ZJAWISKO BEZDOMNOŚCI W POLSCE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Advertisements

CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
Proces readaptacji społecznej osób bezdomnych i środowisk rodzinnych zagrożonych bezdomnością Śrem, 14 października 2013 r.
Monitoring „Miejskiego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie”
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
Sytuacja życiowa osób bezdomnych
w świetle ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
URZAD MIEJSKI W SŁUPSKU CZERWIEC 2009R. SYSTEM POMOCY OSOBOM BEZDOMNYM W SŁUPSKU.
ELEMENTY DIAGNOZY SPOŁECZNO – GOSPODARCZEJ W KONTEKSCIE PRZYGOTOWAŃ DO OPRACOWANIA REGIONALNEGO PLANU DZIAŁAŃ NA RZECZ UPOWSZECHNIANIA, ROZWOJU I PROMOCJI.
Standardowy Eurobarometr 68 / jesień 2007 – TNS Opinion & Social Eurobarometr 68 / JESIEŃ 2007 / GŁÓWNE WYNIKI: POLSKA EUROBAROMETR 68 OPINIA PUBLICZNA.
Poradnik dla bezrobotnego
BEZDOMNOŚĆ NA ULICY.
Informacje ogólne na temat projektu: „Społeczne i instytucjonalne aspekty bezdomności w województwie lubelskim” Alicja Borzęcka-Szajner Wyższa Szkoła.
Długotrwałe bezrobocie w województwie podlaskim
PRACA SOCJALNA.
Przedstawienie Raportu z badań satysfakcji klientów i Jakości wody w opinii mieszkańców Gdańska i Sopotu.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Sytuacja na lokalnym rynku pracy
TREŚĆ I WARUNKI PRACY OSÓB PRACUJĄCYCH SYTUACJA OBECNA I OCZEKIWANIA Kamil Zawadzki Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
OCENA ZASOBÓW POMOCY SPOŁECZNEJ W WOJEWÓDZTWIE PODLASKIM W 2012 ROKU
Uniwersytety Trzeciego Wieku
Tytuł projektu: Centrum Integracji Uchodźców Nazwa projektodawcy: Fundacja Edukacji i Twórczości. kwiecień 2010 r. Urząd Marszałkowski Województwa.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Piotr Olech – PFWB Co należy zrobić po upadku? To, co robią dzieci: podnieść się. - Aldous Huxley.
Zwyczaje żywieniowe Polaków
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Instytut Statystyki i Demografii
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży Wyniki badań omnibusowych zrealizowanych dla Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów.
Problemy wychowawcze dzieci
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
Niepełnosprawni w badaniach GUS Niepełnosprawni ogółem
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
MODUŁ A.
OCENA ZASOBÓW POMOCY SPOŁECZNEJ W WOJEWÓDZTWIE PODLASKIM W 2013 ROKU
Jakość życia na obszarach wiejskich Wybrane zagadnienia Wzorcowy System Regionalny Monitoringu Jakości Usług Publicznych i Jakości Życia.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie Wydział Stosowanych Nauk Społecznych.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
Dlaczego projekt KONSERWATOR jest potrzebny? Tendencje na małopolskim rynku pracy Kraków, grudzień 2011 r.
Raport z badań Diagnoza potrzeb podnoszenia kwalifikacji wychowawczych organizacji obywatelskich w zakresie prowadzenia Placówek Wsparcia Dziennego oraz.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Raport z badań CSR w opinii inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych oraz spółek giełdowych Badanie wśród inwestorów instytucjonalnych Warszawa, lipiec.
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY D E M O G R A F I A.
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Konferencja Prasowa Warszawa, 2 września 2015 r..
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Instytut Eurotest BADANIE OPINII OSÓB PROWADZACYCH GOSPODARSTWA DOMOWE NA TERENIE GDAŃSKA DOTYCZACYCH ZMIANY SPOSOBU ZBIERANIA SELEKTYWNEGO ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
RESZOWSKA DIAGNOZA SPOŁECZNA 2015 Dr Hubert Kotarski Dr Krzysztof Malicki Dr Mariusz Palak Dr Krzysztof Piróg Uniwersytet Rzeszowski.
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
MIESZKANIA WSPOMAGANE PROGRAM „POTRZEBNY DOM”
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Droga do zmian Projekt finansowany z RPO WP na lata 2014 – 2020
Losy absolwentów publicznego gimnazjum nr 24 w Białymstoku
Komplementarność EFS z PO PŻ
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

„Socjodemograficzny Portret Zbiorowości Ludzi Bezdomnych Województwa Podlaskiego”

ZJAWISKO BEZDOMNOŚCI W POLSCE Deficyt danych określających skalę zjawiska bezdomności w Polsce. Brak rzetelnej diagnozy oraz monitoringu zjawiska uniemożliwia oszacowanie skali bezdomności na terenie naszego kraju Nie przeprowadzono dotychczas żadnych ogólnopolskich badań, dlatego też wszelkie informacje na temat rozpiętości liczby osób bezdomnych pochodzą z dokonywanych szacunków Informacje te nie są jednak w pełni miarodajne, gdyż różnice w liczbach wahają się od 30 do 300 tysięcy. Szacowanie skali bezdomności może różnić się w znaczący sposób ze względu na przyjętą definicję oraz metodologię badania Systematyczny monitoring zjawiska bezdomności prowadzony jest w dwóch województwach: pomorskim (Pomorskie Forum na Recz Wychodzenia z Bezdomności) i podkarpackim (Podkarpacki Urząd Wojewódzki w Rzeszowie) Dostosowanie świadczonej pomocy do potrzeb osób bezdomnych wymaga prowadzenia monitoringu zjawiska na poziomie ogólnokrajowym ghggjggjg

METODOLOGIA BADAŃ Przeprowadzenie badania - Podlaskie Forum na Rzecz Wychodzenia z Bezdomności we współpracy z Pomorskim Forum na Rzecz Wychodzenia z Bezdomności w Gdańsku Termin badania - 12 grudnia 2011 roku Grupa docelowa badania - osoby bezdomne przebywające w określonych miejscach danego dnia na terenie miasta Białystok, Suwałki i w miejscowości Garbas Drugi (w badaniu udział wzięły 202 osoby) Technika badania - indywidualny wywiad kwestionariuszowy Analiza wyników - Obserwatorium Integracji Społecznej Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Białymstoku Metoda badawcza - zogniskowany wywiad grupowy (FGI) - kwiecień 2012 r. Dobór próby - celowy Uczestnicy FOCUSA - przedstawiciele 9 instytucji zajmujących się bezdomnością na Podlasiu tj. pracownicy Caritasu Archidiecezji Białostockiej (Noclegownia, Ogrzewalnia, Dom dla Bezdomnych), ELEOSU Prawosławnego Ośrodka Miłosierdzia Diecezji Białostocko – Gdańskiej, Stowarzyszenia Ku Dobrej Nadziei, Markot Garbas Drugi, streetworker, pracownik socjalny miejskiego ośrodka pomocy społecznej oraz Stowarzyszenia MONAR

ANALIZA WYNIKÓW BADANIA ILOŚCIOWEGO

CECHY SPOŁECZNO – DEMOGRAFICZNE BADANYCH BEZDOMNYCH WYKRES 3. WYKSZTAŁCENIE BADANYCH BEZDOMNYCH CECHY SPOŁECZNO – DEMOGRAFICZNE BADANYCH BEZDOMNYCH Płeć: Wśród badanych bezdomnych przeważają mężczyźni (84,2%) Wiek: Średni wiek bezdomnych kobiet jest niższy (51 lat) niż średni wiek bezdomnych mężczyzn (55 lat) Wykształcenie: najczęściej są to osoby nisko wykształcone Źródło: opracowanie własne

(7,7 w przypadku mężczyzn, 4,7 w przypadku kobiet) Staż bezdomności: średni staż bezdomności wynosi przeciętnie 7,3 roku (7,7 w przypadku mężczyzn, 4,7 w przypadku kobiet) - liczne przypadki skrajne, szczególnie wśród bezdomnych mężczyzn (7 przypadków bezdomności dłuższej niż 21 lat) większość badanych charakteryzuje się stażem bezdomności mniejszym niż średnia Fazy bezdomności: w fazie wstępnej znajduje się najwięcej, blisko 1/3 badanych. Co czwarty badany jest w fazie bezdomności trwałej Źródło: opracowanie własne

MIEJSCE POBYTU BEZDOMNYCH W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY Stan cywilny: bezdomni są najczęściej osobami rozwiedzionymi (44%), prawie 1/3 badanych stanowią osoby stanu wolnego. Rzadziej osoby bezdomne pozostają w związkach małżeńskich (15%) albo są owdowiałe (10%) MIEJSCE POBYTU BEZDOMNYCH W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY Źródło: opracowanie własne

Oprócz zaznaczonych na wykresie wariantów odpowiedzi prawie połowa badanych (48%) wskazała dom dla bezdomnych, jako miejsce pobytu w ciągu ostatniego roku

AKTUALNE MIEJSCE POBYTU BEZDOMNYCH pozainstytucjonalne – 7% RODZAJE BEZDOMNOŚCI Źródło: opracowanie własne instytucjonalna – 93% pozainstytucjonalne – 7%

BEZDOMNY MĘŻCZYZNA: BEZDOMNA KOBIETA: Wiek: średni lub starszy Wykształcenie: podstawowe lub zawodowe Stan cywilny: kawaler lub rozwiedziony Rodzaj bezdomności: instytucjonalna BEZDOMNA KOBIETA: 1/6 zbiorowości bezdomnych Wiek: w średnim wieku lub młodsza Wykształcenie: podstawowe lub zawodowe Stan cywilny: panna lub rozwiedziona Staż bezdomności: ok 5 lat

SYTUACJA ZDROWOTNA OSÓB BEZDOMNYCH W przypadku subiektywnej oceny stanu zdrowia połowa badanych stwierdza, że aktualnie nie czuje się osobą zdrową Ponad połowa bezdomnych (55%) stale choruje na jakąś chorobę Ponad połowa badanych (53%) deklaruje, że nie jest pod kontrolą i nie leczy się u żadnego lekarza Pobyt w szpitalu w ciągu ostatniego roku deklarowało 42% Co piąty badany nie posiadała ubezpieczenia zdrowotnego 45% badanych posiada orzeczony stopień o niepełnosprawności. Wśród nich największy odsetek (47%) stanowią osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, a blisko 1/3 badanych posiada lekki stopień niepełnosprawności 68% nie ma jakichkolwiek trudności w wykonywaniu codziennych czynności

SYTUACJA ZAWODOWA OSÓB BEZDOMNYCH Jedynie 10% badanych bezdomnych deklaruje, że aktualnie pracuje zarobkowo (mimo, że 79% respondentów posiada fach lub zawód) 51% badanych bezdomnych deklaruje, że jest gotowych do podjęcia pracy w najbliższych dniach Tylko 11% badanych w ciągu ostatniego roku uczestniczyła w jakiejkolwiek aktywności związanej z podnoszeniem swoich kwalifikacji zawodowych czy innych umiejętności Co trzeci badany szukał w ciągu ostatniego miesiąca pracy

SYTUACJA MIESZKANIOWA OSÓB BEZDOMNYCH 21% bezdomnych znajduje się na aktualnej liście osób oczekujących na mieszkanie socjalne lub komunalne ¼ badanych bezdomnych posiada stały meldunek Prawo własności do lokalu mieszkalnego posiada 9% badanych

SYTUACJA RODZINNA OSÓB BEZDOMNYCH Blisko 1/3 badanych może liczyć na wsparcie ze strony członka swojej najbliższej rodziny, podobny odsetek badanych ma osobę bliską spoza rodziny, na której wsparcie może liczyć, a także podobna część badanych może liczyć na jakiekolwiek wsparcie kolegów lub znajomych Z pomocy instytucjonalnej w ciągu ostatniego roku skorzystała ponad połowa badanych – 58% a 44% korzystała z pomocy instytucji charytatywnych lub kościelnych Zdecydowana większość badanych (90%) czuje się bezpiecznie w miejscu, w którym aktualnie przebywa 80% badanych czuje się osobą bezdomną, natomiast 64% osobą samotną 68% uważa, że ma wpływ na własne życie i 60% widzi szansę na poprawę swojej sytuacji życiowej w ciągu najbliższych 12 miesięcy

56% przyznaje, że przebywała w zakładzie karnym, areszcie śledczym lub zakładzie poprawczym 22% badanych w ciągu ostatniego roku miało lub ma konflikty ze służbami porządkowymi tj. policją czy strażą miejską 9% badanych wskazuje, że w ich otoczeniu zdarzają się sytuacje stosowania przemocy Ponad połowa badanych (52%) deklaruje, że zdarzyło się im upić w ciągu ostatniego roku, natomiast osobiste doświadczenia z narkotykami miało 5% badanych

SYTUACJA BEZDOMNYCH POSIADAJĄCYCH DZIECI Badaniu poddano 18 osób bezdomnych posiadających dzieci W większości były to kobiety (16 z 18 badanych) posiadające od 1 do 6 dzieci 50% badanych ma wykształcenie podstawowe, zaś 28% zasadnicze zawodowe a także zróżnicowany staż bezdomności – od 0,5 do 36 lat Dzieci badanych bezdomnych to w większości dziewczynki (56%) Średnia wieku dzieci wyniosła 7 lat, połowa dzieci miała nie więcej niż 5 lat

SKALA ŚWIADCZONEJ POMOCY Dzieci wszystkich badanych korzystały z następujących form wsparcia - noclegu, wyżywienia i odzieży, zaś 61% korzystało z pomocy finansowej 50% badanych zadeklarowała, że często ich dziecko korzystało w ciągu ostatniego roku z porad psychologa lub pedagoga, druga połowa nie korzystała z takich porad wcale 50% korzystało sporadycznie z porad lekarza pierwszego kontaktu, często z takich porad korzystało 17% badanych Z porad lekarza dentysty nie korzystało aż 72% dzieci badanych Porady pracownika socjalnego są wśród badanych rzadkością, 89% wcale nie korzysta z takiej pomocy, zaś 11% korzysta z niej sporadycznie

Źródło: opracowanie własne Ponad połowa (56%) uważa, że największą odpowiedzialność za bezdomność ich dziecka ponoszą oni sami, 22% badanych wskazało własną rodzinę oraz 22% - państwo

KTO MOŻE POMÓC W WYJŚCIU Z BEZDOMNOŚCI? Większość rodziców uważa, że ich dziecko ma małe albo bardzo małe szanse na wyjście z bezdomności 72% badanych stwierdza, że wsparcie, które otrzymuje ich dziecko raczej nie pomaga w wyjściu z bezdomności, tylko 28% uważa, że system pomocy pomaga ich dziecku wyjść z bezdomności 50% stwierdza, że system pomocy uzależnia dziecko od pomocy Zdaniem większości badanych (83%) w wyjściu z bezdomności pomogłoby ich dziecku własne mieszkanie, ok. 62% uważa, że w wyjściu z bezdomności może pomóc państwo

Relacja rodzic – dziecko Przemoc Wszyscy badani deklarują, że ich dziecko nie było bite przez żadnego z rodziców Co piaty badany uważa, że klaps to dobry i skuteczny środek wychowawczy 33% badanych uważa, że klaps to coś złego, jednak mimo to dopuszcza jego stosowanie Pozostali badani są zdecydowanymi przeciwnikami dawania dzieciom klapsów 89% badanych uważa, że stosowanie kar fizycznych bądź psychicznych przez rodziców powinno być prawnie zakazane Edukacja Prawie wszyscy badani uważają, że ich dzieci mają takie same szanse na odpowiednie kształcenie jak inne dzieci Rodzice nie uważają, żeby ich dziecko było w jakiś sposób lub przez kogokolwiek dyskryminowane Tylko jedna badana osoba twierdzi, że jej dziecko ma mniejszą szansę niż inne dzieci na odpowiednie kształcenie Relacja rodzic – dziecko Większość badanych uważa, że kontakt z dzieckiem ma bardzo dobry lub dobry, tylko 6% badanych ocenia kontakt jako dostateczny

ANALIZA WYNIKÓW BADANIA JAKOŚCIOWEGO

ZASIĘG ORAZ DYNAMIKA BEZDOMNOŚCI W WOJEWÓDZTWIE PODLASKIM Brak jest dokładnych informacji o skali zjawiska bezdomności w województwie podlaskim „Osoby bezdomne często się przemieszczają, dzisiaj są u nas jutro są w innej placówce, następnego dnia jeszcze w jakiejś innej organizacji a nawet w innym mieście.” „W tej chwili jest tendencja wzrostowa i w tym roku, w tym okresie jesienno - zimowym odnotowaliśmy 1500 osób, w poprzednich latach było dużo, dużo mniej.” „To zależy od definicji bezdomności, tu też ta skala się zwiększa lub zmniejsza, zależy jakie przyjmiemy kryteria osoby bezdomnej.”

CECHY SPOŁECZNO – DEMOGRAFICZNE OSÓB BEZDOMNYCH W REGIONIE Płeć: mężczyzna Obszar pobytu: teren miejski Wiek: 40-50 lat Wykształcenie: podstawowe, zawodowe Stan cywilny: rozwiedziony Uzależniony Źródło: opracowanie własne „Bardzo dużo jest osób, które prowadziły firmy, u nas też były takie osoby (…). Mają wykształcenie wyższe, prawnicze, mają po dwa trzy domy i mimo wszystko są u nas w ośrodku” „Są takie dosyć ciekawe sytuacje, że większość panów starszych zostawia mieszkanie dla dzieci. Robią się bezdomnymi, żeby zapewnić dzieciom mieszkanie”

PRZYCZYNY BEZDOMNOŚCI NA TERENIE WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO UZALEŻNIENIA KONFLIKTY RODZINNE EKSMISJA UTRATA PRACY CHOROBA OPUSZCZENIE ZAKŁADU KARNEGO OPUSZCZENIE PLACÓWKI CZY DOMU DZIECKA „Bo wiadomo jak jest uzależnienie, to jest cały łańcuch. Najpierw utrata pracy, kłopoty… Wśród ludzi młodych to trochę inaczej wygląda, te nieszczęsne placówki, jak wychodzą z placówek, z rodzin zastępczych, z domów dziecka wracają do rodzin, a wiadomo w tych rodzinach nie mają oparcia, później robią się bezdomni, po prostu (…)”. „Ja znam bezdomnych, którzy przypadkiem stawali się bezdomnymi, na przykład ktoś był młodym chłopcem i uczestniczył w bójce na zabawie, zabito człowieka przy tym, on dostał wyrok, trafił do zakładu karnego, tam zamiast go zresocjalizować wprowadzono go w stan bezdomności. Jest dużo takich osób, że to nie jest ich wina”. Źródło: opracowanie własne

WYBRANE WNIOSKI Na terenie województwa podlaskiego standard placówek udzielających pomocy osobom bezdomnym jest na wysokim poziomie Duże zaangażowanie wolontariuszy w prace placówek podejmujących działania na rzecz bezdomności Streetworking jest efektywną metodą niesienia pomocy ludziom wykluczonym społecznie na terenie województwa podlaskiego Istnieje potrzeba tworzenia Centrów Integracji Społecznej

Brak rzetelnej i kompleksowej bazy danych dotyczących placówek zajmujących się bezdomnością Brak spójnego, zintegrowanego systemu informującego o ludziach bezdomnych na terenie województwa podlaskiego, co niejednokrotnie wpływa na nadużywanie przez osoby bezdomne systemu pomocy doraźnej Brak proporcji w skali udzielania pomocy doraźnej (posiłki, odzież) i długofalowej (np. terapia) Brak systemowego podejścia do zamówień publicznych z klauzulami społecznymi, co znacznie ułatwiłoby aktywizację ludzi bezdomnych Brak stabilnego źródła finansowania inicjatyw na rzecz osób bezdomnych

Niewystarczająca liczba zakładów opiekuńczo – leczniczych w województwie oraz trudności placówek realizujących zadania w zakresie bezdomności we współpracy ze szpitalami Niewystarczająca liczba mieszkań komunalnych oraz socjalnych Dostrzega się proces starzenia się społeczeństwa, a tym samym również zjawisko starzenia się bezdomnych - brak placówek dla starzejących się osób bezdomnych Ludzie bezdomni niechętnie podejmują współpracę z pracownikami socjalnych w ramach programów wychodzenia z bezdomności - mała liczba programów realizowanych w gminach

ul. Kombatantów 7 15-110 Białystok tel. 85 744 - 72 -72 Dziękuję za uwagę Obserwatorium Integracji Społecznej Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Białymstoku ul. Kombatantów 7 15-110 Białystok tel. 85 744 - 72 -72 www.rops-bialystok.pl