Przygotowanie do założenia rodziny jako istotny cel kształcenia osób niepełnosprawnych Joanna Pękala.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
Advertisements

Konferencja Związku Pracodawców Forum Okrętowe na temat Przygotowanie kadr dla przemysłu okrętowego Gdańsk, 29 marca 2007r.
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
Olbrzym rozwiązania Bohdan Rożnowski. Plan działań Adresowane do pracowników Adresowane do pracodawców Adresowane do społeczeństwa.
Hubert Kaszyński IS UJ, Klinika Psychiatrii SU Anna Liberadzka
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
im. ks. J. Popiełuszki we Włocławku
Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji
Podstawy Pomocy Psychologicznej
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Niepełnosprawni w dobie informacji elektronicznej Nauka, terapia, poradnictwo zawodowe ! Jak z nich umiejętnie korzystać? Prof. Bassam Aouil (Ph.D) Instytut.
POWRÓT DO RÓL SPOŁECZNYCH I ZAWODOWYCH Modele rehabilitacji i zatrudnienia osób po kryzysie psychicznym w środowisku lokalnym styczeń 2008 r. Rola.
O aktywności dorosłych i seniorów
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
„Czym skorupka za młodu...”
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
Autor badań: Marta Mrowińska
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
STEREOTYPY NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI
Przystań - przyjazny mikroświat, przyjazny świat Projekt realizowany przez: Stowarzyszenie Pomocy Osobom z Problemami Emocjonalnymi SPOZA Projekt jest.
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DYSKRYMINACJA – BARIERY W OSIĄGANIU FAKTYCZNEJ RÓWNOŚCI.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Moduł I – likwidacja barier utrudniających aktywizację społeczną i zawodową: Obszar AObszar A – likwidacja bariery transportowej: Zadanie 1 - pomoc w.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Wiedza o społeczeństwie
Priorytet 2 Wzmacnianie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.1. Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości.
Program pilotażowy Aktywny samorząd. OBSZARY WSPARCIA A oprzyrządowanie samochodu B1 specjalistyczny sprzęt komputerowy B2 urządzenie lektorskie B3 urządzenie.
Mazowiecka Wojewódzka Komenda Ochotniczych Hufców Pracy Ochotniczych Hufców Pracy.
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Daj sobie szansę Podsumowanie projektu Projekt Daj Sobie Szansę współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Grażyna Banach – Kociołek
Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie dla zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
„Moja szkoła – mój zawód, moja przyszłość”.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
Działanie PFRON’u Oddział Świętokrzyski PFRON w Kielcach.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia "Twoje nowe możliwości" Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności a specjalne potrzeby.
OSOBA NIEPEŁNOSPRAWNA NA OTWARTYM RYNKU PRACY „Prawdziwe człowieczeństwo to akt dobrej woli. Podajmy dłoń tym, którym los podciął skrzydła.”
Osoba niepełnosprawna
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Europejski Fundusz Społeczny Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: „Promocja integracji społecznej” Działanie 7.1: „Rozwój i upowszechnianie.
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Nowe przestrzenie w animacji pracy z ludźmi starszymi Miriam Mościcka-Biedak Joanna Czerniewicz III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca.
Orzecznictwo dzieci i dorosłych
Janów Lubelski r.. Zadanie gminy:  Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych Zadanie powiatu:
Fundusze europejskie bez barier- (p)dostęp dla wszystkich
Aspekty prawne niepełnosprawności Lila Anna Micun Wydział Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Starostwo Powiatowe w Sokółce.
UCHODŻCY I MIGRANCI Forum organizacji pozarządowych kwietnia 2016 r. Oferta pomocy społecznej dla uchodźców.
Małopolski Konwent Regionalny Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami Kraków, 3 czerwca 2016.
Asystent osoby niepełnosprawnej Czas trwania nauki – 1 rok.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Potrzeby rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym na terenie Gminy Miejskiej Kraków Analiza w zakresie wsparcia rodzin w ramach polityki społecznej Urzędu Miasta.
Moje pomysły na przyszłość
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Besko na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Korczyna na lata
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Prof. dr hab. Kazimiera Krakowiak
Jarosław Malesza Fundacja Pomocy Chorym Na Zanik Mięśni
Zapis prezentacji:

Przygotowanie do założenia rodziny jako istotny cel kształcenia osób niepełnosprawnych Joanna Pękala

Różnorodność teorii dotyczących niepełnosprawności „do grupy niepełnosprawnych zaliczamy osoby o naruszonej sprawności (…) powodującej ograniczenie funkcjonalne sprawności lub aktywności życiowej w stopniu utrudniającym pełnienie właściwych dla niej ról społecznych”. KOMITET REHABILITACJI I READAPTACJI, Ekspertyza 1984

PRZESZKODY trudności w integracji kształcenia i wychowania w praktyce edukacyjnej postrzeganie głównego celu edukacji osób niepełnosprawnych w „usamodzielnieniu” ewentualnie przygotowaniu do pracy zawodowej niejawne postrzeganie przygotowania do założenia rodziny przez osoby niepełnosprawne jako bezcelowe lub daremnie rozbudzające niemożliwe do spełnienia aspiracje

wiązanie ról małżeńskich i rodzicielskich z witalnością i zdrowiem silne przenikanie się w Polsce świeckiego i religijnego modelu rodziny (prokreacja-celem) brak wzorców rodzin osób niepełnosprawnych lub ewentualnych kontaktów/integracji społecznej stereotypy

JAKA PRZYSZŁOŚĆ CZEKA NIEPEŁNOSPRAWNĄ MŁODZIEŻ PO SKOŃCZENIU SZKOŁY? STEREOTYPY W JAKIM CELU KSZTAŁCI SIĘ OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNE (w powszechnej opinii)? JAKA PRZYSZŁOŚĆ CZEKA NIEPEŁNOSPRAWNĄ MŁODZIEŻ PO SKOŃCZENIU SZKOŁY?

umiejętnością zagospodarowania wolnego czasu Osoba niepełnosprawna nie jest zdolna do pełnienia „dojrzałych” i „odpowiedzialnych” ról, wystarczą jej „role zastępcze” Niepełnosprawny nie ma szansy stać się osobą samodzielną Samodzielność osoby niepełnosprawnej wiązana z: z samoobsługą umiejętnością zagospodarowania wolnego czasu wykształceniem pracą

Założenie rodziny zarezerwowane dla osób w pełni zdrowych; małżeństwo z osobą niepełnosprawną = poświęcenie współmałżonka = jego rezygnacja z własnych życiowych aspiracji Dobra opieka = rehabilitacja medyczna Seksualność osoby niepełnosprawnej - temat tabu („sfera uśpiona”, temat kłopotliwy)

WYNIKI BADAŃ Jaki jest cel współżycia między małżonkami?

A JAKA JEST RZECZYWISTOŚĆ?

wg dr Krystyny Błeszyńskiej UW WYNIKI BADAŃ wg dr Krystyny Błeszyńskiej UW Najważniejsza wartość w życiu w ocenie osób o zróżnicowanej sprawności Wartości Osoby sprawne (34 ankiety) Osoby niewidome Osoby z dysfunkcją ruchu (40 ankiet) Miłość 3 5 Zaufanie, przyjaciele 8 10 Szczęście rodzinne 24 18 17 Znalezienie miejsca w społeczeństwie 4

JAKA JEST NAJWAŻNIEJSZA ZALETA MAŁŻEŃSTWA ?

CZY MOŻNA BYĆ SZCZĘŚLIWYM W MAŁŻEŃSTWIE ZAWARTYM BEZ MIŁOŚCI

CZY ZAWARCIE MAŁŻEŃSTWA WPŁYWA NA POZYCJĘ SPOŁECZNĄ JEDNOSTKI? Brak zróżnicowania?!

CZY POWINNO SIĘ UDZIELAĆ ROZWODÓW LUDZIOM, KTÓRZY NIE CHCĄ ŻYĆ W DOTYCHCZASOWYCH ZWIĄZKACH Różnica!

Dalsze upośledzenie w pełnieniu BŁĘDNE KOŁO Niemożność pełnienia ról społecznych Obniżenie pozycji jednostki w społeczeństwie Wykluczenie (w pewnym obszarze) Zaburzenie obrazu własnej osoby Dalsze upośledzenie w pełnieniu ról społecznych

REHABILITACJA przerwanie błędnego koła Medycznie Zdrowie i sprawność fizyczna Psychologicznie Przezwyciężanie negatywnych skutków jakie niepełnosprawność wywiera na psychikę Społecznie Przygotowanie do pełnienia ról społecznych

CZY SPOŁECZEŃSTWO JEST PRZYGOTOWANE/ MOŻNA JE PRZYGOTOWAĆ DO POSTRZEGANIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH JAKO PEŁNOWARTOŚCIOWYCH KANDYDATÓW NA WSPÓŁMAŁŻONKÓW (?)