Przygotowanie do założenia rodziny jako istotny cel kształcenia osób niepełnosprawnych Joanna Pękala
Różnorodność teorii dotyczących niepełnosprawności „do grupy niepełnosprawnych zaliczamy osoby o naruszonej sprawności (…) powodującej ograniczenie funkcjonalne sprawności lub aktywności życiowej w stopniu utrudniającym pełnienie właściwych dla niej ról społecznych”. KOMITET REHABILITACJI I READAPTACJI, Ekspertyza 1984
PRZESZKODY trudności w integracji kształcenia i wychowania w praktyce edukacyjnej postrzeganie głównego celu edukacji osób niepełnosprawnych w „usamodzielnieniu” ewentualnie przygotowaniu do pracy zawodowej niejawne postrzeganie przygotowania do założenia rodziny przez osoby niepełnosprawne jako bezcelowe lub daremnie rozbudzające niemożliwe do spełnienia aspiracje
wiązanie ról małżeńskich i rodzicielskich z witalnością i zdrowiem silne przenikanie się w Polsce świeckiego i religijnego modelu rodziny (prokreacja-celem) brak wzorców rodzin osób niepełnosprawnych lub ewentualnych kontaktów/integracji społecznej stereotypy
JAKA PRZYSZŁOŚĆ CZEKA NIEPEŁNOSPRAWNĄ MŁODZIEŻ PO SKOŃCZENIU SZKOŁY? STEREOTYPY W JAKIM CELU KSZTAŁCI SIĘ OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNE (w powszechnej opinii)? JAKA PRZYSZŁOŚĆ CZEKA NIEPEŁNOSPRAWNĄ MŁODZIEŻ PO SKOŃCZENIU SZKOŁY?
umiejętnością zagospodarowania wolnego czasu Osoba niepełnosprawna nie jest zdolna do pełnienia „dojrzałych” i „odpowiedzialnych” ról, wystarczą jej „role zastępcze” Niepełnosprawny nie ma szansy stać się osobą samodzielną Samodzielność osoby niepełnosprawnej wiązana z: z samoobsługą umiejętnością zagospodarowania wolnego czasu wykształceniem pracą
Założenie rodziny zarezerwowane dla osób w pełni zdrowych; małżeństwo z osobą niepełnosprawną = poświęcenie współmałżonka = jego rezygnacja z własnych życiowych aspiracji Dobra opieka = rehabilitacja medyczna Seksualność osoby niepełnosprawnej - temat tabu („sfera uśpiona”, temat kłopotliwy)
WYNIKI BADAŃ Jaki jest cel współżycia między małżonkami?
A JAKA JEST RZECZYWISTOŚĆ?
wg dr Krystyny Błeszyńskiej UW WYNIKI BADAŃ wg dr Krystyny Błeszyńskiej UW Najważniejsza wartość w życiu w ocenie osób o zróżnicowanej sprawności Wartości Osoby sprawne (34 ankiety) Osoby niewidome Osoby z dysfunkcją ruchu (40 ankiet) Miłość 3 5 Zaufanie, przyjaciele 8 10 Szczęście rodzinne 24 18 17 Znalezienie miejsca w społeczeństwie 4
JAKA JEST NAJWAŻNIEJSZA ZALETA MAŁŻEŃSTWA ?
CZY MOŻNA BYĆ SZCZĘŚLIWYM W MAŁŻEŃSTWIE ZAWARTYM BEZ MIŁOŚCI
CZY ZAWARCIE MAŁŻEŃSTWA WPŁYWA NA POZYCJĘ SPOŁECZNĄ JEDNOSTKI? Brak zróżnicowania?!
CZY POWINNO SIĘ UDZIELAĆ ROZWODÓW LUDZIOM, KTÓRZY NIE CHCĄ ŻYĆ W DOTYCHCZASOWYCH ZWIĄZKACH Różnica!
Dalsze upośledzenie w pełnieniu BŁĘDNE KOŁO Niemożność pełnienia ról społecznych Obniżenie pozycji jednostki w społeczeństwie Wykluczenie (w pewnym obszarze) Zaburzenie obrazu własnej osoby Dalsze upośledzenie w pełnieniu ról społecznych
REHABILITACJA przerwanie błędnego koła Medycznie Zdrowie i sprawność fizyczna Psychologicznie Przezwyciężanie negatywnych skutków jakie niepełnosprawność wywiera na psychikę Społecznie Przygotowanie do pełnienia ról społecznych
CZY SPOŁECZEŃSTWO JEST PRZYGOTOWANE/ MOŻNA JE PRZYGOTOWAĆ DO POSTRZEGANIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH JAKO PEŁNOWARTOŚCIOWYCH KANDYDATÓW NA WSPÓŁMAŁŻONKÓW (?)