KOTLINY JELENIOGÓRSKIEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Lokalny program rewitalizacji Metodyka przygotowania dokumentu LPR
Pozytywne doświadczenia współpracy organizacji pozarządowych z samorządem miasta Przemyśla Konferencja inaugurująca Działalność Powiatowych Rad Organizacji.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Wyznaczanie oraz zmiana obszaru i granic aglomeracji
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
Zasady ochrony zabytków w Polsce
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Fundacja Partnerstwo Doliny Środkowej Odry
POD UTWORZENIE OGRODU BOTANICZNEGO
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Plan Odnowy Miejscowości
ZMIANA PlanU Zagospodarowania Przestrzennego Woj. Podkarpackiego
ZAŁOŻENIA DO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO POZNAŃSKIEGO OBSZARU METROPOLITALNEGO PRACE NAD PLANEM ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO.
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
Obwodnica Milanówka i Grodziska Maz. Spotkanie z mieszkańcami 24 marca 2007 we współpracy ze Stowarzyszeniem Przyjazna Komunikacja.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (MPZP.)
Polityka przestrzenna Wielkopolski w zakresie zwartości zabudowy
Identyfikacja krajobrazów na poziomie regionalnym – doświadczenia wdrażania Europejskiej Konwencji Krajobrazowej w skali województwa mgr inż. arch. Agnieszka.
Idea i założenia Roku Jezior na Pomorzu Kazimierz Sumisławski
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie Wnioskowanie o płatność w ramach działania 413 Wdrażanie.
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
OFERTA NAUKOWO-BADAWCZA
KRAJOBRAZY ZURBANIZOWANE - OKOLICE STAROGARDU GDAŃSKIEGO
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Zakres realizacji Małych projektów.
Olgierd Dziekoński Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Olgierd Dziekoński Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP
„ZAGOSPODAROWANIE PRZESTRZENNE”
Dlaczego warto przyjechać? ? Dlaczego warto inwestować?
Plac Długosza.
Prawne regulacje dotyczące zabytkowych cmentarzy
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
„Ochrona zespołu pałacowo-parkowego w Kamieńcu Ząbkowickim przed wandalizmem oraz ochrona zabytków i gatunków przyrodniczych na przykładzie pałacu w Kamieńcu.
Współczesne problemy ochrony dziedzictwa kulturowego w planowaniu przestrzennym dr Monika Drela.
REWITALIZACJA ZABYTKOWEGO PARKU GMINNEGO W ORNONTOWICACH
REGIONALISTYKA INSTYTUT HISTORYCZNY UNIWERSYTET WROCŁAWSKI Zostań liderem społeczności lokalnej Poznaj sposoby zarządzania regionem Bądź kreatorem lokalnej.
System aktów planowania przestrzennego
KOTLINY JELENIOGÓRSKIEJ PARK KULTUROWY. krajobraz kulturowy - przestrzeń historycznie ukształtowaną w wyniku działalności człowieka, zawierającą wytwory.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
Warszawa, Forum konserwatorskie Białystok 2011.
A.J.N (KRS) grupa tematyczna GP Zadanie (1): - (1.1) określenie głównych wyzwań - (1.2) propozycja celów strategicznych.
Ewa Paturalska – Nowak Biuro Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego w Łodzi Warszawa, luty 2014 r.
Program ochrony środowiska dla gminy Popielów na lata z perspektywą do roku 2011 Popielów, 2004 FINANSE&ŚRODOWISKO Biuro doradztwa i analiz.
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Ustawa krajobrazowa nowe zadania samorządu województwa Monika Brzeszkiewicz-Kowalska Dyrektor Oddziału Terenowego w Ciechanowie Mazowieckiego Biura Planowania.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. . Informacja na temat możliwości włączenia się do.
Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju
System aktów planistycznych
► Projekt "Inicjatywy oddolne na rzecz Zielonego Podkarpacia
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (MPZP.)
nad uchwałami z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego
Zapis prezentacji:

KOTLINY JELENIOGÓRSKIEJ PARK KULTUROWY KOTLINY JELENIOGÓRSKIEJ

krajobraz kulturowy - przestrzeń historycznie ukształtowaną w wyniku działalności człowieka, zawierającą wytwory cywilizacji oraz elementy przyrodnicze

Kotlina Jeleniogórska to miejsce o szczególnych walorach krajobrazu kulturowego w skali całej środkowej Europy

Wyjątkowe wartości kulturowo- krajobrazowe i przyrodnicze Kotliny Jeleniogórskiej oraz jej wielokulturowego dziedzictwa są podstawą dla zarówno ich szczególnej, wzmożonej ochrony jak i ich aktywnego wykorzystania dla rozwoju turystyki i rekreacji - głównej funkcji tego obszaru. Najwłaściwszą formą ochrony tych wartości oraz stworzenia podstaw dla nowoczesnego zarządzania tym zasobem winno być utworzenie Parku Kulturowego, do czego podstawy prawne zawierają przepisy nowej ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, zaś podstawowymi narzędziami dla kształtowania ładu przestrzennego winny być miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego.

Świadomość wielkiej wartości kulturowo-krajobrazowej i przyrodniczej Kotliny, ukształtowanej przez ostatnie stulecia jako niezwykła w skali całej Europy – Dolina Parków i Ogrodów jest coraz powszechniejsza. Wartości te, a także trwająca od kilku lat aktywna działalność środowisk na rzecz ich ochrony, stwarzają szczególnie pozytywne przesłanki dla przyspieszenia działań na rzecz formalnego utworzenia Parku Kulturowego we wschodniej części Kotliny.

– nowa aktywna forma ochrony zabytków Park Kulturowy – nowa aktywna forma ochrony zabytków

Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami w następujący sposób określa sposób utworzenia i zarządzania parkiem kulturowym:

Art. 16. 1. Rada gminy, po zasięgnięciu opinii wojewódzkiego konserwatora zabytków, na podstawie uchwały, może utworzyć park kulturowy w celu ochrony krajobrazu kulturowego oraz zachowania wyróżniających się krajobrazowo terenów z zabytkami nieruchomymi charakterystycznymi dla miejscowej tradycji budowlanej i osadniczej. 2. Uchwała określa nazwę parku kulturowego, jego granice, sposób ochrony, a także zakazy i ograniczenia, o których mowa w art. 17 ust. 1. 3. Wójt (burmistrz, prezydent miasta), w uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków, sporządza plan ochrony parku kulturowego, który wymaga zatwierdzenia przez radę gminy. 4. W celu realizacji zadań związanych z ochroną parku kulturowego rada gminy może utworzyć jednostkę organizacyjną do zarządzania parkiem. 5. Park kulturowy przekraczający granice gminy może być utworzony i zarządzany na podstawie zgodnych uchwał rad gmin (związku gmin), na terenie których ten park ma być utworzony. 6. Dla obszarów, na których utworzono park kulturowy, sporządza się obowiązkowo miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Na podstawie analizy bogatych materiałów dotyczących stanu zabytków w obszarze Kotliny Fundacja Karkonoska przedstawiła w październiku 2005 r. „Koncepcję układu przestrzennego Parku Kulturowego Kotliny Jeleniogórskiej. Fundacja prowadzi obecnie, w porozumieniu z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, Związkiem Gmin Karkonoskich, członkami samorządów gmin, działania dotyczące promowania idei utworzenia Parku.

Planowany Park Kulturowy obejmie tereny wschodniej części Kotliny Jeleniogórskiej, położone w łuku Rudaw Janowickich i na przedpolu Karkonoszy, w tym wsie: Mysłakowice, Łomnica, Dąbrowica, Wojanów, Bobrów, Karpniki, Bukowiec (w gminie Mysłakowice), Staniszów (w gminie Podgórzyn) oraz północno- zachodni skraj miasta Kowary. Znajduje się tu powiązany krajobrazowo zespół 12 dawnych romantycznych założeń pałacowo-parkowych. Dawne rezydencje uzupełnia wiejska zabudowa w/w miejscowości - założonych jeszcze w średniowieczu i zachowujących do dziś swój historyczny układ.

Region ten jest jednak niewystarczająco znany i promowany w Polsce i Europie. Konsekwencją utworzenia Parku Kulturowego będzie szeroko rozumiana promocja regionu oparta na jego walorach kulturowych i krajobrazowych. Przyniesie to w efekcie wzmożony ruch turystyczny, który da impuls do rozwoju lokalnej przedsiębiorczości opartej na turystyce. Przyczyni się to tym samym do zmniejszeniu bezrobocia oraz poprawieniu warunków życia mieszkańców. Ponadto wypromowana nowa marka turystyczna „Dolina Pałaców i Ogrodów” będzie znakiem charakterystycznym i stanie się, podobnie jak Dolina Zamków nad Loarą rozpoznawalną w całej wielokulturowej Europie marką regionu jeleniogórskiego.

Programu działań na rzecz utworzenia Parku Kulturowego Kotliny Jeleniogórskiej z określeniem jego uwarunkowań kulturowych, przestrzennych, społeczno-gospodarczych, prawnych i organizacyjnych

Opracowanie zawierać będzie następujące elementy: 1. Wprowadzenie. 2. Syntetyczna identyfikacja i waloryzacja reprezentatywnych cech krajobrazu kulturowego Karkonoszy i Kotliny Jeleniogórskiej ze szczególnym uwzględnieniem jej części południowej i wschodniej.   3. Wykorzystanie zabytków i walorów kulturowych obszaru dla rozwoju turystyki w ujęciu transgranicznym.   4. Określenie uwarunkowań przyrodniczych, przestrzennych, kulturowych i obszarowych form ochrony krajobrazu kulturowego z uwzględnieniem możliwości utworzenia Parku Kulturowego Kotliny Jeleniogórskiej. 5. Studium szans i zagrożeń dla rozwoju społeczno – gospodarczego obszaru oraz korzyści dla współpracy transgranicznej oraz rozwoju lokalnego przy aktywnej ochronie zabytków i krajobrazu kulturowego i strat w przypadku zaniechania takich działań. 6. Opracowanie projektu uchwały o utworzeniu Parku Kulturowego (obejmującego m.in. wskazanie sposobu zarządzania Parkiem i jego uzasadnienie) oraz przeprowadzenie konsultacji wśród samorządów lokalnych i przedstawicieli zainteresowanych środowisk. 7. Przygotowanie projektu w/w uchwały do uchwalenia przez Związek Gmin Karkonoskich wraz z uzyskaniem pozytywnych opinii odpowiednich rad gminnych oraz Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. 8. Opracowanie dokumentacji graficznej i fotograficznej (obejmującej m.in. wykonanie kompleksowej waloryzacji zabytków i krajobrazu kulturowego Karkonoszy i Kotliny Jeleniogórskiej oraz koncepcja układu przestrzennego Parku Kulturowego Kotliny Jeleniogórskiej w skali 1:25.000.

Krzysztof Korzeń, Fundacja Karkonoska Opracowanie: Krzysztof Korzeń, Fundacja Karkonoska V ’ 2006 Kontakt: kkorzen@parkikulturowe.pl