Debata na temat szkolnej demokracji i samorządności.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Advertisements

Opracowa n i e : Marta Plewa Dawid Głowacki. Prowadzący spotkanie udzielają lub w razie potrzeby odbierają głos osobie przemawiającej. Dyskusja trwać
Demokracja w szkole.
Samorząd szkolny -droga ku demokracji.
Jak samorząd uczniowski może wpłynąć na życie społeczności szkolnej?
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
SZKOLNE RZĄDY.
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
,,A kiedy powiem Ci, że chce coś zmienić… Apropos samorządności i angażu w życie szkoły…
1. Aby otrzymać prawo głosu należy podnieść rękę 2. Uczestnicy debaty zwracają się do siebie per Pan, Pani 3. Zakazane jest obrażanie lub wyśmiewanie.
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
26 kwietnia 2010 „Jakie działanie szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i praktyki” XVI Sesja Sejmu Dzieci.
jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich
J AK MOŻNA ZAANGAŻOWAĆ RODZICÓW Z R ADY R ODZICÓW DO PRACY S AMORZĄDU U CZNIOWSKIEGO ? Sylwia Michta Angelika Borowska.
Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kochanowskiego w Muszynie
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
W jaki sposób samorząd uczniowski może wpłynąć na poprawę atmosfery i bezpieczeństwa w naszej szkole? Debata na temat :
Czyli współpraca uczniowska jako wyraz samorządności w naszej szkole.
DEBATA: Jakie korzyści mają uczniowie z istnienia samorządu szkolnego?
Ankieta dla uczniów „Demokracja a życie w szkole. Kto i jak podejmuje decyzje w naszym gimnazjum?”
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Debata Szkolne instytucje demokratyczne i ich funkcjonowanie, a także udział uczniów we współdecydowaniu o szkolnych sprawach.
Samorząd Szkolny- Droga ku demokracji
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
Angażować się w życie społeczne? TAK czy NIE. Nie tylko wybory, Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Samorząd Uczniowski.
Zaangażowanie uczniów w demokrację i samorządność szkolną, czyli nauka demokracji i obywatelskiego działania Projekt Marcina Kaczmarka i Michała Wieczorka.
CZYLI JAK STWORZYĆ IDEALNY SAMORZĄD SZKOLNY?
XVIII DEBATA SU PG7 W O POLU „Szkolna demokracja w naszych rękach”
Debata „Jakie działania należy podjąć aby zaktywizować, zachęcić młodzież do czynnego udziału w życiu społecznym ziemi pszczyńskiej”, która jest realizowana.
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
 Aleksandra Mordzak i Klaudia Safianowska ZPO im. hm. Janka Bytara „Rudego” w Lubieniu Kujawskim.
DEBATA SAMORZĄDOWA „Nie tylko wybory - MSA i inne przedsięwzięcia, czyli w jaki sposób kozienicka młodzież wpływa na lokalną rzeczywistość, i w jaki sposób.
DEBATA „SEJM DZIECI I MŁODZIEŻY” Dominika Markiewicz i Krzysztof Uher.
Młodzi aktywni? Co zrobić żeby młodzież koźmińska brała udział w wyborach i życiu społecznym.
DEBATA 2014,,Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?” Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać.
Debata Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Debata „ Samorządność” 03 kwietnia 2012 r.. Od lewej: Kinga Graczyk i Anita Psonak.
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
Plan debaty Czas trwania debaty: Stworzenie przez uczestników „mapy form aktywności społecznej” Przedstawienie wyników z ankiety dot. aktywności.
Gimnazjum w Starym Kurowie, r.. Projekt organizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Kancelarię Sejmu, Odbywa się po raz dwudziesty,
Przygotowały Patrycja Sufin i Klaudia Ledwójcik
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Władze samorządowe w naszej szkole
Samorząd Uczniowski.
Aleksandra Kalicińska, Aleksandra Rudawska
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Gimnazjum nr 67 im ks. prof. Józefa Tischnera Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Debata organizowana w ramach konkursy „Sejm Dzieci i Młodzieży” 30 Marca 2012 roku PZ nr 11 w Kętach.
Demokracja w szkole-wpływ samorządu na życie uczniów.
22 marca )Proces legislacyjny w Rzeczpospolitej Polskiej i zasady funkcjonowania Sejmu przedstawi nam Pani Elżbieta Rafalska 2)Proces legislacyjny.
Jak działa demokracja w szkole?
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Nasza „mała” demokracja
Wyniki badań "Idea samorządności a rzeczywistość".
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
Olga Sikorska i Marek Wilczek – uczniowie II LO w Zespole Szkół Nr 1 w Piszu zgłosili się do udziału w XVIII Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży. W ramach tego.
Zasady panujące podczas debaty:  Mówi tylko jedna osoba; nie przekrzykujemy się  Mówimy za siebie, nie przypisujemy innym własnych opinii  Krytykujemy.
Sonda  I pytanie : Czy wiesz co to demokracja? Czy wiesz co to demokracja?
ARTUR: Obszar 1. Wybory reprezentacji w tej ankiecie sprawdzamy, czy w naszej szkole wybory do samorządu uczniowskiego są zgodne z demokratycznymi zasadami.
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
Jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich ?
Jesteśmy uczniami Publicznego Gimnazjum nr 2 w Łomży im. Jana Pawła II . Po przyjęciu propozycji od Pani Zofii Rusiłowicz – Kleczyńskiej o możliwości.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Zapis prezentacji:

Debata na temat szkolnej demokracji i samorządności.

Do udziału w debacie zaprosiliśmy dyrekcję szkoły, nauczycieli, uczniów, rodziców oraz gości honorowych: pana Jarosława Kalinowskiego - posła do Parlamentu Europejskiego, pana Tadeusza Nalewajka – wiceministra rolnictwa, pana Mariusza Kowalewskiego – radnego Gminy Winnica oraz pana Krzysztofa Nuszkiewicza – dyrektora naszej szkoły i radnego powiatu pułtuskiego. Naszą debatę obserwowali również przedstawiciele lokalnej prasy i telewizji.

Karolina Buczyńska i Monika Komsta, uczennice klasy III technikum kształcącego w zawodzie technik żywienia i gospodarstwa domowego.

Izabela Kamińska Karolina Buczyńska Mateusz Gulatowski Adam Koczara Arkadiusz Banach

Samorząd szkolny istnieje po to aby rozwiązywać problemy uczniów, organizować różnego rodzaju akcje, imprezy, aby zapewnić ład w szkole. Poprzez działania samorządu szkolnego, każdy z uczniów może być kreatywny, podejmować ważne inicjatywy. Uczniowie, którzy są w samorządzie potrafią być pomocni.

Integrowanie społeczności uczniowskiej. Propagowanie prawidłowych wzorców zachowania i kultury. Wpływanie na polepszenie wyników kształcenia, Prowadzenie gazetek klasowych i szkolnych.

Debata w szkole organizowana jest w celu sporządzeniu danych dotyczących działalności samorządu uczniowskiego w naszej szkole. Z debaty możemy dowiedzieć się jak szkoła w praktyce może uczyć uczniów demokracji. Uczniowie współpracując z nauczycielami i dyrekcją, współdecydują o szkolnych sprawach. Uczniowie prezentują działania, które ulepszają system funkcjonowania szkoły.

Uzyskanie konkretnych wniosków dotyczących samorządności i demokracji. Ważne są realne propozycje zmian w funkcjonowaniu szkolnych instytucji. Pomysły na działania mające zwiększyć udział uczniów w życiu szkoły. Poszukiwanie pomysłów na wzmocnienie samorządności uczniowskiej w naszej szkole.

W ankiecie zamieszczone były następujące pytania: Czy znasz przynajmniej jedną osobę z samorządu szkolnego, do której mógłbyś zgłosić się z jakimiś problemem lub pytaniem? Czy wiesz w jaki sposób wybierane są osoby do samorządu uczniowskiego w szkole? Czy brałeś/brałaś udział w wyborach do samorządu uczniowskiego w twojej szkole? Skąd można czerpać wzorce dla samorządu uczniowskiego? Co rozumiesz przez słowo demokracja?

1) 12/15 osób odpowiedziało, że zna chociaż jedną osobę z samorządu uczniowskiego, do której może się zgłosić z jakimś problemem lub pytaniem. 2) 12/15 osób wie w jaki sposób są wybierane osoby do samorządu szkolnego. 3) 11/15 osób brało udział w wyborach do samorządu uczniowskiego.

4) Uczniowie odpowiadając na pytania dotyczące wzorców uznali, że można ich szukać w działalności Sejmu, Senatu, mediów, dyrekcji, kolegów(otoczenie). 5) Uczniowie twierdzą, że demokracja to: po pierwsze równe szanse dla wszystkich, po drugie wolność słowa.

Jedna osoba mówi, a reszta słucha. Każdy mówi w swoim imieniu. Mówimy krótko i na temat. Krytykujemy odpowiedzi a nie osobę. Szanujemy siebie nawzajem.

Przybycie uczestników i gości debaty. Otwarcie debaty i powitanie gości. Zapoznanie uczestników z tematami poruszanymi podczas debaty. Dyskusje oraz wymiana zdań uczestników, kierowane przez moderatorów. Podsumowanie dyskusji i prezentacja wniosków. Podziękowanie gościom i uczestnikom za udział w debacie. Zakończenie.

Czy samorząd szkolny jest potrzebny? Jaki wpływ ma samorząd na funkcjonowanie szkoły? Czym się można kierować przy wyborze kandydatów do samorządu szkolnego? Co to znaczy demokracja w szkole? Czy nasza szkoła uczy demokracji i postaw obywatelskich? Czy system demokratyczny pozwala na angażowanie się uczniom w życie szkoły? Jakie możliwości daje demokracja uczniom w szkole?

które zadawali uczniowie.

Pana posła zapytaliśmy o pracę w PE, czym się zajmuje i czego te prace dotyczą. W jakich komisjach PE bierze udział. - Pan poseł opowiedział nam szczegółowo o swojej pracy i o działalności PE. Zapytaliśmy pana Posła o wspólną politykę rolną po 2013 roku -Działania doprowadzenia UE do jednolitego systemu płatności - Wzrost dopłat - Greening (zazielenienie) – dopłaty dla rolników

Zapytaliśmy czy posłowie PE sprawują mandat poselski w sposób niezależny. - pan poseł odpowiedział, że nie jest związany w podejmowaniem decyzji z wolą innych osób

Pana Nalewajka zapytaliśmy o pracę w rządzie jako wiceministra rolnictwa. - Pan minister opowiedział nam o sprawach KRUS-u, polityki rolnej oraz wydłużeniu wieku emerytalnego. Panu ministrowi zadaliśmy również pytanie czy szkoła uczy demokracji i postaw obywatelskich - Pan minister odpowiedział, że w szkole musi być określony system norm i wartości, które należy przestrzegać.

Zapytaliśmy Pana Mariusza Kowalewskiego o godziny pracy. Czy musi pan w miesiącu wypracować określoną liczbę godzin. - Pan Kowalewski odpowiedział, że jest członkiem komisji finansowej. - Jego godziny pracy urzędowania nie są określone.

Panu Dyrektorowi zadaliśmy pytanie czy szkoła może być społecznością demokratyczną, mimo że sama nie jest zorganizowana demokratycznie. Zdaniem pana Dyrektora szkoła jest zorganizowana demokratycznie chociażby ze względu na istnienie samorządu uczniowskiego, który aktywnie uczestniczy w życiu szkoły.

Debata, którą przeprowadziliśmy w naszej szkole nauczyła nas wielu ważnych rzeczy. Nasi goście podzielili się z nami doświadczeniami dotyczącymi działalności samorządowej, mówili dużo o swojej pracy; przybliżyli nam również pojęcie demokracji. Dzięki tej debacie zyskaliśmy wiele pomysłów jak wzmocnić samorządność uczniowską i zwiększyć udział uczniów w życiu szkoły.

Monika Komsta i Karolina Buczyńska, uczennice klasy trzeciej technikum kształcącego w zawodzie technik żywienia i gospodarstwa domowego. pod opieką Justyny Cieślak. Golądkowo,