Jak znaleźć swoje miejsce na rynku pracy – poszukiwanie informacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Metody poszukiwania pracy. Ważne jest: - jakiej pracy szukasz? -gdzie chcesz pracować? - jaki wymiar czasu pracy Cię interesuje? - ile czasu decydujesz.
Urząd Pracy m.st. Warszawy
Dlaczego organizacja pozarządowa to inkubator dobrych pracowników?
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Kogo szukają pracodawcy?
Rodzic jako doradca zawodowy
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
Metody wyboru zawodu Cele zajęć:
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Gdzie szukać pracy???. Znajomi i rodzina Najlepiej mówić wszystkim, dookoła, że szukasz pracy. Osoby znające Cię z dobrej strony mogą udzielić Ci rekomendacji.
Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Bilansowanie kompetencji zawodowych.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Wojciech Kreft ECORYS Polska Konferencja - Zamek Książ System Informacji Branżowej narzędziem pomocy w planowaniu kariery i aktywności zawodowej.
Poradnictwo Zawodowe II
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 6 w ŁODZI,
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
ABC e-learningu.
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
AKTYWNE POSZUKIWANIE PRACY
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
Fundacja Regionalnej Agencji Promocji Zatrudnienia Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne Optoland S.A Biuro Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w.
Nowe oblicze doradztwa – poradnictwo zawodowe dla pracodawców
Kształcenie zawodowe szansą zatrudnienia na rynku pracy
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
TECHNIK EKONOMISTA.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Czym jest doradztwo zawodowe?
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Szkolenie dla opiekunów Centów
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
SZOK -Szkolny Ośrodek Kariery
Jak wybrać zawód?.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Technik Organizacji Reklamy
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego ŁCDNiKP 824/rz Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
CZYNNIKI TRAFNEGO WYBORU ZAWODU
Poradnictwo zawodowe dla osób bezrobotnych oraz uczniów szkół ponadgimnazjalnych Cieszyn, r.
Dynamika zmian istniejących na rynku pracy zawodów jest ściśle związana z tendencjami społeczno-gospodarczymi Europy i świata. Co kilka miesięcy pojawiają.
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 7 SPOTKANIE.
BRANŻOWA INFORMACJA ZAWODOWA (konspekt webinarium)
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
PORADNICTWO ZAWODOWE we FRANCJI
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska Doradca zawodowy Gimnazjum nr 10 w Gliwicach.
Technik transportu drogowego
Powiatowy Urząd Pracy Powiatowy Urząd Pracy w Zgorzelcu w Zgorzelcu Centrum Informacji i Aktywizacji Zawodowej i Aktywizacji Zawodowej.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
MODUŁ II – Aktywność gospodarcza
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Dualne kształcenie zawodowe
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Zapis prezentacji:

Jak znaleźć swoje miejsce na rynku pracy – poszukiwanie informacji Joanna Tyrpak Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Lubinie

Dobre zaplanowanie kariery zawodowej wymaga ze strony uczniów i absolwentów posiadania wielu informacji, które umożliwią podjęcie trafnych decyzji. Udzielanie pomocy, będzie polegało na przekazywaniu informacji przez osobę mającą wiedzę, doświadczenie i umiejętności w prowadzeniu porady i posiadającą odpowiednie zaplecze informacyjne. Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Lubinie

Pojęcia Informacja – Słownik języka polskiego określa informację jako ”powiadomienie o czymś, zakomunikowanie czegoś, wiadomość, wskazówka, pouczenie” Informacja zawodowa- to zakres wiedzy niezbędny do podjęcia decyzji zawodowych związanych z nauką zawodu, przygotowaniem do zatrudnienia, prawami i obowiązkami pracowników, bezrobotnych i poszukujących pracy. Rynek pracy – zespół mechanizmów umożliwiający kontakt pracodawców z pracownikami, miejsce popytu na pracę (zapotrzebowanie na pracowników) z podażą pracy (kształtowaną przez osoby chętne do jej podjęcia), w wyniku którego dokonuje się transakcja pomiędzy oferującymi pracę za określoną płacę (pracobiorcami) a jej nabywcami (pracodawcami). Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Lubinie

Przekaz informacji model H.D. Lasswell źródła informacji nadawca treści przekazu kanały odbiorca efekty przekazu Przekaz informacji to proces, który trwa określony czas. Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Lubinie

Znaczenie i treść informacji w procesie planowania przyszłości zawodowej. Wszystkie decyzje, które podejmujemy w życiu polegają tym samym prawom. Dotyczy to też decyzji edukacyjnych i zawodowych. Każdy dokonywany przez osobę wybór wymaga posiadania przez nią określonych zasobów informacji. Informacja jest paliwem dla dokonywanych wyborów. Decyzja jest odpowiednio przetworzoną informacją./ Psychologiczna Teoria Decyzji J.D. Brossa/ Dostarczanie odpowiedniej informacji jednostkom, które podejmują decyzje jest jednym z istotnych warunków zmniejszania ryzyka i niepewności w planowaniu kariery zawodowej. Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Lubinie

Jakie cechy powinny charakteryzować informację zawodową trafność dokładność kompletność rzetelność przejrzystość aktualność możliwość ich wykorzystania pobudzanie zainteresowania i motywacji racjonalność Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Lubinie

Jakich informacji potrzebuję, aby zaplanować swoją przyszłość zawodową Przy podejmowaniu decyzji zawodowych potrzebne są 4 rodzaje informacji: informacje o sobie samym: zainteresowaniach, uzdolnieniach, temperamencie, cechach charakteru, stanie zdrowia; informacje o istocie pracy w zawodzie: zadaniach i czynnościach, warunkach i środowisku pracy, wymaganiach, jakie stawia zawód kandydatom na pracowników; informacje o możliwościach kształcenia w zawodzie odnośnie do poziomu kształcenia typów i rodzajów szkół, w których można uzyskać kwalifikacje w preferowanym zawodzie, możliwości kontynuowania nauki i podnoszenia kwalifikacji zawodowych; informacje o możliwościach zatrudnienia w instytucjach, organizacjach i zakładach pracy, w których można znaleźć zatrudnienie, wymaganiach pracodawców, sposobach poszukiwania pracy; Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Lubinie

Nośniki przekazu informacji: proste formy drukowane ulotki plakaty artykuły doniesienia prasowe poradniki Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Lubinie

złożone formy drukowane książki zawierające pełne charakterystyki zawodów przewodniki Informatory scenariusze zajęć teczki informacyjne o zawodach Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Lubinie

multimedialne filmy audycje radiowe audycje TV zdjęcia animacje Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Lubinie

Porady zawodowe i indywidualne Programy komputerowe pomagające w zdobyciu umiejętności sprzyjających w znalezieniu pracy Internetowe bazy danych o edukacji i rynku pracy Porady zawodowe i indywidualne Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Lubinie

Korzyści płynące ze zbierania informacji o rynku pracy na bieżąco śledzimy trendy panujące na rynku pracy; nabywamy wiedzy o sposobach rekrutacji, wymaganiach pracodawców; potrafimy realnie ocenić szanse na zatrudnienie w danym zawodzie; Pozyskujemy wiedzę o różnych sposobach znajdowania pracy. Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Lubinie

Podstawowe źródła informacji o rynku pracy Instytucje: urzędy pracy poradnie psychologiczno-pedagogiczne młodzieżowe centra kariery centra informacji i planowania kariery mobilne centra informacji zawodowej Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Lubinie

II. Czasopisma III.Programy komputerowe: multimedialne systemy informacji IV. Internet V.Informatory(o szkołach, ścieżkach kształcenia) VI.Ulotki o zawodach Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Lubinie

Wiedza na temat trendów na rynku pracy http:// portalwiedzy.onet.pl http://gb.pl http://www.medialine.pl/artykul.php http://www.rynekpracy.pl Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Lubinie

Trendy na europejskim rynku pracy w perspektywie lat 2015-2020 Z reguły prognozy opracowane są w perspektywie lat 2015-2020 dla całych sektorów i grup zawodowych. Badania przyszłościowych trendów na europejskim rynku pracy prowadzone są regularnie od wielu lat przez European Centre for the Development of Vacational Training (nazwa zwyczajowa Cedefop, skrót pochodzący z fr. Centre Européen pour le Développement de la Formation Professionnelle). Jest to wyspecjalizowana agenda Unii Europejskiej. Według prognoz tej organizacji w latach 2006-2020 przewidywany popyt na pracę dla krajów Unii Europejskiej (dane łącznie ze Szwajcarią i Norwegią, ale bez Bułgarii i Rumunii) wzrośnie w kategorii specjalistów, do których zalicza się inżynierów, specjalistów z zakresu nauk ścisłych oraz ochrony zdrowia, a także w tych samych dziedzinach w kategorii technicy (średni personel). Największy spadek przewiduje się w kategoriach zawodowych, takich jak pracownicy sektora rolnictwa i rybołówstwa oraz rzemieślnicy. Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Lubinie

Trendy na europejskim rynku pracy w perspektywie lat 2015-2020 W latach 2015-2020 wymagania europejskiego rynku pracy, odnośnie zapotrzebowania na konkretne zawody oraz umiejętności i kompetencje pracowników, ulegać będą znacznym zmianom. Związane jest to z rozwojem nowych technologii informatycznych i telekomunikacyjnych, oraz większym oparciem gospodarek na tzw. wiedzy. Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Lubinie

Polski rynek pracy- oczekiwania pracodawcy Pracodawca oczekuje kierunkowej wiedzy i elastyczności w jej zastosowaniu. Inne wymagania dotyczą : znajomości języków obcych, aktywności i doświadczenia, ukończonej dobrej szkoły wyższej. Pracownik ma być : kompetentny, solidny, odpowiedzialny, pilny (księgowość i bankowość) . Idealny kandydat powinien umieć pracować w grupie, stąd rozbudowane wymagania dotyczące kompetencji miękkich – komunikatywność, praca w zespole, koncentracja na celach i wynikach, mile widziane są kreatywność, zdolności analityczne i myślenie koncepcyjne, automotywacja i entuzjazm, zarządzanie czasem i sobą, umiejętności organizacyjne. Stanowiska kierownicze- umiejętność motywowania innych, zdolności przywódcze, umiejętność kierowania zespołem. Od specjalistów wymaga się orientacji na rozwój własny i podnoszenie kompetencji. A od każdego – niezależnie od stanowiska i odpowiedzialności – szybkiego uczenia się i wykorzystywania zdobytej wiedzy. Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Lubinie

Polski rynek pracy- oczekiwania pracownika Pracodawcy zaczynają zauważać potrzeby pracownika – inne niż finansowe. Dla wielu mają one większe znaczenie niż gratyfikacja w postaci wynagrodzenia. Pracownik oczekuje w miejscu pracy : uwagi, szczerości, przyjaznej atmosfery, indywidualnego traktowania perspektyw. Pracodawca chcąc pozyskać najlepszego musi mu zapewnić odpowiednie otoczenie. Nowy model pracownika ( pokolenie Y ) ma własną wizję pracy, nie chce wykonywać poleceń, jest przekonany, że od życia należy im się komfort i wygoda. Trudno motywować ludzi, którzy od razu chcą mieć wysokie stanowiska, dobre zarobki i czas na życie prywatne. Najlepszym rozwiązaniem jest system wynagrodzeń uzależniony od wyników i jasno sprecyzowana ścieżka kariery i awansu –  tego można oczekiwać od przyszłego, świadomego pracodawcy. Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Lubinie

Rynek Pracy- jak dziś szukać pracy Spotkania potencjalnego pracodawcy i kandydata do pracy ułatwione są dzięki obecności wielu nowoczesnych narzędzi interaktywnych. Tradycyjne kanały poszukiwań: znajomi, osobiste doświadczenia – nadal są uważane za kluczowe przy podejmowaniu decyzji o aplikacji, jednak nie każdy posiada rozległe kontakty, by mieć dostęp do bezpośrednich informacji o firmie i naborze do niej. Ogromną popularnością cieszą się ogłoszenia w gazetach i na specjalistycznych serwisach dla pracowników i pracodawców. Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Lubinie

Rynek Pracy- jak dziś szukać pracy Ogólne portale pracy Pracuj.pl Jobs.pl Jobpilot.pl Gazetapraca.pl Praca.gratka.pl Praca.pl infoPraca.pl Metropraca.pl Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Lubinie

Rynek Pracy- jak dziś szukać pracy Branżowe portale KarieraIT - portal pracy dla informatyków i inżynierów. jobs4it.pl - oferty pracy z branży IT. Pracownicy.it - oferty pracy wyłącznie dla branży IT. Pracawbiurze.pl - oferty pracy przede wszystkim w zakresie obsługi sekretariatu i innych prac biurowych. Pracawsprzedazy.pl - oferty pracy dla przedstawicieli handlowych, telemarketerów, sprzedawców i itp. jobs4sales.pl - oferty pracy z branż związanych ze sprzedażą. Przedstawiciele.pl - praca w działach sprzedaży. sprzedawcy.pl - portal, w którym można znaleźć oferty pracy w Działach Sprzedaży, Call Center. jobspot.pl - praca w finansach. Portal dla pracowników oraz dla pracodawców. jobs4finance.pl - oferty pracy dla maklerów, brokerów, księgowych, analityków finansowych, itp. Portale zbierające oferty z innych portali pracy jobrapido.pl - wyszukiwarka ofert pracy. praca.money.pl -publikuje ogłoszenia o pracę zebrane z innych serwisów. Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Lubinie

Wykorzystane materiały: 1.Twoja przyszłość:Zestaw scenariuszy do zajęć z młodzieżą, Fundacja Realizacji Programów Społecznych, Warszawa 2008. 2.J.D.Bross, Jak podejmować decyzje, PWN, Warszawa 1965 3.Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 2007 4. http:// portalwiedzy.onet.pl 5. http://gb.pl 6. http://www.medialine.pl/artykul.php 7. http://www.rynekpracy.pl Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Lubinie