EUROPEJSKI PROJEKT ‘STRES w Miejscu Pracy Nauczyciela – w Szkole’

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Człowiek- najlepsza inwestycja
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
PRZEPISY DOTYCZĄCE SZKOLEŃ Z ZAKRESU BHP.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Zasady bezpiecznej pracy z urządzeniami techniki komputerowej
Zdrowe i bezpieczne miejsce pracy Dobre dla Ciebie. Dobre dla firmy.
Analiza ryzyka projektu
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
M AYDAY MODEL AKTYWNEGO WSPARCIA PRACOWNIKÓW I FIRM WOBEC ZMIAN STRUKTURALNYCH W GOSPODARCE Seminarium projektów Partnerów Społecznych Ministerstwo Rozwoju.
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Częste błędy w ocenie ryzyka zawodowego
GŁÓWNY CEL KAMPANII Zwiększenie wśród uczniów i młodych pracowników świadomości zagrożeń związanych z pracą, promocja tematyki bezpieczeństwa pracy w edukacji.
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Ocena ryzyka zawodowego — sposób na zdrowe i bezpieczne miejsce pracy
Partnerstwo dla prewencji Europejska Kampania Informacyjna
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
PROGRAM PROFILAKTYKI RAKA PIERSI PROGRAM PROFILAKTYKI I RADZENIA SOBIE ZE STRESEM PROGRAM PROFILAKTYKI WAD POSTAWY.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
TYGODNIOWY ROZKŁAD ZAJĘĆ LEKCYJNYCH
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
Okręgowy Inspektorat Pracy
Aktywność zawodowa i przedsiębiorczość osób z niepełnosprawnościami
EUROPEJSKI PROJEKT ‘STRES WŚRÓD NAUCZYCIELI’
Wypadki przy pracy rolniczej związane z czynnikiem ludzkim – analiza przyczyn wypadków w świetle działalności Państwowej Inspekcji Pracy. Narada służb.
Materiały multimedialne dotyczące profilaktyki narażenia na hałas
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Departament Higieny Środowiska
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Narażenie zawodowe pracowników zatrudnionych przy zbieraniu i składowaniu odpadów komunalnych na negatywne skutki zdrowotne – studium przypadku choroby.
Organy parytetowe w sektorze budowlanym Seminarium w Brukseli września
Szkolenie aktywu związkowego
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
VII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY OSKKO,
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Bezpieczeństwo i zdrowie w miejscu pracy w Europie Rozdział dotyczący zabezpieczenia społecznego w Traktacie z Lizbony Dyrektywa ramowa Poszczególne dyrektywy.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
Stres związany z pracą i ocena ryzyka zawodowego
Przestrzeganie przepisów bhp,
STRATEGICZNY PROGRAM BADAWCZY PPT – BPP
TYGODNIOWY ROZKŁAD ZAJĘĆ LEKCYJNYCH
Ocena ryzyka zawodowego w małych przedsiębiorstwach
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
niezawodności Z problemem jakości systemów informacyjnych wiąże się problem zapewnienia odpowiedniej niezawodności ich działania.
OGÓLNOPOLSKIE FORUM PORADNICTWA ZAWODOWEGO. 2000r. – powstanie Forum przy Biurze Koordynacji Kształcenia Kadr Cel – stworzenie spójnych rozwiązań podzielonego.
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
STRES ZAWODOWY W SĄDACH POWSZECHNYCH I JEGO SKUTKI ZDROWOTNE.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy 1 dr inż. Małgorzata Suchecka Bezpieczeństwo i higiena pracy na stronach internetowych CIOP-PIB.
Nadzór nad bezpieczeństwem i warunkami pracy. Zewnętrzne i wewnętrzne organa nadzoru PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA ZAKŁAD PRACY służba.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
ROLA OPIEKUNA STAŻU Urszula Martyka-Wiecha
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
DLA PRACODAWCÓW I OSÓB KIERUJĄCYCH PRACOWNIKAMI
Ubezpieczenie wypadkowe
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

EUROPEJSKI PROJEKT ‘STRES w Miejscu Pracy Nauczyciela – w Szkole’ opracowanie Monika Kończyk przedstawiciel międzynarodowy SKOiW NSZZ Solidarność

GRUPA DORADCZA PROJEKTU 2008/2009 SKOiW NSZZ Solidarność -Monika Kończyk (Polska), GEW – Anne Jenter (Niemcy) oraz Laraforbundet -Anders Eklund (Szwecja) Główne cele projektu: kontynuacja prac podjętych podczas poprzedniego projektu 2006-2007, podjęcie działań dotyczących strategii wdrażania europejskiego porozumienia oraz ETUCE Planu Działań, analiza dokumentów dotyczących oceny ryzyka w miejscu pracy, uwzględnienie zapisów autonomicznego porozumienia dotyczącego stresu w miejscu pracy, w tym tzw. czynników stresogennych, podczas negocjacji, porozumień z pracodawcami, wypracowanie strategii i procedur, przez związki zawodowe, dotyczących prewencji i radzenia sobie ze stresem w miejscu pracy- w szkole.

Aspekt prawny Dyrektywa Rady 89/391/EEC 12 czerwca 1989r.(ogólne założenia dotyczące zapobieganiu ryzyka w tym ochronę pracowników przed ryzykiem psychosocjalnym) Dyrektywa Unijna podkreśla kluczową rolę oceny ryzyka. Umożliwia ona pracodawcom podjęcie koniecznych działań w celu zabezpieczenia zdrowia i bezpieczeństwa swoich pracowników (prewencja, informacja oraz szkolenia, działania). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. Kodeks Pracy Art. 15. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Art. 226. Ocena ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą.

Obowiązki pracodawcy Zgodnie z dyrektywą 89/391/EWG ocena ryzyka musi być punktem wyjścia do realizacji kompleksowego procesu zarządzania bhp, a działania pracodawcy powinny polegać na unikaniu ryzyka i zapobieganiu ryzyka u źródła, dostosowaniu pracy do pojedynczego człowieka, szczególnie podczas projektowania stanowisk pracy i przy wyborze wyposażenia pracowniczego oraz metod produkcji i metod pracy, stosowaniu nowoczesnych rozwiązań technicznych, zastępowaniu środków niebezpiecznych bezpiecznymi lub mniej niebezpiecznymi, na prowadzeniu spójnej polityki zapobiegawczej obejmującej technikę, organizację pracy, warunki pracy, stosunki społeczne i wpływ czynników związanych ze środowiskiem pracy, dawaniu pierwszeństwa środkom ochrony zbiorowej przed środkami ochrony indywidualnej, właściwym szkoleniu i informowaniu pracowników o zagrożeniach oraz środkach i działaniach zapobiegawczych w przedsiębiorstwie i na określonym stanowisku pracy.

Definicje Zgodnie z definicjami zawartymi w dyrektywie 89/391/EWG i wytycznymi Komisji Europejskiej zagrożeniem może być wszystko - materiały, urządzenia, metody pracy lub stosowane praktyki — czyli wszystko, co może spowodować wypadek lub chorobę. Natomiast ryzyko, to małe lub duże prawdopodobieństwo, że ktoś może zostać poszkodowany w wyniku narażenia na zagrożenie. Z kolei ocena ryzyka zawodowego, jest to proces szacowania ryzyka, jakie dla zdrowia i bezpieczeństwa pracowników wynika z zagrożeń w miejscu pracy. Polega na systematycznym badaniu wszelkich aspektów pracy i analizie ewentualnych przyczyn urazów lub uszkodzeń ciała, sposobów likwidacji zagrożeń, a jeżeli nie jest to możliwe - środków zapobiegawczych lub ochronnych, które są lub powinny zostać wprowadzone w celu kontrolowania ryzyka.

Ocena ryzyka w miejscu pracy Etap I Etap II Etap III Etap IV Etap V monitorowanie Podejmowanie działań Prewencja-planowanie działań ewaluacja i priorytety Identyfikacja zagrożeń; co, kto, narzędzia

Przykłady rozwiązań Szwecja: podstawa prawna z 1974 roku, potem uaktualniona 1991 r. Działanie „SAM” (BHP), Komitet d.s. BHP Dania- funkcjonuje ankieta dotycząca warunków pracy dla wszystkich nauczycieli, pracodawca ponosi koszty ankiet, Malta – managerowie i pracownicy uczestnicząc w systematycznej ocenie ryzyka w miejscu pracy, Estonia – dobra współpraca związków z władzami- organizacja szkoleń wyjazdowych, Szkocja – ministerstwo opracowało strategie przeciwdziałania stresowi, Holandia – komisja d.s. BHP –pracownicy oraz pracodawcy, Irlandia – rejestracja wypadków- monitoring związkowy.

Przykład prawidłowych działań Jakie pozytywne przykłady występują w naszych polskich placówkach? Zastosowanie oceny ryzyka w miejscu pracy, Prewencja oraz Rehabilitacja. Stosowanie konsultacji lub/i ekspertyz zewnętrznych- informacje (podniesienie poziomu wiedzy na ten temat), ankiety, mediacje, psycholog, pracownik BHP. Zaangażowanie kadry zarządzającej szkołami jest kluczowym elementem (kursy- treningi). Konsultacje ze związkami zawodowymi na wszystkich etapach procesu oceny ryzyka (Dyrektywa)

Stresory Polska Europa Niska płaca (4), Nieprawidłowe zarządzanie/ brak wsparcia ze strony dyrekcji (3,6), Naganne zachowanie uczniów (3,4), Zły klimat/atmosfera w szkole (3,3), Brak stabilizacji i bezpieczeństwa zawodowego (3,1) Przepracowanie/ zbyt duże obciążenie ilością godzin (3,8), Zbyt duże obciążenie przydzielonymi obowiązkami (3,6), Wzrost liczby uczniów w klasie (3,5), Naganne zachowanie uczniów (3,5), Nieprawidłowe zarządzanie szkołą/ brak wsparcia ze strony dyrekcji (3,3)

skutki Polska Europa Wypalenie zawodowe (3,2), Częste konflikty interpersonalne (2,5), Problemy ze snem/ bezsenność(2,5), Choroby krążenia/ choroby serca (2,2), Problemy z wysokim ciśnieniem (2,2) Wypalenie zawodowe (3,6), Wysoka absencja /zachorowalność (3,6), Problemy ze snem/ bezsenność(2,5), Choroby krążenia/ choroby serca (2,5), Częste konflikty interpersonalne (2,4),

DANE z EUROPY Stres to drugi najczęściej wymieniany problem związany ze zdrowiem, Stres dotyka 1 na 4 pracowników w UE, Badania wskazują że około 50%- 60% dni zwolnień chorobowych to te związane ze stresem, Koszt ekonomiczny stresu związanego z pracą EU-15 wynosi około 20.000 milionów euro w 2002 roku.

Chcemy stale poprawiać warunki pracy Polskich Nauczycieli PROSI O KONTAKT W SPRAWIE STRESU W MIEJSCU PRACY W SZKOLE EDUKCJA@SOLIDARNOSC.ORG.PL Dziękujemy za Wasze opinie i uwagi SEKCJA KRAJOWA OŚWIATY I WYCHOWANIA