DEMOKRACJA W SZKOLE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gimnazjum nr 56 w Poznaniu
Advertisements

Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów, nasze pomysły i dobre praktyki.
Opracowa n i e : Marta Plewa Dawid Głowacki. Prowadzący spotkanie udzielają lub w razie potrzeby odbierają głos osobie przemawiającej. Dyskusja trwać
Samorząd Uczniowski.
Samorząd szkolny -droga ku demokracji.
PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
SZKOLNE RZĄDY.
Samorząd Uczniowski. działa na podstawie art. 55 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Rada Szkoły Rada Szkoły - Zespołu Szkół im. Generała Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej.
Rada Rodziców jako organ szkoły
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
J AK MOŻNA ZAANGAŻOWAĆ RODZICÓW Z R ADY R ODZICÓW DO PRACY S AMORZĄDU U CZNIOWSKIEGO ? Sylwia Michta Angelika Borowska.
Prawa i obowiązki ucznia.
Od bierności ku aktywności,
SAMORZĄD SZKOLNY W PIGUŁCE..
Jeden nie da rady, ale z gromadą będą musieli się liczyć Janusz Korczak.
Samorząd UCZNIOWSKI.
DEBATA: Jakie korzyści mają uczniowie z istnienia samorządu szkolnego?
Zadania samorządu uczniowskiego
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
S AMODZIELNOŚĆ CZY W SPÓŁPRACA ? C ZYLI JAKĄ SIŁĘ MA SU ? Sejmik Dzieci i Młodzieży r. Iwona Lewińska, Damian Soboń
Przedstawianie innym organom (radzie szkoły, radzie pedagogicznej, dyrektorowi) wniosków i opinii w sprawach dot. szkoły Możliwość redagowania i wydawania.
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Samorząd Uczniowski to jeden z organów szkoły, czyli organizacja uczniów danej placówki obejmująca całą społeczność uczniowską; samorząd jest niezależny.
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
Spis treści: Co to jest samorząd uczniowski??
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Samorządy.
OPRACOWALI: JAKUB ORLEAŃCZYK BARTOSZ MUSIAŁ
Debata o samorządności uczniowskiej
- potrzeba czy balast w naszej szkole?
Samorząd Uczniowski.
CZYLI JAK STWORZYĆ IDEALNY SAMORZĄD SZKOLNY?
SU jest to niezależna organizacja, w której skład wchodzą wybrani uczniowie szkoły. Są oni wybierani w demokratycznych wyborach poprzedzonych intensywną.
Jak według uczniów powinien funkcjonować Samorząd Szkolny?
Samorządy Szkolne Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów?
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Samorząd Uczniowski.
Władze samorządowe w naszej szkole
„Nie pytaj, co Ameryka może zrobić dla ciebie
Czym jest samorząd uczniowski? Samorząd uczniowski to jeden z organów szkoły obok dyrektora, rady pedagogicznej i rady szkoły. Organizacja uczniów danej.
Samorząd Uczniowski.
Aleksandra Kalicińska, Aleksandra Rudawska
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
„SAMORZ Ą D UCZNIOWSKI – JAK DALEKO NAM DO IDEAŁU? ” 21 KWIETNIA 2010 DEBATA.
Jak działa demokracja w szkole?
Przeprowadzona w Gimnazjum nr 2 NOWY S Ą CZ.  Samodzielne decyzje ucznia dotyczące spraw uczniów i szkoły, uczniów  Współdecydowanie w sprawach.
Nasza „mała” demokracja
SZKOLNA DEBATA DOTYCZĄCA SAMORZĄDNOŚCI UCZNIOWSKIEJ Jak przygotowa ć i zorganizowa ć wybory do w ł adz samorz ą du uczniowskiego, ż eby by ł y ś wi ę tem.
Grupa reprezentująca społeczność uczniowską danej szkoły (klasy), Wybrana w celu rozwiązywania ważnych problemów swego środowiska; Działa pod opieką i.
Instytucje demokratyczne w szkole
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
ARTUR: Obszar 1. Wybory reprezentacji w tej ankiecie sprawdzamy, czy w naszej szkole wybory do samorządu uczniowskiego są zgodne z demokratycznymi zasadami.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
DEBATA: SAMORZĄD SZKOLNY BLISKO KAZDEGO UCZNIA
Zapis prezentacji:

DEMOKRACJA W SZKOLE

Samorząd uczniowski Samorząd uczniowski – jeden z organów szkoły (pozostałymi organami są: dyrektor, rada pedagogiczna i rada szkoły), organizacja obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej i jakiejkolwiek partii oraz ugrupowań politycznych.

Statut szkoły mówi: 2) Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Samorząd uczniowski: 1) W szkole działa samorząd uczniowski, zwany dalej „samorządem”. 2) Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły. 3) Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów. 4) Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły. 5) Samorząd ma prawo do przedstawiania radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wniosków i opinii dotyczących wszystkich spraw związanych z działalnością szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw ucznia, takich jak: a) prawa do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami, b) prawa do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, c) prawa do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań, d) prawa organizowania, w miarę możliwości szkoły i zgodnie z własnymi potrzebami działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej, w porozumieniu z dyrektorem szkoły, e) prawa do redagowania i wydawania gazety szkolnej, f) prawa do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu. 6) Samorząd opiniuje statut szkoły. 7) Samorząd opiniuje szczegółowe kryteria oceny zachowania ucznia, tryb i zasady jej ustalania oraz tryb odwoławczy. 8) Samorząd ma prawo do zorganizowania, co najmniej raz w okresie spotkania z dyrektorem szkoły (wicedyrektorem) w celu wymiany opinii, uwag i spostrzeżeń dotyczących życia szkoły. 9) Samorząd może wnioskować o rozszerzenie składu rady szkoły o inne osoby niż wymienione w ust. 2 pkt. 1. 10) Współdecyduje o przyznaniu pomocy materialnej dla młodzieży szkolnej. 11) Opiniuje przyznawanie Medalu Zespołu Szkół Nr 1 im. St. Staszica w Kutnie. 12) Może wnioskować, wspólnie z radą  pedagogiczną  i radą rodziców do organu prowadzącego o nadanie imienia szkole. 13) Opiniuje program wychowawczy i program profilaktyki szkoły. 14) Typuje kandydatów do stypendium Prezesa Rady Ministrów spośród uczniów spełniających określone warunki.

Ankieta W ankiecie wzięło udział 126 osób: 31 IA, 28 IB, 22 IIA, W dniu 27.03.2012 r. w naszej szkole w klasach: IA, IB, IIA, IID, IIIE przeprowadzono ankietę dotyczącą pracy Samorządu Uczniowskiego w naszej szkole. W ankiecie wzięło udział 126 osób: 31 IA, 28 IB, 22 IIA, 22 IID, 23 IIE.

Podsumowanie ankiety Czym Twoim zdaniem jest samorząd szkolny? Odpowiedzi były bardzo zróżnicowane, od pozytywnych ocen do najbardziej krytycznych. Wybrane odpowiedzi: „Samorząd szkolny jest to organ wybierany w wyborach, reprezentujący całą szkolną społeczność” „Samorząd szkolny jest organem, który organizuje imprezy szkolne” „Samorząd szkolny to grupa osób organizująca życie w szkole” „Samorząd szkolny to Jakub Nowicki” 45% osób interpretuje SU jako grupę reprezentującą wszystkich uczniów danej szkoły 35% osób interpretuje SU jako organ, który ma za zadanie organizację szkolnych imprez, świąt 10% osób interpretuje SU jako instytucję, która pomaga w organizacji wszelkich działań w szkole 8% osób nie udzieliło odpowiedzi 2% osób jako SU uważa jego przewodniczącego Jakuba Nowickiego

Czym jest samorząd szkolny Czym jest samorząd szkolny? Jakie zadania powinien podejmować samorząd uczniowski? O czym uczniowie mogą decydować w szkole w sposób demokratyczny?

Czy uważasz, że Zarząd Samorządu jest potrzebny?

Czy szkoła mogłaby istnieć bez samorządu uczniowskiego Czy szkoła mogłaby istnieć bez samorządu uczniowskiego? Jaka jest rola przedstawicieli samorządu uczniowskiego w szkole? Czy każda kwestia jest warta demokratycznych rozstrzygnięć – czy są sprawy, w których mogą decydować samodzielnie przedstawiciele samorządu uczniowskiego?

Czy uważasz, że będąc w składzie Zarządu Samorządu Szkolnego trzeba poświęcać dużo czasu i energii by wykonywać swoje obowiązki ?

Czy chciałbyś działać w Samorządzie Szkolnym ?

W jaki sposób zmobilizować uczniów do aktywnego udziału w pracach Samorządu Uczniowskiego? W jaki sposób skutecznie wyłonić przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego? W jaki sposób uczniowie mogą wpływać na decyzje przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego?

W ilu działaniach w ciągu bieżącego roku szkolnego ty uczestniczyłeś W ilu działaniach w ciągu bieżącego roku szkolnego ty uczestniczyłeś? W kl IB, IID dominuje odp. 1x W kl IIA, IIE dominuje odp 2x W kl IA dominuje odp 3x

Angażowanie wszystkich uczniów w działanie vs Angażowanie wszystkich uczniów w działanie vs. dobór osób wg ustalonych kryteriów – którą ścieżkę obrać?

Czy orientujesz się czym obecnie zajmuje się Samorząd Szkolny w naszej szkole ? Wymień wydarzenia „Nie mam pojęcia” „Filmik promujący szkołę oraz świętem patrona” „Debiuty” „Zjazd absolwentów”

Co jest twoim zdaniem największą wadą naszego SU Co jest twoim zdaniem największą wadą naszego SU? a) małe angażowanie uczniów w działania SU; b) słaba i mało widoczna aktywność w działaniu SU; c) nieangażowanie się samorządu w sprawy pozaszkolne; d) plan działań nie jest znany społeczności szkolnej; e) inne (jakie?): „Zbyt dużo obowiązków spoczywa na kilku osobach” „Angażowanie ciągle tych samych osób”

W jaki sposób zorganizować sprawną komunikację między uczniami, przedstawicielami samorządu uczniowskiego, nauczycielami, rodzicami i instytucjami?

Czy uważasz, że działalność w Samorządzie Szkolnym może przygotować do przyszłej pracy w polityce ? Odpowiedź uzasadnij. „Tak. Uczy sprawnego działania, pokazywania się na uroczystościach” „Uczy retoryki, odpowiedniego zachowania przy przemowach” „Owszem, uczy podejmowania odpowiednich decyzji”

Czego uczy praca w samorządzie i czy zdobyta wiedza i doświadczenie mogą zaowocować w przyszłości?

Czy zmieniłbyś/abyś coś w Samorządzie Szkolnym w naszej szkole Czy zmieniłbyś/abyś coś w Samorządzie Szkolnym w naszej szkole ? Jeśli tak , to co ? „W działania powinni być angażowani wszyscy uczniowie” „Samorząd powinien podejmować działania pozaszkolne” „Na tablicy powinny być wywieszone działania SU by każdy mógł się zaangażować” „Nic, niech robi to, co robi, bo robi to dobrze”

Czego oczekujesz od Zarządu Samorządu Szkolnego Czego oczekujesz od Zarządu Samorządu Szkolnego ? Jakie działania powinien podejmować ? „Powinien wszystkich informować o swoich działaniach, a nie tylko trójki klasowe” „Powinien organizować ciekawe wycieczki i imprezy typu walentynki, andrzejki..” „Apel na temat aktualnych wydarzeń” „Powinien działać razem z innymi uczniami” „Godnego reprezentowania szkoły” „Niczego więcej. Wystarcza mi to, co robi”

Jak oceniasz pracę samorządu uczniowskiego w naszej szkole (oceń w skali od 1 do 5)?

Co ma wpływ na ocenę pracy przedstawicieli samorządu Co ma wpływ na ocenę pracy przedstawicieli samorządu? Czy wszystkie działania przedstawicieli samorządu mają wpływ na ocenę jego pracy?

„Samorządna szkoła powinna być jak drużyna sportowa: wygrać może tylko wtedy, gdy grają wszyscy, a nie tylko gwiazdy(…) W samorządnej szkole nie tylko się błyszczy, jest się podziwianym, ale trzeba pracować, nie dla siebie, lecz dla innych” J. Radziewicz