Internetowo wspomagana dydaktyka Historii USA na studiach licencjackich – obserwacje i refleksje nad jakością i efektywnością źródeł internetowych Bartosz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

Wyszukiwanie Publikacji Cytowanej – Cited Reference Search na Web of Science.
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Technologia informacyjna według MENiS
Maciej Pietrzykowski Katedra Strategii i Polityki
AMERICAN SCHOOL OF WARSAW SKUPIA
Autor pakietu Alicja Kwaśny Szkoła Podstawowa w Okonku 2006 rok
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
MIĘDZY TERAŹNIEJSZOŚCIĄ A PRZYSZŁOŚCIĄ NAUCZYCIEL I UCZEŃ
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
(na podstawie badań ankietowych)
Jakie strategie podczas czytania polskiego hipertekstu stosują uczący się języka polskiego jako obcego?
Wykorzystanie Platformy Moodle w dydaktyce języków obcych
Konsumpcja informacji
Benefity dla Nauczycieli. Partners in Learning ( PIL ) Globalna inicjatywa Microsoft, obecna w 115 krajach, w 36 językach. Portal Partners in Learning.
HISTORIA I STOPNIA – STUDIA WARTE MILIONA dr Agnieszka Janiak-Jasińska Instytut Historyczny UW.
Przegląd projektu Plan działań nauczyciela Przykłady prac i opinie Materiały dydaktyczne Ocenianie i standardy Przewodnik nauczyciela Przewodnik początkującego.
Motywacja a efektywność dydaktyczna e-kursów
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Życiorys mgr inż. Julian Szymański Katedra Architektury Systemów Komputerowych WETI PG Urodzony: r. Wykształcenie: studia na wydziale.
Nanosystemy informatyki zagadnienia i literatura
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Inclusive education support in Poland.
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Projekt Szkoła z klasą 2.0 Edycja 2011/2012. Cele projektu Celem Programu jest promowanie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjno.
Kurs CMKP Podstawy zdrowia publicznego
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I i II STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
ABC e-learningu.
Co to jest TIK?.
OCENIANIE PREDYSPOZYCJI DO NAUKI PRZEZ INTERNET
Zadania Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach w ramach projektu Młodzieżowy Inkubator Przedsiębiorczości.
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
Wprowadzenie do stosowania narzędzi Web 2.0 w dydaktyce
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Wstęp do ekonomiki informacji
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
NETYKIETA, TIK I ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWA MIESZKAŃCÓW NOWEJ WSI
Przegląd Projektu Zakres nauczania Przedział wiekowy Cele
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Oferta edukacyjna dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie SP i G na rok szkolny /201 5.
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
EDUKACJA W INTERNECIE JAK MŁODZIEŻ KORZYSTA Z INTERNETU?
 Program prowadzony od 2002 roku  Przeznaczony dla wszystkich poziomów i typów szkół  Zachęcający do lepszego wykorzystania w uczeniu technologii informacyjno.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Internet jako środowisko informacyjne wykład
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
NIE TYLKO KOMPETENCJE JĘZYKOWE
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" PIOTR TKACZ Studium e-Learningu Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
Internetowo wspomagana dydaktyka Historii USA na studiach licencjackich – obserwacje i refleksje nad jakością i efektywnością źródeł internetowych Bartosz.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Szkolenie w ramach projektu POWERSE
Science in English Innowacyjne nauczanie języka angielskiego
Poradnik: Polska Bibliografia Lekarska - Jak szukać literatury na wybrany temat w Bibliotece i Centrum Informacji Naukowej PMWSZ w Opolu.
Jak poprawić jakość kształcenia w obszarze Business Informatics
podstawy dydaktyki 2018/2019 KONWERSATORIUM WYMIAR GODZIN: 30
Zapis prezentacji:

Internetowo wspomagana dydaktyka Historii USA na studiach licencjackich – obserwacje i refleksje nad jakością i efektywnością źródeł internetowych Bartosz Wolski PWSZ KONIN PTN Kraków 2006

Informacje o badaniu/eksperymencie: CELE: ocena efektywności internetowo wspomaganej dydaktyki Historii USA opartej na bardziej autonomicznym, konstruktywistycznym podejściu do nauczania w dwóch aspektach: ocena istniejących źródeł z zakresu Historii USA sprawdzenie nastawienia studentów do komputerowo wspomaganej dydaktyki

Internetowo/komputerowo-wspomagana dydaktyka – zajęcia prowadzone w oparciu o źródła WWW w laboratorium komputerowym Połączenie tradycyjnego wykładu/konwersatorium (50% zajęć) z zajęciami w laboratorium komputerowym (50% zajęć) Czas trwaania: 3 lata (trzy kolejne zimowe semestry). Liczba uczestników: 170 osób

Dlaczego komputerowo-wspomagana dydaktyka Historii USA? Literatura przedmiotu pokazuje coraz większą popularność pewnych trendów edukacyjnych Przesunięcie się z bahavioralno-kognitywistycznego paradygmatu w kierunku konstruktywizmu  dającego autonomię i kontrolę nad procesem uczenia się studentowi (Easley, 1998; Lorsbach & Basolo, 1999; Dils, 2001; Cantu & Warren, 2003; Beaty 2003; Ally, 2004). Internet and Communication Technologies (ICT) są uznanym sposobem dostosowania dydaktyki do wyżej wymienionego paradygmatu (Bednar, 1992; Lorsbach & Basolo 1999)

Dlaczego komputerowo-wspomagana dydaktyka Historii USA? …cd Krytyczna ocena wykładu jako formy prowadzenia zajęć: badania dowodzą, że koncentracja studenta jak i prowadzącego spada w sposób znaczący po 15-20 minutach wykładu (Frederick, 1986; Gross-Davis, 1993; Easley, 1998) Przyjęcie twierdzenia, że zastosowanie nowoczesnych technologii w dydaktyce podnosi jej atrakcyjność poprzez dostosowanie „języka dydaktyki” do wychowanej w społeczeństwie informatycznym młodzieży Ciekawość i chęć wyzbycia się „rutyny” zawodowej

Jakość, dostępność, oraz użyteczność źródeł internetowych  z perspektywy nauczyciela Analiza kilkuset witryn dotyczących Historii USA pokazuje, że: generalnie, oferta internetowa dla nauczycieli/uczących się Historii USA jest stosunkowo uboga i nie napawa optymizmem analizowane przeze mnie strony w większości przypadków nie oferowały więcej niż oferują tradycyjne publikacje (za wyjątkiem użycia hipertekstu, który wspomaga nawigację)

witryny oferujące gotowe materiały dydaktyczne są rzadkością wyszukanie efektywnych witryn internetowych nie jest sprawą łatwą. Oto co można otrzymać z najpopularniejszych wyszukiwarek szukając stron o wczesnej historii USA:

Wśród pierwszych 20 stron przywołanych przez wyszukiwarki znalazło się m.in. wiele przykładów: opisów kursów i i uniwersyteckich sylabusów księgarni internetowych informacji prasowych wydawnictw (tzw. press releases) electronic journals – płatnych naukowych periodyków internetowych witryn muzeów ogłoszeń o konferencjach naukowych oraz innych, bardziej „egzotycznych”: artykuł dotyczący polityki społecznej strona o sklejanych modelach militarnych wpis w grupie dyskusyjnej dotyczącej nauczania dzieci w domu przez rodziców artykuł o wycieczkach rowerowych w Chile, Argentynie i Urugwaju

około 30% witryn to zestawienia linków do innych stron poszukując informacji na temat danego zagadnienia obracamy się w zamkniętym kole kilku- kilkunastu witryn. edukacyjna przydatność stron przywołanych przez wyszukiwarki internetowe jest często niewielka Wątpliwe autorstwo brak gotowych rozwiązań, zadań, scenariuszy lekcyjnych Błędy techniczne i merytoryczne

użycie materiałów w postaci elektronicznej daje duże możliwości w porównaniu z drukowanymi zasobami (Lee, 2000) użycie Internetu wspomaga promowanie autonomii wśród uczących się WWW w bezprecedensowy sposób pozwala na dotarcie i używanie źródeł historycznych (primary sources) w procesie dydaktycznym) (DenBeste, 2003; Eamon, 2006)

II. Atrakcyjność/efektywność internetowo wspomaganej dydaktyki  z perspektywy ucznia Po każdym semestrze studenci wypełniali kwestionariusz oceniając przydatność i efektywność internetowo wspomaganej dydaktyki Historii USA. Najważniejsze wyniki: 1. 95% respondentów uznało, że internetowe wspomaganie dydaktyki Historii USA jest dobrym rozwiązaniem; 5% stwierdziło, że nie ma zdania; nikt nie uznał tego za błąd. 2. 87% potwierdziło, że Internet pomógł im w uczeniu się historii; 13% uznało przeciwnie

3. Studenci mieli ocenić (przyznając ocenę od 1-5) jakiego rodzaju zadania oparte na WWW były dla nich najkorzystniejsze. Oto jak przedstawiają się oceny studentów: autonomiczne wyszukiwanie informacji: 54% użycie zasobów internetowych w celu wyszukania informacji na podany temat: 44% collaborative tasks: 38% Czytanie artykułów online/analiza primary sources i odpowiadanie na pytania: 23% Webquests – korzystanie z podanych zasobów WWW w celu wykonania pewnego zadania: 19% Gry interaktywne: 11%

KONKLUZJE: Przy tworzeniu internetowo/elektronicznie wspomaganego kursu powinniśmy: szczegółowo sprawdzić wykorzystywane zasoby (merytorycznie jak i techniczne) nauczyć studentów ewaluowania źródeł internetowych ostrożnie korzystać z technologii  Internet jest kapryśnym medium Jeżeli uporamy się z powyższymi problemami, internetowo-wspomagana dydaktyka (Historii USA) daje nam możliwości nie istniejące w przypadku tradycyjnego wykładu

studenci najbardziej cenią sobie taką dydaktykę, która daje im swobodę wyboru i nie ogranicza ich w docieraniu do informacji Technologia, Internet i WWW są neutralne same w sobie; od nas tylko zależy czy użyjemy ich mądrze i z korzyścią dla naszych uczniów.

Bibliography Ally, M. (2004). Foundations of Educational Theory for Online Learning. In T. Anderson & F. Elloumi (Eds.), Theory and Practice of Online Learning. Athabasca University Online. Retrieved June 20, 2005, from http://cde.athabascau.ca/online_book Beatty K. (2003) Teaching and Researching Computer-assisted Language Learning London: Longman Bednar, A. K., Cunningham D., Duffy, T. M., & Perry, D. J. (1992). Theory into Practice: How Do We Link? In T.M. Duffy & D.H. Jonassen, (Eds.), Constructivism and the Technology of Instruction: A Conversation (pp. 17-34). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Cantu, A. D., & Warren, W. J. (2003). Technology Integration in Preservice History Teacher Education. In A. D. Cantu & W. J (Eds.), Teaching History in the Digital Age (pp. 35-48). New York: M.E. Sharpe Dils A. Keith. (2001). Facilitating ‘Incursions into the Novel’ Now and in the Future. The Use of Computers in Middle School Social Studies. In D. A. Trinkle, Dennis A. & S. A. Meriman (Eds.), History.edu. Essays on Teaching History with Technology. New York: M.E. Sharpe DenBeste, M. (2003). Power Point, Technology and the Web: More Than Just an Overhead Projector for the New Century? The History Teacher, Volume 36 (No 4) August 2003. Retrieved June 15, 2006, from http://www.historycooperative.org/journals/ht/36.4/denbeste.html Eamon, M. (2006). A "Genuine Relationship with the Actual": New Perspectives on Primary Sources, History and the Internet in the Classroom. The History Teacher, Volume 39 (No 2) May 2006. Retrieved June 15, 2006, from http://www.historycooperative.org/journals/ht/39.3/eamon.html Easley, L. J. (1998). The Enhanced Lecture. A bridge to Interactive Teaching. In D. A. Trinkle (Ed.), Writing, Teaching, and Researching History in the Electronic Age (pp. 65-72). New York: M.E. Sharpe Ehrman, Stephen C. (March-April 1995) Asking the right questions: what does research tell us about technology and higher learning?.  In Change, 27, p20(8). Retrieved September 07, 2006, from General Reference Center Gold via Thomson Gale:  http://find.galegroup.com.eresources.lib.umb.edu/itx/infomark.do?&contentSet=IAC-Documents&type=retrieve&tabID=T002&prodId=GRGM&docId=A16898741&source=gale&userGroupName=mlin_b_umass&version=1.0 Frederick, P. J. (1986). The Lively Lecture – 8 Variations. College Teaching 34, no. 2 (Spring 1986), 44 Gross-Davis, B. (1993). Tips for Teaching. San Francisco: Josse-Bass Lee, John, K. (2002). Digital History in the History/Social Studies Classroom. The History Teacher, Volume 35 (No 4) August 2002. Retrieved June 15, 2006, from http://www.historycooperative.org/journals/ht/35.4/lee.html

Thank you Bartosz Wolski bartwol@wp.pl PWSZ Konin