LUDZIE W PROJEKCIE Wrocław, 2013/2014 Opracował i prowadzi

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
REFLEKSJE NA TEMAT ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Psychologia Zarządzania
Wsparcie zarządzania zmianą w przedsiębiorstwie
Zarządzanie projektami partnerskimi
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Anna Paszkowska-Rogacz
KULTURA ORGANIZACYJNA
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI – TEMATYKA WYKŁADÓW
Organizacja i zarządzanie firmą
Jan Szomburg Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Gdańsk, r. Dialog i partnerstwo dla rozwoju Pomorza.
Lider- Przywódca.
Przebieg warsztatu Prezentacja 1: „Usprawnianie procesów w MSZ” Pan Kamil Adamczewski Ministerstwo Spraw Zagranicznych Prezentacja 2: „Wpływ kultury.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Pozycja lidera – kierowanie
Procesy grupowe A.Kawalec.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Zadawanie pytań.
Psychologia w zarządzaniu
Prezentacja Prezentacja Dynamika pracy grupy 1.
LUDZIE W PROJEKCIE Wrocław, 2014r. Opracował i prowadzi
Zarządzanie pracownikami Działu Reklamacji
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Mechanizm komunikacji wewnętrznej jako integralny element doskonalenia systemu zarządzania jednostką. Doświadczenia Urzędu Miejskiego w Gliwicach Warszawa,
Moduł 2 Rozwijanie umiejętności pracy w grupie i komunikacji.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
1. 2 Wynagrodzenia w sektorze energetycznym - uwarunkowania kulturowe Adam Cichocki Zbigniew Dudziński Warszawa
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
PROCESY GRUPOWE Formowanie się grupy.
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
Delegowanie uprawnień decyzyjnych
8 zasad postępowania lidera
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Teoria organizacji Wykład 1.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Zarządzanie grupami i zespołami prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
Funkcjonowanie LGD – uzależnienie czy kreatywność? Czy da się zapewnić stabilność organizacji i trwałe partnerstwo na obszarach wiejskich? LUBORADZA, 8-9.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Zarządzanie Zmianą. Kurs dotyczy przede wszystkim: zrozumienia procesów powodujących zmiany i sposobu, w jaki wpływają one na organizacje, jednostki i.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Opracował dr inż. Jan Betta
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Proces przewodzenia i kontrolowania
LUDZIE W PROJEKCIE Wrocław, 2017/2018 Opracował i prowadzi
KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W FIRMIE Łatwizna czy wyzwanie?
Raport po ocenie 360° - fragment
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

LUDZIE W PROJEKCIE Wrocław, 2013/2014 Opracował i prowadzi dr inż. Jan BETTA

CELE ZAJĘĆ Przekazanie Uczestnikom niezbędnej wiedzy i umiejętności zarządzania projektami (w aspektach przywództwa, zespołu projektowego), a także wykazanie kluczowej roli tychże w sukcesie projektu.

PLAN ZAJĘĆ Omówienie celu i zakresu wykładu, literatury Elementy kompetencji behawioralnych Przywództwo Zaangażowanie i motywacja Praca zespołowa Zarządzanie oporem

ŹRÓDŁA – TE CO POPRZEDNIO PLUS: J. D. Antoszkiewicz, Rozwiązywanie problemów firmy. Praktyka zmian. Poltext, Warszawa, 1998 D. K. Carr i inni, Zarządzanie procesem zmian. PWN, Warszawa, 1998 L. Clarke, Zarządzanie Zmianą. Gebethner i S-ka, Warszawa, 1997 E. Masłyk-Musiał, Zarządzanie zmianami w firmie. Centrum Informacji Menedżera, Warszawa, 1996 J. Penc, Innowacje i zmiany w firmie. Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa, 1999

Z. Chrościcki, Zarządzanie projektami – zespołami zadaniowymi. C. H Z. Chrościcki, Zarządzanie projektami – zespołami zadaniowymi. C.H. Beck, Warszawa, 2000 J.D. Frame, Zarządzanie projektami w organizacjach. WIG-PRESS, Warszawa, 2001 R.W. Darnall, Najwspanialszy projekt świata. DIFIN, Warszawa, 2002 Mc Ginnis A.L. Sztuka motywacji, czyli jak wydobyć z ludzi to, co w nich najlepsze. W. Wojciechowski, Oficyna Wydawnicza „Vocattio”, Warszawa, 1992 Waszkiewicz J., Integracja w zespole. CL Consulting i Logistyka, Oficyna Wydawnicza „Nasz Dom i Ogród”, Wrocław, 2005 VI Konferencja Project Management To ludzie robią projekty. ODiTK, Gdańsk, SPMP, Gdańsk, 2003

Elementy kompetencji behawioralnych Przywództwo Zadania Kierownika Projektu Oprócz: „Osiągnąć cel – na czas, w budżecie i zgodnie z wymogami” dochodzą: rozwój pracowników przekazywanie nabytych doświadczeń pośredniczenie między kierownictwem a pracownikami

Przywództwo - akt kreowania systemu społecznego, w którym lider i osoby podlegające mu wypełniają zadanie, minimalizując koszty, czas, straty emocjonalne i społeczne. Przywództwo - główne zadanie kierownika projektu. Przywództwo to: określenie wizji i kierunku działań przekonanie innych, by podążali za mną

Przywódca, chcąc skutecznie wprowadzić zmiany: pobudza motywację przez wspólne określenie problemów firmy tworzy wspólnie z pracownikami wizję buduje konsensus dla nowej wizji, kompetencje dla jej wdrożenia i spójność dla jej kontynuacji propaguje „odrodzenie” bez wywierania nacisków instytucjonalizuje zmianę poprzez politykę, systemy i struktury kontroluje i modyfikuje w razie potrzeby strategię

Autorytet Problem: niski autorytet Kierownika Projektu Budowanie autorytetu - wykorzystywanie swoich atutów do jego budowania Rodzaje autorytetu: autorytet formalny autorytet finansowy autorytet administracyjny autorytet techniczny autorytet charyzmatyczny

Kierownik projektu - 5 przykazań: Bądź świadom tego, co robisz - nie bądź przypadkowym menedżerem Włóż wiele wysiłku w przygotowania zrób wszystko dobrze za pierwszym razem Przewiduj problemy Nie ulegaj złudzeniom - docieraj do sedna spraw Bądź elastyczny - unikaj skostnienia i formalizmu

Polecenia - zasady: 1. Umiar w częstości 2. Uzasadnienie merytoryczne 3. Nigdy nie powinno być karą 4. Unikać ostrego tonu 5. Nigdy tuż po rozpoczęciu i nigdy tuż przed końcem pracy Zrozumienie poleceń 1. Powtórzenie 2. Przeformułowanie 3. Pytania kontrolne

Zaangażowanie i motywacja Kierownik projektu a zespół Idealny członek zespołu projektowego: całkowite poświęcenie się projektowi inteligencja + zdrowy rozsądek wysokie kompetencje techniczne Ograniczenie - pierwsza cecha: przyczyna organizacyjna przyczyna psychospołeczna

Dobór członków zespołu Wskaźnik typów psychologicznych Myers-Briggs: bazuje na teorii Junga podstawa klasyfikacji - 4 wymiary zachowań ludzkich:

ekstrawertyczny-introwertyczny zmysłowy-intuicyjny myślący-uczuciowy oceniający-obserwujący Test - odpowiedzi na kilkadziesiąt pytań, pozwalających ustalić preferencje http://www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes2.asp Efekt - 16 podstawowych typów psychologicznych. Liczne zastosowania m. in. przy rekrutacji personelu

Budowa i rozwój zespołu – główne wyzwanie kierownika projektu Zaangażowanie – osobiste poparcie projektu przez interesariuszy Motywowanie Uzasadnienie, wyjaśnienie pobudek, powody działania (W. Kopaliński - łac.) Potrzeba, wewnętrzny popęd osoby do osiągnięcia celu Motywacja zewnętrzna - angażowanie się w działanie wskutek zewnętrznych nacisków Motywacja wewnętrzna - angażowanie się w działanie, gdyż sprawia nam przyjemność lub nas interesuje

Zagadnienia pokrewne: Inspiracja a manipulacja Motywacja determinuje atmosferę w zespole Motywująca rola wizji, kreatywności, przykładu („good practices”) Motywowanie przez wypełnianą rolę Teoria Maslova „Nie chcę, ale muszę”

Zasady motywowania: Od współpracowników oczekuj najlepszego Zauważaj potrzeby drugiego człowieka Wysoko ustawiaj poprzeczkę (głównie własną) Dbaj, by niepowodzenie nie oznaczało porażki Łącz ścieżki wiodące do wspólnych celów

Wykorzystuj wzorce jako motywatory Okazuj uznanie Dbaj o motywację pozytywną i negatywną Wykorzystuj umiarkowanie współzawodnictwo Inicjuj współpracę Nie obawiaj się „burz” w zespole Dbaj o swoją własną motywację

Praca zespołowa Praca zespołowa obejmuje działania kierownicze oraz przywódcze, odnoszące się do kształtowania zespołu, jego funkcjonowania oraz dynamiki grupy. Zespół to grupa osób, pracujących wspólnie nad osiągnięciem określonych celów. Praca wykonywana równolegle przez członków zespołu tworzy z niego jedynie grupę roboczą.

Stymulacja współpracy Uświadomienie wspólnoty celów Właściwy styl kierowania Zapobieganie oporowi Budowanie tożsamości zespołu Proste, „rozluźniające” zabiegi socjotechniczne

Fazy i dynamika rozwoju zespołu Formowanie (Forming) – zbieranie się, badanie „terenu” Odczucia: niepewność - wspólna praca potrzeba orientacji ciekawość, zagrożenie, itp.. Zachowania: próby definiowania zadań i sposobów ich realizacji zapotrzebowanie na informacje koncentracja na relacjach a nie na rolach chaos, brak planowania

Burza/ścieranie (Storming) – walka o pozycje, analiza możliwości Odczucia: opór, bunt przeciw liderom silne emocje Zachowania: pierwsze próby tworzenia klik ustanowienie naturalnej hierarchii przerzucanie odpowiedzialności silna rywalizacja

Normowanie (Norming) – akceptacja zachowań kolektywnych Odczucia: wzrost spójności grupy uczucia sympatii/antypatii zaufanie Zachowania: opracowanie zasad i ich powszechna akceptacja krystalizacja ról w hierarchii władzy koncentracja na celach współpraca i koordynacja

Działanie (Performing) – wspólna praca na rzecz osiągnięcia celów Odczucia: poczucie jedności i spoistości grupy zapał, entuzjazm Zachowania: współpraca

Rozwiązanie – zakończenie projektu i działalności zespołu Odczucia: poczucie sukcesu/porażki oznaki zniechęcenia zapał, entuzjazm Zachowania: formalne rozwiązanie powrót do rutynowych obowiązków świętowanie

Formowanie - dyskusja: Wnioski do faz: Jaka to faza? Formowanie - dyskusja: Po co tu jesteśmy? Jaki jest nasz cel? Co nas łączy? Jakie zasady współpracy? Oczekiwania od współpracowników

Burza – stymulacja komunikacji w kierunku: różnica zdań jest wartościowa „szukaj rozwiązań, a nie winnych” „Nie musimy się lubić, mamy razem pracować” zapobieganie konfliktom przyspieszanie (skracanie) tej fazy Normowanie – przypominanie ludziom: na czym polegają zasady formalne na czym polegają zasady nieformalne zasada „raz powiedziane – nie wracamy”

Działanie – koncentracja na: celach czego już dokonaliśmy czy możemy uprzyjemnić sobie wspólną pracę? jak można wspierać się wzajemnie? kto ma wysoką, a kto niską motywację? jak wygląda współpraca?

Rozwiązanie – zwrócenie uwagi na: kiedy i jak formalnie zamkniemy projekt? kary czy nagrody? wspomnienie o mocnych stronach ewentualne świętowanie

Warunki istnienia zespołu nowe wyzwanie (niestandardowość sytuacji) wspólny cel normy grupowe odpowiedni, komplementarny dobór członków zespołu współpraca

Zasady pracy zespołowej pracuj w małych grupach (6-12 osób) optymalną figurą jest koło naucz się słuchać uzgadniaj, informuj szukaj mocnych stron partnerów jeśli nie musisz, nie krytykuj liczy się praca wszystkich

dbaj o atmosferę pracy wszystkich pytaj i proś mów bądź życzliwy, uśmiechaj się ceń własne i cudze pomysły kontroluj czas bądź otwarty na zmiany

Skład zespołu niezbędne przypisanie ról jest ich osiem brak jednej z nich lub naruszenie wzajemnych proporcji znacznie ogranicza skuteczność zespołu

Role zespołowe – R. Meredith Belbin Rola zespołowa to wzorzec specyficznych zachowań członka zespołu, określający rodzaj interakcji z innymi i podejście do zadania, przyczyniający się do rozwoju zespołu jako całości

Wzorcowe role: Naturalny lider - piecza i kontrola nad sposobami osiągania celu. Zrównoważony, dominujący, ekstrawertyk Człowiek akcji – kształtuje sposób wykorzystania pracy i wysiłku grupy. Niespokojny, dominujący, ekstrawertyk, impulsywny. Dzięki niemu „coś się dzieje”

Praktyczny organizator – zamienia koncepcje i plany na praktyczne działanie. Zrównoważony i zdyscyplinowany, trzyma się planów Siewca (człowiek idei, strateg, wizjoner) – wysuwa nowe pomysły uwzględniające najważniejsze problemy. Dominujący, inteligentny, introwertyk

Człowiek kontaktów – bada otoczenie zespołu w aspekcie dotyczącym jego prac. Nawiązuje użyteczne dla zespołu kontakty zewnętrzne. Zrównoważony, dominujący, ekstrawertyk, negocjator. Sędzia (krytyk wartościujący) – analizuje problem, ocenia pomysły, koncepcje, sugestie – to służy lepszemu przygotowaniu decyzji grupowych. Obiektywny, zrównoważony, inteligentny, introwertyk

Człowiek grupy (dusza zespołu) – wspiera członków zespołu, podbudowuje ich morale, zapobiega konfliktom (agent zmiany, katalizator), wzmacnia współpracę. Zrównoważony, ekstrawertyk, lojalność, zdolność empatii Perfekcjonista (skrupulatny wykonawca) – nastawiony na konkretny efekt, na wykonanie zadania (Trzy parametry projektu). Niespokojny, napięty, introwertyk, zdyscyplinowany.

Rodzaje mocy pracy zespołowej

Zarządzanie oporem Projekty i zmiany. Zjawisko oporu „Bóg dał mi łagodność, abym akceptował rzeczy, których nie mogę zmienić, odwagę, abym zmieniał rzeczy, gdy jest to możliwe i mądrość, abym odróżniał to, co mogę zmienić od tego, na co nie mam wpływu”. Św. Tomasz z Akwinu

Czynniki sukcesu zmiany Ogólne zasady postępowania: Określić czynniki pozytywne zmian i na nich się oprzeć Antycypować opór, tzn. raczej zapobiegać, aniżeli leczyć

Czynniki szczegółowe W odniesieniu do charakteru zmian: jednostka dokonująca zmiany ma rację dokonując ich i zmiany są spójne z tą racją W odniesieniu do środowiska: sytuacja kryzysowa powoduje, że ludzie nie mają wyboru; gra władzy zmierza w tym samym kierunku, co zmiany

W odniesieniu do zarządzania zmianami: silne W odniesieniu do zarządzania zmianami: silne zaangażowanie najwyższego kierownictwa; dobrze określony i postrzegany proces ich przeprowadzania, dobre przygotowanie agentów zmian W odniesieniu do motywacji osób: personel czuje się bezpieczny; personel dostrzega w zmianach możliwość rozwiązania swych problemów zawodowych; personel jest „młody duchem”; ogół osób podziela te same aspiracje; stosowany styl zarządzania jest partycypacyjny; ewolucja kompetencji jest naturalna; stosunki międzyludzkie są bezpośrednie

INSTRUMENTY ZAPOBIEGANIA OPOROWI Potrzeby instytucji: finansowe: utrzymać/poprawiać pozytywne wyniki finansowe, kontrolować koszty wynikowe: utrzymać (poprawić) produktywność, terminy, jakość, skuteczność, funkcjonalność dotyczące swego wizerunku: utrzymać (poprawić) reputację, wiarygodność, atmosferę pracy, zewnętrzny „image”

Potrzeby osobiste: Jakość warunków pracy: dobre warunki pracy praca wg metody niezbyt duże stresy praca niewyczerpująca jasne reguły pracy, struktury, procedury, misje

Bezpieczeństwo, stabilność: stabilne, pewne środowisko pracy stabilne zatrudnienie jasne reguły „gry” (wynagrodzenie, awanse, kary,...)

Przynależność: być częścią grupy, mieć z nią ciągłe kontakty, być odbieranym sympatycznie przez innych być częścią przedsiębiorstwa i tak być postrzeganym na zewnątrz odczuwać dumę ze swych przynależności

Uznanie: być uznawanym indywidualnie za wyniki być uznawanym za najlepszego w pewnych dziedzinach pracy; grać, walczyć i ... wygrywać być uznawanym, słuchanym dzięki temu, kim się jest

Odpowiedzialność, władza: posiadać władzę i odpowiedzialność wobec zadania lub innych osób kierować grupą roboczą podejmować decyzje, wymagające użycia zasobów organizacji

Samorealizacja: doskonalić się rozwijać nowe idee, tworzyć rozwijać się w sposób ciągły w dążeniu do realizacji celów strategicznych (długoterminowych)

Potrzeby grup społecznych: grupy przynależności grupy odniesienia (referencyjne)

Identyfikacja procesu decyzyjnego Chcąc nie dopuścić do oporu istotnych udziałowców projektu, agent zmian winien zidentyfikować te osoby, ich rolę w szeroko rozumianym procesie decyzyjnym, a następnie wybrać najwłaściwszą wobec każdej z nich taktykę postępowania.

Ułożenie planu uczestnictwa osób:

Metody i narzędzia – komunikacja Metody i narzędzia – komunikacja. Spontaniczność wypowiedzi: Aby się skutecznie porozumiewać, należy panować nad spontanicznością wypowiedzi

DZIĘKUJĘ ZA WSPÓŁPRACĘ i/and HAPPY PROJECTS!!!