Swoboda wypowiedzi w prawie konstytucyjnym RP

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr hab. Fryderyk Zoll, prof. UJ i ALK
Advertisements

Organizacje pozarządowe
PRAWO DO PRYWATNOŚCI I OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH PODSTAWOWE ZASADY
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Gałęzie prawa wewnętrznego
Władza sądownicza w Polsce
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
I. Pierwsze dokumenty odnoszące się do praw jednostki
PRAWA CZŁOWIEKA.
WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA.
Prawa i obowiązki obywateli RP
Polskie konstytucje.
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
Prawa dzieci Prawa Osobiste
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Prawa i obowiązki Obywateli RP
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Dzień Samorządu Terytorialnego 2012 „Istota decentralizacji - współczesne wyzwania” Polańczyk, 30 maja 2012 Jerzy Stępień sędzia Trybunału Konstytucyjnego.
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Trybunał Konstytucyjny - uzgodnienie wyroku Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Joanna.
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Zasady i przesłanki ograniczeń wolności i praw jednostki
Piotr Magda PRZEPISY KARNE W ŚWIETLE WYMOGÓW KONSTYTUCYJNYCH I DYREKTYW TECHNIKI PRAWODAWCZEJ Jachranka, 6 marca 2015 r. Projekt jest współfinansowany.
Naczelne zasady Kontytucji
Młodzi dla wolności! Wolności XXI Obserwacje młodzieży.
Zasada demokratycznego państwa prawnego
Właściwość sądów administracyjnych
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
Dialog Społeczny Dialog Społeczny jest najlepszą, najskuteczniejszą i najtańszą drogą rozwiązywania problemów. Warto w ten rozwój inwestować.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 11 WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI.
Demokracja.
Temat: Mass media i opinia publiczna.
Prawa człowieka w ramach Unii Europejskiej 1.Znaczenie oraz rola praw człowieka została wskazana w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej „Unia opiera się.
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Sfery ingerencji administracji
Prawa człowieka, prawa dziecka.
PROPEDEUTYKA PRAWA Dr med. Jacek Perliński. TEMATYKA WYKŁADÓW 1 System prawa, podstawowe pojęcia prawa, źródła prawa, wykładnia prawna. 2 Konstytucja.
PRAWO Dr med. Jacek Perliński.
PRAWA CZŁOWIEKA I SYSTEMY ICH OCHRONY mgr Paweł Niemczyk 2.
1. Podstawa prawna: ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji Publiczna radiofonia i telewizja jest odrębna od innych środków masowego.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Wolność i prawa człowieka. Czym jest wolność? Wolność - 1. «niezależność jednego państwa od innych państw w sprawach wewnętrznych i stosunkach zewnętrznych»
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Rozdział związków wyznaniowych i państwa. Państwo z perspektywy tego rozdziału jest rozumiane jako organy wykonujące władzę państwową. Rozdział dotyczy:
KONSTYTUCJA 3 MAJA Wykonała i opracowała: Kaja Rompa 6d.
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
Wolność – kocham i rozumiem
PRAWA OBYWATELA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Przesłanki kształtowania się praw człowieka
„Nowe” zasady ogólne w k.p.a.
Krzysztof J. Jankowski LL.M.
Trybunał Konstytucyjny
Zasada lojalności.
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Ograniczenia praw i wolności w Konstytucji RP
Zasada lojalności.
Geneza i wybrane źródła prawa mediów
Nauka administracji mgr Karina Pilarz.
Geneza i wybrane źródła prawa mediów
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

Swoboda wypowiedzi w prawie konstytucyjnym RP http://userserve-ak.last.fm/serve/500/81169665/Free+Speech+fs+punk.png http://ws-stefaniec.blogspot.com/2008_06_01_archive.html

Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela z 1789r Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela z 1789r. „Wolność polega na czynieniu tego wszystkiego, co nie szkodzi drugiemu”.

Pierwsza Poprawka do Konstytucji USA (1791 r.) Kongres nie może stanowić ustaw wprowadzających religię lub zabraniających swobodnego wykonywania praktyk religijnych; ani ustaw ograniczających wolność słowa lub prasy, albo naruszających prawo do spokojnego odbywania zebrań i wnoszenia do rządu petycji o naprawę krzywd http://www.flickr.com/photos/wfyurasko/2385674185/

Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof; or abridging the freedom of speech, or of the press; or the right of the people peaceably to assemble, and to petition the Government for a redress of grievances. http://www.morningconstitution.net/the-first-amendment.html

Konstytucja RP z 2 kwietnia 1997 r Konstytucja RP z 2 kwietnia 1997 r. (obowiazuje od 17 października 1997r.)

Preambuła Konstytucji RP w kilku miejscach wspomina o prawach i wolnościach zarówno człowieka, jak i obywatela. (…) pomni gorzkich doświadczeń z czasów, gdy podstawowe wolności i prawa człowieka były w naszej Ojczyźnie łamane, pragnąc na zawsze zagwarantować prawa obywatelskie, a działaniu instytucji publicznych zapewnić rzetelność i sprawność, w poczuciu odpowiedzialności przed Bogiem lub przed własnym sumieniem, ustanawiamy Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej jako prawa podstawowe dla państwa oparte na poszanowaniu wolności i sprawiedliwości, współdziałaniu władz, dialogu społecznym oraz na zasadzie pomocniczości umacniającej uprawnienia obywateli i ich wspólnot. Wszystkich, którzy dla dobra Trzeciej Rzeczypospolitej tę Konstytucję będą stosowali, wzywamy, aby czynili to, dbając o zachowanie przyrodzonej godności człowieka, jego prawa do wolności i obowiązku solidarności z innymi, a poszanowanie tych zasad mieli za niewzruszoną podstawę Rzeczypospolitej Polskiej.

W pierwszej kolejności podstawowe wolności i prawa człowieka wymienione są w akapicie odwołującym się do okresu Polski Ludowej, kiedy to – jak to ujmuje preambuła – prawa te były łamane. W zestawieniu z odwołaniem się do najlepszych tradycji Pierwszej i Drugiej Rzeczpospolitej jest to jasne i niewymagające szczególnej interpretacji odniesienie do podstawowych celów przyświecających tworzeniu nowej Konstytucji.

Explicite jeden z tych celów zostaje wskazany w następnym akapicie, który wskazuje na konieczność zagwarantowania praw obywatelskich. Ponadto warto podkreślić, iż jednym z podstawowych filarów, na których wspiera się Konstytucja, jest wolność, wymieniona obok takich wartości jak sprawiedliwość, współdziałanie władz, dialog społeczny oraz zasada pomocniczości, umacniająca uprawnienia obywateli i ich wspólnot.

Wreszcie prawo do wolności pojawia się w ostatnim zdaniu preambuły, które stanowi wezwanie do stosowania Konstytucji właśnie w oparciu o między innymi prawo człowieka do wolności, którego poszanowanie – obok poszanowania przyrodzonej godności i obowiązku solidarności – jest niewzruszoną podstawą Rzeczpospolitej Polskiej.

Widać więc jasno, iż prawa i wolności człowieka i obywatela są niezwykle ważnym elementem ustroju Rzeczpospolitej. Powinno to stanowić drogowskaz dla władzy publicznej przy rozwiązywaniu jakichkolwiek problemów.

Już w Rozdziale I zatytułowanym Rzeczpospolita można znaleźć artykuł dotyczący szeroko pojętej wolności słowa i prasy. Mowa tu o art. 14, który stwierdza, iż Rzeczpospolita Polska zapewnia wolność prasy i innych środków społecznego przekazu. Warto podkreślić umiejscowienie tej deklaracji w tekście Konstytucji.

Fakt, iż znajduje się ona w pierwszym rozdziale daje nam kilka wskazówek interpretacyjnych, rodzi pewne ważne konsekwencje i podkreśla jej wagę. Po pierwsze wolność prasy (i innych środków społecznego przekazu, do których należałoby zaliczyć radio, telewizję, internet) uzyskuje w ten sposób rangę jednej z podstawowych zasad, na których opiera się ustrój Rzeczypospolitej Polskiej.

O jej fundamentalnym znaczeniu świadczy fakt, iż wcześniej wymieniona jest jedynie wolność zrzeszania się (art. 11 – 13). Dopiero w następnych artykułach Konstytucja wyróżnia tak fundamentalne prawa jak prawo własności, wolność działalności gospodarczej czy wolność wyznania i religii.

Ten lakoniczny przepis zawiera w sobie trzy istotne dyspozycje ściśle związane z treścią postanowień konstytucyjnych zawartych w części rozdziału II, dotyczącej wolności i praw osobistych. Artykuł 14 wprowadza zasadę wolności prasy i innych źródeł społecznego przekazu, bez czego nie mogą one spełniać swego podstawowego zadania.

Przyjęcie tej zasady oznacza zakaz wprowadzania i stosowania cenzury wobec środków społecznego przekazu, co wyraźnie formułuje art. 54 ust. 2 Konstytucji. Konstytucyjne postanowienia odnoszące się do środków społecznego przekazu są zarazem gwarancją realizacji obywatelskiego prawa do pozyskiwania i rozpowszechniania informacji.

Zasada wyrażona w analizowanym artykule: ma ważne znaczenie dla realizacji zasady zwierzchnictwa Narodu, dla zapewnienia obywatelom świadomego i czynnego udziału w realizacji władzy państwowej, czego nie można osiągnąć w warunkach ograniczania prawa do informacji, utrudnień w zdobywaniu wiedzy o stanie państwa, jego problemach, o funkcjonowaniu jego organów i agend rządowych.

Artykuł 14, podobnie jak i inne artykuły zawarte w rozdziale I, zawiera określenie podstawowych zasad ustroju politycznego Rzeczypospolitej. Stąd ujęcie tych postanowień w rozdziale I jest bardzo zwięzłe, niekiedy wręcz lakoniczne, ale zasady te są następnie rozwijane w treści innych artykułów, zarówno w tych częściach Konstytucji, które zostały poświęcone wolnościom, a także prawom jednostki, jak i w postanowieniach odnoszących się do konstytucyjnych organów państwa (zob. art. 54 i 61 Konstytucji).

OSNKW 2008/9/69 ... Gwarantowana w art. 14 Konstytucji RP wolność prasy i innych środków społecznego przekazu obejmuje także środki masowego komunikowania, o jakich mowa w art. 216 § 2 i 212 § 2 k.k. Internet jest środkiem masowego komunikowania, o jakim mowa w art. 212 § 2 i 216 § 2 k.k., za pomocą którego sprawca może dopuścić się zarówno zniesławienia, jak i znieważenia.

Biul.PK 2008/10/33 1. Przestępstwo zniewagi polega na użyciu słów obelżywych lub sformułowanie zarzutów obelżywych lub ośmieszających, postawionych w formie niezracjonalizowanej. O uznaniu określonych sformułowań za "znieważające" decydują w pierwszym rzędzie ogólnie przyjęte normy obyczajowe.

Określeniem znieważającym nie może być bowiem słowo "erotoman", oznaczające w języku potocznym "człowieka o chorobliwie wzmożonej pobudliwości płciowej lub o nienormalnie spotęgowanym zainteresowaniu dziedziną stosunków płciowych".

Warto zauważyć, że określenie "erotoman", którym poczuł się dotknięty oskarżyciel prywatny, zostało użyte w kontekście żartobliwym, a sam wpis, zamieszczony został w portalu internetowym "O.", przeznaczonym do oceniania wykładowców wyższych uczelni przez studentów.

2. Internetowy przekaz o charakterze periodycznym, spełniający wymogi przewidziane przez ustawodawcę w treści art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. prawo prasowe (Dz. U. 1984 Nr 5, poz. 24 z późn. zm.) niewątpliwie jest prasą.

3. Analiza treści wspomnianego wpisu zdaje się dowodzić, iż nie będąc zniewagą, miał on jednak charakter zniesławiający. Użycie terminu "erotoman" stanowiło pomówienie wykładowcy o takie postępowanie i właściwości, które z jednej strony mogą go poniżyć w opinii publicznej, zarówno w opinii studentów, jak i w opinii innych wykładowców, a z drugiej - narazić na utratę zaufania potrzebnego do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego. Nauczyciel akademicki nie może być bowiem erotomanem i nie może być "człowiekiem o chorobliwie wzmożonej pobudliwości płciowej", gdyż to jest sprzeczne z etosem wykładowcy wyższej uczelni.

Ponadto Konstytucja w art. 54 ust 2 ustanawia zakaz cenzury Ponadto Konstytucja w art. 54 ust 2 ustanawia zakaz cenzury. Zgodnie z wskazanym przepisem cenzura prewencyjna środków społecznego przekazu oraz koncesjonowanie prasy są zakazane. Ustawa może wprowadzić obowiązek uprzedniego uzyskania koncesji na prowadzenie stacji radiowej lub telewizyjnej. prewencyjnej.

Wobec powyższego można śmiało mówić o tym, iż wolność prasy stanowi podstawowy element ustrojowy naszego państwa. Rodzi to konsekwencje nie tylko interpretacyjne dla doktryny, ale i dla każdego podmiotu, który odgrywa jakąkolwiek rolę w procesie uchwalania i stosowania ustawy.

Tak więc pamiętać o tym musi zarówno ustawodawca, jak i sądy i urzędy stosujące ustawy regulujące materie dotyczące wolności prasy a także Trybunał Konstytucyjny w momencie orzekania o zgodności danej regulacji z porządkiem konstytucyjnym.

Natomiast wolność słowa zapewnia każdemu art. 54 Konstytucji. Ust Natomiast wolność słowa zapewnia każdemu art. 54 Konstytucji. Ust. 1 tego artykułu stanowi on, iż każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji. Jest jeszcze art. Art. 49. Zapewnia się wolność i ochronę tajemnicy komunikowania się. Ich ograniczenie może nastąpić jedynie w przypadkach określonych w ustawie i w sposób w niej określony. Dopiero art. 54 … przed nim są tak ważne i istotne wolności jak:

Użyte w jego treści słowo pogląd, zgodnie z przyjętym w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego oraz doktrynie stanowiskiem, powinno być interpretowane jak najszerzej: nie tylko jako wyrażenie osobistych ocen co do faktów i zjawisk we wszystkich przejawach życia, lecz również jako prezentowanie opinii, przypuszczeń, prognoz, ferowania ocen w sprawach kontrowersyjnych, a szczególnie informowanie o faktach, tak rzeczywistych, jak i domniemywanych.

Nie jest przy tym istotna forma wyrażanych poglądów, a więc może to być wypowiedź ustna lub pisemna albo za pomocą obrazu, dźwięku, jak również otwarcie manifestowanej postawy (np. noszenie określonego stroju w określonej sytuacji). Art. 54 ust. 1 Konstytucji chroni wszelkie zgodne z prawem formy ekspresji, które umożliwiają jednostce uzewnętrznianie i eksponowanie własnego stanowiska.

Znaczenie art. 54 ust. 1 Konstytucji polega zatem na zabezpieczeniu możliwości prawidłowego rozwoju jednostki w demokratycznym państwie prawa. Treść tego przepisu obejmuje wszelkie płaszczyzny aktywności, w których dana osoba postanowiła wyrazić swój pogląd.

Wolność słowa nie może być bowiem podporządkowana wyłącznie uczestnictwu w jednym z możliwych w społeczeństwie dyskursów (np. politycznemu). Za powyższym przemawia, wynikająca z poszanowania przyrodzonej godności (art. 30 Konstytucji), najszersza ochrona autonomii jednostki, stwarzająca możliwość pełnego rozwoju osobowości w otaczającym ją środowisku kulturowym, cywilizacyjnym

Drugim elementem konstrukcji jest uzasadnienie istnienia jak najszerszej sfery wolności słowa. Przywołuje się w tym miejscu cztery uzasadnienia dla przyznawania wolności słowa ochrony szczególnej i silniejszej w porównaniu z innymi wolnościami oraz prawami.

Pierwsze z nich to poszukiwanie prawdy Pierwsze z nich to poszukiwanie prawdy. Niedopuszczanie do krytyki przyjmowanych w społeczeństwie opinii powoduje, że opinie te są aprobowane bez głębszego zrozumienia, zaś przyjmowane doktryny zamieniają się w martwe dogmaty, które tamują rozwój myśli. Dlatego tłumienie wolności słowa jest złem, które pozbawia człowieka sposobności dojścia do prawdy.

Po drugie, wskazuje się na funkcjonowanie demokratycznego państwa Po drugie, wskazuje się na funkcjonowanie demokratycznego państwa. Wolność słowa zapewnia obywatelom zdobycie informacji niezbędnych do uczestniczeniu w społecznych debatach i w sprawowaniu demokratycznych rządów.

Ponadto wolność krytyki umożliwia poddanie osób sprawujących władzę kontroli w celu wyeliminowania korupcji oraz arbitralności. Jest to także spoiwo społeczeństwa obywatelskiego, ponieważ sprzyja procesowi identyfikacji interesów przez obywateli oraz ich reprezentantów, a także wspieraniu kształtowania prawidłowych relacji pomiędzy rządzonymi i rządzącymi;

Po trzecie, promocja tolerancji Po trzecie, promocja tolerancji. Życie w społeczeństwie, w którym chroniona jest wolność słowa, uczy tolerancji dla różnych opinii oraz zachowań odmiennych od naszych własnych, co jest niezbędne dla normalnego funkcjonowania społeczeństwa pluralistycznego (zwłaszcza wielokulturowych).

d) wreszcie po czwarte: jako integralnej części pewnych wartości uznawanych za fundamentalne - wolność słowa stanowi m.in. nieodzowny warunek samorealizacji jednostki; osiągnięcie przez człowieka szczęścia jest determinowane pełnym rozwinięciem sił jego umysłu, do czego niezbędne jest właśnie komunikowanie się; dostarczanie obywatelom informacji oraz opinii umożliwia im kształtowanie własnych przekonań (zob. A. Wiśniewski, Znaczenie wolności słowa w państwie demokratycznym, "Gdańskie Studia Prawnicze", t. 7 z 2000 r., s. 645-658).

Koniec cz. I