PROGRAMY WSPÓŁPRACY Z GIMNAZJAMI Program współpracy z gimnazjami z terenu Konina na lata 2006/2007 – wspieranie rodzin z problemami opiekuńczo-wychowawczymi.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Działania Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego na rzecz Rodziny
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Tylko zintegrowanie działań instytucji i organizacji pozarządowych działających w naszej gminie, powiecie może przynieść efekty w zakresie zapobiegania.
SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
MIEJSKI OŚRODEK POMOCY RODZINIE W KONINIE
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
ZAGROŻENIA NARKOTYKOWE KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W PIŃCZOWIE
Gmina Miejska Turek- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej jako realizator prac społeczno – użytecznych ul. Konińska Turek Tel ,
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Realizacja przez szkoły województwa śląskiego Krajowego Programu Zapobiegania Narkomanii w roku 2009 (materiał opracowany w oparciu o informacje przekazane.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Zadania Świetlicy Profilaktyczno – Wychowawczej w zakresie pomocy dzieciom z trudnościami wychowawczymi i dydaktycznymi.
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tarnowie Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tarnowie.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna wspomaga szkołę w realizacji zadań wychowawczych Opracował zespół w składzie: Joanna Brzoskowska PP-P Nr 2 Gdańsk,
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
IV Suwalska Kampania Białej Wstążki 25 XI – 10 XII 2013r. Patronat Kampanii Prezydent Miasta Suwałk Starosta Suwalski Koordynacja Kampanii Komenda Miejska.
Polskie dobre praktyki - doświadczenia „Niebieskiej Linii”
II Forum Nauczycieli, Piła 2004 r.
Wyniki ankiety dotyczącej postaw młodzieży Gimnazjum nr 2 w Rumi wobec środków uzależniających przeprowadzonej w październiku 2007 Szkoła Promująca.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
WEWN Ą TRZSZKOLNA PROCEDURA Oprac. Magdalena Dyszkiewicz WYDŁUŻANIE OKRESU EDUKACYJNEGO.
Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 2002 statystyki Ponad 86 tys. interwencji policji Ponad 86 tys. interwencji policji Ponad 69 tys.
OPRACOWAŁA: ANNA TUŁA - NOWACIŃSKA PODSTAWA PRAWNA: 1.§ 1 ust. 4 ramowego statutu publicznego szkoły, stanowiącego załącznik nr 2 do Rozporządzenia.
ZESPÓŁ SZKÓŁ im. OSKARA LANGEGO ul. RATAJA 30, ZAWIERCIE
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Badania ankietowe uczniów i ich rodziców
Podstawy prawne rekrutacji do klas integracyjnych Ustawa o systemie oświaty (t.j. z 2015 r. poz.2156 ze zmianami); Zgodnie z zapisami ustawy od roku szkolnego.
Kryteria rekrutacji do klas pierwszych ogólnodostępnych oraz integracyjnych gimnazjów prowadzonych przez Miasto Poznań.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
FORUM ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH 4 KWIETNIA 2016 WYBORY PRZEDSTWICIELI ORGANIZACJI DO MIELECKIEJ RADY DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO Wydział Spraw Społecznych.
Roczny Program Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2015 rok.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Praca metodą projektu edukacyjnego
Co to jest Zespół Interdyscyplinarny?
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Profilaktyka 2017 Łódź, 3 marca 2017 r. Wydział Edukacji DSS UMŁ.
Bezpieczeństwo drogowe dla dzieci i młodzieży
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

PROGRAMY WSPÓŁPRACY Z GIMNAZJAMI Program współpracy z gimnazjami z terenu Konina na lata 2006/2007 – wspieranie rodzin z problemami opiekuńczo-wychowawczymi zatwierdzonego przez Prezydenta Miasta Konina Zarządzeniem Nr 440/IV/2006 z dnia 19 października 2006 roku Program współpracy z gimnazjami z terenu Konina na lata 2008/2015 w zakresie wspierania rodzin z problemami opiekuńczo-wychowawczymi przyjętego do realizacji Uchwałą Nr 245 Rady Miasta Konina z dnia 27 lutego 2008 roku Konin 2008 DOBRE PRAKTYKI W DZIAŁALNOŚCI MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY RODZINIE W KONINIE na przykładzie realizowanych programów współpracy z gimnazjami

Z A R Z Ą D Z E N I E NR 398/IV/2006 PREZYDENTA MIASTA KONINA z dnia 13 kwietnia 2006 roku w sprawie wprowadzenia Programu współpracy z gimnazjami z terenu Konina na lata 2006/2007 – wspieranie rodzin z problemami opiekuńczo-wychowawczymi. Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz ze zm) oraz art. 17 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 13 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593 ze zm) zarządza się co następuje: § 1 Wprowadza się Programu współpracy z gimnazjami z terenu Konina na lata 2006/2007 – wspieranie rodzin z problemami opiekuńczo-wychowawczymi, który stanowi załącznik do zarządzenia, w celu realizacji zadań wynikających z ustawy o pomocy społecznej. § 2 Wykonanie zarządzenia powierza się zastępcy Prezydenta ds. Społecznych oraz Dyrektorowi Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Koninie. § 3 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia. Prezydent Miasta Konina Kazimierz Pałasz

Z A R Z Ą D Z E N I E NR 440/IV/2006 PREZYDENTA MIASTA KONINA z dnia 19 października 2006 roku w sprawie powołania Miejskiego Zespołu ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie Na podstawie art.7 ust.1 pkt.6, 8 i 16, art. 30 ust.1 oraz art.33 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. Nr 142 z 2001 r. poz ze zm.) oraz z art. 17 ust. 1 pkt 1. i ust.2 pkt. 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm) zarządza się co następuje: § 1 Powołuje Miejski Zespół ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie celem tworzenia wspólnej płaszczyzny oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych nakierowanych na uczniów i rodzinę uczniów gimnazjum ze szczególnym uwzględnieniem na tak zwaną trudną młodzież do realizacji programu Program współpracy z gimnazjami z terenu miasta Konina na lata 2006/ wspieranie rodzin z problemami opiekuńczo – wychowawczymi w składzie: Anna Kwaśniewska – Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie Magdalena Zbyszewska – Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie Elżbieta Wasilewska – Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie Anna Przybył – Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie Barbara Nowak – Urząd Miejski w Koninie, Wydział Oświaty Maria Pawlak – Urząd Miejski w Koninie, Wydział Kultury, Sportu i Spraw Społecznych Katarzyna Brzozowicz – Stowarzyszenie na rzecz Aktywizacji Zawodowej i Pomocy Socjalnej Młodzieży Iwona Głowacka – Sąd Rejonowy w Koninie Iwona Majkowska – Komenda Miejska Policji w Koninie Anna Lewandowska – Konińskie Towarzystwo Trzeźwość Krystyna Pokora – Towarzystwo Przyjaciół Dzieci

§ 2 Koordynację pracy Zespołu powierzam Pani Magdalenie Zbyszewskiej. § 3 Zespół opracuje regulamin pracy w oparciu o Program współpracy z gimnazjami z terenu miasta Konina na lata 2006/2007 – wspieranie rodzin z problemami opiekuńczo – wychowawczymi. §4 Zarządzenie wchodzi z dniem podjęcia. Prezydent Miasta Konina Kazimierz Pałasz

W celu dostosowania działań do występujących potrzeb wskazanym było dokładniejsze poznanie problemów uczniów. W związku z tym przeprowadzono w styczniu 2007 roku badania ankietowe wśród uczniów klas pierwszych konińskich gimnazjów. Przeprowadzenie badań powierzono studentom Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie. Badania opracowali pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Koninie. Ankiety dotyczące bezpieczeństwa i alkoholu (zamieszczone w nich pytania dodatkowo rozszerzono) wykorzystano z wzoru zamieszczonego w podręczniku Szkolny Program Profilaktyki w numerze Zeszyt Profilaktyczny dla Wychowawcy nr 3-4 rok 2002.

GRAFICZNE ZESTAWIENIE WYNIKÓW BADAŃ ANKIETOWYCH

Ankieta dotycząca problemów alkoholowych 1. Czy znane Ci są przypadki używania napojów alkoholowych przez młodzież?

2. Czy kiedykolwiek napiłeś się napoju alkoholowego i poczułeś jakieś zmiany w swoim samopoczuciu lub zachowaniu(np.: zawroty głowy, nudności, nadmierną wesołość itd.)?

3. Czy w okresie ostatnich 30 dni zdarzyło Ci się pić jakiekolwiek napoje alkoholowe?

Jaki to był napój alkoholowy?

Z kim piłeś napój alkoholowy?

Gdzie piłeś?

4. Czy łatwo było Ci dokonać zakupów alkoholowych?

Czy sprzedawca sprawdzał ile masz lat?

5. Czy kiedykolwiek uczestniczyłeś w szkole lub poza nią w zajęciach poświęconych problemowi alkoholowemu?

6. Czy zajęcia te zmieniły Twoje poglądy dotyczące picia alkoholu?

7. Które z nich podobały Ci się najbardziej? Opisz krótko, co podobało Ci się najbardziej? Odpowiedzi były następujące: - film o nadużywaniu alkoholu, - rozmowa o nadużywaniu alkoholu na godzinie wychowawczej, - odtwarzanie zachowań osób nadużywających alkohol oraz osób z ich otoczenia.

8. Czy chciałbyś, żeby takie zajęcia były kontynuowane?

Ankieta dotycząca bezpieczeństwa w miejscu zamieszkania oraz na terenie szkoły 1. Czy w pobliżu swojego miejsca zamieszkania czujesz się bezpiecznie?

2. Czy na terenie naszej szkoły czujesz się bezpiecznie?

3. Czy byłeś świadkiem wymuszenia pieniędzy lub przedmiotów wobec uczniów naszej szkoły?

4. Jeśli tak to gdzie: na terenie szkoły?

5. Jeśli tak to przez kogo?

6. Czy byłeś świadkiem zmuszania uczniów naszej szkoły do wykonywania czynności, których nie chcieli zrobić?

7. Jeśli tak to gdzie: na terenie szkoły?

8. Jeśli tak to przez kogo?

9. Czy zdarzyło Ci się oddać pieniądze lub inne przedmioty albo zrobić coś wbrew swojej woli na terenie szkoły lub jej okolic?

10. Jeśli tak to gdzie: na terenie szkoły?

11. Jeśli tak to kto Cię do tego zmuszał?

12. Czy otrzymywałeś listy, telefony, SMS – y z pogróżkami?

Jeśli tak, czy znałeś autora?

13. Czy w swoim środowisku domowym czujesz się bezpiecznie?

14. Do kogo zwróciłbyś się w pierwszej kolejności po pomoc?

Sytuacja rodzinna

Ankieta dotycząca problemów związanych z narkotykami 1. Czy znane Ci są przypadki zażywania narkotyków przez młodzież?

2. Czy kiedykolwiek użyłeś narkotyk i poczułeś jakieś zmiany w swoim samopoczuciu lub zachowaniu (np.: zawroty głowy, nudności, nadmierną wesołość itd.)?

3. Czy w okresie ostatnich 30 dni zdarzyło Ci się zażywać narkotyki?

Jaki to był narkotyk?

Z kim zażywałeś narkotyk?

Gdzie zażywałeś?

4. Czy kiedykolwiek uczestniczyłeś w szkole lub poza nią w zajęciach poświęconych problemowi narkotyków?

5. Czy zajęcia te zmieniły Twoje poglądy dotyczące zażywania narkotyków?

6. Które z nich podobały Ci się najbardziej? Opisz krótko, co podobało Ci się najbardziej? Odpowiedzi były następujące: - filmy o MONARZE, - rozmowy o środkach odurzających.

7. Czy chciałbyś, żeby takie zajęcia były kontynuowane?

UCHWAŁA Nr 245 RADY MIASTA KONINA z dnia 27 l u t e g o 2008 roku w sprawie wprowadzenia Programu współpracy z gimnazjami z terenu Konina na lata w zakresie wspierania rodzin z problemami opieku ń czo – wychowawczymi. Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorz ą dzie gminnym /Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z pó ź n. zm./ oraz art.17 ust.1 pkt 1, ust.2 pkt 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej /Dz. U. Nr 64, poz. 593 z pó ź n. zm./ - Rada Miasta Konina u c h w a l a, co nast ę puje: § 1 Przyjmuje si ę do realizacji Program współpracy z gimnazjami z terenu Konina na lata w zakresie wspierania rodzin z problemami opieku ń czo - wychowawczymi stanowi ą cy zał ą cznik do niniejszej uchwały. § 2 Program stanowi integraln ą cz ęść Strategii Rozwoju Konina i Lokalnej Strategii Rozwi ą zywania Problemów Społecznych dla Miasta Konina na lata § 3 Wykonanie uchwały powierza si ę Prezydentowi Miasta Konina i Dyrektorowi Miejskiego O ś rodka Pomocy Rodzinie w Koninie. § 4 Uchwała wchodzi w ż ycie z dniem podj ę cia. Przewodnicz ą cy Rady Miasta Konina Wiesław Steinke

Za główny cel programu przyjęto kompleksową pomoc rodzinom uczniów gimnazjów w ramach wspólnej płaszczyzny oddziaływań wielu podmiotów w tym również poprzez zespoły profilaktyczno-resocjalizacyjne. Cele szczegółowe programu to: Profilaktyka i edukacja z zakresu rozpoznania i radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych. Pomoc dziecku i jego rodzinie adekwatna do zdiagnozowanej sytuacji materialno – bytowej i wychowawczej ucznia. Oferowanie rodzinom mającym trudności opiekuńczo -wychowawcze z dziećmi bezpośredniego kontaktu ze specjalistami Sekcji Poradnictwa Rodzinnego i Interwencji Kryzysowej oraz innych jednostek organizacyjnych i organizacji pozarządowych Umożliwienie dzieciom uczestnictwa w zajęciach świetlic środowiskowych, środowiskowych ognisk wychowawczych i świetlic socjoterapeutycznych. Umożliwienie dzieciom w porozumieniu ze szkołą, udziału w zorganizowanych formach wypoczynku letniego i zimowego oraz spędzania czasu wolnego, celem zmiany postawy i zachowania. Motywowanie rodziców uzależnionych i współuzależnionych do podejmowania lub kontynuowania leczenia. Cele programowe osiągane są poprzez realizację wielu zadań poprzez przedstawicieli różnych instytucji i organizacji pozarządowych. Realizatorzy programu mają również możliwość uczestnictwa w szkoleniach w wyniku czego realizacja programu jest bardziej efektywna. Aktualnie przygotowujemy się do badania skuteczności działań programowych.

Dziękujemy za uwagę Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie