Góra, 27 lutego 2015 r. Iwona.
KONIUNKTURA W BANKOWOŚCI, A WYBRANE ASPEKTY KONIUNKTURY OGÓLNOGOSPODARCZEJ Eugeniusz Śmiłowski Marcin Idzik Poznań czerwca 2005.
1. Badanie zrealizowane zostało w dniach 6-10 marca 2009 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków. Maksymalny błąd statystyczny dla takiej.
Urząd Statystyczny w Lublinie Liczy się każdy
Oczekiwania. Wzrostu stanów lokat a vista ogółem spodziewa się 44 proc. placówek (spadek o 3 pkt. w stosunku do wyniku z marca), spadek przewiduje 12 proc.
Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu 2015 Zatrudnianie cudzoziemców według uproszczonych zasad na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
„LUDZIE DLA TURYSTYKI” – ROZWÓJ MAZOWIECKICH KADR NA RZECZ ROZWOJU GOSPODARKI TURYSTYCZNEJ W REGIONIE Warszawa, 26 lutego 2015 WARSZAWA_09_12_2015 Projekt.
OBSŁUGA KLIENTA WYKŁAD POMIAR JAKOŚCI OBSŁUGI KLIENTA.
Departament Badań Regionalnych i Środowiska Statystyka dla polityki spójności. Wybrane wyniki badań. Dominika Rogalińska Główny Urząd Statystyczny Seminarium.
Mierniki dynamiki zjawisk. Indeksy dr Marta Marszałek Zakład Statystyki Stosowanej Instytut Statystyki i Demografii.
Grupowanie danych statystycznych „ Człowiek – najlepsza inwestycja”
OFERTA INFORMACYJNA STATYSTYKI PUBLICZNEJ DLA REGIONU URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE Łagów, dnia 14 maja 2015 r. Iwona Goździcka.
Prognoza nastrojów i działań przedsiębiorców w perspektywie najbliższego półrocza Data badania: II półrocze 2015.
Konferencja Fundacji Wszechnicy Budowlanej Budownictwo indywidualne w październiku 2011 r. Joanna Jarzębowska Junior Project Manager ASM – Centrum Badań.
KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Polska – koniunktura w 2015 r. Prognoza na lata Warszawa, lipiec 2016.
Raport z badania ilościowego przygotowany na zlecenie:
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
Uwarunkowania gospodarcze polityki gospodarczej w Polsce
Zapis prezentacji:

Koniunktura gospodarcza w województwie lubuskim w świetle badań GUS URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE Koniunktura gospodarcza w województwie lubuskim w świetle badań GUS Ośrodek Badań Koniunktury Gospodarczej b.koleczek@stat.gov.pl tel. 68 32 23 118; 68 32 23 126 UMWL -04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE WPROWADZENIE Pod pojęciem koniunktury gospodarczej rozumie się najczęściej stan aktywności gospodarczej przedsiębiorstw i dokonujące się w niej zmiany, w tym stan głównych czynników ją determinujących m.in.: popytu, podaży, zatrudnienia, inwestycji. „Test koniunktury jest sondażowym badaniem opinii, które przeprowadza się wśród przedsiębiorców lub gospodarstw domowych w celu określenia zarówno aktualnych jak i przyszłych tendencji rynku”. Testy koniunktury są (obok barometrów) najbardziej rozpowszechnioną metodą oceny i prognozy koniunktury, są opracowywane na podstawie ankiet, a nie danych statystycznych, mają charakter jakościowy, a nie ilościowy. UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE WPROWADZENIE dok. Źródłem informacji o stanie koniunktury jest przede wszystkim statystyka ilościowa. Jakościowe badania koniunktury gospodarczej prowadzone metodą testu koniunkturalnego stanowią dodatkowy element umożliwiający pełniejszą ocenę sytuacji całego sektora przedsiębiorstw i poszczególnych jego działów. Często są traktowane nie tylko jako uzupełnienie, ale i źródło informacji wyprzedzającej w stosunku do statystyki ilościowej. UMWL - 04.03.2013 r.

ORGANIZACJA BADAŃ KONIUNKTURY GOSPODARCZEJ URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE ORGANIZACJA BADAŃ KONIUNKTURY GOSPODARCZEJ Jakościowe badania koniunktury gospodarczej prowadzone są z częstotliwością miesięczną. Dodatkowo, dla przemysłu, prowadzone są uzupełniające badania kwartalne, a dla inwestycji (w przemyśle i budownictwie) – dwa razy w roku. W badaniach miesięcznych respondenci udzielają odpowiedzi w ciągu pierwszych 10 dni danego miesiąca, w kwartalnych – do 10 dnia pierwszego miesiąca danego kwartału, natomiast w badaniach inwestycji – do 10 dnia marca lub października. Od stycznia 2009 r. ankiety wypełniane są głównie w formie elektronicznej w Portalu Sprawozdawczym. Jedynie dla jednostek o liczbie pracujących do 5 osób istnieje możliwość wypełniania ankiet papierowych. UMWL - 04.03.2013 r.

Badania miesięczne Badanie kwartalne Badania półroczne URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE Badania miesięczne Badanie kwartalne AK-P/m – Przetwórstwo przemysłowe AK-B/m – Budownictwo AK-H/m – Handel (detaliczny; hurtowy) AK-U/m – Usługi (pozostałe) AK-P/k – Przetwórstwo przemysłowe Badania półroczne AK-I/p – Inwestycje PRZEMYSŁ AK-I/p – Inwestycje BUDOWNICTWO Metodologia Metodologia badań koniunktury prowadzonych z wykorzystaniem testu koniunktury polega na zbieraniu opinii przedsiębiorców na temat bieżącej i przyszłej sytuacji kierowanych przez nich przedsiębiorstw w zakresie takich elementów prowadzonej działalności gospodarczej jak portfel zamówień, produkcja, sytuacja finansowa, zatrudnienie, ceny, działalność inwestycyjna, napotykane bariery. Udzielając odpowiedzi na ankietę koniunktury, respondenci powinni opierać się na swych ogólnych odczuciach dotyczących bieżącej sytuacji przedsiębiorstwa i przewidywanych możliwościach jego rozwoju, bez odwoływania się do zapisów księgowych.

METODA BADANIA KONIUNKTURY URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE METODA BADANIA KONIUNKTURY Metoda przedsiębiorstw (podmiotowa) oznacza przyjmowanie całych podmiotów gospodarki narodowej za podstawę grupowania wszystkich danych charakteryzujących ich działalność według poszczególnych poziomów klasyfikacji i podziałów terytorialnych. Wyniki badania dla województw bazują na opiniach podmiotów, których siedziby znajdują się na terenie danego województwa. UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE WSAŻNIKI KONIUNKTURY W jakościowych badaniach koniunktury gospodarczej prowadzonych przez GUS najczęściej stosowane są pytania jednokrotnego wyboru z trzema wariantami odpowiedzi: pozytywnym (+), neutralnym (=) i negatywnym (-). Dla każdego takiego pytania oblicza się strukturę odpowiedzi sumującej się na 100% tzw. „Lustro koniunktury”. Wskaźniki prezentowane są w postaci tzw. „Sald” (wskaźniki proste). Saldo oblicza się jako różnicę między procentowym udziałem odpowiedzi pozytywnych i negatywnych na dane pytanie. Wartość salda mieści się w przedziale od -100 do 100. Dodatnia wartość wskaźnika oznacza dobrą koniunkturę, zaś ujemna – koniunkturę złą. Wzrost (spadek) wskaźnika oznacza poprawę (pogorszenie) koniunktury z punktu widzenia badanych przedsiębiorstw. Wdrażanie badań koniunktury gospodarczej prowadzonych metodą testu koniunkturalnego rozpoczęto w Głównym Urzędzie Statystycznym w 1992 roku badaniem koniunktury w przemyśle. Pod pojęciem koniunktury gospodarczej rozumie się najczęściej stan aktywności gospodarczej przedsiębiorstw i dokonujące się w niej zmiany, w tym stan głównych czynników ją determinujących (m.in. popytu, podaży, zatrudnienia, inwestycji). Źródłem informacji o stanie koniunktury jest przede wszystkim statystyka ilościowa. Jakościowe badania koniunktury gospodarczej prowadzone metodą testu koniunkturalnego są dodatkowym elementem umożliwiającym pełniejszą ocenę sytuacji całego sektora przedsiębiorstw i poszczególnych jego działów. Prosta i krótka ankieta pozwala na szybkie zebranie danych i udostępnienie wyników, co stanowi podstawową zaletę tych badań. Z tego względu traktowane są one często nie tylko jako uzupełnienie, ale i źródło informacji wyprzedzającej w stosunku do statystyki ilościowej. Metodologia badań koniunktury prowadzonych z wykorzystaniem testu koniunktury polega na zbieraniu opinii przedsiębiorców na temat bieżącej i przyszłej sytuacji kierowanych przez nich przedsiębiorstw w zakresie takich elementów prowadzonej działalności gospodarczej jak portfel zamówień, produkcja, sytuacja finansowa, zatrudnienie, ceny, działalność inwestycyjna, napotykane bariery. Udzielając odpowiedzi na ankietę koniunktury, respondenci powinni opierać się na swych ogólnych odczuciach dotyczących bieżącej sytuacji przedsiębiorstwa i przewidywanych możliwościach jego rozwoju, bez odwoływania się do zapisów księgowych. 4. SPOSÓB FORMUŁOWANIA PYTAŃ W ANKIETACH Pytania zawarte w ankietach koniunktury mają w większości charakter jakościowy i odwołują się do subiektywnych ocen formułowanych przez respondenta na temat bieżącej lub przyszłej sytuacji w danym zakresie. Typowe pytanie jest formułowane w taki sposób, aby respondent wskazał, czy jego sytuacja w danym zakresie (popyt, produkcja, zatrudnienie, sytuacja finansowa) poprawia się, nie ulega zmianie czy też pogarsza się w stosunku do sytuacji z poprzedniego okresu (w pytaniach prognostycznych odpowiednio: poprawi się, nie ulegnie zmianie, pogorszy się w określonym horyzoncie czasowym w stosunku do sytuacji bieżącej). Są to więc pytania jednokrotnego wyboru, z trzema wariantami odpowiedzi, odzwierciedlające sytuację pozytywną, neutralną lub negatywną z punktu widzenia danego przedsiębiorcy. Pytania diagnostyczne w większości przypadków mają dostarczyć informacji na temat sytuacji badanego podmiotu w danym miesiącu Odpowiedzi na pytania prognostyczne mają dostarczyć informacji na temat przewidywanych przez respondentów kierunków zmian danego czynnika w najbliższych trzech miesiącach. Drugą grupę pytań tworzą pytania z większą liczbą wariantów odpowiedzi, tj. takie, w których dopuszczalne jest wskazanie więcej niż jednej odpowiedzi. Odpowiadając na te pytania respondent nie ma przedstawić opinii na temat bieżącej lub przyszłej tendencji, a jedynie wskazać wśród zamieszczonych w ankiecie wariantów odpowiedzi te, które obrazują sytuację jego przedsiębiorstwa. W ankietach koniunktury pojawiają się również dodatkowo nieliczne pytania ilościowe, np. o procent wykorzystania mocy produkcyjnych, zagwarantowany okres działania przedsiębiorstwa, procentowe zmiany nakładów inwestycyjnych. Jednak nawet w pytaniach ilościowych nie chodzi o odwołanie się do księgowości jednostki, lecz do szacunków osób kierujących danym przedsiębiorstwem. UMWL - 04.03.2013 r.

WSAŻNIKI KONIUNKTURY cd. URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE WSAŻNIKI KONIUNKTURY cd. Proste wskaźniki koniunktury mogą być wykorzystywane do konstrukcji złożonych wskaźników koniunktury. Pozwalają one na bardziej ogólne, syntetyczne spojrzenie na stan koniunktury w danym sektorze gospodarki. Wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury gospodarczej (WOKKG) jest wskaźnikiem złożonym. Obliczany jest jako średnia arytmetyczna sald odpowiedzi na pytania dotyczące bieżącej i przewidywanej sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa. Wartość wskaźnika > 0 wskazuje na „dobry” klimat koniunktury, natomiast < 0 oznacza, że klimat jest oceniany jako „zły”. Wdrażanie badań koniunktury gospodarczej prowadzonych metodą testu koniunkturalnego rozpoczęto w Głównym Urzędzie Statystycznym w 1992 roku badaniem koniunktury w przemyśle. Pod pojęciem koniunktury gospodarczej rozumie się najczęściej stan aktywności gospodarczej przedsiębiorstw i dokonujące się w niej zmiany, w tym stan głównych czynników ją determinujących (m.in. popytu, podaży, zatrudnienia, inwestycji). Źródłem informacji o stanie koniunktury jest przede wszystkim statystyka ilościowa. Jakościowe badania koniunktury gospodarczej prowadzone metodą testu koniunkturalnego są dodatkowym elementem umożliwiającym pełniejszą ocenę sytuacji całego sektora przedsiębiorstw i poszczególnych jego działów. Prosta i krótka ankieta pozwala na szybkie zebranie danych i udostępnienie wyników, co stanowi podstawową zaletę tych badań. Z tego względu traktowane są one często nie tylko jako uzupełnienie, ale i źródło informacji wyprzedzającej w stosunku do statystyki ilościowej. Metodologia badań koniunktury prowadzonych z wykorzystaniem testu koniunktury polega na zbieraniu opinii przedsiębiorców na temat bieżącej i przyszłej sytuacji kierowanych przez nich przedsiębiorstw w zakresie takich elementów prowadzonej działalności gospodarczej jak portfel zamówień, produkcja, sytuacja finansowa, zatrudnienie, ceny, działalność inwestycyjna, napotykane bariery. Udzielając odpowiedzi na ankietę koniunktury, respondenci powinni opierać się na swych ogólnych odczuciach dotyczących bieżącej sytuacji przedsiębiorstwa i przewidywanych możliwościach jego rozwoju, bez odwoływania się do zapisów księgowych. 4. SPOSÓB FORMUŁOWANIA PYTAŃ W ANKIETACH Pytania zawarte w ankietach koniunktury mają w większości charakter jakościowy i odwołują się do subiektywnych ocen formułowanych przez respondenta na temat bieżącej lub przyszłej sytuacji w danym zakresie. Typowe pytanie jest formułowane w taki sposób, aby respondent wskazał, czy jego sytuacja w danym zakresie (popyt, produkcja, zatrudnienie, sytuacja finansowa) poprawia się, nie ulega zmianie czy też pogarsza się w stosunku do sytuacji z poprzedniego okresu (w pytaniach prognostycznych odpowiednio: poprawi się, nie ulegnie zmianie, pogorszy się w określonym horyzoncie czasowym w stosunku do sytuacji bieżącej). Są to więc pytania jednokrotnego wyboru, z trzema wariantami odpowiedzi, odzwierciedlające sytuację pozytywną, neutralną lub negatywną z punktu widzenia danego przedsiębiorcy. Pytania diagnostyczne w większości przypadków mają dostarczyć informacji na temat sytuacji badanego podmiotu w danym miesiącu Odpowiedzi na pytania prognostyczne mają dostarczyć informacji na temat przewidywanych przez respondentów kierunków zmian danego czynnika w najbliższych trzech miesiącach. Drugą grupę pytań tworzą pytania z większą liczbą wariantów odpowiedzi, tj. takie, w których dopuszczalne jest wskazanie więcej niż jednej odpowiedzi. Odpowiadając na te pytania respondent nie ma przedstawić opinii na temat bieżącej lub przyszłej tendencji, a jedynie wskazać wśród zamieszczonych w ankiecie wariantów odpowiedzi te, które obrazują sytuację jego przedsiębiorstwa. W ankietach koniunktury pojawiają się również dodatkowo nieliczne pytania ilościowe, np. o procent wykorzystania mocy produkcyjnych, zagwarantowany okres działania przedsiębiorstwa, procentowe zmiany nakładów inwestycyjnych. Jednak nawet w pytaniach ilościowych nie chodzi o odwołanie się do księgowości jednostki, lecz do szacunków osób kierujących danym przedsiębiorstwem. UMWL - 04.03.2013 r.

WSAŻNIKI KONIUNKTURY dok. URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE WSAŻNIKI KONIUNKTURY dok. Wskaźnik syntetyczny (SI) dla Polski jest budowany w oparciu o wskaźniki proste pochodzące z badań koniunktury przemysłu, budownictwa, handlu i usług z zastosowaniem następujących wag: przetwórstwo przemysłowe - 50%, usługi – 38%, handel – 6%, budownictwo – 6%. Wdrażanie badań koniunktury gospodarczej prowadzonych metodą testu koniunkturalnego rozpoczęto w Głównym Urzędzie Statystycznym w 1992 roku badaniem koniunktury w przemyśle. Pod pojęciem koniunktury gospodarczej rozumie się najczęściej stan aktywności gospodarczej przedsiębiorstw i dokonujące się w niej zmiany, w tym stan głównych czynników ją determinujących (m.in. popytu, podaży, zatrudnienia, inwestycji). Źródłem informacji o stanie koniunktury jest przede wszystkim statystyka ilościowa. Jakościowe badania koniunktury gospodarczej prowadzone metodą testu koniunkturalnego są dodatkowym elementem umożliwiającym pełniejszą ocenę sytuacji całego sektora przedsiębiorstw i poszczególnych jego działów. Prosta i krótka ankieta pozwala na szybkie zebranie danych i udostępnienie wyników, co stanowi podstawową zaletę tych badań. Z tego względu traktowane są one często nie tylko jako uzupełnienie, ale i źródło informacji wyprzedzającej w stosunku do statystyki ilościowej. Metodologia badań koniunktury prowadzonych z wykorzystaniem testu koniunktury polega na zbieraniu opinii przedsiębiorców na temat bieżącej i przyszłej sytuacji kierowanych przez nich przedsiębiorstw w zakresie takich elementów prowadzonej działalności gospodarczej jak portfel zamówień, produkcja, sytuacja finansowa, zatrudnienie, ceny, działalność inwestycyjna, napotykane bariery. Udzielając odpowiedzi na ankietę koniunktury, respondenci powinni opierać się na swych ogólnych odczuciach dotyczących bieżącej sytuacji przedsiębiorstwa i przewidywanych możliwościach jego rozwoju, bez odwoływania się do zapisów księgowych. 4. SPOSÓB FORMUŁOWANIA PYTAŃ W ANKIETACH Pytania zawarte w ankietach koniunktury mają w większości charakter jakościowy i odwołują się do subiektywnych ocen formułowanych przez respondenta na temat bieżącej lub przyszłej sytuacji w danym zakresie. Typowe pytanie jest formułowane w taki sposób, aby respondent wskazał, czy jego sytuacja w danym zakresie (popyt, produkcja, zatrudnienie, sytuacja finansowa) poprawia się, nie ulega zmianie czy też pogarsza się w stosunku do sytuacji z poprzedniego okresu (w pytaniach prognostycznych odpowiednio: poprawi się, nie ulegnie zmianie, pogorszy się w określonym horyzoncie czasowym w stosunku do sytuacji bieżącej). Są to więc pytania jednokrotnego wyboru, z trzema wariantami odpowiedzi, odzwierciedlające sytuację pozytywną, neutralną lub negatywną z punktu widzenia danego przedsiębiorcy. Pytania diagnostyczne w większości przypadków mają dostarczyć informacji na temat sytuacji badanego podmiotu w danym miesiącu Odpowiedzi na pytania prognostyczne mają dostarczyć informacji na temat przewidywanych przez respondentów kierunków zmian danego czynnika w najbliższych trzech miesiącach. Drugą grupę pytań tworzą pytania z większą liczbą wariantów odpowiedzi, tj. takie, w których dopuszczalne jest wskazanie więcej niż jednej odpowiedzi. Odpowiadając na te pytania respondent nie ma przedstawić opinii na temat bieżącej lub przyszłej tendencji, a jedynie wskazać wśród zamieszczonych w ankiecie wariantów odpowiedzi te, które obrazują sytuację jego przedsiębiorstwa. W ankietach koniunktury pojawiają się również dodatkowo nieliczne pytania ilościowe, np. o procent wykorzystania mocy produkcyjnych, zagwarantowany okres działania przedsiębiorstwa, procentowe zmiany nakładów inwestycyjnych. Jednak nawet w pytaniach ilościowych nie chodzi o odwołanie się do księgowości jednostki, lecz do szacunków osób kierujących danym przedsiębiorstwem. UMWL - 04.03.2013 r.

WARTOŚĆ POZNAWCZA WSKAŹNIKÓW KONIUNKTURY URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE WARTOŚĆ POZNAWCZA WSKAŹNIKÓW KONIUNKTURY Badania koniunktury gospodarczej dostarczają informacji o kierunkach zmian obserwowanych w gospodarce, a nie o poziomie kształtowania się danego czynnika w danym momencie, służą zatem do analiz trendów rozwoju gospodarczego. Prezentując wyniki badań koniunktury w danym miesiącu należy zwrócić uwagę nie tylko na to, czy omawiany wskaźnik przyjmuje wartość dodatnią czy ujemną (co świadczy o przewadze – odpowiednio - optymistycznych bądź pesymistycznych opinii respondentów), ale głównie na to, jaki jest kierunek zmian obserwowanych w danym segmencie gospodarki. W tym celu konieczne jest porównanie wartości wskaźnika z danego punktu czasowego z jego wartością w poprzednim, lub – szerzej – poprzednich momentach. Zasada taka odnosi się zarówno do wskaźników diagnostycznych, jak i prognostycznych. Wdrażanie badań koniunktury gospodarczej prowadzonych metodą testu koniunkturalnego rozpoczęto w Głównym Urzędzie Statystycznym w 1992 roku badaniem koniunktury w przemyśle. Pod pojęciem koniunktury gospodarczej rozumie się najczęściej stan aktywności gospodarczej przedsiębiorstw i dokonujące się w niej zmiany, w tym stan głównych czynników ją determinujących (m.in. popytu, podaży, zatrudnienia, inwestycji). Źródłem informacji o stanie koniunktury jest przede wszystkim statystyka ilościowa. Jakościowe badania koniunktury gospodarczej prowadzone metodą testu koniunkturalnego są dodatkowym elementem umożliwiającym pełniejszą ocenę sytuacji całego sektora przedsiębiorstw i poszczególnych jego działów. Prosta i krótka ankieta pozwala na szybkie zebranie danych i udostępnienie wyników, co stanowi podstawową zaletę tych badań. Z tego względu traktowane są one często nie tylko jako uzupełnienie, ale i źródło informacji wyprzedzającej w stosunku do statystyki ilościowej. Metodologia badań koniunktury prowadzonych z wykorzystaniem testu koniunktury polega na zbieraniu opinii przedsiębiorców na temat bieżącej i przyszłej sytuacji kierowanych przez nich przedsiębiorstw w zakresie takich elementów prowadzonej działalności gospodarczej jak portfel zamówień, produkcja, sytuacja finansowa, zatrudnienie, ceny, działalność inwestycyjna, napotykane bariery. Udzielając odpowiedzi na ankietę koniunktury, respondenci powinni opierać się na swych ogólnych odczuciach dotyczących bieżącej sytuacji przedsiębiorstwa i przewidywanych możliwościach jego rozwoju, bez odwoływania się do zapisów księgowych. 4. SPOSÓB FORMUŁOWANIA PYTAŃ W ANKIETACH Pytania zawarte w ankietach koniunktury mają w większości charakter jakościowy i odwołują się do subiektywnych ocen formułowanych przez respondenta na temat bieżącej lub przyszłej sytuacji w danym zakresie. Typowe pytanie jest formułowane w taki sposób, aby respondent wskazał, czy jego sytuacja w danym zakresie (popyt, produkcja, zatrudnienie, sytuacja finansowa) poprawia się, nie ulega zmianie czy też pogarsza się w stosunku do sytuacji z poprzedniego okresu (w pytaniach prognostycznych odpowiednio: poprawi się, nie ulegnie zmianie, pogorszy się w określonym horyzoncie czasowym w stosunku do sytuacji bieżącej). Są to więc pytania jednokrotnego wyboru, z trzema wariantami odpowiedzi, odzwierciedlające sytuację pozytywną, neutralną lub negatywną z punktu widzenia danego przedsiębiorcy. Pytania diagnostyczne w większości przypadków mają dostarczyć informacji na temat sytuacji badanego podmiotu w danym miesiącu Odpowiedzi na pytania prognostyczne mają dostarczyć informacji na temat przewidywanych przez respondentów kierunków zmian danego czynnika w najbliższych trzech miesiącach. Drugą grupę pytań tworzą pytania z większą liczbą wariantów odpowiedzi, tj. takie, w których dopuszczalne jest wskazanie więcej niż jednej odpowiedzi. Odpowiadając na te pytania respondent nie ma przedstawić opinii na temat bieżącej lub przyszłej tendencji, a jedynie wskazać wśród zamieszczonych w ankiecie wariantów odpowiedzi te, które obrazują sytuację jego przedsiębiorstwa. W ankietach koniunktury pojawiają się również dodatkowo nieliczne pytania ilościowe, np. o procent wykorzystania mocy produkcyjnych, zagwarantowany okres działania przedsiębiorstwa, procentowe zmiany nakładów inwestycyjnych. Jednak nawet w pytaniach ilościowych nie chodzi o odwołanie się do księgowości jednostki, lecz do szacunków osób kierujących danym przedsiębiorstwem. UMWL - 04.03.2013 r.

ZAKRES BADAŃ OGÓLNOPOLSKICH: URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE ZAKRES BADAŃ OGÓLNOPOLSKICH: Przetwórstwo przemysłowe – ogółem, działy PKD, MIGi, klasy wielkości; Budownictwo – ogółem, działy PKD, klasy wielkości; Handel detaliczny – ogółem, grupowania PKD, klasy wielkości; Handel hurtowy – ogółem; Usługi – sekcje/działy PKD. UMWL - 04.03.2013 r.

ZAKRES BADAŃ WOJEWÓDZKICH: URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE ZAKRES BADAŃ WOJEWÓDZKICH: Przetwórstwo przemysłowe – ogółem; Budownictwo – ogółem; Handel detaliczny – ogółem; Handel hurtowy – ogółem; Usługi – wybrane sekcje: Transport i gospodarka magazynowa (sekcja H); Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi (sekcja I); Informacja i komunikacja (sekcja J). UMWL - 04.03.2013 r.

HARMONOGRAM BADAŃ KALENDARIUM PUBLIKACJI WYNIKÓW BADAŃ KONIUNKTURY URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE HARMONOGRAM BADAŃ Od 1. do 10. dnia miesiąca – udostępnienie formularza elektronicznego w PS; Od 11. do 15. dnia miesiąca – monitowanie podmiotów w celu zapewnienia kompletności; Około 16. dnia miesiąca – zakończenie badań i opracowanie wyników. KALENDARIUM PUBLIKACJI WYNIKÓW BADAŃ KONIUNKTURY Około 25. dnia miesiąca – publikacja z serii „Informacja bieżąca – WYNIKI WSTĘPNE”; Około 28. dnia miesiąca – poszerzenie bazy bieżącej wynikami kolejnej edycji badań; Około 30. dnia miesiąca – przekazanie Raportów wojewódzkich do US-ów. CBiES w Jachrance, 28 lutego 2013 r.

Wielkość prób w badaniach Koniunktury Gospodarczej (23 000) URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE Wielkość prób w badaniach Koniunktury Gospodarczej (23 000) AK-P/m 3500 AK-B/m 5000 AK-H/m 9500 AK-U/m 5000 UMWL - 04.03.2013 r.

126 138 264 133 AK-P/m AK-B/m AK-H/m AK-U/m URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE Wielkość prób w badaniach Koniunktury Gospodarczej – województwo LUBUSKIE (661) AK-P/m 126 AK-B/m 138 AK-H/m 264 AK-U/m 133 UMWL - 04.03.2013 r.

Kompletność badań w województwie LUBUSKIM w lutym 2013 r. (91,1%) URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE Kompletność badań w województwie LUBUSKIM w lutym 2013 r. (91,1%) AK-P/m 98,4 % AK-B/m 89,9 % AK-H/m 87,5% AK-U/m 89,1 % UMWL - 04.03.2013 r.

ORGANIZACJA BADAŃ KONIUNKTURY GOSPODARCZEJ URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE ORGANIZACJA BADAŃ KONIUNKTURY GOSPODARCZEJ Od stycznia 2011 r. podjęto próbę opracowania wskaźników koniunktury gospodarczej dla poziomu wojewódzkiego. Efektem tych prac są publikowane od stycznia 2013 r. comiesięczne Raporty dla poszczególnych województw oraz baza wskaźników wojewódzkich. Opracowane przez Departament Przedsiębiorstw Raporty są przesyłane do poszczególnych Urzędów Statystycznych. Dodatkowo wszystkie Raporty wojewódzkie znajdują się na stronie Ośrodka Badań Koniunktury Gospodarczej. http://www.stat.gov.pl/zg/1045_PLK_HTML.htm CBiES w Jachrance, 28 lutego 2013 r.

PUBLIKOWANIE WYNIKÓW BADAŃ KONIUNKTURY GOSPODARCZEJ URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE PUBLIKOWANIE WYNIKÓW BADAŃ KONIUNKTURY GOSPODARCZEJ Notatka z serii Informacje bieżące – wyniki wstępne Koniunktura gospodarcza w przemyśle, budownictwie, handlu i usługach w … (miesiąc, rok). Raporty wojewódzkie – „KONIUNKTURA GOSPODARCZA w … (miesiąc, rok) opinie formułowane przez jednostki, których siedziba znajduje się w WOJEWÓDZTWIE….” Publikacja zatytułowana Koniunktura gospodarcza w przemyśle, budownictwie, handlu i usługach 2000 – 2013.

WOJEWÓDZTWO LUBUSKIE NA TLE KRAJU URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE GALERIA WYKRESÓW WOJEWÓDZTWO LUBUSKIE NA TLE KRAJU Źródło danych: Notatka informacyjna GUS – luty 2013 r. UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

WOJEWÓDZTWO LUBUSKIE NA TLE KRAJU URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE GALERIA WYKRESÓW WOJEWÓDZTWO LUBUSKIE NA TLE KRAJU Źródło danych: Opracowanie własne - US w Zielonej Górze - luty 2013 r. UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

GALERIA WYKRESÓW WOJEWÓDZTWO LUBUSKIE URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE GALERIA WYKRESÓW WOJEWÓDZTWO LUBUSKIE Źródło danych: Raport dot. Woj. LUBUSKIEGO – luty 2013 r. - GUS UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

GALERIA WYKRESÓW WOJEWÓDZTWO LUBUSKIE URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE GALERIA WYKRESÓW WOJEWÓDZTWO LUBUSKIE Źródło danych: Opracowanie własne - US w Zielonej Górze – luty 2013 r. UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE UMWL - 04.03.2013 r.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE Ośrodek Badań Koniunktury Gospodarczej Bogusława Kołeczek b.koleczek@stat.gov.pl